Egy, a pécsi belvárosban élő, és annak másik végében, egy templomban kántorként dolgozó, s a munkába kerékpárral járó férfi kezdett aláírásgyűjtésbe azért, hogy újra lehessen a Ferencesek utcájában szabályosan biciklizni.

A cikk a hirdetés után folytatódik



Százhúsz aláírást gyűjtött össze néhány nap alatt Lantos János, akinek célja, hogy újra lehessen szabályosan biciklizni a pécsi Ferencesek utcájában. A férfival a Szabad Pécs szombaton beszélt, akkor már 120, kizárólag kerékpáros embertől kapott aláírást ennek eléréséhez – ő kifejezetten csak kerékpárosokat szólít meg, és kéri meg őket a kézzel írt A/4-es kitöltésére – mesélte. Ami nem politikai akció, ezt Lantos János nagyon határozottan hangsúlyozta, és meg is mutatta nekünk a rögtönzött, s a most már mindig nála lévő fekete iratmappában lévő aláírásgyűjtő ívet (illetve a címoldal tetejét), amelyen, hangsúlyozta, nincsen politikai üzenet. Merthogy tudja, hogy már politikai cirkusz is lett belőle, de ő csak egy egyszerű kerékpáros ember, aki amúgy nagyon speciális helyzetben van, és az ő életét nagyon megnehezíti ez a döntés – és szerinte, ha más hangsúllyal is, de sok mindenki másét is. És valóban: a papíroson csak annyi állt, hogy követelik a Ferencesek utcájara vonatkozóan kitett Kerékpárral behajtani tilos-táblák azonnali levételét.

Lantos János pécsi kántor – Neki nagyon nem mindegy, hogy mi lesz a pécsi Ferencesek utcája és a pécsi belváros sétálóutcájának a sorsa biciklis szemszögből – Fotó: Babos Attila

Nem kizárt persze, hogy nem csak egy aláírásgyűjtés indult, és mások is elkezdtek szervezkedni vagy egyéni akcióval megpróbálni tenni valamit, de egyelőre csak erről az akcióról tudunk. A Ferencesek utcáját érintő döntés (illetve annak szélesebb nyilvánosság elé kerülése) ugyanis legalább olyan megosztó, mint a politikai elvek – de ezúttal – itt és most, kivételesen – nem politikai határvonalak mentén vannak törésvonalak. Persze, ettől még vannak zavarosban halászók, például a történtekről hangzatos, de nem valósághű, és nyilvánvalóan politikai céllal erősen csúsztató címekben beszámoló helyi fideszes média – de errről már korábban is leírtuk a véleményünket.

A Ferencesek a pécsi történelmi belváros egyik sétálóutcája, nem mellesleg Pécs egyik legszebb utcája. Amint arról a Szabad Pécs is beszámolt, a napokban egy tavaly tavasszal kezdődött, még régebb idő óta pedig előkészített felújítás fejeződött be.

A megújult utca átadója és az annak kapcsán tartott sajtótájékoztató után vált igazán hagnsúlyossá az a Gyalogosövezet- és biciklivel behajtani tilos-tábla, amelyre Péterffy Attila, Pécs polgármestere is felhívta a figyelmet. Persze még inkább észreveszik a kifüggesztett nagy molinókat is, amelyeket az utcába való behajtás előtt pillanthatnak meg, és amik azt kérik a biciklisektől, hogy szálljanak le a kerékpárokról a gyalogosok védelmne érdekében. Illetve van egy másik, a bicikliseknek ajánlott irányt is jelző új tábla az utca elején. Az már más kérdés, hogy a Jókai tér is gyalogosövezet, azaz ott sem lehet már hosszú évk óta biciklizni – vagyis már oda is ki lehetne/ki kellene tenni (ki kellett volna már évekkel ezelőtt tenni, vagy akkor legalább most) ugyanilyen molinókat ezen logika szerint.

Péterffy Attila azonban ennek ellenére nem azt mondta a Ferencesek átadásakor, hogy senki se biciklizzen a tiltó táblával is ellátott Ferencesek utcájában, hanem azt, hogy azokat, akik esztelen sebességgel közlekednek, és veszélyeztetik a gyalogosokat, szeretnék jobb belátásra bírni.

A legkésőbb már tavaly tavasszal (azaz nem most) kikerült tiltó tábla és a polgármester szavai ellenére is a pécsi fideszes revolvermédia politikai jellegű támadásba kezdett, és addig sarkította az elmondottakat, amíg azt nem írták le, hogy Pécs polgármestere ki akarja tiltani a bringásokat a pécsi belvárosból. Ami többszörös hazugság, ahogyan azt a Szabad Pécs megírta.

A médiafelhajtás miatt is a közelmúlt egyik nagy és sokat tárgyalt helyi közéleti ügye lett a Ferencesekben és a belvárosi sétálóutcákban történő biciklizés kérdése. Lantos János nem tagadta, hogy egy nagyon is valós problémáról van szó, hiszen ő is látja nap mint nap a száguldozó, a gyalogosok, sőt néha még a kisgyermekek és kisgyermekes családok tagjai közt is szlalomozó, a baleset-veszéllyel láthatóan nem sokat törődő biciklis társait. Őket valóban meg kellene regulázni valamiképpen szerinte is, de semmiképpen sem a teljes tiltással. Azt próbálja elérni, hogy vegyék le a tiltó táblákat, de neki már egy olyan, szakmailag alaposan átgondolt új helyzet is megfelelne a mostanihoz képest, amely enyhít a jelenlegi szigoron. Még akkor is, ha amúgy nincsenek sűrű ellenőrzések vagy büntetések, és a kerékpárosok egy része továbbra is áthajt mind a Jókai téren, mind a Ferencesek utcáján.

A polgármester ugyanakkor arról is beszélt, hogy ha jók lesznek a tapasztalatok, akkor ezt a programot vagy akciót kiterjeszthetik akár a Széchenyi térre, akár a Király utcára is. És ez az, amitől még inkább fél Lantos János, ő ugyanis évtizedek óta a Király utca végében lakik, és immáron tíz éve a történelmi belváros másik, nyugati felében, a Ferencesek utcájában található Szent Ferenc-templomban dolgozik kántorként. Előtte az Irgalmasokban dolgozott, évtizedek óta biciklivel jár.

Sőt, ma már, egy 2006-os, roppant szerencsétlen baleset után már nem is vezet autót: Lantos Jánost kerékpárján, a Búza téren egy autós ütötte el, amikor ő a zebrán akart átkelni. Akkor maradandó sérüléseket szenvedett, így már nem is vezethet autót. Szóval neki tényleg nem mindegy, mivel tud eljutni a temoplomba.

Azt mondta, hogy szerinte már akár az is megoldás lenne, ha az egyik irányból be lehetne hajtani biciklivel a Ferencesekbe, a Kórház tér felől, ott ugyanis felfelé kell tekerni, a száguldozók nagy része amúgy is egyenes szakaszon hajt nagy sebességgel, illetve lefelé.

Mások, akikkel beszéltünk és nem utasították el zsigerből a tiltás bármilyen formáját, vagy nem értettek azzal nagyon is egyet, azt mondták még, hogy idősávos tiltás is megfelelő(bb) lenne, amikor jellemző a nagyobb gyalogosforgalom, akkor tiltani meg a kerékpározást. Azokban az idősávokban azonban, amikor tudvalevően kevesebb gyalogos van még a belvárosi sétálóutcákban is, akkor lehessen szabadon biciklizni. Többen is felvetették a sebességmérés és a maximált sebesség ötletét, de a biciklisek bemérése és azonosítása szinte lehetetlenné tenné a folyamatos ellenőrzést és a szabálytalankodók szankcionálását. Egy kifejezetten sokat bicikliző férfi pedig azt mondta, hogy azt be kell látni, hogy sajnos a biciklisekkel szembeni szankció éppen a fentiek miatt igazából a teljes tiltás lehet, de csak ott szabad ezt bevezetni, ahol erre valóban szükség van, és gondoskodni az alternatív és biztonságos útvonalak kijelöléséről.

Megkerestük a pécsi városvezetést is, azt kérdezve, hogy amióta át lett adva a megújult Ferencesek utcája, azóta bármilyen módon terítékre kerültek-e a biciklis ügyek, illetve a belvárosi sétálóutcák/belváros biciklis közlekedésének az átgondolása. Valamint, hogy kezdeményezett-e akár a városvezetés biciklis szervezetekkel való találkozót, avagy kaptak-e ilyen jellegű megkeresést?

A válasz az volt, hogy a kelet-nyugat közösségi közlekedési tengely tervezésekor – ennek része az is, hogy a kerékpáros forgalmat a Ferencesekről a Mátyás utcába tereli az önkormányzat – kerékpáros tervzsűrivel egyeztetett az akkori városvezetés idején a Pécsi Városfejlesztési Zrt. A zsűri véleményével egyezett az elképzelés, azzal egyetértettek.

Legutóbb pedig a hétvégén monitorozták a Ferencesek utcája forgalmát, és a tapasztalatok azt mutatják, hogy mind több biciklis választja az alternatív útvonalat, és – feltehetően a táblák hatására – a sétálóutcában kerekezők ezt lassabban teszik.

KategóriákMETÁL