Az Élősködők című zseniális dél-koreai mozi lett a legjobb film az idei Oscar-gálán, amely a legjobb nemzetközi film díját (régebben legjobb idegen nyelvű film) is bezsebelhette, plusz a rendezői és eredeti forgatókönyvírói Oscart is ez a film kapta. Magyar érdekelt most nem volt, de az elmúlt esztendőben és a közelmúltban elhunytakról megemlékeztek.

A cikk a hirdetés után folytatódik



Az Oscar-gála In Memoriam szekciója egy felemelő és szomorú pillanata mindig a műsornak, hiszen itt mutatják meg, kik távoztak az élők sorából az elmúlt esztendőben, illetve az előző Oscar-díjátadó óta.

Tavaly idehaza hullámokat vert, hogy a nem sokkal a ceremónia előtt elhunyt Andy Vajnáról nem emlékezett meg Hollywood, pedig az kétségtelen, hogy nem csak számos népszerű és kasszasikert jelentő moziban működött közre producerként, de ismert és kedvelt embernek számított, sok sztár barátságát tudta magáénak a producer, aki magyar filmügyi biztos is volt a 2010-es években.

Aki azt várta, hogy Andy Vajnáról talán majd az idén megemlékeznek Los Angelesben, annak csalódnia kellett: a közvetítésben nem volt ott idén sem, és tavaly sem, mint írtuk. Az interneten azonban az akadémia megemlékezett róla már tavaly is. Udvardy Annáról, az Oscar-díjas magyar rövidfilm, a Mindenki produceréről azonban megemlékeztek, az ő Oscar-szobros fotója is ott volt a felsorolt művészek közt.

Akik közt egy kakukktojás is volt, a nemrég helikopterbalesetben meghalt Kobe Bryant kosárlabda ikon, vele kezdődött a megemlékezés, a zárófotón pedig a néhány napja elhunyt Kirk Douglas volt látható. Idén egy 18 éves tehetség, Billie Ellish kapott lehetőséget az Oscar-gála szervezőitől arra, hogy az In Memoriam szekcióban fellépjen. Az éppen Kobe Bryant halálának a napján, éppen a Los Angeles Lakers kosérlabdacsapat otthonának is számító csarnokban megtartott 62., idei Grammy-díjátadóról Billie Eilish hat aranygramofonnal térhetett haza, köztük a helyben kiosztott Az év dala díjjal (Bad Guy) és Az év albuma díjjal (When We All Fall Asleep, Where Do We Go?). Eilish a Beatles Yesterday című dalát adta elő.

A legjobb film, mint azt már sokan tudják, az Élsőködők című dél-koreai film lett. Amelynek sokan drukkolhattak azok közül, akik látták (e sorok írója is ezért a meglepetésért szorított), mert nem csak zseniális, és bravúros, de légiesen könnyed, ugyanakkor hullámvasútszerűen kiszámíthatatlan, rendkívül szórakoztató, egyben elgondolkoztató, megdöbbentő és letaglózó, tűpontos, de egyben abszurd és ironikus is, tartalmilag és vizuálisan is rendkívüli.

Két pécsi mozi is vetíti a négyszeres Oscar-díjas dél-koreai filmet

És a napokban, meg a jövő héten két pécsi moziban is látható lesz: az Apollóban is, és az Urániában is.

Persze, aki általában csak a habkönnyű, könnyen befogadható, kizárólag csak szórakoztatni (és pénzt termelni) akaró művekre óhajt beülni, annak nem ez lesz a mozija, a négy Oscar-díj ellenére sem.

Filmtörténelmet írt

Az Élősködők ugyanis többszörösen írt filmtörténelmet vasárnap este/hétfő hajnalban: dél-koreai filmet mindezidáig még soha nem jelöltek Oscar-díjra, még az idegen nyelvű mozik közt sem. Nem amerikai film pedig még sosem nyerte meg a Legjobb film díját, pedig ez már a 92. Oscar-gála volt. Az Élősködők most a nemzetközi film díját is elnyerte, de mellette a legjobb filmnek járó díj Oscar-ját is, ahogyan Bong Joon Ho lett a legjobb rendező, és a legjobb eredeti forgatókönyvírói díjat is ők vihették haza, Bong Joon Ho és Han Jin Won. A film és a forgatókönyv Bong Joon Ho ötlete alapján készült, és a rendező társproducer is volt, tehát nem csak, hogy olyan filemt rendezett, amely négy Oscar-díjat nyert el, hanem konkrétan ő maga részt vállalt a produkció mindegyik díjazott részében is, így négy aranyszoborral térhetett haza.

KategóriákJAZZ