PÉCS?BUDAPEST – Nem lesz olcsóbb a jegy, és autópályán sem mehet a vonatpóló busz. Marad a 4 órás zötykölődés Pécsről Budapestig.

A cikk a hirdetés után folytatódik



A következő kiírás jelent meg a napokban a Pécs és Térsége Közösségi Közlekedéséért Egyesület oldalán.

“A Pécs – Budapest között vonattal utazók figyelmét szeretnénk felhívni a következő három hét döbbenetes forgalmi változására: Dombóvár – Pusztaszabolcs között vonatpótló autóbuszok közlekednek, amely miatt az IC menetideje 4 óra fölé kúszik változatlan pótjegyárak mellett. Csak a pótlóbusz több, mint két órát fog az emelt szintű szolgáltatás égisze alatt zötykölődni Kapos-mentén, amely meglátásunk szerint elfogadhatatlan megoldás. Kedvezőbb lenne a pécsi utasok számára az autópályán Kelenföld és Pécs között közlekedő közvetlen pótlóbusz járat, amely megfelelő minőségben pótolhatná a vasúti kényelmet.”

A cikk a hirdetés után folytatódik



A hír hamar körbefutott az interneten, az érintett MÁV-ot azonban eddig senki nem kérdezte meg. Mi megtettük. 

Érdeklődtünk a társaságnál, miért ezt az útvonalat választották, illetve, van-e lehetőség arra, hogy az Egyesület által javasolt útvonalon haladjanak a pótlóbuszok a gyorsabb haladás érdekében. Arra is rákérdeztünk, látnak-e lehetőséget arra, hogy az IC jegy árát csökkentsék az adott időszakra?

A cikk a hirdetés után folytatódik



 

 
 
Az alábbi válaszokat kaptuk a MÁV-tól: 

“A vasúttársaság mindent megtesz, hogy még a vágányzár ideje alatt is kiszolgálja az érintett városok között közlekedők utazási igényeit és biztosítsa a megfelelő eljutásokat. A vonatpótló autóbuszok viszonylatának és útvonalának kijelölése, a pótolt vonat által érintett valamennyi vasútállomás érintésével lehetséges a vágányzár miatt kizárt szakasz két végpontja között. A különböző technikai és technológiai feltételek mellett (közút vonalvezetése, közút tengelyterhelése, autóbuszok megállítási lehetőségei, vonatok megállási rendje) a költséghatékonyságot is figyelembe veszik. 

Pécs és Budapest között az InterCity vonatok közbenső megállási helyeire (Sárbogárd, Pincehely, Dombóvár) közvetlen autópályás eljutás nem biztosítható, mert távol fekszenek az autópályától. A külön Pécs?Budapest viszonylatú autóbuszok közlekedtetése pedig jelentős többletköltséggel járna a vasúttársaságnak.

A vágányzár ideje alatt a MÁV-START nem alkalmaz külön tarifákat, a máskor is érvényes menetdíj és InterCity felár fizetendő. Közszolgáltatóként az árak és a díjszabás megállapítása nem tartozik kizárólagos hatáskörünkbe, minden esetben megrendelői döntés szükséges azok kialakításához.”

Vagyis: marad a többórás út, a buszozás ugyanazon az áron. Aki tehát Budapestre menne a karbantartás ideje alatt, és sietősebbre venné a figurát, jobban jár, ha más megoldást választ (pl. Oszkár). Jó hír viszont, hogy a felújítás csak július 9-ig tart.

A társaság szerint egyre pontosabban a vonatok, és az utas is több

Válaszlevelében a MÁV hangsúlyozta, a szolgáltatás folyamatosan javul, a karbantartásra pedig szükség van. “A Budapest?Pusztaszabolcs?Pécs vonal Szabadegyháza és Keszőhidegkút-Gyönk állomások közötti szakaszán pályakarbantartásokat végzünk. Ezeknek, és a vágányszabályozásoknak köszönhetően a Budapest?Pécs InterCity vonatok pontossága folyamatosan és jelentősen növekszik, a 2016-os menetrendszerűség közel 94 százalékos volt. Ez országosan is jó arány, de tovább kívánunk fejlődni e tekintetben is. A pécsi fővonal esetében 2012 óta csaknem 30, tavaly pedig 2015-höz képest 5 százalékponttal lett jobb a menetrendszerűség. Ennek eredményeként, és bizonyára a baranyai megyeszékhely szépen felújított vasútállomásának köszönhetően, egyre többen veszik igénybe a pécsi InterCity-ket: 2016-ban Budapest és Pécs között mindkét irányban közel 5 százalékkal nőtt az utasszám” – áll a MÁV levelében. 

Ár-érték

Az IC menetideje Pécs és Budapest között átlagosan három óra, míg 9-10 évvel ezelőtt még a két óra volt a cél. Másodosztályon a teljes árú viteldíj 4500 forint.

A MÁV válaszait kommentálta a fent olvasható civil javaslat kidolgozója, Roflics Gergő, a PTKE egyik alelnöke. Hamarosan videóval jövünk. 

 

KategóriákMETÁL