Ugyan majdnem ott maradtunk egy rosszul kivilágított kertvárosi zebrán, tapasztalataink azt mutatják, hogy egy-egy gyalogátkelőhely veszélyességét nem kizárólag a fényviszonyok befolyásolják, hanem egyéb tényezők is.

Az elmúlt héten többször fotóztunk, videóztunk a városban sötétedés után. Arra voltunk kíváncsiak a három héttel ezelőtti, zebrán történt halált okozó gyalogosgázolás apropóján, hogy mennyire veszélyesek este a pécsi gyalogátkelőhelyek.

A cikk a hirdetés után folytatódik

A tragikus baleset után újra fellángolt a vita a városban arról, hogy a 2015-ös lámpacsere óta rosszabb vagy jobb lett a város közterületeinek megvilágítása. A témának politikai vetületei is vannak, hiszen az önkormányzat hitelből valósította meg a lámpacserét és a közbeszerzés nyertese Elios Zrt. volt, ami akkor Orbán Viktor miniszterelnök veje, Tiborcz István érdekeltségébe tartozott. Az LMP aláírásgyűjtést indított annak érdekében, hogy a zebráknál cseréljék le a szerintük nem megfelelő mennyiségű fényt adó Tiborcz-lámpákat.

Fotókon és videókon is bemutatjuk, miket tapasztaltunk, de előtte röviden összefoglaljuk, mire jutottunk.

A gyalogosok biztonságos átkelését a gyalogátkelőhelyen a következő tényezők befolyásolhatják:

  1. Az útburkolati jel felfestésének minősége, az alkalmazott közlekedésbiztonsági megoldások (színes aláfestés, sárga villogó lámpa).
  2. A zebra környékén lévő, a zebrára lelépni szándékozó gyalogosokat az autósok elől eltakaró tereptárgyak mennyisége, mérete, elhelyezkedése.
  3. Az autós közlekedési morál – Hogyan, milyen sebességgel, mekkora körültekintéssel közelíti meg a zebrát az autós.
  4. Közvilágítás – ezen belül a lámpák elhelyezkedése a zebra környékén.

Tapasztalataink szerint tényleg problémát jelent, hogy az új lámpák nem szórt, hanem szpot (vagyis egy-egy konkrét pontot/területet megvilágító) jellegű fényt biztosítanak. Megfigyeltük, hogy ugyan magára a zebrára gyakran elég fény esik, de ahonnan a gyalogos indul, oda már nem. Az sem mindegy, az adott gyalogátkelőhelynél milyen magasságban vannak a lámpák, ahogy az sem, hogy mindkét oldalon van-e a zebra közvetlen közelében fényforrás. Egy keskenyebb útszakaszon elég lehet akár egyetlen lámpa a zebránál, egy szélesebbnél viszont kevés.

Olvasóink észrevételei – és persze saját tapasztalataink – alapján állítottuk össze azoknak a helyszíneknek a listáját, ahol felvételeket készítettünk. A fotók természetesen nem alkalmasak a valós viszonyok tökéletes visszaadására, mivel technikai okokból nem lehetett ugyanazokat a beállításokat sem használni, ráadásul a szemünk is alkalmazkodik az adott fényviszonyokhoz, így inkább végig arra törekedtünk, hogy az adott helyszínen tapasztalható benyomásokat hűen adjuk vissza. Tehát a képeinket és a fényviszonyokat nem egymáshoz kell hasonlítani, hanem az adott szituáció jobb megértését szolgálják, és rájuk kattintva nagyobbak lesznek.

Jó látási viszonyok

Az Ifjúság útja egyetemi szakaszán, a sörgyártól a Kürt utcai buszfordulóig valamiért nem lettek lecserélve a régi lámpák.

400 ágyas zebrája, régi fények

Ami rögtön látszik, hogy nem csak az út van megvilágítva, de a két lámpa mindkét járdát is kellő mennyiségű fénnyel látja el. Nincs nagy fényerőkülönbség a látótérben, azaz nincsenek túl sötét és hozzájuk képest nagyon világos foltok. Ráadásul a tereptárgyak is úgy helyezednek el, hogy a haladási irányából kevésbé zavaróak az autósoknak.

A Pius templom előtti járdát túl is biztosították

Itt két kisebb leddel is megtoldották a világítást, ami egy kicsit túlzásnak tűnhet, de jól mutatja, hogy a veszélyesebb zebráknál mi lehet a megoldás. Képünk a korszerűbb lámpák szpot jellegét mutatja, és a fényerőbeli különbséget is, látszik, hogy a led világosabb: a hidegebb fény elnyomja a melegebb színeket.

A Szigeti úton lett a legjobb az új közvilágítás

Fényerőben szinte biztos, hogy az új led-technológiával működő lámpák nyernek, a Szigeti út jelentős részén pedig az látszik, hogy gyalogosbiztonság szempontjából is jól tudnak működni. Azaz a járda is belátható, nincs túl nagy kontraszt, így nem sötétből kell az úttestre lépni.

Mindkét járdára jut fény

De itt van még egy kép, szintén a Szigeti útról, ahol csak egy sor lámpa van, mégis mindkét járda be van világítva. (Ehhez az is hozzájárul, hogy a fákat nemrég alaposan visszanyesték.)

A problémás esetek

Nagy Imre út mindig veszélyes volt

Kertvárosban, a Nagy Imre úton két egymást követő zebra is elég veszélyes, azonban ez nem csak a lámpák és a világítás miatt lehet így. Ahogy korábban írtuk, itt tényleg zavaró (mindkét helyen) a sok függőleges tereptárgy, amik takarják a gyalogosokat, sőt a második esetben árnyékot is csinálnak. Ez az útszakasz korábban is veszélyes volt, több gyalogosbaleset is történt itt.

40-es tábla hívatott lassítani itt a forgalmat, nem sok eredménnyel

Most mindkét esetben rosszul megvilágított járdáról kell a jól megvilágított úttestre lépni és az sem használ, hogy az úttesttől alig 3 méterre már szinte teljes a sötétség. A parkolók egy részében – főleg a jól kivilágított úttest után – mi is csak botorkáltunk.

Mutatjuk videóban is, hogy mi itt a probléma, hogyan tűnnek el a gyalogosok az út szélén.

kerti_NI_01

Check out this video on Streamable using your phone, tablet or desktop.

Kertváros, Táncsics Mihály utca – Egyik oldalon fény, másikon árnyék

A fenti képen is jól látható, hogy míg a jobb oldal teljesen fényben van, jól látható a gyalogos, addig a bal oldalon a régi lámpaoszlop a problémák okozója. Nem csak árnyékot csinál, de el is rejti a gyalogost.

Ezt is felvettük:

kerti_TM_01

Check out this video on Streamable using your phone, tablet or desktop.

Jobb oldalt fényár, bal oldalon totális sötétség

Ugyanaz a probléma számtalan helyen előjön még, így a Szentágothai sétánynál is. Míg az egyik oldalon semmi gond, nagyon jók a fényviszonyok, a másik oldalról nagyon veszélyes lelépni, főleg a lefelé száguldók miatt.

A Búza téren négy gyalogosátkelőhely van

A legutóbbi halálos baleset helyszíne problémák sokaságát vonultatja fel. A kereszteződéseben 8 átkelési pont van ebből csak egy van jól kivilágítva. Ezen képen látszik, hogy a gyalogos teljes sötétségben van, míg az alig pár méterrel arrébb parkoló autó fényárban úszik.

Szintén a Búza tér, ugyanarról a pontról, ahonnan az előző fotó készült

A legnagyobb problémát az okozza, hogy a lámpaszlopok nagyon messze vannak egymástól, a gyalogátkelőhelyektől. A baleset helyszíne, a kihelyezett virágok és koszorúk teljes sötétségben vannak. Az is probléma persze, hogy négysávos az út, azaz előfordulhat, hogy a szélső sávban elengednek egy gyalogost, de a belsőben már nem áll meg az autós. Nincs külön villogó fény sem, ami a gyalogátkelőre hívná fel a figyelmet.

Itt is videón mutatjuk, hogyan bukkan fel és tűnik el a gyalogos az út szélén:

buza_ter_01

Check out this video on Streamable using your phone, tablet or desktop.

Morál

Van, amire kár mentséget keresni. Rengeteg szabálytalanságnak és bunkóságnak voltunk a szemtanúi. Előfordult, hogy egy jól kivilágított zebránál csak a hatodik autós engedte át az úttest szélén várakozó és könnyen észlelhető gyalogost. A forgalom ritmusa ezt biztosan nem indokolta. Nem lehet véletlen, hogy a rendőrség februárban is többször, fokozottan ellenőrizte a zebrák környékét. A sors nagyon torz fintora, hogy az első akciót éppen egy nappal a Búza téri baleset előtt jelentették be.

Amúgy is, de a cikk előkészítése során is saját bőrünkön tapasztaltuk, hogy egyes zebrákon mennyire veszélyes átkelni. És tényleg csak az este csúcsa volt, hogy a Nagy Imre úti második gyalogátkelőhelye már félúton jártunk, amikor majdnem elütöttek minket. A kombit vezető sofőr nem közlekedett gyorsan, fékezett is, de így is rácsúszott a zebrára és ha nem állunk meg az út közepén, akkor ez a cikk sem készült volna el – ebben a formában biztos nem. A vezető egyébként elnézést kért, és azt mondta, hogy egyáltalán nem látott minket. Elhisszük.

Tapasztalataink alapján részmegoldás lehetne, ha a zebrák és környékük (vagy legalább a legforgalmasabbak) külön megvilágítást kapnának. Van erre példa Pécsen is, ez látható a Szigeti úton a Pius előtti gyalogátkelőhelynél is. Azonban az átfogó megoldáshoz a kérdéskört ennél biztos, hogy komplexebben kell kezelni.

Bezzegország

Olvasóink is küldtek nekünk fotókat, szlovén és osztrák példákkal próbálták illusztrálni, hogy hogyan lehet a zebrák ledes világítását jól csinálni.

Olvasói fotó, Ausztria
Olvasói fotó, Szlovénia

Szöveg: Nimmerfroh Ferenc – Gűth Ervin
Fotók-videók: Gűth Ervin

KategóriákMETÁL