A zártkörű megnyitó egy hete volt, a pécsi és a pogányi polgármester is a meghívottak közt volt, ahogyan a cég sok más fontos partnere is. A sajtó azon nem vehetett részt, de tartottak pár nap múlva, a  múlt csütörtökön sajtótájékoztatóval egybekötött üzembejárást. A két emberéletet követelő szörnyű tragédia miatt indított rendőrségi nyomozás még folyik, a légügyi hatóság és a két érintett cég vizsgálata azonban egyértelműen kimondta, hogy nem műszaki meghibásodás okozta a balesetet.

A Magnus Aircraft pécs-pogányi repülőgépgyárában (egészen pontosan repülőgép-összeszerelő üzemében) október végén, legkésőbb november elején indul a termelés, jelentették be sajtótájékoztatón a hírt csütörtökön.

 

Fotó forrása: Magnus Aircraft  – Hivatalos megnyitó

 

Az igazi, zártkörű megnyitó éppen egy hete volt.  Részt vett rajta a pécsi és a pogányi polgármester is, mint meghívott. Ahogyan a cég sok más fontos partnere is ekkor tekintette meg a gyárat. A Szabad Pécs kérdésére csütörtökön Boros László, a Magnus Aircraft Zrt. vezérigazgatója minderről azt mondta, hogy “családias” körben kívánták megünnepelni azt, hogy a cég életében egy nagyon fontos lépést megtettek, és ismét egy nagyot léptek előre.

 

Fotó forrása: Magnus Aircraft – Fotó a hivatalos, hétfői zártkörű megnyitóról

 

Mint megtudtuk, jelenleg mintegy ötven munkatársuk van már (tizenöten voltak kb., amikor februárban nekiálltak az üzem építésének), és a műszaki átadás-átvétel óta már dolgoznak is.

 

Készül az első pécsi Magnus-kisrepülőgép

 

Most még csak két “állásnál” dolgoznak, de lesz ez még több is

 

Magyar  magánszemélyé lesz az első pécsi Magnus-kisrepülőgép

Sőt, a saját fejlesztésű, mintegy négy éve engedélyezett ultrakönnyű, benzinmotoros kétüléses kisrepülőgépükből az elsőt már el is kezdték gyártani. A magyar tulajdonban álló cég vezetésének örömére az első megrendelő egy magyar magánszemély.

A csütörtöki sajtóbejáráson tudtuk meg, hogy a közelmúltban egykézbe került a Magnus, a korábbi többségi tulajdonos, Tarány Gábor immáron száz százalékos tulajdonosa a magyar repülős cégnek.

 

A pécsi repülőgép összeszerelő üzem irodájában minden a repülésről és Pécsről szól, a Magnus logót nem tolták túl, mert mint elmondták, elsősorban a repülést szeretnék megszerettetni a hozzájuk ellátogató partnerekkel 

 

A cég folyamatosan keresi az új munkatársakat is, leginkább már az ötmilliárdos fejlesztés második, befejező ütemének a személyzetét, azaz betanított munkásokat is, de magasabb tudást igénylő pozíciókra is vesznek fel még embereket elsősorban mérnököket, és műanyaggal foglalkozó szakembereket. A speciális műanyaggyártás, azaz a repülőgép kompozitüzem kialakítása ugyanis még majd csak most kezdődik, de a cégvezetés reményei szerint a jövő tavasszal azt is befejezik, amikorra is mintegy 120 főre növekszik majd az állományuk – a távlati cél azonban egy, akár két-háromszázfős üzem megteremtése.

A kompozitüzem elkészültéig máshonnan szerzik be a repülőgépgyártást, azon belül még inkább az ultrakönnyű kisrepülőgépek piacát forradalmasító speciális műanyagot.

Három hónap alatt

A teljes mértékben kézi összeszerelés viszont már mostantól Pécsett történik. Kérdésünkre a sajtótájékoztatón elhangzott, hogy egy repülőgépet a megrendeléstől számított három hónap múlva tudnak leszállítani. A Szabad Pécs kérdésére elmondták, hogy a jelenlegi összeszerelő csarnokban két “állást” rendeztek be, de továbbiakat is terveznek kialakítani.

 

 

A kétszemélyes repülőgépek formája, a fő szerkezeti eleme állandó, arra kapták a típusminősítést. Ugyanakkor az egyedi megrendelések és kívánságok szerint az kb. 95 ezer eurós ártól induló alapmodell fejleszthető, egyrészt funkciójában – például vontatógép, avagy megfigyelő, vadszámláló gép –, másrészt komfortban, dizájnelemekben (színben, üléshuzatban, kijelző színében, műszerezettségben stb.)  is variálható – nyilván az végső ár ettől is függ majd.

Pécsett most évente 90-100 repülőgépet tudnak majd elkészíteni, de ezt a számot a jövőben, a kompozitgyár elkészülte után akár évi kétszázra is fel fogják tudni tornászni.

A kompozitgyár egyébként mintegy két és félszer nagyobb lesz, mint a jelenlegi, az irodákkal együtt 2200 négyzetméteres egység.

 

 

E-repülő – Kísérleti szakaszban

A Magnus és a nemzetközi elektronikai óriás, a  Siemens együttműködésében fejlesztett elektromos kisrepülőgép továbbra is kísérleti szakaszban van, ugyanakkor a tervezés is Pécsre költözik. Nem kizárt, hogy az engedélyeztetés után az e-repülőt is Pécsett gyártanák majd a későbbiekben. Mint ismeretes Pécsett szörnyű, két emberéletet követelő tragédia történt május végén.

 

Megvan a felvétel arról, mi és hogyan törént 

Kérdésünkre a sajtótájékoztatót követően Boros László elmondta, hogy éppen a napokban vették át a légügyi hatóság jelentését is, amely a közelmúltban zárta le a vizsgálatát. És az azt mondta ki, amit a Magnus és a Siemens is mondott a saját jelentésében, hogy repüléstechnikai oka volt a balesetnek, azaz nem konstrukciós hiba, nem műszaki hiba okozta a tragédiát. Magyarul emberi hiba történt, ha nem is ezt a szót használta a cég. A rendőrségi eljárás viszont még tart.

Arra, hogy repüléstechnikai oka volt a balesetnek  a “fekete dobozban” talált információk a vezérigazgató szerint egyértelműen rámutattak. Nekik most, a két elhunyt emléke miatt is, és a lehető legbiztonságosabb e-kiserepülőgép kifejlesztésének szándéka miatt is, a tragédia tapasztalatai alapján is kell folytatniuk a munkát. Ezzel az elhunytaknak is tartoznak, fogalmazott. A fejlesztést az elmúlt fél évben szüneteltették, a vizsgálatok lezérultáig.

 

 

A SZABAD PÉCS FÜGGETLEN HÍRPORTÁL, ÚJSÁGÍRÓK ALAPÍTOTTÁK, NINCSENEK MÖGÖTTÜNK SEM PÁRTOK, SEM ÉRDEKCSOPORTOK, SEM NAGY BEFEKTETŐK, EZÉRT TÁMOGATÁSRA SZORULUNK, ARRA KÉRJÜK OLVASÓINKAT, HA TEHETIK, KÜLDJENEK ADOMÁNYT A LAPUNKAT MŰKÖDTETŐ NONPROFIT KFT. E CÉLRA ELKÜLÖNÍTETT ALSZÁMLÁJÁRA, VAGY VÁLASSZÁK A MÁR ELÉRHETŐ PAYPAL-ON ÁT TÖRTÉNŐ UTALÁST A SZABAD PÉCSET KIADÓ NONPROFIT CÉG SZÁMLÁJÁRA.

A RÉSZLETEK ITT OLVASHATÓK

 

 

KategóriákMETÁL