A magyar fejlesztésű elektromos jetski ötletgazdája és tervezője szerint se külön jogszabály, se sebességkorlátozás nem szükséges az e-jetski használatához.

Kell-e elektromos jetski a Balatonra? – tettük fel a kérdést cikkünkben nemrég.

A Balatontippen nagyon is élesen fogalmaztak:

„vége a nyugalomnak a Balatonon, ezek a száguldó szörnyek strandolókat gyilkolhatnak” 

Fenntartásait hangoztatta korábban a Szabad Pécsnek a vitorlásszövetség elnöke is (lásd lejjebb), a Balaton Fejlesztési Tanács legutóbbi ülésen pedig az e-jetskik elterjedését megelőző jogszabályváltozások szükségességéről beszéltek.

A Szabad Pécs közelről is kíváncsi volt az egyre többet emlegetett e-jetskire. Az már az elején kiderült, hogy igazából nem is jetskiről, hanem elektrojetről van szó, és nem vízi sporteszközről, hanem kisgéphajóról.

Óránként 55 kilométer a vízen, az gyors 

Világújdonságnak számító magyar fejlesztés az elektrojet. Ami azonban a bemutatása óta alaposan megosztja a hazai közvéleményt. Az újfajta vízi járgányt azóta több külföldi országban is bemutatták már magyar tervezői és gyártói.

Szerintük nemzetközi szinten „robbanásszerűen” fog elterjedni, s nem is oly sokára már évi ezer darabnak a gyártását tervezik Balatonvilágoson és Tapolcán.

Fotó forrása: Hajózás.hu

Prototípusok már futnak

A Szabad Pécs Balatonkenesén járt, hogy a vízen nézzük meg a már elkészült, működő prototípusokat.

„Nem jetski, hanem elektrojet” – javított ki az első kérdés után bennünket (és kb. mindenkit, aki eddig beszélt és írt róla) Rádi Péter műszaki vezető és Réder Ákos tervező.

Nem csak az a különbség, hogy ezt nem belső égésű motor hajtja, hanem az is, hogy jóval nagyobb. Papíron három személyes, de ketten  férnek el igazán kényelmesen rajta, Nem vízi sporteszköz, hanem kisgéphajó, ami 55 kilométeres sebesség elérésére képes, ami a vízen nagyon is  gyorsnak számít egy ilyen méretű eszköznél.

Viszont a fentiek miatt kisgéphajóvezetői jogosítvány szükséges a vezetéséhez, mondta Rádi Péter, a gyártó cég vezetője.

Aki szerint az elektrojet környezetbarát, ráadásil különös figyelmet fordítottak arra is, hogy a vizet és a vízen lévőket se zavarja.

A szabályok szándékos megsértésével lehet  csak másra is veszélyes

„Nem úgy kell tehát elképzelni, hogy jön valaki a strandra négy sör elfogyasztása után, aztán ráül erre a hajóra és száguldozik vele a vízen. A hajóvezetői vizsga sok egyéb más tudás és képesség mellett feltételezi a vízi közlekedési szabályok ismeretét  is, fogalmazott. Annak azonban, aki ilyet akar használni a Balatonon, annak mi még külön vezetési tréninget is tartanak, illetve oktatást a balatoni „vízikreszről”. Mindez tehát már szerinte egy igazán jelentős szűrő az elektrojet megfelelő használata érdekében. A hajó kikötői üzemmódja is a biztonságot növeli, csak igen minimális sebességgel lehet használni. Mindaddig ilyen csendes üzemmódban kell menni, amíg el nem érik a fürdőzőktől már nem „veszélyeztetett” vízfelületet. A vezető persze át tudja kapcsolni a sebességet, de az már a szabályok szándékos megszegését is jelenti egyben.

A sebességkorlátozás és a zárt pálya is javaslat volt

„A vitorlások és a part közelében közlekedő más hajók eddig nem veszélyeztették a fürdőzők biztonságát, ám jelenlegieknél legalább háromszor gyorsabb eszközök megjelenése akár halálos kimenetelű baleseteket is okozhat – írta korábban a Balatontipp.hu. – Horvátországban általános szabályként a tengerparttól maximum 100 méter távolságra úszhatnak be a fürdőzők, miközben a siklóhajók és jetskik ugyanitt legfeljebb 300 méterre közelíthetik meg a partot.”

Litkey Farkas, a sokszoros Kékszalag-győztes vitorlás ellenben úgy véli: a kor meghaladta azt a szabályozást, amelyik tiltja a Balatonon a motoros hajókat; szerinte az elektromos hajtású hajók jelenthetik a megoldást és reméli, hogy „nem fognak kirontani velük a strandokra”. 

Kollár Lajos, a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke ugyanakkor azt mondta korábban a Szabad Pécsnek: az elektromos hajók megjelenését támogatják, de az e-jetski más, 50-60 kilométeres sebességénél fogva sokkal gyorsabb, ezért szerinte vagy zárt, kijelölt pályákon szabadna engedélyezni a használatát a Balatonon, vagy 15 kilométerre korlátozni a sebességüket.

A vitorlások is egyre gyorsabbak

„A tengeri jetskik valóban jetskik és nem kell jogosítvány a használatukhoz, ez fontos különbség – szögezte le Réder Ákos, a Narke (egy rájafajról kapta a nevét) tervezője.

– Az elektrojet könnyen manőverezik, könnyen fordul, és tényleges fék is van rajta. Szemben a vitorlásokkal, melyek a technika fejlődésével párhuzamosan szintén egyre gyorsabbak; például a kéttestű katamaránok, melyek már a Kékszalagon is indulnak, de manőverezni ugyanolyan nehézkesen lehet velük. Ha mindenki betartja a szabályokat, nincs szükség külön jogszabályt alkotni az elektrojetekre, mert akkor nincs találkozási pont a fürdőzőkkel.”

Rádi Péter szerint sem a sebességkorlátozás, sem jogszabálymódosítás nem életszerű.

„Az autókkal például föl lehet hajtani a járdára, és elütni a gyalogost, mégsem tiltjuk be emiatt az autós közlekedést. Közös érdekünk egy megfelelő szabályozás kialakítása a Balatonon, mi is partnerek vagyunk abban, hogy kellő biztonság legyen mindenki számára, de ha sebességet korlátozunk, akkor az egész balatoni közlekedési szabályozást újra kell gondolni, utaltunk már például az egyre gyorsabb vitorlásokra. Vízfelületek kijelölésére sincs szükség; a déli parttól egy kilométerre lehet fürdeni, az északitól 500 méterre, a kettő között még mindig marad egy 6 kilométer széles, 70 kilométer hosszú sáv a vízen, ami bőven elegendő az elektrojetek számára.”

Külföldről sokan érdeklődnek

Az ötletgazda szerint nem lehet a fejlődés, az igények útjába állni. Egyre nagyobb az érdeklődés találmányuk iránt, külföldről nagyságrendekkel nagyobb, mint itthonról. Az egyik külföldi város polgármestere a turisztika szempontjából tartotta fontosnak az elektrojetek megjelenését, egy tengerparti városban a mentőegységet látnák el ilyen járgányokkal, de nagy múltú filmipari cég is bejelentkezett csaknem száz darabért.

Jó drága rája

Idehaza egyelőre az ára is gátat szab a gyors elterjedésének (nettó 42 ezer eurót, azaz áfástól mintegy 17 millió forintot kóstál egy „rája”), többen is a vitorlásuk mellé vásárolnának, de Rádi Péter és Réder Ákos szerint a balatoni rendfenntartók, segélyszervezetek számára is előnyös lehet vízi mentéshez.

A BFT is vizsgálja

Az elektromos jetski balatoni elterjedésének jogszabályi vonatkozásai lehetnek – mondta a Balaton Fejlesztési Tanács (BFT) legutóbbi, balatonfüredi ülésén Jamrik Péter, a BFT közbiztonsági tanácsadó testületének elnöke. Azt javasolják, hogy a BFT ezt vizsgálja meg és ha szükséges, tegyen lépéseket a jogszabály-módosítás irányába.

KategóriákMETÁL