Van egy köztudottan nagyon nehéz pénzügyi helyzetben lévő nagyvárosi önkormányzat, a pécsi, amelynek nincs forrása a közterületi buszvárók felújítására. Ugyanakkor a városvezetés egy, a költségvetést nem terhelő módon elkészített és felállított buszváróhelyet elszállíttatott – írja hétfői cikkében az Átlátszó, a Szabad Péccsel együttműködve. A teljes cikket ott olvashatják el, a Szabad Pécs egy rövidített, de a legfontosabb információkat tartalmazó verziót közöl.

A pécsi önkormányzat megpróbált közbeszerzési kiírás útján olyan céget találni, amely a reklámfelületek hasznosításáért cserébe buszvárókat épít, sőt még fizet is az önkormányzatnak. Csakhogy annak a minimális összegnek a megfizetését sem vállalta a pályázaton elinduló egyetlen érdeklődő, amit az önkormányzat elvárt volna.

A cikk a hirdetés után folytatódik



Olvasóink biztosan emlékeznek a Magyar Kétfarkú Kutya Párt által, a felcsútihoz hasonlóan Pécsett is gerilla módon, de szintén elég pöpecen, az Ágoston téren felállított színes buszmegállóra.

Ahogyan Orbán Viktor kicsiny falujában, úgy a Dunántúl legnagyobb városában sem kellett a helyi hatalomnak az ingyen, ajándékba adott fedett buszváró.

Csakhogy Pécsett a buszmegállókkal (is) van egy kis gond. Az mégpedig, hogy fel kellene újítani a meglévőket, sőt újabb helyeken is szükségesek lenne további fedett buszvárók emelése.

Ám ez a projekt kimeríti a minden mással is foglalkozni kénytelen, a pécsi közterületekért felelős önkormányzati cég, a Biokom Nonprofit Kft. forrásait. Ezt a választ kapták legalábbis pécsi városházi ellenzéki képviselők még a múlt év őszén, amikor arról döntött a fideszes többséggel rendelkező közgyűlés, hogy kiírnak egy pályázatot a város buszváróinak felújítására és újak létesítésére.

A cikk a hirdetés után folytatódik



Gulyás Emil szocialista képviselő kérdésére Páva Zsolt, Pécs fideszes polgármestere azt mondta akkor, hogy felkérték ugyan a Biokomot, hogy dolgozzon ki egy javaslatot arra, le tudná-e gyártani (esetleg gyártatni) az új buszvárókat, a cég azonban az akkori válasz szerint erre nem képes, és a költségeket sem tudták vállalni.

Az is elhangzott annak idején a vitában, hogy a buszmegállókra a tendert azért is kell kiírni, mert több éve lejárt a koncesszió, és rendezni kellene ezt az ex-lex helyzetet. Amire a várakozóhelyek tulajdonosa is hajlandó lenne, sőt invesztálna is a pécsi buszvárók létesítésébe. 

Páva Zsolt azzal is érvelt, hogy az utasvárók telepítését, üzemeltetését, karbantartását nem az ö̈nkormányzatnak kell saját költségen ellátnia. A fideszes és KDNP-s képviselők végül megszavazták a közbeszerzés kiírását, az ellenzéki felvetések nem kerültek be a megszavazott anyagba.

A pécsi közterületi buszvárók nagy részét, 96 darabot a francia hátterű JCDecaux Hungary Zrt. működteti. Ők jelezték, hogy pályáznának, és további megállókat is építenének, a jelenlegieket pedig felújítanák. Cserébe az ővék lenne a megállók értékes reklámfelületének értékesítési joga. Sőt, még részesedést is hajlandók fizetni ezért.

Páva Zsolték ki is írták a tendert, csakhogy azt a legutóbbi, februári bizottsági üléseken és közgyűlésen kénytelenek voltak érvényteleníteni. A döntést zárt ajtók mögött hozták meg, de a döntés maga nyilvános. 

A pécsi önkormányzat a koncessziós tevékenységből származó árbevétel 35 százalékára, de legalább évi nettó 15 millió forintot kívánt a  tender nyertesétől megkapni. Így a felek 15 évre szerződtek volna.

A kétfarkúak ingyen adott megállójára nem tartott igényt Pécs, az MKKP passzivistái hajlandók lettek volna megerősíteni a várakozóhelyet, mert többek közt ezt a kifogást hozták fel a gerillamegálló ellen, de ezt a felajánlást nem várta meg a pécsi hatalom
Fotó forrása: Facebook.com – MKKP Baranya bevéve Komló

A Pécsi Híreket és a Pécsmát is kiadó Pécsi Kommunikációs Központ Kft. még tanulmányt is készített erről, évi 40 milliós árbevételt kalkulálva. Páva Zsolt is ezt az összeget emlegette az ősszel.  Kóbor József LMP-s képviselő külön levelezett is a polgármesterrel, aki sajnálattal értesítette arról, a Biokom miért nem tudja ezt a projektet bevállalni és levezényelni. Ő egyébként azt javasolta, hogy évi legaláb nettó 40 millióban határozzák meg a koncessziós díjat, de ezt nem is vették napirendre, amennyire tudjuk. Cserébe Kóbor azt szerette volna, hogy a közterület-használati díjak ne emelkedjenek Pécsett (emelkedtek).

Csakhogy a francia cég mindenki számítását keresztülhúzta. Csupán évi egymillió forintot ajánlott fel, és miután más jelentkező nem akadt, a pályázatot ezért eredménytelennek nyilvánították.

A JCDecaux Simicska Lajos (és médiacégei) háttérbe szorulása után lett a kormánykedvenc közterületi hirdető vállalkozás. A céget Orbán Viktor egyik biztonságpolitikai tanácsadójához, Tombor Andráshoz kötik, habár tulajdonosi részvétele nem bizonyított a francia cégben és – mint a társaság nyilatkozta – üzleti kapcsolatban sem áll vele.

Fotó: Babos Attila

Mindenesetre a JCDecaux elődje, az akkor még Csányi Sándor OTP-vezér tulajdonában álló Multireklámnak korábban Tombor volt a vezérigazgatója. Erről a HVG is írt korábban.

A pályázati blama után a legújabb elképzelés az, hogy mégis a Biokom oldja meg a pécsi buszvárók létesítését, legyártását és cseréjét, ráadásul valamiképpen valószínűleg saját forrásból. A februári közgyűlés után Pécs fideszes alpolgármestere, Decsi István arra, hogyan lehet, hogy a Biokom került ismét képbe, amire annyit felelt, hogy feladat van és azt meg kell oldani.

KategóriákMETÁL