A mai ülésén döntött a kormány arról, hogy többségi tulajdont szerezne a Pécs-pogányi repülőteret üzemeltető és a repülőtéri vagyont birtokló cégben, s ezzel átvenné a baranyai megyeszékhely melletti légikikötő üzemeltetését, értesült a hírről nem hivatalos, de megbízható forrásból a Szabad Pécs.

A cikk a hirdetés után folytatódik



Tizenöt éve immáron, hogy elkészült az ezerkilencszázötvenes években alapított Pécs-pogányi repülőtér újkori fejlesztése, s elindult egy Pécs és Bécs közötti menetrendszerinti járat üzemeltetése is.

Az Austrian járata azonban nem volt üzleti siker, ezért a következő években a magáncélú és hivatásforgalmú gépeket nem számolva csak nyári charterjáratok szálltak fel Pogányból, de később, még jóval a covid-járvány előtt ezek üzemeltetését is leállították az utazási irodák.

Mindemellett immáron legalább tíz éve beszédtéma Pécsett, hogy újra menetrendszerinti járatot vagy járatokat kellene üzemeltetni, elsősorban a Pécsi Tudományegyetem hallgatóit, oktatóit, kutatóit, s persze a régióban működő vállalkozásokat kiszolgálva. Ráadásul egy ilyen lépéssel a pécsi légikikötő, s vele a város és a megye felkerülhetne a nemzetközi térképekre, amely további fejlesztéseket is generálhatna.

Csakhogy ennek eléréséhez nem csak légitársaságokkal kellene megegyezni és vállalni ezen járatok minimum eleinte biztosra vehető veszteségének finanszírozását, hanem a mára már, és e szempontból végképp elavult repülőtér fejlesztését is meg kellene oldani.

A Szabad Pécs a napokban beszélt Ruzsa Csabával, Pécs külsős, gazdasági ügyekért felelős alpolgármesterével, aki azt mondta, hogy a kezdetektől, 2019 novembere óta folyamatosan dolgoznak azon, hogy a repülőtéret pályára állítsák. Arra a közbevetésünkre, hogy Csizi Péterék is sokat dolgoztak ezen, az alpolgármester azt mondta, hogy ez igaz, ők viszont több megállapodást is kötöttek azóta. Az egyik a földhivatali és más adminisztratív jogviszonyok rendezése volt. Megszületett emellett egy megállapodás Pogánnyal is a földhasználati jogról, ami a későbbi beruházásnak a jogi alapját teremti meg, mivel a földterület nagy része Pogány tulajdonában maradt. Azt is megvizsgálták, hogy a korábban, tíz éve megszerzett, de azóta már lejárt, a kifutópálya meghosszabbítását és más reptéri fejlesztéseket (közlekedésbiztonság, pályaerősítés, töltési struktúrák átalakítása, környezetvédelmi szempontok stb.) célzó építési engedélyekkel mi történhet. Arra jutottak, hogy mintegy 100-150 millió forintos keretből felújíthatók ezek a tervek.

A kifutópálya hosszabbítása önmagában ugyanis nem elgendő, szélesíteni is szükséges, és a tengelyterhelést is növelni, hogy a mostanihoz képest nagyobb gépek is leszállhassanak. Az eszközpark jelentős része is elavult, a toronyhoz nem kell hozzányúlni, de a jelzősávokat és védősávokat, jelzőfényeket is újra kell tervezni és építeni.

Az alpolgármester szerint önmagában csak ez a hármas fejlesztés tízmilliárdos nagyságrendű beruházást igényel. Felvetettük, hogy ezt a beruházási összeget nyilvánvalóan sem Pécs, sem azok a szereplők még, akik közvetlenül lehetnek érdekeltek a reptérfejlesztésben nem fogják tudni megfinanszírozni. Kérdésünkre, hogy igaz-e azonban az, hogy erre a fejlesztési csomagra (nem mellékesen Paks közelsége miatt) a kormány is hajlandó lenne áldozni, úgy felelt, hogy a kormány jelezte, hogy erre lenne támogatási szándék a részükről.

Csakhogy azt is jelezték, hogy erre akkor lesz lehetőség, az államháztartási törvény értelmében is, ha az állam többségi tulajdont szerez a repteret működtető és a vagyont birtokló cégekben, és erre a megegyezésre a tulajdonosi szinten mindkét cégben érdekelt Pécs vezetése is hajlandó lehet.

Ráadásul úgy tudjuk, hogy ezt a projektet a fideszes vezetésű Baranya Megyei Önkormányzat és Mikes Éva, a dél-dunántúli régió területfejlesztési kormánybiztosa is jónak tartja, támogatja és lobbizik érte.

Olyannyira igaz lehet ez, hogy a múlt heti beszélgetésünkkor Ruzsa Csaba azt is mondta hogy a pogány repülőteret érintő pécsi törekvésben a megyeszékhely vezetése partnerre talált Mikes Évában és Paks2 fejlesztési miniszterében, Süli Jánosban.

Ilyen előzmények után döntött a Szabad Pécs információi szerint a mai, keddi ülésén a kormány arról, hogy beszáll a Pécs-pogányi légikikötő üzemeltetésébe. A Szabad Pécs kedden este (de még cikkünk “élesítése”) előtt megkereste a Miniszterelnökséget, hogy a mai kormánydöntésről érdeklődjünk, és arról, hogy szerintük mikorra történhet meg ezt követően a megállapodás. Ha kapunk választ, frissítjük cikkünket.

Ruzsa Csaba a napokkal korábbi beszélgetésünkkor elmondta, hogy a repülőtér fejlesztésével és a nemzetközi légiközlekedés beindulásával a repülőtér üzemeltetési költségei is nagyságrenddel emelkednének, hogy mást ne mondjuk, amiatt, mert emelni kellene a jelenlegi létszámon a schengeni nyitvatartást is biztosítva. Amíg most Pécs nagyjából 100-120 milliót költ a repülőtérre, ez az összeg 300-400 millióra is felemelkedhetne éves szinten a jövőben. Éppen ezért döntöttek úgy, hogy a repülőtér-fejlesztést a város semmiképpen sem vállalhatja be, azaz át kell adni az államnak a többségi tulajdonrészt mindkét cégben.

A Szabad Pécs úgy tudja, hogy a pécsi önkormányzat 1,5-1,6 milliárd forint körüli összeget remél minimum a tranzakcióért, plusz az üzemeltetési költségek nagy részének átvállalását, ők pedig elsősorban a menetrendszerinti járat (elsősorban dél-németországi célpont jöhet szóba) üzemeltetését támogatnák inkább.

Ruzsa Csaba azt mondta, hogy kétlépcsős kormánydöntést várnak, az első lépés az, hogy a kormány kifejezi azt a szándékát, hogy a Pécs-pogány repteret fejleszteni kívánja, és azt a javaslatot, amit a pécsi önkormányzat az üzletrész átadás-átvételre tett, elfogadja tárgyalási alapnak – úgy tudjuk, a mai napok ez törént meg.

A pécsiek reményei szerint pedig azt követően (vagy mostantól, ezt követően) kijelöli azt a minisztériumot, amely már konkrétan az üzletrész-értékeléseket elvégzi, és a konkrét adás-vételeket lebonyolítja.

Információink szerint a vagyont birtokló és a repteret üzemeltető cégben is 51%-os állami tulajdonszerzésre tett javaslatot Pécs, így Pécs és Pogány is jelentős tulajdoni hányaddal bent tudna maradni e cégekben, s úgy tudjuk, a mai kormánydöntéssel lényegében ezt fogadták el Budapesten.

A Pécs-pogányi repülőtér irányítótornya – Fotó: Babos Attila/Szabad Pécs

KategóriákMETÁL