Bírósági szakba lépett az utóbbi évek egyik legkomolyabb, nyilvánosságra került pécsi korrupciós ügye, a hollandiai használt Volvo-buszok beszerzése. Amint azt a Szabad Pécs megírta, szerdán délelőtt kilenc órától tartották az ügy előkészítő tárgyalását a Kaposvári Törvényszéken. A buszokat megvásárló Tüke Busz Zrt. volt vezérigazgatója, az ügy elsőrendű vádlottja állította, valójában két baranyai fideszes politikus döntött a buszbeszerzésről.

A cikk a hirdetés után folytatódik



Bánki Erik fideszes országgyűlési képviselő és Csizi Péter akkori fideszes országgyűlési képviselő döntöttek valójában a 2015-ös pécsi buszbeszerzésről, állította a Volvo-gate néven elhíresült büntetőügy elsőrendű vádlottja, a pécsi közlekedési cég, a Tüke Busz Zrt. volt vezérigazgatója szerdán a Kaposvári Törvényszéken. A kaposvári megyeszékhelyen tartották a Volvo-gate per előkészítő tárgyalását.

Több szempontból sem hétköznapi sajtótájékoztató

A buszos cég volt vezérigazgatója az elsőrendű vádlott, rajta kívül két férfi volt még vádlott (és a volt jelző nem tévedés, későbbb erről is szólunk). Egyikük Csengő András volt pécsi sörgyár-igazgató és volt tiszteletbeli holland konzul, aki sajtótájékoztatót is tartott a bíróság előtt. A Szabad Pécs a Facebookon “élőzte” is az eseményt (videó lejjebb).

Csengő András azt mondta, nem csak a bűnösségét nem ismeri el, hanem az eljárás jogszerűségét is kétségbe vonja. Ő több más ember felelősségét is felvetette, mindezen túl a hatóságokat és a médiát is bírálta. Sőt, bírálta volt ügyvédjét és annak kollégáját is, akiket a Szabad Pécs megkeresett, hogy reagáljanak az elhangzottakra (egyikük nyilatkozata lejjebb olvasható).

A pécsi Volvo-gate néven elhíresült ügy koránstem szokványos történet, tekintve, hogy az egyik legkomolyabb, nyilvánosságra került pécsi korrupciós ügy lehet a rendszerváltás óta. Ezért is foglalkoztunk vele kiemeten Mint korábban megírtuk, a Baranya Megyei Főügyészség különösen jelentős gazdasági hátrányt okozó gazdasági csalás miatt emelt vádat három személy ellen.

A 2015-ös használt hollandiai Volvo-buszflotta beszerzése kapcsán a nyomozó- és a vádhatóság szerint legalább mintegy 600 millió forintos kár érhette Pécs közösségi közlekedési cégét, a Tüke Busz Zrt.-t – s mint az ma, a kaposvári bíróságon kiderült, ez a kár egészen pontosan 606 millió forint a vádhatóság számítása szerint. Ennyi az az összeg, amennyi a rendőrség és a Baranyai Főügyészség szerint a hollandiai használt Volvo-buszokat leszállító holland cégnek, a Bus and Coach-nak a pécsi önkormányzat többségi tulajdonában álló közlekedési cég, a Tüke Busz Zrt. ellenszolgáltatás nélkül fizetett ki.

Csengő András felkért közvetítő és tolmács volt az ügylet lebonyolításában, és kapcsolat a Volvo-buszokat végül a pécsi közlekedési cégnek leszállító közvetítő céghez.

Csengő András sajtótájékoztatója

LINK.

Újabb előkészítő tárgyalás jön – A harmadrendű viszont már “kiszállt”

Ő a másodrendű vádlott. Csengő András nem jelent meg a mai előkészítő tárgyaláson, ezért január 12-én ismét előkészítő ülést tart a bíróság.

Akkor azonban már csak két vádlottja lesz az ügynek, mivel a harmadrendű vádlott, egy 51 éves, Németországban élő amerikai-magyar kettős állampolgár elismerte a bűnösségét, és elfogadta a neki, a Baranya Megyei Főügyészség által megajánlott 2 éves, felfüggesztett börtönbüntetést. Vallomást nem tett. A bíróság elfogadta az előkészítő ülés keretei közt létrejött egyezséget az ügyészség és a harmadrendű vádlott közt, vélhetően azonban csak az eljárás végén fogja hivatalosan is kimondani a dr. Vadócz Attila által vezetett háromfős bírói tanács a harmadrendű vádlottra kiszabott kétéves felfüggesztett börtönbüntetést.

15.25 – Színlelt szerződés alapján 172 millió Thaiföldre, offshore-számlára

A harmadrendű vádlott szerepe azonban különösen érdekes. Az ő nevén volt egy thaiföldi offshore cég, amelynek a bankszámlájára négy alkalommal utalt különböző összegeket a holland közvetítő cég, amelytől végül a Tüke Busz megvásárolta a hollandiai Volvo-buszflottát. A thaiföldi offshore-számlára összesen 550 ezer eurót utalt el a Bus and Coach, vagyis akkori áron mintegy 172 millió forintnak megfelelő összeget. A thaiföldi cég számlákat is kibocsátott különféle buszos szolgáltatásokról a Bus and Coach felé, de az ügyészség szerint tényleges teljesítés és tényleges gazdasági tevékenység nem történt. Magyarán a holland cég színlelt szerződés alapján fizetett ki 172 millió forintnak megfelelő eurót a thaiföldi céggel is remdelkező (vagy papíron az ő nevén lévő) cégen keresztül az amerikai-magyar kettős állampolgárságú férfiak.

Az ügyészség szerint a harmadrendű vádlottnak tisztában kellett lennie azzal, hogy nem állt valódi üzleti kapcsolatban a buszokat leszállító holland Bus and Coach nevű céggel, és hogy ez a pénz nem származhat másból, mint bűncselekményből.

A pénzt azonban nem utalta vissza, megtartotta magának. Ellene pénzmosás volt a vád. Azzal, hogy elismerte a bűnösségét, nem csak a 2 év felfüggesztettet fogadta el, hanem 300 napra vonatkozó (egy nap 5 ezer forint), összesen 1,5 milliós pénzbüntetést, illetve 172 milliós vagyonelkobzást. Vele kapcsolatban a bíróságon elhangzottak szerint már történt ingatlanvagyon-lefoglalás – vagyis valószínűleg lesz miből teljesíteni a kár megtérítését. Vélhetően ez az összeg később vissza fog kerülni a Tüke Buszhoz mint sértetthez.

A volt Tüke-vezér kutyakemény vádlotti vallomása

Az elsőrendű vádlott, volt vezérigazgató nemcsak, hogy nem ismerte el a bűnösségét, de vallomást is tett, írásban benmyújtva azt. Így a vallomást a tárgyalást vezető dr. Vadócz Attila felolvasásából ismerhettük meg. A pécsi buszos cég volt vezetője vallomásának lényege az volt, hogy ő nem volt döntési helyzetben, csupán aláírt a társaság vezetőjeként, illetve műszakilag vizsgálta meg a buszokat, azokat pedig megfelelőnek találta. Valamint az ő érdekeltségében álló cég szállította haza a buszokat Hollandiából – elviekben az erre szóló pályázatot megnyerve.

Mesterterv minden döntéshozót átvágva?

Az ügyészség szerint a volt vezérigazgató és bűntársa, a másodrendű vádlott, Csengő András tervelte ki a pénz lefölözését és megtévesztette mind a Tüke Busz más alkalmazottait, mind a város volt polgármesterét, Páva Zsoltot és a beszerzésről szavazással döntő képviselő-testület tagjait is.

A két vádlottnak az ügyészség 5-5 év letöltendő börtönbüntetést javasolt. Habár Csengő esetében ezt csak nem hivatalos forrásból tudjuk.

A felolvasott vádirat szerint is létezett egy ún. indikatív eladási ajánlat (a Volvo Hungáriától, de a hollandiai flottára vonatkozóan), amely 2,6 milliárd forintról szólt (azaz nagyon nem 3,5 milliárdról). Ráadásul az a végül Pécsre került buszflottánál 10 busszal többet is tartalmazott (az a tíz csuklós busz a Dél-Alföldi Közlekedési Vállalatnál kötött ki). Emiatt beszéltünk mi is sokáig (sőt az ügyészség is) 1 milliárdos kárról, egymilliárdos Volvo-gate-ről, hiszen végül 3,5 milliárd forintért vették meg a buszokat a pécsiek.

15.40 (frissítés) Indikatív

A volt vezérigazgató azt mondta, hogy ezt a 2,6 milliárdos indikatív ajánlatot aztán bevitte Csizi Péternek, aki akkor országgyűlési képviselő és a pécsi buszcsere-program politikai irányítója volt. Ugyanakkor szerinte ez az ajánlat nem vehető hivatalos és talán komoly ajánlatnak sem, mert végül sem a magyar, sem a magyar Volvo nem tett ajánlatot a pécsi buszos cég közbeszerzési ajánlattételi felhívására. Magyarul nem jelentkeztek arra eladóként.

A Szabad Pécs azonban úgy tudja, s ezt már korábban is leírtuk, hogy azért nem tudtak ajánlatot tenni, ha amúgy tettek és akartak volna tenni, mert addigra már a közvetítő vagy még pontosabban közbeékelődött holland cég, a Bus and Coach opciós ajánlattal lefoglalta a később Pécsre került Volvo-buszokat. Azaz egy opciós vételi ajánlata volt a buszokat birtokló holland Volvo felé, amely így már nem, a Bus and Coach viszont tudott pályázni a közbeszerzési eljárásra. Attól függetlenül, hogy amúgy a Bus and Coach fizetett-e addig a buszokért a holland Volvónak vagy sem, és a ha fizetett bármennyit is, mennyit fizetett.

Bánki, Csizi és a haverok? (frissítve 15.55)

Éppen ezért is érdekes, hogy az elsőrendű vádlott bírósági vallomása szerint ezt megelőzően már tárgyaltak Hollandiában pécsi-baranyai fideszes politikusok, Bánki Erik és Csizi Péter a holland cég vezetőjével. Valamint tárgyalt kint velük Pécs külsős gazdasági tanácsadója, Bánki Erik rokona. Akinek pedig szomszédja volt Csengő András.

A volt vezérigazgató szerint valójában ők, Bánki, Csizi és a volt gazdasági tanácsadó döntöttek a buszbeszerzésről és ha van felelőse ennek az ügynek, akkor azok ők, és semmiképpen sem ő vagy a közvetítőként, tolmácsként fellépő Csengő.

Habár a vádirat nem részletezte a két év felfüggesztettel és vagyonelkobzással az ügyet “megúszó” (volt) harmadrendű vádlott férfi szerepét és kapcsolódását az ügyhöz, de azt a Szabad Pécs már megírta korábban, hogy ő Bánki Erikkel kapcsolatba hozható, akként, hogy Bánki, szintén Németországabn élő (de nem Bánki vezetéknéven élő) testvérével volt közös németországi üzleti érdekeltsége.

Ráadásul az is nagyon fontos kérdés, hogy a harmadrendű vádlott vajon ismerte-e korábban, sőt, ismerte-e valaha is az ügy első- és másodrendű vádlottját? Ismerte-e valaha is a hollandiai cég vezetőjét? Merthogy a Szabad Pécs információi szerint (amit a tárgyalást követően más vonalról is “megerősíttetett) a válasz nem. Nem ismerte sem a volt vezárigazgatót, sem Csengőt, sem a holland cég holland tulajdonosát, aki ellen egyébként folyamatban van egy másik, párhuzamos (csak időben később indult, időben elmaradó, még rendőrségi szakban lévő) büntetőeljárás Magyarországon is. Merthogy Hollandiában is folyik (vagy folyt) ellene tudtunkkal egy eljárás – sőt, mint azt korábban többször is megírtuk, az egész Volvo-gate ügy Hollandiában robbant ki. Ott figyeltek fel Csengő Andrásra, aki a (buszbeszerzésből származó) összeget kívánt egy hollandiai bankban a saját számlájára elhelyezni, miután azt felvette a szerbiai bankszámlájáról, amelyre az összeget a Bus and Coach-tól utalták el. Vagyis az nagyon izgalmas kérdés, hogy ha valóban nem állt soha előzetesn kapcsolatban a harmadrendű vádlott a másik két vádlottal, sem a holland üzletemberrel, hogyan került ő a képbe, avagy hogyan került az ő thaiföldi offshore cége a hollandiai Bus and Coach látókörébe?

A Volvo-gate ügyével a Szabad Pécs kiemelten foglalkozott, összes cikkünket tartalmazó aktánk ITT ÉRHETŐ EL.

Az elsőrendű vádlott és ügyvédje, dr. Bodnár Imre kérelmezték több tanú meghallgatását is, köztük a Tüke Busz volt és jelenlegi gazdasági vezetőjét, Páva Zsolt volt polgármesterét, Bánki Erikét, Csizi Péterét, a város volt külsős gazdasági tanácsadóját is.  Erről egyébként már szintén írtunk korábban. Meg kell jegyzezni azt is, hogy sem Bánkit, sem Csizit, sem a polgármestert nem hallgatták ki a tudtunkkal eddig ebben az ügyben a hatóságok, ugyanakkor ha a bíróság a meghallgatásukat célzó ügyvédi indítványt elfogadja, az ő kikérdezésüknek ez nem lesz akadálya.

A volt vezérigazgató azt is hangsúlyozta, hogy 2015 márciusában kiderült, hogy el van tiltva a cégvezetéstől. Erről tájékoztatta is a cég ügyvédjét és a városvezetést, miután Bánki Erik rokona, volt gazdasági tanácsadó jelent meg nála a vallomása szerint és kérte, hogy ne mondjon le, mert azzal jelentős problémát okozna a buszbeszerzésben. Végül azért írta alá a szerződést (pedig már nem is lehetett volna vezető tisztségviselő), mert Csizi és a tanácsadó közvetítette feléjük, hogy Bánki Erik mérges, és hogy nem lehet baj ebből az ügyből, hiszen csak kormányengedéllyel lehet a buszokat beszerezni, mivel a teljes összeg hitelből lett fizetve. Arról a volt vezérigazgató csak később értesült a vallomása szerint, hogy végül mégsem volt kormányengedély, erről őt azonban már nem értesítették.

Úgy tudjuk, ezt azzal tudták kikerülni, hogy a Tüke Busz nem 100%-os önkormányzati tulajdonú társaság, és mert a hitelező bank (K and H) ezt elfogadta.

Frissítés 15.05

„Az ügyben ügyvédjelöltként vettem részt, így arról van ismeretem, amit személyesen az eljárás lefolytatása közben tapasztaltam” – írta lapunk megkeresésére dr. Antal Marcella pécsi ügyvéd.

Ő volt annak idején dr. Turi Attila pécsi ügyvéd gyakornoka, aki Csengő András volt ügyvédje volt, és akit a Volvo-per másodrendjű vádlottja név szerint is megnevezett a reggeli sajtótájékoztatóján. Antal Marcella azt írta a Szabad Pécs megkeresésére, hogy a Turi Attila által meghatározott feladata az volt, hogy Csengő Andrással a meghatalmazás létesítése után a kapcsolatot folyamatosan tartsa, az eljárási cselekményeken részt vegyen a nyomozati szakaszban, ideértve a gyanúsítotti és a folytatólagos kihallgatásokat. Csengő Andrással a kapcsolattartás töretlen volt, fogalmazott az ügyvédnő. Határozott védekezési koncepciójuk az volt, hogy az ártatlanságát kell az ügyben képviselni. Ennek megfelelően áttanulmányozta a több ezer oldalas, a holland nyomozóhatóság által rendelkezésükre bocsátott iratanyagot, kigyűjtötte az esetlegesen védencére terhelőként ható tényezőket, majd az ügyféllel folyamatosan egyeztetve, egy igen hosszú vallomásban igyekeztek minden tényre és körülményre reagálni. A nyilatkozatot Csengő András kérésére több alkalommal is módosította, míg végül az ügyfél úgy nyilatkozott, hogy az elkészült dokumentum megfelel az ő vallomásának, amit aztán aláírt, közölte dr. Antal Marcella.

A terheltek közt érdekellentét a nyilatkozataik alapján nem volt megállapítható. A gyanúsításban szereplő többi személlyel és az őket képviselő ügyvédekkel történő egyeztetést Turi Attila végezte, szem előtt tartva, hogy mindenki, ahogy Csengő András is, határozottan és következetesen ártatlannak vallotta magát. Ügyvédi munkadíjat az eljárás ezen szakaszában emlékei szerint nem számláztak ki, a későbbiek során pedig a meghatalmazás megszüntetésre került.

„A 2017. évi XC. Büntetőeljárásról szóló törvény új intézményként vezette be a joggyakorlatba az előkészítő ülés intézményét, mely sikerességének alapja a vád tényállásának maradéktalan elismerése és a bűnösségre kiterjedő beismerő vallomás megtétele. Ennek tényéről dr. Turi Attila Csengő Andrást tájékoztatta, amely után szinte azonnal megszakadt a kapcsolattartás és a meghatalmazást Csengő András visszavonta. Ennek okaként felém Csengő András azt jelölte meg, hogy dr. Turi Attila úgymond el akarja vitetni vele a balhét. Se fenyegetésről, se megvesztegetésről tudomásom nincs, az én jelenlétemben ilyen és ehhez hasonló soha nem hangzott el, nekem dr. Turi Attila ilyesmiről négyszemközt tárgyalva sem tett soha említést. Személyes szakmai véleményem – szigorúan elméleti síkon –, hogy az ügy jellegéből fakadóan adott esetben lehetetlen lenne egy embernek vállalni a felelősséget a cselekmény elkövetéséért, így mindazon túl, hogy kizártnak tartom a volt principálisomat és jelenlegi kollégámat /Turi Attilát – a szerk./ jól ismerve ezt a fajta magatartást, tökéletesen értelmetlen lépés is lett volna. Triviálisan fogalmazva: ebben az ügyben egyszerűen nem lehet egyszemélyben vállalni a felelősséget senkinek a teljes cselekményért, senkivel nem lehet “elvitetni a balhét”, jogilag ez egyszerűen kivitelezhetetlen” – írta Antal Marcella.

18.15 Bodnár Imre arról, miért nem érzi bajosnak, hogy önkormányzati főátvilágítóként védi a Volvo-per fővádlottját

Mint fent már utaltunk rá, a Volvo-per elsőrendű vádlottját, a Tüke Busz Zrt. volt vezérigazgatóját Bodnár Imre védi. Amint láthatták, akár reggel, az élő közvetítésünknél a Szabad Pécs Facebook-oldalán (avagy itt megtekintik a beágyazott Facebook-os videót) Csengő András is beszélt Bodnár Imréről. Azt vetette fel, hogy dr. Bodnár az új pécsi városvezetés által felkért önkormányzati főátvilágítóként (ne feledjük, az átvilágítás a Tüke Buszt is érinti) vajon eljárhat-e a Volvo-perben védőként. Vajon ez nem összeférhetetlen-e? A kérdés jogos, lapunk is megkérdezte ugyanezt dr. Bodnár Imrétől a tárgyalást követően.

Dr. Bodnár először is azt mondta a Szabad Pécsnek, hogy Csengő András ügyvédje, dr. Tatár László kezdeményezte ugyanezen okból az ő kizárását még korábban az eljárásból, majd a bírósági perből, de mind az ügyészség, mind a bíróság elutasította Csengőék ezirányú keresetét. Azt is mondta, hogy tudni kell azt, hogy ő az elsőrendű vádlottnak, azaz a Tüke Busz Zrt. volt vezérigazgatójának a képviseletét már jóval az önkormányzati választást megelőzően, sőt még jóval a tavalyi önkormányzati kampányt megelőzően fogadta el. Azaz jóval régebben védence a volt vezérigazgató, minthogy akár a politikai szereplőkhöz, az új városvezetéshez, akár az önkormányzathoz kapcsolata lett volna.

A másik, hogy az összes pécsi önkormányzati cégnél elsősorban arra kíváncsiak, hogy történt-e olyan ügy a gazdálkodás vagy a működés során, amely bűncselekményre, szabálytalanságra enged következtetni, s amely miatt aztán esetleg büntetőfeljelentést kell tenni. A Volvo-gate esetében egyrészt nem is tudták volna az érintett aktákat átnézni, mivel azokat a rendőrség és az ügyészség lefoglalta, másfelől az már egy évek óta folyamatban lévő ügy, azzal kapcsolatban már folyik a nyomozás, ők pedig, hangsúlyozta ismét, az átvilágítás során olyan visszásnak tartott ügyeket tárnak fel, amelyek eddig nem kerültek a hatóságok látókörébe. Ráadásul a konkrét átvilágítást ügyvéd kollégái, pécsi ügyvédek végzik, ő koordinálja “csupán” a munkát, azaz a Tüke Busznál sem ő jár el közvetlenül.

Címkék:
KategóriákMETÁL