Az idén még próbaüzemes PécsiKével nem volt zökkenőmentes az első tekerés, de olyan hatalmas problémákba sem ütköztünk. 

Már június közepétől működik az elektromos közbringa rendszer, de egy kicsit halogattuk ezt a tesztet, hogy legalább a legalapvetőbb gyerekbetegségeit kinőhesse, ha már előzetesen annyi fenntartásunk volt az egésszel. Közben olvasóink is több problémát jeleztek – nem csak nekünk, a PécsiKe üzemeltetője is tudomást szerzett ezekről – így már tényleg ki kellett próbálnunk az e-bicikliket. 

A cikk a hirdetés után folytatódik



A rendszer

Nekem sem kezdődött felhőtlenül a viszonyom a PécsiKével, a regisztráció kezdete és a biciklire pattanás között bő fél óra telt el. Igaz, ebben benne volt 3 telefon az (egyébként nagyon segítőkész) biokomos ügyfélszolgálattal és egy – a nagy ijedtségre való tekintettel elfogyasztott – kávé is. Mivel alapvetően sokat közlekedem saját biciklivel (3 sebességes, agyváltós), így alkalmi felhasználóként próbáltam regisztrálni a 400 ágyas klinikánál. Ez a hét dokkolóállomásból álló hálózat egyik végpontja. A rengeteg szöveg a terminálon nem túl csábító, lehet ezt kevésbé elidegenítően is csinálni.

Ennek ellenére és a képernyőn olvasható utasításokat követve, a regisztráció eleje szinte zökkenőmentes volt. Mondjuk az érintőképernyő néha valóban félrevitt, így többször kellett javítani. Olvasóink a fényerőre is panaszkodtak, de ez inkább tájolás, tükröződés kérdése lehet, azaz bizonyos napszakokban bizonyos termináloknál (pl. Barbakán) úgy esik a fény, hogy alig lehet látni valamit. Nálam máshol akadt el a folyamat. Az alkalmi felhasználók bankszámlájáról napijegyvásárláskor 8400 Ft letéti díjat foglal be a PécsiKe. (Ebből csak a 350 Ft-os napijegy, valamint a kölcsönzés díjával csökkentett összeget utalja vissza a rendszer.) Na, én ennél a lépésnél nem is jutottam tovább a helyszínen, mivel többszöri próbálkozás ellenére sem tudtam a bankkártyámat használni. Úgy tűnt, hogy a PécsiKe és a terminál közötti kommunikáció akadozott.

Viszont a már említett ügyfélszolgálat tanácsára, online, telefonról nem csak a regisztráció, de a bankkártyás fizetés is sikerült, így tényleg jobb ezt előre – vagy a helyszínen akár mobilon – megtenni. Az olyan apróságokon, hogy a rendszer SMS küldését jelezte, de e-mailben jött a hivatkozott információ, vagy hogy a regisztrációs e-mailt első körben a spamek között érdemes keresni, most nem is akadnék fenn. Érdekes módon a Biokom illetékesei nem tapasztalták a problémámat, de más gondot ők is jeleztek a fejlesztőknek. Szóval lesz még mit csiszolni. Főleg olyan versenytársak mellett, mint a Blinkee, ahol a telefonos alkalmazás segítségével kb. 3 perc alatt lehet eljutni a regisztrációtól a motorra pattanásig. És ebben a befotózott jogosítvány visszaigazolása is benne van. A PécsiKe esetében még ezt sem kellene megoldani, csak egyszerűsíteni a rendszert, ami nyilván a legnehezebb…

Blinkee és PécsiKe

A vas

A bicikliket a Neuzer Kft. gyártotta, akik egy jól bevált, de érezhetően nem hibátlan típust telepítettek a városba, első körben összesen 70-et. (Érdekességként: volt már közbringarendszer-próbálkozás Pécsen, akkor is a Neuzer szállította a bicikliket.) Fontos megjegyezni, hogy technikailag érdemes kölcsönzéskor leellenőrizni a biciklit, erre automatikusan két percet ad a rendszer, azaz ha valami problémát észlelünk nyugodtan visszadokkolhatjuk és választhatunk másikat. Az akksi telítettségi szintjét már előtte is meg lehet nézni, és érdemes is. A biciklik elég súlyosak, de ezen nyilván nem kell csodálkozni. Az univerzálisnak szánt méretű (rendszert csak 14 éves kor felett lehet használni) kerékpárokon az ülés magassága könnyedén állítható, mégis stabilan úgy marad. Azonban maguk az ülések elég kicsik, keskenyek és kemények, ezért kényelmetlenek. A kormányról sem tudok sok jót mondani (mármint a biciklik kormányáról sem – a szerk.), kemény a fogása, de legalább elég strapabírónak tűnnek. A kerékpárokon hét sebesség és három rásegítési fokozat van. Előbbit a kormányváltóval, utóbbit pedig a kormány közepén található gombbal szabályozhatjuk, és persze ki is lehet kapcsolni az elektromos rásegítést. A kormány közepén található az akkumulátor töltöttségét mutató egyszerű kijelző is. A fékek (kontra és első) kifogástalanok voltak, a váltás viszont az egyik biciklinél kicsit nehézkesebb volt, mintha néha-néha ugrott volna. Azaz egyes kerékpárok között is érezhető különbség van, ennek talán nem kellene így lennie.   

A cikk a hirdetés után folytatódik



Élmény tekerni

Különböző viszonyok között tesztelve egyértelműen elmondható, hogy a leginkább a hosszú, de közepesen erős emelkedőknél van haszna az elektromos rásegítésnek. Kifejezetten jól lehet olyan terepen hasítani, ami egyébként közepes, de kitartó tekerést igényel. Ismét ki kell emelni, hogy tényleg rásegítésről van szó, azaz bizony kell tekerni. Természetesen a pécsi domborzati viszonyoknál szinte mindenhol van értelme a rásegítésnek, de az eszközök technikai korlátait könnyeden megtaláltuk. A város egyik legmeredekebb utcáján az Ótemető utcán így sem tudtam feltekerni, de azért a Tettye utcán haladva is voltak nehézségek. Erről az alábbi két videó árulkodik:

Tettyére fel

Check out this video on Streamable using your phone, tablet or desktop.

A Tettyére felérve szövegesen is összegeztem a szakasz tapasztalatait

Ótemető utca vs. Pécsike feat. Ervin

Check out this video on Streamable using your phone, tablet or desktop.

Domborzati viszonyok Pécsen: az Ótemető utcán bizony maximális rásegítéssel sem sikerült felmenni

Erősségek, gyengeségek

A rendszer egyik nagy előnye a felhasználóbarát ára, ami elsősorban az európai uniós támogatásnak köszönhető. Vagyis, hogy a beruházás nem kell kigazdálkodni, így lehet például az alkalmankénti első fél óra (napidíjon felüli) ingyenessége egészen verhetetlenül vonzó. Ez idő alatt az egyik végponttól a másikig simán oda lehet érni, közben városnéző kanyarokat is beiktatva. Ha pedig egy kis időre letesszük a bringát, akkor rögtön indíthatjuk is a következő ingyenes félórát. A fenntartás költségei még nyilván alakíthatnak a díjszabáson, de hogy mennyit, azt már csak azért sem tudjuk, mert kérdéseinket az illetékesek nem igyekeznek megválaszolni. 

A rendszer egyik gyenge pontja, ami közben akár erősségnek is tekinthető, hogy a bicikliket csak a dokkolóállomásban lehet letenni. Ennek kiküszöbölésére minden technikai megoldás már most is adott, a rendszer is tudná kezelni. Ugyanakkor, pont az ebből a lehetőségből fakadó problémák nem elhanyagolhatóak. A bárhol otthagyható biciklik, rollerek és robogók nem csak tömegesen tudnak gondot okozni, és a fenntartási költsége is nagyobb egy olyan rendszernek. Ugyanakkor az is zavaró, hogy nem lehet csak úgy a kölcsönzés ideje alatt valahol biztonságosan letenni egy kávé idejére a biciklit, kivéve, ha nem csak az ajánlott sisakot, de egy saját zárat is viszünk magunkkal.

KategóriákMETÁL