A Pauska Zsolt Mediaworks-főemberhez köthető Pécsi Újság nevű internetes termék a hírhamisítástól/manipulálástól sem riad vissza, úgy tűnik. Vagy csak hiába ültek a matekórákon a terméknél alkalmazott emberek.

Arra még lehetett magyarázatuk ugyanis, hogy a január eleji 1300-1500 főt megmozgató pécsi tüntetésen 500 főt írtak a résztvevők számáról. Akkor ugyanis az MTI bevállalta, hogy hazudik arról, mennyien voltak a tüntetők – aztán persze már ez az 500-as szám (ami a valósnak kb. harmada volt) jelent meg mindenütt a szolgamédiában akkor, és utaltak vissza ma is arra a Pécsi Újságon, mintha igaz lett volna.

A ma délutáni rendezvényről beszámoló új írás azonban saját anyag a Pécsi Újságon. Abban ugyanis ezúttal nem hivatkoznak sem az MTI-re, sem más forrásra, hanem EQM-jelzéssel látták el a cikket – ami a Pécsi Újságot kiadó Equator Médiát jelöli.

A “Hát nem már megint elmaradt a forradalom?! Már csak pár százan tüntettek Pécsett” című írás olyan, mintha az MTVA-t még mindig vezető hírhamisító Papp Dániel diktálta volna.

És nem csak azért, mert a pár száz fő az a magyar nyelv szerint kb. 300-400 embert jelent (és aztán ők is így konkretizálták a “becslésüket”), miközben nagyjából ezren voltak a téren, illetve a vonuláson, hanem mert amikor a “sajtó” manipulál, akkor politizál is. /Persze, a közölt fotójuk alapján akár el is hiheti ezt a számot az az olvasó, aki éppen náluk lát erről az eseményről hírt először./

És mert a kreténség és kicsinyesség netovábbja, ha úgy próbál valaki egy rendezvényt manipulálni, hogy a résztvevők számát másítja meg. Ráadásul a mai világban azért ez egy viszonylag könnyen ellenőrizhető, sokak “élőzése” által dokumentált információ.

Habár annak idején, 2006 ősze, Gyurcsány őszödi beszéde kiszivárgása után Pauska-főszerk. az értésünkre adta a Dunántúli Naplónál, hogy amennyiben a kormányellenes tüntetők kevesen vannak, a legjobban azt tesszük, ha írunk még hozzá.

Persze, ezt akkor kellett volna testületileg elutasítanunk, de nem tettük, sem együtt, sem külön-külön, más sem, és én sem. Sőt, tudom, hogy többen eleget tettek a kérésnek – de kb. úgy, hogy a hatvan-hetven ember helyett írtak száz-százötvenet. Én nem, és nem azért, mert bátrabb vagy tökösebb voltam a többieknél, hanem mert a számolás képességét mindig is igen fontosnak éreztem. Illetve személy szerint jóval problémásabbnak éreztem, hogy minden nap kellett  írni a mindennapos tüntetésről, akkor is, amikor már rég elkopott a hírértéke a rendezvényeknek.

Szóval nem feltétlenül az az oka ennek a hírhamisításnak/manipulációnak, hogy a Pécsi Újság alapítója, a Dunántúli Napló és a nem túl hosszú, s nem túl szép történetű, milliárdos buktát jelentő Reggel c. napilap egykori főszerkesztője maga is dolgozott egy rövidebb ideig a Híradó.hu főszerkesztőjeként. S aki egyébként most is mozgatja a szálakat a háttérből a DN-nél, mint a Mediaworks egyik középvezetője.

Érdekes részlet lehet, hogy az immáron nem annyira számít (nincs következménye, vagy nem tudunk róla), hogy a jobb sorsra érdemes Dunántúli Napló példányszáma (is) soha nem látott mélységbe zuhant. Mindezt csak azért említem, mert Pauska annak idején, már nem DN-esként és már nem Springer-alkalmazottként a Pécsi Újságon időről időre  (kb. amikor új adatsorok jöttek, minden adandó alkalommal) beszámolt a Dunántúli Napló példányszám-csökkenéséről, egykori lapja neve elhallgatásával – azt csak “megyei napilapként” emlegetve.

Pedig, amúgy a cikknek vannak érdemei, kettő is. Az egyik, hogy egyáltalán írtak róla, nem próbálták elhallgatni, hogy volt tüntetés. És az is, és ez nem is kis dolog, hogy röviden, és egészen tisztességesen leírják az eseményeket.

Csak azt nem értem, akkor miért van szükség a számok megmásítására, és miért van szükség egyfajta kaján teliszájas, ujjal mutogató röhögésre.

Illetve dehogynem értem.

KategóriákPUNK