PÉCS Három új kerékpárútra nyert pénzt a város. Ősszel talán megkezdődhet a kivitelezés, ami azt jelenti, hogy csak 2018-ban, azaz az országgyűlési választás évében készülhetnek el leghamarabb. Utoljára szintén a választás előtt, 2014-ben adtak át bringautat Pécsett. Véletlen? Aligha.

A cikk a hirdetés után folytatódik



A választásokhoz közeledve valamiért mindig felpörögnek az események országszerte. A politikusok imádnak nemzetiszín szalagokat átvágni, vadonatúj aszfaltcsíkok előtt nyilatkozni Mikrofonállvány Zsuzsinak, a közpénzekből kitömött HelyiSzájkosár.hu aranyos riporterének, aki véletlenül az alpolgármester másodunokatestvérének a csaja, és ő találja ki a szerkesztőségben a legjobb benyalós kérdéseket.

Pécsett utoljára három évvel ezelőtt adtak át bringautat, ami a Zsolnay-negyedtől az egyetem Ifjúság úti épületéig vezet. A 3,2 kilométer hosszúságú útvonalon 203 méter elválasztás nélküli részt, 602 méter elválasztott gyalog- és kerékpárutat, illetve 557 méter hagyományos kerékpárutat alakítottak ki. A fennmaradó szakaszokon figyelemfelkeltő jelzések (kerékpáros nyom jelzése) felfestésével már meglévő utak használatára adtak lehetőséget.

Azóta nem történt semmi.

Pedig talán nem irreális igény, hogy egy 150 ezres európai egyetemvárost 2017-ben behálózzanak a bicikliutak. Úgy tűnik, négy év szünet után jövőre Pécs újabb határozott lépést tesz a 21. század felé. Apró szépséghiba, hogy az már közel két évtizede megkezdődött.

Uniós pénzből építik ezt is

Küldtünk kérdéseket a pécsi városházára a kerékpárút-fejlesztési tervekről, kaptunk is válaszokat gyorsan, igaz, arra többször is rá kellett kérdeznünk, ki fizeti a cechet, míg végre hajlandóak voltak bepötyögni, hogy az Európai Unió, fideszes szlengben Brüsszel. (Persze nem szegény sajtómunkatársat kárhoztatjuk emiatt, hanem a mögötte terpeszkedő politikai kamuflázst.)

?Valamennyi kerékpárút fejlesztés esetében az engedélyezési tervkészítés utolsó fázisában tart az előkészítés, ami a tulajdonosi hozzájárulások, illetve a nem önkormányzati tulajdonban lévő területek esetében a tulajdonviszonyok rendezését jelenti? – írták.

De melyek is ezek a kerékpárutak?

 Budai Vám – Zsolnay negyed: 1300 méter

Belváros – Kertváros: 4500 méter.  Apáczai Csere János Körtértől indul a Maléter, a Málomi út, a Táncsics és Jegenyés utca, az Észak Megyer dűlő, a Siklósi út, és a Verseny utca érintésével éri el a belvárost. A Tüskésréti tó elérését szolgáló leágazás a Táncsics Mihály utcától indulva a Szövetség és a Faiskola utca érintésével éri el az Árpádi árkot.

POTE – Nyugati városrész: 4100 méter. A PTE orvosi kar épületének déli oldalától indul és a Szigeti út – Rácvárosi út – Pellérdi út – Makay István út Állomás utcáig tartó szakaszának érintésével éri el a nyugati városrészt.

?A kerékpárutak sok száz ingatlant érintenek, tehát belátható: ez egy igen hosszú folyamat, ennek időigényét előre jelezni nagyon nehezen lehet. Terveink szerint mindezekkel együtt 2017 őszre juthat olyan állapotba az előkészítés, amely egyrészt rendezett tulajdoni viszonyokat, lefolytatott kivitelezési közbeszerzéseket és ennek megfelelően a tényleges kivitelezési munkák megkezdését lehetővé tevő állapotokat jelent? – válaszolták arra a kérdésünkre, hogy mikor kezdődhet az építés.

Ez magyarán azt jelenti, hogy ebben az évben még ne akarjon senki ezeken a bringautakon szabálytalanul (és persze büntetlenül) leparkolt autókat kerülgetni. Arra tippelünk, hogy nagyjából a jövő tavaszi választások előttre időzítik az átadást, és nem biztos, hogy minddel elkészülnek, de eggyel biztosan. (Mondjuk anno a politikát az sem érdekelte, hogy az új Széchenyi tér nincs kész, ünnepélyesen átadták, aztán dolgoztak rajta tovább.)

?Végleges költségeket a közbeszerzési eljárások eredményes lezárása után lehet mondani. Több pályázat része az elkövetkezendő időszak kerékpárutakkal kapcsolatos beruházás, ezek összértéke 1 milliárd forint körüli összeget tesz majd ki? – tették még hozzá az azt firtató kérdésünkre, hogy mennyi az annyi.

Talán megszűnik az életveszély

Van még egy projekt, ami nem csak kerékpárút-építést foglal magába, de nem kevésbé fontos, mint a fenti három, és talán megoldást jelenthet a legnagyobb bringaforgalmú utak, a Szigeti és a Hungária problémájának megoldására. (Mondjuk totálisan érthetetlen, miért nem festettek fel legalább egy keskeny sávot a bringásoknak ezen a szakaszon és oldották meg ennek a résznek a forgalomcsillapítását az elmúlt években. Rengeteg külföldi egyetemista közlekedik itt naponta az egyetem és a belváros között. Ők azok, akik milliárdokat költenek évente, rengeteg pécsi él belőlük, az ő biztonságukra azért érdemes lenne egy kis pénzt költeni.)

A lényeg:

– A projekt keretében a POTE központi épületétől a Szigeti úton, a Nagy Jenő utcán át a Jászai Mari utcáig új kerékpáros útvonal építésére / kijelölésére kerül sor kb. 900 méter hosszúságban

– A projekt neve egyébként az, hogy ?Kelet-nyugati közösségi közlekedési tengely megvalósítása Pécsett?, és nem csak bringázást könnyítené meg a keleti és a nyugati városrész között, a belvárosban, hanem a buszközlekedést is

– A két cél érdekében a Hungária utcán és a Rákóczi út Alsómalom utcáig (tehát az Árkádnál lévő nagykereszteződésig) tartó szakaszán buszsávokat alakítanának ki, amiket csak a buszok és a bringások használhatnának. Úgy tudjuk, még nem végleges, hogy csak bizonyos napszakokban vagy mindig.

Nem szabad elfelejteni, hogy jövőre nem lesznek önkormányzati választások, csak 2019-ben, így az sem kizárt, hogy egy-két átadást, avatást kicsit csúsztatnak majd a kampányguruk. Sebaj, Mikrofonállvány Zsuzsi akkor is tud majd keményeket kérdezni Jelölt Janitól.

KategóriákMETÁL