Többek között módosítják a 2018-as költségvetést és tárgyalják a 2019-est, és biztosan lesz sok politikai adok-kapok a februári rendes küzgyűlésen. Élőben, a helyszínről tudósítjuk az eseményeket.

9:24: Laza 24 perces késéssel ugyan, de sikeresen megkezdődött a pécsi közgyűlés idei második ülése. Az első napirendi pont a 2018-as költségvetés módosítása. Ha vizuális típusok, itt követhetik az izgalmakat. SZIGORÚAN 18-AS KARIKA!!!!! A KÉPI ANYAG NYOMOKBAN POLITIKUSOKAT TARTALMAZHAT!!!!!!

A cikk a hirdetés után folytatódik



9:25: Az ülést Őri László alpolgármester vezeti, Páva Zsolt egyelőre nincs a teremben.

9:27: Berényi Zoltán (ÖPE) napirend előtt szól a Vasason és Hirden megszűnt takarékszövetkezeti fiókokról. Azt kéri, ha van lehetősége az önkormámyzatnak valamit tenni annak érdekében, hogy legalább egy-egy bankautomata maradjon, az nagy segítség lenne a két városrészben élő közel hétezer embernek, zömmel időseknek. Őri László: polgármester úrral konzultál, aki majd megkeresi a Dél Takarékot az ügyben, persze ígérni nem tud semmit.

9:32: Zárt ülésekről szavaznak, zárt ülésen tárgyalják például a többek között az önkormányzati lapot, a Pécsmát működtető Pécsi Kommunikációs Központ szerződéseit.

9:38: Zárt ülés. Pihenjenek kicsit!

A cikk a hirdetés után folytatódik



10:12: Folytatódik a parádé. Őri László ismerteti a zárt ülésen meghozott döntéseket, például hogy a Pécsi Kommunikációs Központ és a Lapcom Zrt. között nyomdai szolgáltatásról szerződés jön létre.

10:15: A tavalyi költségvetés módosítása van napirenden. Közel harminc százalékkal nőtt a főösszeg, több mint 16 milliárd forinttal.

Kővári János (ÖPE) azt kéri, valaki indokolja meg, mi az oka ennek a jelentős emelésnek.

Decsi alpolgármester válaszol: az önkormányzati cégek utolsó negyedéves plusz támogatásai és a központi támogatás tavalyi emelése az ok.

Gyimesi Gábor (Jobbik) azt kérdezi, hogy a Kosárlabda Sport Akadémiát miért kell megtámogatni 5 millió forinttal. Decsi alpolgármester válasza: Páva Zsolt saját keretéből döntött erről.

Kővári János: a dologi kiadások az önkormányzati hivatal közel 4 milliárdos emelkedésére vár magyarázatot, és arra is, hogy a cégek (Vagyonhasznosító, Tükebusz) tavalyi hitel tőketörlesztési halasztása idén milyen következményekkel fog járni.

Decsi István: olyan beruházások történtek korábban, amelyek terhelték a Vagyonhasznosító (volt Holding) költségvetését. Viszont olyan kedvező változások történtek időközben, hogy a Vagyonhasznosító már önállóan tudja fizetni a hitel részleteit a saját emelkedő bevételeiből. Hozzáteszi: 3 milliárd forint állami támogatást fizetett vissza tavaly év végén az önkormányzat.

Szavazás: megszavazták a tavalyi költségvetés módosítását.

10:27: a 2019-es költésgvetés a következő napirendi pont. Ma még nem lesz végleges, elfogadott költségvetése a városnak, várhatóan erre márciusban kerül sor.

Decsi István: azt kéri a képviselőktől, hogy akinek javaslata van a költségvetés szerkezetét, tartalmát illetően, azokat írásban tegyék meg az következő hetekben,

Gulyás Emil (MSZP): mivel Magyarországon populista kormányzat van, amely nem szereti az önállóan működő önkormányzatokat, egy-két milliárddal mindig kicsit alulfinanszírozza azokat, hogy kézbe tudja tartani őket. Pécsett persze sokkal nagyobb a baj ennél az egy-két milliárdos hiánynál. Tízmilliárdos nagyságrendű pécsi hiányról beszél. Nagyon korlátozott lett a pécsi önkormányzat mozgástere. Az adóemelések, parkolási díjemelés, buszjegyár-emelés kapcsán elmondja: ne hozzuk a várost olyan helyzetbe, hogy még nehezebb legyen a kitörés ebből a helyzetből.

Az önkormányat dologi kiadásainál 2019-ben 8 milliárd szerepel most, tavaly 18 milliárd szerepelt, hiányzik 10 milliárd. Nehezen tudja elképzelni, hogy ez ennyi lesz. Szerinte ez a 10 milliárdos csökkentés nem valós. A tartaléknál is volt egy hatalmas csökkentés. Úgy tudja, vissza kell fizetni még 7-8 milliárdot az államnak.

Őri László: senki nem állítja, hogy Pécs könnyű helyzetben van, de ne azzal akarjanak az ellenzékiek bekerülni a sajtóba, hogy túl nagy számokat mondanak, ha a pécsi hiányról van szó.

Kővári János: nem dobálózna a milliárdokkal, mert nehéz egy ilyen “biankó” csekkből kiolvasni, mekkora a hiány. Szerinte úgy 3-4 milliárd körüli, de szerint ez is sok. Emlékezteti Gulyást, hogy évtizedek óta alulfinanszírozottak az önkormányzatok. Szerinte nagyon jelentős az állami támogatás jelenleg, nem ezt kéri számon, hanem a saját bevételek növelésének lehetőségét. Az ÖPÉ-nek vannak erről javaslatai, elképzelései. A tömegközlekedés a legnagyobb probléma Pécsett, nem megoldás a jegyárak emelése és a járatok számának csökkenése. Így is 1,3 milliárddal növekedett a kiadás év végére. Felkérik Pávát, tárgyaljon a tömegközlekedés állami átvételéről. Ha nem veszik át, a buszparkon kell spórolni, a használt Volvók üzemeltetési költségei és a hiteltörlesztés nagyon magasak. Utóbbi oka, hogy nem pályázati pénzből szerezték be a buszokat, mint pl Kaposvár. Ha döntöttek volna tavaly atrról, hogy a Modern Városok Program forrásaiból buszbeszerzéseket támogatnak, akkor az idén már megtakarításokat eredményezett volna.

A sporttámogatásokról: szóba hozza az egymilliárdos állami támogatást, ami a PSN Zrt-nek érkezett. Ez akkor azt jelenti, hogy meg lehet százmilliókat spórolni ebben az évben, hiszen megvan a PSN költségvetése. Reméle, hogy év végén ezt az összeget meg lehet takarítani.

Közvilágítás-korszerűsítés: nem hitelből kellett volna megoldani, hanem pályázatokból vagy a Modern Városok Programból, ott is sokat lehetett volna spórolni.

Az ÖPÉ-nek olyan javaslatai vannak, amelyeket ha elfogadják, 2 milliárd forint megtakarítást eredményeznének év végére.

Kunszt Márta (DK): A tavalyi számokat átvezették idénre, ez a 2019-es költségvetés idénre. Nem bízik a dologi kiadások további csökkentésében. Szerinte annyira le vannak csökkentve a dologi kiadások az intézményekbe, hogy tovább már nem csökkenthetők. Nem látszik a kibontakozás lehetősége a költségvetésben. Kérdés, érdemes-e az ellenzéknek javasolni bármit is, úgysem fogják elfogadni.

Gyimesi Gábor: a dologi kiadásoknál ő is fennakadt. Az idegenforgalmi adókból befolyó összeg tervezett csökkenésére kérdez rá (90 millióról 60-ra). Túl vannak árazva a közpénzekből megvalósuló helyi beruházások is.

Kóbor József (LMP): Őrinek arra a megjegyzésére reagál, arra, hogy össze-vissza beszél az ellenzék a hiányról. Azt mondja, ki kell állni a városvezetésnek és végre elmondani, mi az igazság a hiánnyal kapcsolatban, ez nem történt meg eddig. Tömegközlekedés: általános kormányzati intézkedés kell hogy legyen, úgy lehet csak ezt a problémát megoldani, normatív támogatásra van szükség. Ott tartunk, hogy ha egy város színvonalas tömegközlekedést kíván nyújtani, mert mondjuk egyeteme van, az nehéz helyzetbe kerül. Ha ez nem oldódik meg, olyan helyzetbe kerülünk, amiből nehéz lesz kikecmeregni. Az ÖPE javaslata, az elektromos buszok beszerzése szerinte nem megoldás, mert ez újabb hitelfelvételhez fog vezetni. Az Orbán-évértékelő bőlcsődékkel kapcsolatos ígéretére kérdez rá. Van-e olyan információjuk, hogy például hogyan fog forrás jutni Pécsre ezzel kapcsolatban.

Gulyás Emil: reálisan szeretné látni Pécs pénzügyi helyzetét, nem érdeke, hogy túlozzon. Megismétli: a dologi kiadásoknál 2018-ban 18 milliárd van, 2019-re 8 milliárd. Az a véleménye, hogy ez a 10 milliárdos csökkentés nem fog menni. Ráadásul arról nem is beszélt, mondja, hogy a városi cégeknek mekkora a hiteltartozása.

Kővári János: nem hallott egyetlen javaslatot sem az ellenzéki pártoktól. Akkor is kell javaslatokat tenni, ha azokat nem fogadják el. Hol van Péterffy Attila polgármester-jelölt? Ki mondja el az Önök javaslatait?

A városüzemeltetés korszerűsítése lenne a járható út. Nem érti, Kóbor miért nem ért egyet az elektromos buszok beszerzéséről. Nem érti, miért az állami átvétel lenne a megoldása a tömegközlekedési finanszírozási problémáknak. Szerintük az e-buszok beszerzése a megoldás, amit nem hitelből, hanem a Modern Városok Program pénzeiből kéne megtenni.

Csizmadia Péter (Fidesz): a fejlesztésekről beszél. Az idei költségvetés a fejlesztések költségvetése. Ha minden fejlesztés megvalósul, akkor a pécsiek élete pozitív irányban fog megváltozni. Említi az iparcsarnok-építést. Ki kell nőni ezt a hiányt, ami csak gazdaságfejlesztéssel fog menni. Vonzóbbá kell tenni a várost a befektetők számára, erre már tavaly is voltak jó példák. Ezek a fejlesztések a városüzemeltetés racionalizálását is tudják szolgálni. Ezek a hatások jövő évtől legkésőbb jelentkezni fognak. Az óvodafelújításokat említi, amelyek szintén költségcsökkentést fognak generálni. Történelmi jelentőségű beruházássorozat ez – mondja a fideszes képviselő.

Kóbor József: ha azt akarjuk, hogy a tömegközlekedés rendszerszerűen működjön, akkor rendszerszintű, normatív finanszírozás kell, eeről nincs értelme vitázni. Örülnék a zöld buszoknak, de anyagilag ne jelentsen veszteséget és átlátható legyen, ne olyan, mint a Csizi Péter féle korábbi buszbeszerzés. Csizmadia történelmi léptékű fejlesztéseire reagál: nem érti, hogy az egyetemi fejlesztésen kívül milyen történelmi léptékű fejlesztések vannak, amik a gazdaságot felpörgetik.

Kunszt Márta: Csizmadiának mondja, nem érti az optimizmusát, hogy az általa emlegetett fejlesztéseknek már meg kellett volna valósulniuk.

Erb József (KDNP): sorolja az eredményeket: a repülőgépgyáat említi, majd a “dél-koreai cég beruházását”, de nem jut eszébe a cég neve. (Segítünk: Hanon.) Szerinte megalapozott az optimizmus., van jövője Pécsnek.

Gulyás Emil: Örülünk minden beruházásnak, annak is, ha hatalmas állami támogatással jönnek. Hol akadt el Pécs a fejlődésben? Az M6-os autópályát említi, ami nem folytatódott és a semmibe vezet, sem Eszék, sem Barcs irányában nem folytatódott. Az lenne a jó, ha a nagy cégek mellett a pécsi kisvállalkozásokat is támogatná a kormány, erre nyilván az önkormányzatnak önmagában nincs lehetősége.

Szerinte nem a közlekedés a legnagyobb szennyezőforrás, hanem a fűtés. Azokat a programokat kéne támogatni, ami a fűtést korszersítik.

Őri László: Pécs szerinte a rendszerváltás egyik legnagyobb vesztese volt. A bányák, az ipar megszűnését említi. Az akkori, baloldali városvezetést kritizálja, amelynek nem az volt a célja, hogy újraiparosítsák a várost, hanem a kultúrát és a szolgáltatásokat akarták erősíteni. Erre persze büszkék vagyunk – mondja, hiszen ennek a következménye lett a kultúrfővárosi cím. Mégis, szerinte ennek a döntésnek a követlezményeit máig nyögi a város. A szocialisták szerinte a reptér és az Expo-center létrehozásánál a fenntarthatóságot nem vették figyelembe.

Pécs gazdasága nincs az élvonalban a megyei jogú városok között, ezt nem vitatja, de az elmúlt években arra törekedtek, hogy a beruházások a gazdasági fejlesztést vagy a költségcsökkentést szolgálják.

Éves szinten több százmillió forinttal nő az iparűzési adóbevétel, hisz benne, hogy a város fejlesztések következtében ennek mértéke nőni fog.

Kunszt Márta fejlesztésekről szóló hozzászólására reagál: átadott óvoda és bölcsődefejlesztéseket sorol hosszan. A rendszerváltás óta nem volt ennyi óvodafelújítás, mint az elmúlt időszakban.

Decsi istván: folyamatosan szorgalmazzák az autópálya folytatását. Szerinte az elmúlt időszakban “hét nemzetközi világcég” döntött Pécs mellett. Ha a válság előtt megtörtént volna az iparfejlesztés önkormányzati segítése, mint most, akkor Pécs nem itt tartana.

A tömegközlekedésről: mivel csak buszos közlekedés van a városban, kötöttpályás nincs, ezért a finanszírozás sem olyan, mint más nagyvárosok esetében, de ebben előrelépés várható kormányzatilag.

Tavalyi extra állami támogatás: kétszer kapott a város, egyszer 6,5 milliárdot és egyszer 3 milliárdot.

Gulyás Emil: a 90-es években fideszes politikusok is vezették a várost. Könnyű azt mondani, hogy az a 30-40 milliárd, amit a kultúrára költöttünk, iparfejélesztésre költöttük volna, akkor máshogy alakulnak a dolgok, de erre akkoriban emlékei szerint nem volt lehetőség.

Őri László: Páva Zsolt polgármestersége idején jött ide az Elcoteq.

Kunszt Márta: lassan már szégyellni kell, hogy Pécs Európa kulturális fővárosa volt. Már a Fidesz regnált akkor, amikor a kultúrfővárosi év volt.

Reptér: Ha olyan vacak volt ez a beruházás, ahogy mondják, miért akarja a mostani városvezetés folytatni ezt a fejlesztést?

Fogarasi Gábor (Jobbik): Röhögés nélkül ezt nem tudná elmondani, amit a fideszesek ma eddig elmondtak. 2009 óta vezetik ezt a várost, 2014-ben Páva Zsolt kiállt és azt mondta, hogy már minden rendben van, az állam átvállalta Pécs adósságát, ezt követően jött a 2017-es év, amikor kiderült, mekkora hiány van a költségvetésben.

Kővári János:

Környezetszennyezés: Visszautal a város és az erőmű közötti szerződésre, ami arról szólt, hogy kötbérfizetés terhe mellett adott mennyiségű távhőt kellett átvenni az erőműtől. Ekkor kezdődött a környező erdők fáinak eltüzelése az erőműben – mondja, és mivel nulla emissziójúnak ismertették el a pécsi erőművet, a pécsi lakások nem tudtak pályázni energetikai korszerűsítésre.

Fenntartható városüzemeltetési projektekre kell fordítani a Modern Városok Program pénzét.

Gyimesi Gábor: a Fidesz-frakció megszavazta a Kővári által említett szerződést az erőművel.

Írásbeli módosító javaslat csak az ÖPÉ-től érkezett, most erről vitáznak.

Tükebusz: 500 milliós költségcsökkentést tartana 2019-re kívánatosnak Kővári, erről szól az egyik javaslata.

Végül a konkrét összeg nélkül fogadták el a módosítást, általános költségcsökkentési igénnyel a Tükebusz cégvezetése felé.

Végül Kővári öt, jórészt meglehetősen általános költségcsökkentési javaslatából négyet elfogadott a közgyűlés.

12:03: A közgyűlés elfogadta a 2019-es költségvetésről szóló előterjesztést.

10 perc szünet

12:18: Folytatódik a parádé.

Csak azokról a napirendi pontokról számolunk be, ami közérdeklődésre tarthat számot szerintünk.

12.30: Dr. Abay Nemes Oszkár ügyvéd, úszó olimpikon emléktábláját helyezik el két magánszemély kezdeményezésére a Hunyadi út 6. szám alatti ház utcafronti kerítésén.

12:37: 30 különböző típusú, Pécsett gyártott új hulladékszállító járművet tud az önkormányzat beszerezni egy korábbi pályázat eredményeképpen.

Girán János: a korábban el nem látott városrészek (mecsekoldali dűlőutak) is bekapcsolódhatnak a hulladékszállító redszerbe.

12:42: A Verseny utcai PEAC-pálya városi tulajdonban van, ennek megvásárlására kapott pénzt a kormánytól a sporttelepének fejlesztésére komoly állami támogatást elnyerő PVSK. A város most pályázatot ír ki ennek az ingatlannak a megvásárlására. Erről és az ehhez kapcsolódó tervekről itt írtunk bővebben, ezeket információkat most Őri László is elmondta az ülésen.

Gulyás Emil: Azt kérdezi, ezeken a Verseny utcai ingatlanokon van-e az államnak jelzálogjoga. Azért kérdezi, mondja, mert ha igen, akkor ez a bevétel az államhoz folyna be.

Lovász István jegyző: van az ingatlanokon az államnak jelzálogjoga.

12:48: A Centrum-parkolónak azt az Ifjúsági ház melletti részét, amit az önkormányzat tavaly megvásárolt, de eddig nem szedhetett ott parkolási díjat, most a Biokom kezelésébe adja a város, így ott is fizetőparkolás lesz, 23 új parkolóhellyel. Az előterjesztésből kiderül, hogy az Ifjúsági Ház és a Centrum-parkoló felújítását szeptemberben tervezik elkezdeni.

Kővári János a parkolási kapacitás bővítéséről: a Maléter Pál úton lévő, funkcióval nem rendelkező zöld területből is lehetne parkolót létrehozni akár úgy, hogy fákat is ültetnek oda.

13:03: Pécsi Helyi Ügynökség Nonprofit Kft. alapítása: az önkormányzat közös céget hozna létre az egyetemmel. A cég feladata a Pécsett működő és idetelepülő cégek segítése. A többségi tulajdonos az önkormányzat lesz. Bevonnák a. munkába nem tulajdonosként még például a gazdasági kamarát, a megyei önkormányzatot, és a szakképzési centrumot.

Kóbor József: padlót fogott, amikor először olvasta ezt, mert sok mindent nem ért. Miért kell egy újabb önkormányzati céget létrehozni, amikor számos olyan cége van a városnak, amit be kellene szántani, az új önkormányzatnak ez lehet majd az első feladata. Ezt a feladatot az önkormányzat jelenlegi egységei el tudnák látni, utal például a nemrég létrejött Magisztrátusra, ami az egyetem és a város vezetőiből áll.

Kővári János: Pécsnek nincs olyan gazdasági ügynöksége, ami koordináltan tudná segíteni a megjelenő befektetőket. Jó ötletnek tartja egy ilyen cég megalapítását. A gazdasági kamarát is be kéne vonni az egyetem mellett.

Erb József: döbbenten hallgatta a hozzászólásokat. Rengeteg fölösleges tőke van Európában, de ezeket irányítani kell, ebben Magyarország nagyon sikeres. Kóbor szerinte nem ismeri a gazdaság működését. Egy megfelelő vezető kell szerinte a cég élére, akinek nemzetközi kapcsolatai vannak, aki “ide tudná fókuszálni a beruházási szándékokat”. Debrecenben van ilyen szervezet és szerinte jól működik. Offenzív teljesítményre van szüksége ennek a cégnek.

Gulyás Emil: Össze lehet állítani egy olyan csapatot, akik a jelenlegi munkakörük mellett végeznék ezt a munkát az önkormányzatnál, egyetemen és a kamaránál, akár profi szakembereket is ide lehetne hozni. De miután ez a csapat összeállt, csak aztán kellene pénzt áldozni erre.

Decsi István: az elmúlt évek legnagyobb hibája az volt, hogy a gazdaságfejlesztő tevékenységet nem vették komolyan, ebben kérik az egyetem segítségét. Profi szakemberekre van szükség ebben a munkában.

Szavazás: megszavazták az alapítási szándékot, 20 igen 5 tartózkodás.

13.31: Pécsi Helyi Akciócsoport Egyesület (HACS) támogatása. (A HACS a helyi hatalom által támogatott “jó civil” pénzosztó szervezet. )

Kóbor József: a legtámogatottabb civil szervezet – “nevezzük így” – a városban, többek között ingyen használhatja a kulturális létesítményeket. Azt mondja, amit elmondana erről, az nem szalonképes.

Berényi Zoltán: részben egyetért Kóborral. Nem érti, miért kellett hirtelen ezt az előterjesztést betenni a napirendbe, hogy további támogatásokat adnak a HACS-nak.

Fogarasi Gábor: Kérdéseket tesz fel. Ez a szervezet az, amely 422 milliót kapott tavaly a várostól? A HACS elnöke az a Hafner Tamás, akitől azt kérdeztük tavaly, hogy tagja-e a Fidelitasnak vagy sem és azt válaszolta, hogy sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudja ezt?

Fodor Ibolya (független): A HACS szerinte egy ernyőszervezet, ami a neki átadott pénzt tovább pályáztatja. Ő, mint egy civil szervezet vezetője, elégedett a működésükkel.

Őri László: nem vesz részt a szavazásban, mivel a HACS-nak az elnöke. (Egy pécsi CIVIL szervezet, aminek egy pécsi POLITIKUS az elnöke, LOL!!!)

Szavazás: 16 igen, 4 nem, 1 tartózkodással megszavazták az előterjesztést.

A közgyűlés sajnos véget ért, jönnek az unalmas órák, napok, hetek. Márciusban találkozunk!

Címkék:
KategóriákMETÁL