A magyar vidéki városok közül Pécs köthető össze a legkönnyebben a Bauhaus-szal, mégis mintha nem becsülnénk meg igazán ezt az örökséget.

Pedig Forbát Alfréd, Molnár Farkas, Breuer Marcell itt született, Weininger Andor gyerekkorát itt töltötte – és a mozgalom hatása ma is kézzelfogható a városban. Ha tudjuk mit kell figyelni. Szóval lenne mit mesélni magunknak és a világnak. Persze 2019-ben, az iskola alapításának centenáriumán is lesznek kiállítások, előadások. Azonban 2010 óta sem az épített örökséget, sem a ziccerként kínálkozó lehetőségeket nem igazán sikerül megragadni, helyén kezelni.

A cikk a hirdetés után folytatódik



És miért pont 2010 óta? Mert akkor valóban hozzáadott értékkel rendelkező, jól felépített bauhausos programok voltak az Európa Kulturális Főváros évad keretében. Mások, máshol elég sok helyen elmondták ezt már, és persze a programok hibáit is. Nem sorolom ezeket, ahogy azt sem fejtem ki, hogy mi mozgalom jelentősége.

Mindenesetre az emlékév kapcsán talán érdemes felmérni, hogy Pécsett mégis hogyan állunk Bauhaus tekintetében. És mit mulasztottunk el. Míg Forbát Alfréd és Molnár Farkas munkássága a pécsieknek lehetne fontos, hiszen nap, mint nap találkozunk a hagyatékukkal, addig Breuer Marcell inkább az a név lehetne, ami legalább egy kicsit Pécsre irányíthatná a világ figyelmét. Sajnos nem úgy tűnik, hogy akármelyik szempontból reménykeltő lenne a helyzet. És a 2010-es erőfeszítéseknek, meg aztán végképp nem sok lendülete maradt.

Persze 2010-ben sem volt minden próbálkozás sikeres, de például Breuer Marcellről sétányt nevezett el a város. Illetve még egy átnevezés volt egy kicsit később: 2014 óta Pécs Város Műszaki Díja a Breuer Marcell-díj nevet viseli. De azért azt se feledjük, hogy a Breuer Marcell-emlékműpályázat győztes alkotása nem valósult meg. Mondjuk ebből a szempontból tökéletesen illeszkedik a művész alapgondolatához és igazából nem is csoda, hiszen közben a jelenlegi kurzus a “könnyebben befogadható” – szerintem meg inkább az egyenesen igénytelen – köztéri szobrokra tette le a voksát. Amik legalább drágák.

Breuer hiánya: “mennyire jogos, hogy egy ország illetve egy város, amely különösképpen nem volt részese, nem is támogatta az adott személy pályafutását, halála után egy emlékművel ékesíti magát, azt a látszatot keltve, hogy fontos szerepe volt a sikertörténetében”. A Kodály Központ előtt helyezték volna el Csákány István alkotását – ha lett volna pénz és akarat az emlékműre – Kép forrása: csakanyistvan.com

És amikor a 2010-es – sokszor kritizált, de mégiscsak – szellemiség hiányáról beszélek, akkor az EKF örököseként számon tartott Zsolnay Örökségkezelő programjaira, és kulturális megközelítésre gondolok. Illetve ezek hiányára. Tudom persze, hogy a hivatalos kommunikáció két sablonra épül: (1) nincs pénz, (2) siker az van. De ezeken egy kicsit lendüljünk túl és képzeljük el, hogy a már meglévő (?) programstruktúrába milyen könnyedén be lehetett volna építeni egy kis tisztelgést a Bauhaus előtt. Vagy nagyot. Például a Fényfesztivál keretében megszervezett light mapping verseny – aminek a nevezési határideje tegnap járt le – tematikája lehetett volna a Bauhaus vagy éppen Breuer Marcell munkássága. A Fényfesztivál is elbírt volna egy ilyen nászt és a Bauhaus is. Nem beszélve egy ilyen tematikával megnyíló nemzetközi kooperációk sokaságáról.

A cikk a hirdetés után folytatódik



Az elmúlt hétvégén indult be igazán Németországban a Bauhaus alapításának 100. évfordulóját ünneplő sorozat. A programokról itt lehet tájékozódni, maradjunk annyiban, hogy komolyan vették a rákészülést. A programokat, fejlesztéseket végigböngészve elég egyértelmű, hogy itt bizony a művészet, a kultúra, a dizájn – ha ezek nem lennének elég hívószavak – nehezen vádolhatóak öncélúsággal: történelemmel, technológiával, pénzzel és a politikával alkotnak szerves egészt. Ami végül azt eredményezi, hogy nemcsak tisztelgés van a múlt előtt, hanem mindez kortárs és előremutató is.

Türelmesen várom, hogy nálunk mikor lesz bármi hasonló.


Bauhaus – Pécs – 2019

Kíváncsiak voltunk, hogy mi várható Bauhaus tekintetében 2019-ben Pécsett. Mivel már évek óta nincs nyilvánosan, a városvezetés által jóváhagyott éves kulturális programnaptár, így megpróbáltunk a legalább valamelyest számításba vehető intézményeknél körbekérdezni, hogy mivel készülnek az emlékév kapcsán. Mutatjuk mire jutottunk:

Múzeumok

A Weininger-kiállításról itt írtunk, ehhez egy zenés est is tartozott. A múzeum tájékoztatása szerint a közlejövőben lesz még egy Bauhaus-kisbútor készítő workshop a Hello Wood közreműködésével, ahol Bauhaus-fellépőt készíthetnek a látogatók a Modern Magyar Képtárban. Ősszel várható még a Szálak vonzásában (1919-2019) című kortárs szőnyegterv kiállítás, amely Berger Otti (1898-1944) textiltervező művész emléke előtt tiszteleg.

Egyetem

A városhoz csak lazán kapcsolódik, de a művészeti kar több jelenlegi is volt hallgatója, oktatója is kiállít a Bauhaus 100 c. április 9-én, azaz ma nyíló kiállításon Budapesten a Ludwig Múzeumban. Amit Fabényi Júlia a pécsi múzeumok volt igazgatója vezet (egyik kurátora is a kiállításnak), így talán az sem véletlen, hogy Várkonyi György, pécsi művészettörténész nyitja meg az eseményt. Szintén Bauhaus 100 néven – ugyancsak Budapesten a Vasarely Múzeumban – nyílt már egy kiállítás, amin több pécsi, pécsi kötődésű alkotó állít ki.

Egy másik, inkább csak lehetőség a PTE-MK hallgatói számára: a Római Magyar Akadémia hirdetett workshopot a Bauhaus-év kapcsán.

Nem hivatalos információink szerint még egy Bauhaus-konferencia várható idén az egyetem részéről, de ennek sem időpontja, sem programja nem ismert.

Irány Pécs

A város turisztikai szervezőcége évek óta teret ad a Bauhaus-sétáknak, ami a pécsi épített örökséget sűríti kb. 2 órába. Ezek idén április végén indulnak, és Getto Katalin, a program összeállítója, esztéta, műfordító, építészeti kritikus tartja őket.

Pécsi Galéria Archívum Alapítvány

Eléggé beszédes, hogy a pécsi szervezésű Hommage à Bauhaus 100 – avagy Bauhaus Ünnep című kiállításnak nem Pécsett lesz az első állomása, hanem a Párizsi Magyar Kulturális Intézetben. A Pécsi Galéria Archívum Alapítvány szervezésében magyar és francia alkotók munkáiból április 11. és május 24. között grafikai munkák, fotogrammok, művészkönyvek, installációk, videoinstalláció lesznek láthatóak. A második helyszín sem Pécs: június 6. és július 15. között a budapesti FUGA-ban a kiállítás anyaga a Képzőművészeti Egyetem hallgatóinak fotogrammjaival és építészeti makettekkel bővül. Augusztus végén a Pécsi Galériában mutatják be az anyagot a PTE Művészeti Kar hallgatóinak munkáival kiegészítve.

ZSÖK

A város kulturális megaholdingja – az elmúlt években a városvezetés ide tömörítette a legtöbb, korábban egymástól független kulturális intézményt – az előző programot ajánlotta figyelmünkbe, mivel a Pécsi Galériában lesz. Ezen kívül a zsolnaynegyed.hu-n Mendöl Zsuzsanna művészettörténész előadását találtuk Pécsiek a Bauhausban címmel, ami április 10-én 16.30-kor kezdődik a Zsolnay-negyed, Herkules Műhelyében, amire az Előadások Pécs történetéből keretében és a Pécs Története Alapítvány szervezésében kerül sor.

Lenau Ház

Az előző programmal szinte egy időben, a német nagykövetség is szervez egy programot Pécsre: szintén április 10-én, szerda délután 15.00-tól a PTE-MK tanára Molnár Tamás, és Johannes Schuler, Budapesten élő német építész városi sétára hívja az érdeklődőket, ami a Lenau Háztól indul. A program egy budapesti rendezvény egyetlen vidéki társprogramja.

KategóriákJAZZ