Az elmúlt évtizedek egyik legkomolyabb pécsi korrupciós ügye lehet az ún. Volvo-gate. A Szabad Pécs értesülése szerint a múlt pénteken, két év ügyészségi és rendőrségi nyomozást követően három férfit meggyanúsítottak.

A hollandiai használt Volvo-buszok 2015-ös pécsi, Tüke Busz-os beszerzése az elmúlt évek, de talán az elmúlt évtizedek egyik legjelentősebb pécsi korrupciós ügye lehet. A Volvo-gate-ről és előzményeiről kétrészes cikksorozatban számoltunk be, majdnem pontosan egy évvel ezelőtt.

A cikk a hirdetés után folytatódik



Az első részben az előzményeket és a tényeket soroltuk, a másodikban pedig azt vázoltuk fel, hogy lapunk “nyomozása” szerint mi is történhetett valójában. Akkor megírtuk azt is, hivatalos ügyészségi információ alapján, hogy a gyanú szerint az elkövetési érték (magyarul az az összeg, amellyel a pécsi és a magyar adófizetőket megkárosíthatták), csaknem egymilliárd forint. 

Azt a nyomozás lefolytatásával megbízott Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság is elismerte lapunk szerdai kérdésére, hogy immáron történt gyanúsítotti kihallgatás az ügyben. Ez tehát hivatalos rendőrségi információ.

Most nem csak azért kerestük meg a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányságot, mert hallottunk a meggyanúsításról, hanem azért is, mert arról is értesültünk, hogy az ügy minősítése is megváltozott – vagyis az, hogy milyen bűncselekményt követhettek el a feltételezett bűnösök a rendőrök szerint, vagy legalábbis miről gondolják azt, hogy bizonyítani is tudják.

A rendőrség ezt az információt is megerősítette lapunknak. Azt írták, hogy a kérdéses ügyben változott a jogi minősítés: a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság jelenleg hűtlen kezelés bűntett elkövetésének megalapozott gyanúja miatt folytat büntetőeljárást. Korábban különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntette miatt nyomoztak.

A cikk a hirdetés után folytatódik



Azt is hallottuk, hogy az elkövetési érték is változott. Tudomásunk szerint a korábbi mintegy egymilliárdos összeg helyett most már “csupán” 300-400 milliós összeget “kereshetnek” a rendőrök.

Ez sem kevés, nyilván. Önmagában sem, de még a teljes összeghez, a teljes beszerzési összeghez viszonyítva sem. Hiszen az átlagosan 7 éves, 300-500 ezer kilométert futott 75 szóló és 38 darab csuklós Volvóért 3,5 milliárd forintot fizetett ki a Tüke Busz. A hitelfinanszírozásra kiírt közbeszerzést pedig a K&H nyerte. Merthogy a beruházást ráadásul hitelből fizette a város. Ez a “csökkenés” (amennyiben igaz) nagyon is érdekes, hiszen ezek szerint 500-600 milliós különbségről van szó. Amiatt is érdekes azonban ez a részlet, mert a pécsi buszbeszerzési ügy azért is volt egészen elképesztő és bicskanyitogató, mert egy 3,5 milliárdos “bizniszből” tűnhetett el 900 milliónál is több. Vagy, ha nem is tűnt el, de a korábbi információk szerint akár ennyivel is jobban járhatott volna Pécs, ha nem iktatnak közbe egy, ebben a konkrét pécsi ügyben nagyon, nagyon nem tisztának látszó hollandiai szereplőt.

A Szabad Pécs úgy tudta, és ma is úgy tudja, hogy az ügyben baranyai közszereplők, vagy akkori közszereplők is érintettek lehettek, kiemelt személyek, ha úgy tetszik. Velük kapcsolatosan forrásaink közül többen is politikai szálakat és kapcsolatokat is emlegettek.

Azt is érdemes felidéznünk, mert beszédes, de minimum érdekes, hogy nem hazai vonalon indult el az eljárás, hanem holland megkeresésre, holland hatóságok ún. jogsegélykérelme miatt. Mégpedig amiatt, mert egy érdekes, magához a buszbeszerzéshez csak közvetve kapcsolódó részlet miatt hollandiai szereplőknek tűnt fel, hogy nem lehet teljesen tiszta a pécsi buszbeszerzés.

A holland megkeresés miatt azonban még a Polt Péter vezette magyar ügyészség is elrendelte (vagy kénytelen volt elrendelni) a nyomozást. Igaz, a magyar hatóságok 2016 novembere, azaz 25-26 hónapja nyomoznak.

A Szabad Pécs úgy tudja, hogy a múlt pénteken egy pécsi illetőségű, magyar állampolgárt, egy holland férfit és egy holland-magyar kettős állampolgárt gyanúsítottak meg a buszbeszerzés miatt.

Információink szerint a magyar férfi a főgyanúsított, a két másik személy tettestársként szerepel, s jelenleg mindhárman szabadlábon vannak. Biztosan tudjuk, hogy egyik illető sem közszereplő, vagy nem volt közszereplőnek, e szempontból kiemeltnek mondható személy.

Úgy tudjuk, a magyar férfi szakmailag segíthette a beszerzést, a holland férfi a hollandiai közvetítő cégben lehet érdekelt, míg a kettős állampolgár a holland “közvetítő” céggel hozhatta össze a pécsieket.

Lapunk értesülései szerint ugyan három embert gyanúsítottak meg, de további három ember szerepe legalábbis kérdéses volt – informátoraink közül legalábbis többen ezt egybehangzóan állították. Nem tartottuk ezért kizártnak azt, hogy további gyanúsítások is lesznek még az ügyben, így ezt is megkérdeztük a nyomozóhatóságtól. 

Fentebb említettük a város szót, a hitelfelvétel kapcsán, ami igazán fontos részlet is lehet. Hiszen a Tüke Busz Zrt. nem csupán egy önkormányzati cég, de ahhoz, hogy egy ilyen volumenű buszbeszerzést lefolytasson, ekkora hitelt felvegyen, a cég vezetése nem elegendő. És akkor még finomak voltunk. Magyarul: pécsi városházi bizottsági és közgyűlési döntések sora kell ahhoz, hogy a Tüke Busz végül 3,5 milliárd forintért buszokat vásárolhasson – ahogyan ezek a döntések meg is történtek. Nem beszélve arról a politikai kommunikációs cunamiról, amit ennek kapcsán, mint pozitív fejleményt a pécsiek nyakába zúdítottak a pécsi kormánypárti politikusok akkoriban.   

A nyomozás határidejére is rákérdeztünk a rendőrségnél. Törvényi helyre hivatkozva azt írták, hogy az a gyanúsított kihallgatásától számított két év. Mivel úgy tudjuk, az első gyanúsítotti kihallgatásokra végül csak a múlt pénteken került sor, így a nyomozás mostantól akár 2021 januárjáig is eltarthat, ha úgy akarja, úgy látja jónak a rendőrség. Persze, nem kizárt, hogy ettől függetlenül sokkal hamarabb lezárják majd a nyomozást. Mondjuk, az is igaz, hogy a sokkal hamarabb forgatókönyvére kisebb tétet sem mernénk tenni.

Az viszont még szintén nagyon érdekes lehet, hogy lesznek-e a fentebb megnevezett három plusz három személyen túli esetleges gyanúsítottak. Lapunk ugyanis még korábban, rendőrségi forrásból arról értesült, hogy nem kizárólag a beszerzést vizsgálhatja a nyomozóhatóság, hanem esetlegesen a pályázati kiírást és körülményeit is. Azt már egyik korábbi cikkünkben is említettük, hogy a buszflotta beszerzésére szóló kiírás nagyon is ráillett a hollandiai Volvókra. És ez még akkor is érdekes lehet, és vizsgálhatja ezt a körülményt az, aki a teljes igazságot akarja kideríteni, ha azt ténylegesen lehet tudni, hogy ilyen minőségű és mennyiségű eladó használt buszflottából akár a teljes földrészen sem lehet túl sok egy-egy adott időszakban. Persze az már megint más kérdés, hogy ha nem olyan szűken írják ki a beszerzési pályázatot, akkor milyen ajánlatok érkezhettek volna még.

Minden más kérdésünkkel, például azzal kapcsolatosan, hogy további személyek meggyanúsítása elképzelhető-e, azt írták, hogy a nyomozás érdekeire tekintettel az eljárás jelenlegi szakaszában további kérdésekkel kapcsolatosan nem tudnak felvilágosítást adni.

Kimelt fotó: Babos Attila/Szabad Pécs (fotónk illusztráció)

KategóriákMETÁL