KAMPÁNY – Ősztől várhatóan teljes gőzzel beindul a választási kampány. A plakáttörvény életbe lépése után a politikai versengés az eddiginél sokkal nagyobb erővel jelenhet meg a közösségi média biztosította felületeken. A Hír TV “Reggeli járat” című műsorában nyilatkozott Polyák Gábor egyetemi docens, adjunktus (PTE-BTK, Corvinus Egyetem), a Mérték Médiaelemző Műhely tagja.
A cikk a hirdetés után folytatódik
A napokban megjelent egy cikk a HVG-n arról, hogy több ellenzéki párt fontolgatja, növeli online reklámbüdzséjét. Ennek részben a plakáttörvény, másrészt az az oka, hogy a pártok felismerték, hogy a Facebook lehet a legrövidebb út a szavazókhoz, ezért érdemes lehet rá költeni.
Ezzel kapcsolatban kérdezte a Hír TV Polyák Gábor pécsi médiajogászt, aki elmondta, az előző választásokon még látták meg a lehetőséget a közösségi oldalakban, elsőként a Jobbik élt vele – sikeresen. A párt rá is kényszerült az alternatív megoldásokra, hiszen a hagyományos felületeken nem kapott lehetőséget (ld. TV, rádió, újságok). A Facebookon keresztül azonban elértek egy politikailag nem túl aktív korosztályt, amely szinte csak így volt megszólítható.
Polyák Gábor rámutatott, a Facebook egy teljesen más típusú politikai kommunikációt igényel. Itt nem elég kitenni egy üzenetet, egy plakátot, bedobni egy szlogent, legyen az akármilyen jól kidolgozott. A Facebookon a politikai kommunikáció személyessé, interaktívvá válik, hiszen a posztok alatt megjelennek majd a kommentek, amikre reagálni kell. Fenn kell tartani egy párbeszédet a követőkkel, ez pedig egy sokkal intenzívebb kommunikáció igényel. Ráadásul, a választópolgároknak lehetőségük van közvetlenül kritizálni – akár nem túl visszafogott hangnemben – ezt meg kell tanulni kezelni – tette hozzá.
A Facebookot emellett nem lehet befolyásolni, a működését a saját szabályai határozzák meg- mutatott rá Polyák Gábor. Így azt is, milyen tartalmak kerülhetnek az olvasók elé. Ez az algoritmustól függ, de ha valaki fizet, akkor könnyen lehet, hogy olyanok is találkozhatnak politikai hirdetésekkel, akik alapesetben nem. A közösségi médiában való hirdetés ráadásul fajlagosan olcsó: pár ezer forintért több tízezer elérés vehető. Ez pedig jóval olcsóbb, mint bármilyen plakátkampány.
A médiajogász hangsúlyozta, Magyarországon a választók fele rendelkezik Facebook profillal, így minden pártnak az lesz a célja, hogy elérje őket.
A Facebook mozgósító ereje bizonyított. A kérdés csak az, ki, milyen irányba szeretné terelni az embereket: aktivizálni őket, vagy megakadályozni, hogy aktívak legyenek. Ha sokan mennek el szavazni, az az ellenzéki pártoknak kedvezhet, míg a passzivitás a jelenlegi kormánynak. Egy olyan üzenet elterjedése például, amely szerint nem érdemes szavazni, mert már minden eldőlt, befolyásoló tényező lehet. Az új amerikai elnök, Donald Trump sikerének például ez volt az egyik kulcsa.

19? Lapot!