Kell-e jetski a Balatonra, ha az elektromos? Tudvalevő, hogy hagyományos jetski-t és motorcsónakot tilos használni a magyar tengeren. A bevezető kérdésben foglalt ügy viszont a következő időszak egyik nagy, újramelegített balatoni vitatémája lehet. Amiatt, mert egy magyar vállalkozás nemrég bemutatta, milyen elektromos jet ski gyártásába fogtak.A Balatontipp.hu információs kalauz főszerkesztője friss cikkében azt írja, ezek az új csodák akár „gyilkolhatnak” is. Néhány éve Herényi Károly, akkori MDF-es országgyűlési képviselő szorgalmazta a jetski-k és motorcsónakok visszaengedését a magyar tengerre. A Szabad Pécs a „Legyen-e jet ski vagy sem a Balatonon”-témáról a Magyar Vitorlás Szövetség elnökét kérdezte.

„Az idei volt talán az utolsó békés szezon, ha valóra válik az elektromos jetskit készítők terve, és száguldó szörnyekkel telepíthetik be a Balatont” – nem finomkodott Győrffy Árpád, a Balatontipp.hu főszerkesztője a minap megjelent írásában az új magyar e-jetskiről, és arról az ötletről, hogy engedélyeznék a használatát a magyar tengeren.

De Győrffy Árpád még erre is rátett egy lapáttal, úgy megkongatta a vészharangot, hogy azt már meg kell hallania mindenkinek:

„Nem csak a jelenlegi viszonylagos nyugalmat ölhetik meg, embereket is gyilkolhatnak, mert az ilyen gépek üzemeltetéséhez a legalapvetőbb szabályok is hiányoznak a fürdőzők védelme érdekében”. A markáns és dühös vélemény azt követően jelent meg, hogy az elmúlt hetekben körbejárt a magyar sajtót az a hír, hogy az e-autók után itt a magyar e-jetski.

„Már a Balatonon tesztelik a világ első sorozatgyártásra fejlesztett, elektromos meghajtású jetskijét”.

Amit nem csak a Balatonon tesztelnek, de a gyártása is kötődik a magyar tengerhez.

„Ősszel a nemzetközi piacon is bemutatkozhat a világ első elektrojetje, ami egy elektromos jetski, és amelynek fejlesztése és gyártása is a balatonvilágosi Mathiász Innoparkban zajlik” – írta a Sonline.

Az e-jetskiket egy rájafajról nevezték el, a járgányok óránként akár 55 kilométeres sebességgel is képesek száguldani a vízen. Győrffy arra emlékeztet ennek kapcsán most megjelent cikkében, hogy a Balaton vízfelülete az északi part 500 méteres, a déli part ezer méteres sávjában használható fürdésre s az ezzel egy körbe eső vízi sportokra, játékra. A vitorlások és a part közelében közlekedő más hajók eddig nem veszélyeztették a fürdőzők biztonságát, ám a jelenlegieknél legalább háromszor gyorsabb eszközök megjelenése akár halálos kimenetelű baleseteket is okozhat.

Horvátországban például általános szabályként a parttól maximum 100 méter távolságra úszhatnak be a fürdőzők, miközben a siklóhajók és jetskik ugyanitt legfeljebb 300 méterre közelíthetik meg a partot.

„A balatoni turizmus megújulásában fontos szerepe van az elektromos hajtás terjedésének. Legyen szó akár hajókról, kerékpárokról, vagy közúti és vasúti járművekről. De a környezetbarát energia álcája alatt sem kellene hagynunk, hogy – egy viszonylag szűk kör kedvéért – száguldó cirkuszt csináljanak a tóból… ezzel vége lesz a Balaton mai “családi paradicsom” jellegének. Ha meg akarjuk őrizni a Balaton mai csendes, nyugodt jellegét, akkor sürgősen be kell zárni a jogi kiskapukat. A motoros hajtást nem az üzemanyag, hanem a jármű sebessége alapján kell korlátozni” – szól a Balatontippen megjelent cikk.

Amellyel Győrffy Árpád alighanem szelet vet és vihart arat. Már a hozzászólók is eltérően vélekednek, sokak által osztott, markáns vélemény, hogy a vízen járók betartják a szabályokat, a jetskisek is. Mások az aggodalmat osztják. És köztük olyanok is vannak, akik összeköt ezt az ügyet a legesleg-újgazdagabbak legújabbkori balatoni nyomulásával: „látjuk mit művelnek ezek a casinóbohócok, felvásárolnak, kisajátítanak mindent, lesz idő, amikor az átlag magyar/külföldi/ polgár már csak képeslapokról csodálhatja azt, ami valahogyan az övé is volt”. 

A vita a jestkikről azonban nem újkeletű. Utoljára 2016-ban merült föl egy siófoki turisztikai fórumon: talán újra meg lehetne vizsgálni a jetskik és motorcsónakok engedélyezését. Kardos Gábor, a tókörnyéki vendéglátósokat és borászokat tömörítő Balatoni Kör alapítója akkor azt mondta, hogy éppen az az egyik adujuk, hogy a Balatonon tilos jelzést kaptak a jetskik és a motorcsónakok. Ha valamin, akkor szerinte ezen a tiltáson nem szabad változtatni.

És egyáltalán miért is kellene – tette fel a kérdést. Mert a gazdag turistákat vonzaná? És akkor, mi lesz azokkal, az ugyancsak „pénzes” vitorlásokkal, akiket viszont ez éppen, hogy riasztana? Szép táj, bor, kultúra, gasztronómia – szerinte nekik ezek legyenek a hívószavaik.

A SZABAD PÉCS FÜGGETLEN HÍRPORTÁL, ÚJSÁGÍRÓK ALAPÍTOTTÁK, NINCSENEK MÖGÖTTÜNK SEM PÁRTOK, SEM ÉRDEKCSOPORTOK, SEM NAGY BEFEKTETŐK, EZÉRT TÁMOGATÁSRA SZORULUNK, ARRA KÉRJÜK OLVASÓINKAT, HA TEHETIK, KÜLDJENEK ADOMÁNYT A LAPUNKAT MŰKÖDTETŐ NONPROFIT KFT. E CÉLRA ELKÜLÖNÍTETT ALSZÁMLÁJÁRA, VAGY VÁLASSZÁK A MÁR ELÉRHETŐ PAYPAL-ON ÁT TÖRTÉNŐ UTALÁST A SZABAD PÉCSET KIADÓ NONPROFIT CÉG SZÁMLÁJÁRA.

A RÉSZLETEK ITT OLVASHATÓK

Biztosan vannak olvasóink közt, akik emlékeznek, de az időbeli  távolság miatt nem árt elmondani: a kétezres évek első felében, a turisták számának vészes csökkenésére reagálva sokan a motorcsónakok visszahozatalában látták a balatoni turizmus kitörési pontját. Egy közvélemény-kutatás is készült erről 2003-ban, amiben a megkérdezettek nyolcvan százaléka helyeselte a tiltást. A felmérés eredménye ellenére a somogyi közgyűlés idegenforgalmi bizottsága a testület elé vitte a témát, mégepdig azzal, hogy  akkor legalább a fürdőszezonon kívül lehessen jetskizni, motorcsónakozni a Balatonon.

A Somogy megyei közgyűlés szakbizottsága akkor megkérdezte az ügyről a balatoni önkormányzatokat, amelyeknek a nagyobb hányada elutasította ezt a felvetést is.

A turizmusban érdekelt vállalkozások közül viszont több is a szezonhosszabbítás lehetőségét látta az ötletben. Végül a megyei közgyűlés döntött, s kisebbségben maradtak a jetskik és motorcsónakok mellett szavazók.

Két év telt csak el ezt követően, amikor 2005-ben Herényi Károly MDF-es parlamenti képviselő állt elő ismét a témával. Sőt! Azzal érvelt, hogy ő maga is más véleményen volt korábban, de azóta belátta, hogy nem született jobb ötlet a balatoni turizmus fellendítésére a motorcsónakok és jetskik engedélyezésénél. Herényi akkor arra is emlékeztetett, hogy az emlékei szerint 1975-ben politikai okok miatt tiltották ki ezeket a járműveket, magyarul: a Kádár-rendszerben nem akarták, hogy a fürdőző munkások lássák a kapitalista országok polgárainak motorcsónakjait és jachtjait. Merthogy már akkor is, és most, legújabban is azt várnák az ötlettől, hogy a tehetősebb külföldi turisták érdeklődését lehetne felkelteni egy ilyen újítással a Balaton iránt. 

Pomucz Tamás siófoki vitorlás olimpikon, szakoktató Herényi felvetésére már akkor is úgy nyilatkozott, hogy a vitorlások hallani sem akarnak arról, hogy újra lehessen száguldozni a Balaton vizén. A balatonföldvári MDF-es honatya javaslata végül némi hullámverés után a feledés homályába merült.

A Szabad Pécs megkereste az újra felmelegített ügyben Kollár Lajost, a Magyar Vitorlás Szövetség elnökét, hogy megtudjuk, vajon ők hogyan vélekednek erről. A szövetség elnöke azt mondta, hogy a belső égésű motorokkal hajtott járművek ellen határozottan tiltakoznak továbbra uis Nem véletlenül tiltották ki őket a tóról. A vitorlás társadalom egyöntetűen elutasítja azok használatát, ahogyan nagyon sok más, Balaton-szerető ember is. Nagy hullámokat keltenek, hatalmas hanghatás mellett működnek, rendkívül nagy sebességre képesek, veszélyes járművek.

Az e-motorokkal hajtott hajókkal már más a helyzet, azzal kevésbé, avagy egyáltalán nincsen bajuk, mert gyakorlatilag nincs hangjuk, nem vernek fel nagy hullámokat, és nem is lehet velük száguldozni. Éppen ezért a vitorlás szövetség már kötött is stratégiai együttműködési megállapodást az elektromos hajókat képviselő szervezettel velük jó lesz a kapcsolat, megférnek egymás mellett.

Új kategóriát képviselnek az elektromos jetskik, hangsúlyozta a Szabad Pécsnek Kollár Lajos. Azokkal már megint más a felállás, hiszen azok sokkal gyorsabbak, akár 50-60 kilométeres sebességgel is mehetnek, balesetveszélyes velük közlekedni. Ennél sokkal fontosabb, hogy mások épségét is veszélyeztetik, akár tragédiát is okozhatnak a felelőtlen .

Ettől függetlenül azok teljes kitiltását a Balatonról ők sem szorgalmaznák, helyette viszont nagyon szigorú szabályokhoz kötnék a használatát. Kollár Lajos azt mondta, egy lehetőség lehet, hogy az elektromos jetskiket kizárólag zárt, kibójázott pályán, a megfelelő figyelmeztető jelzéssekkel ellátott pályán lehessen használni,  távol a fürdőzőktől, legfeljebb néhány részén a tónak. Ott viszont ennek a sportnak a szerelmesei a kapacitásnak megfelelően használhatják a járműveket. A járművek anyakikötőbe való bevonulása viszont már erős korlátozás mellett, mondjuk, maxiumum 5km/h-s sebességgel történhessen.

Avagy, a másik lehetőség, hogy kizárólag  sebességkorlátozás mellett, lefojtott motorokkal, maximum óránkénti 15 kilométeres sebességgel használhassák azokat a tulajdonosaik a tavon.

 

Bárhogyan is lesz, be kell vallani: 2018 Magyarországán, az ismert balatoni változások tükrében egyáltalán nem meglepő, hogy, mégha ezúttal teljesen más megfontolásból is, de újra napirendre került a jetskik (és motorcsónakok?) engedélyezésének ügye.

KategóriákMETÁL