A cikk a hirdetés után folytatódik



Nem kötik le az óvodai tevékenységek, hangoztatja is, hogy alig várja már az iskolát? Lassabb a társainál? Nehéz lekötni a figyelmét, izgő-mozgó típus? Hiába alszik el időben este, reggel nehezen ébred?

Ez csak néhány azok közül a kérdések közül, amik felmerülnek a szülőkben, mielőtt a gyermekük 6 éves lesz. Ebben a cikkben kiderítjük, hogy miből láthatja a szülő, hogy gyermeke iskolaérett-e.

A törvény

A hivatalos álláspont az, hogy annak a gyermeknek, amelyik augusztus 31-ig betölti a hatodik a életévét, szeptembertől iskolába kell járnia. Ezt felülbírálhatja az óvoda vezetője abban az esetben, ha kollégái (logopédus, pszichológus, fejlesztő pedagógus) szakvéleménye mást javasol. Ilyenkor még egy évet tölthet a lurkó az óvodában, és utána kezdi az iskolát. Ilyenkor esetleg már érdemes iskolaelőkészítő feladatlapokat a Játékliget webáruházból beszerezni és hangolódni az ovi utáni életre.

Mi az iskolaérettség?

Az iskolaérettség egy rendkívül összetett kritérium komplexum, ami nem is egy, hanem három területből adódik össze.

  1. Fizikai tulajdonságok: A gyermek testmagassága és súlya életkorának megfelelő kell, hogy legyen. Rendesen tud szaladni, sétálni, ugrálni, végre tudja hajtani a feladatokat. Érzék- és mozgásszervei jól működnek. Kellően erős, hogy az iskolatáskát elbírja, finommotorikája fejlett.
  2. Mentális érettség: Van türelme kivárni a sorát például, amíg a felnőttek beszélnek. Társaival könnyen alakít ki kapcsolatot. Érdeklődik az iskola iránt, elfogadja a felnőtt utasításait és végrehajtja azokat.
  3. Kognitív képesség: Tud fókuszálni akár hosszabb ideig egy feladatra. Könnyen megjegyzi a versikéket, dalocskákat. Szókincse megfelelő, tisztán, érthetően beszél. Észreveszi az ok-okozati viszonyokat. 10-es számrendszerben képes gondolkodni, egyszerűbb műveletet elvégezni.

Jók vagy rosszak a feladatlapok?

Ez a gyermektől függ. Ha nem szívesen ül le melléjük, akkor rosszak. Ha pedig ettől már igazi diáknak érzi magát és büszkeséggel oldja meg, akkor jók. Ha ellenállást veszel észre a gyermekednél, akkor érdemes megfigyelni az okát. Sokan például azért nem szívesen gyakorolják papíron a vonalvezetést, mert utálnak ceruzát fogni. Fárasztja a kezüket, ritkán is színeznek. Ilyenkor nem a feladatlapot kell erőltetni, hanem olyan, finommotorikát fejlesztő játékokkal kell megkínálni, amikhez még véletlenül sincs szükség ceruzára.

Ne versenyeztesd!

A legjobb, amit tehetsz, hogy kizárólag a saját csemetédre összpontosítasz. Se magadnak, se neki ne említsd, hogy bezzeg a szomszéd kisfiú milyen ügyesen rajzol. Lehet, hogy gyönyörű rajzokat készít, de a te utódod tud fára mászni. Mindenki jó valamiben, támogasd őt azzal, hogy észreveszed a benne lévő pozitív dolgokat anélkül, hogy mással összehasonlítanád. 

KategóriákINFÓ