PÉCS-KECSKEMÉT Repülőgépgyár épülhet Pécsett hamarosan, értesült a Szabad Pécs. Ráadásul egy magyar tulajdonú, kecskeméti székhelyű vállalkozás, a Magnus Aircraft Zrt. nyitná meg az új termelőüzemet – s e cégről nem túlzás azt állítani, hogy a világsiker küszöbén áll.
A cikk a hirdetés után folytatódik
Korábban írtunk arról, hogy a Szabad Pécs értesülése szerint repülőgépgyár épülhet Pécsett. Lapunk hétfőn beszélt a kecskeméti székhelyű magyar sikercéggel, a Magnus Aircraft Zrt.-vel, akik megerősítették értesülésünket. Ez alapján írjuk az alábbiakat.
Tárgyalásokat kezdett Pécs vezetése a Magnus Aircraft Zrt.-vel, egy kecskeméti székhelyű magyar repülőgépgyártó vállalkozással a Szabad Pécs információi szerint. Lapunk úgy tudja, hogy ha sikerül végül megegyezniük, akkor nem lesz akadálya a repülőgépgyár, és akár egy ahhoz kapcsolódó pilótaképző akadémia megépülésének Pécs-Pogányban.
Repülőgyárnak ideális helyszínt árulnak
A hír előzménye, hogy a múlt héten a pécsi közgyűlés nevében eljáró pénzügyi, illetve a jogi és ügyrendi bizottság szavazott egy nyílt értékesítési pályázat kiírásáról. A repülőtér tulajdonviszonyai miatt a pécsi és a pogányi önkormányzat közösen írja ki a pályázatot, amelyben 70 millió forint plusz áfáért hirdették meg a háromhektáros ingatlant. A pályázatban azonban azon túl, hogy valaki hajlandó kifizetni ezt az árat, a leendő nyertesnek igazából azt is vállalnia kell, hogy munkahelyeket hoz létre, sőt akár további hasonló beruházást is végrehajt majd Pécsett vagy Pogányban.
A szóban forgó, majdnem háromhektáros ingatlan forrásaink szerint kifejezetten alkalmas lehet a Magnus terveinek megvalósítására. Biztosan tudjuk, hogy a cég képviselői az elmúlt hónapokban több alkalommal is jártak Pécsett, s egyebek mellett a reptérre is ellátogattak.
Nem politikai nyomásra jönnének
A Szabad Pécs úgy tudja, hogy a magyar repülőgépgyártó, a Magnus Aircraft Zrt. új vezetősége kifejezetten racionális gazdasági döntést készít elő, tehát nem politikai nyomásra érkezne a mostanában gazdaságilag gyengélkedő Pécsre. Nekik ugyanis mindenképpen működő reptér közelében lévő területre van szükségük, több okból. Egyrészt a repülőik tesztelése miatt, mely a légügyi hatóságokkal szorosan együttműködve történik; másrészt az információink szerint világszinten is egyedülálló pilótaképző program fejlesztése miatt, harmadrészt pedig azért, mert az ő potenciális vevőik repülőgéppel is érkezhetnek majd tárgyalni. Ugyan a Magnus Fusion 212-je egyedülálló fejlesztés, mely új kapukat nyithat meg a repülőgép gyártás piacán, nem titok, hogy a cég a magyar repülőgép-ipar résztvevőivel közös iparági szerepvállalásra törekszik.
Több földrészen is jelen van a magyar cég
A Magnus Aircraft Zrt. az egyik legreményteljesebb új magyar sikertörténetet írja-írhatja. A repülőgépgyártó vállalkozás saját fejlesztésű, Kecskemét mellett gyártott Magnus Fusion 212 ultralight/LSA kategóriájú repülőgépe igazi világsiker lehet. Sőt, a cég a közép és hosszútávú stratégiai tervük mentén fejlesztéseket és gyárbővítéseket folytat a világ minden táján. Az amerikai leányvállalatuk révén a Fusion 212 nem rég megszerezte az FAA S-LSA certifikációt is. Ez egy óriási előrelépés, miáltal az amerikai partner vállalat által építésre kerülő új gyáregység biztosan kihasználásra kerül. Ez mellett a társaság kínai vegyesvállalata is megkezdte működését és az összeszerelő üzem építését, hogy az ázsiai piacot is ki tudja szolgálni.
A fejlődés a cél
A Magnus azonban a gyártási kapacitását Európában is bővítené, ezért hoznának létre egy új gyártóegységet egy ideális, jól megközelíthető, jó potenciállal rendelkező helyen.
Úgy tudjuk, a cégnek az sem jelent hátrányt, hogy Pécsett korábban nem volt olyan komoly repülős múlt, mint például Kecskeméten. A lényeg számukra sokkal inkább az, hogy legyen elegendő dolgozni akaró és dolgozni szerető ember.
Az úgynevezett karbonkompozitos gépek összeszerelése leginkább kézi, manuális munka, nagyon kevés munkafolyamatot végeznek gépesítve. Természetesen elméleti és gyakorlati átképzésre, betanításra szükség lehet, de ezt a cég információink szerint biztosítani tudja.
Teljes üzemben akár több száz főt is foglalkoztathatnak
Arról, hogy pontosan mikor indulhat el a csarnok építése és a termelés, illetve, hogy pontosan hányan dolgozhatnak majd az új pécsi gyárban, nem sikerült biztos információt kapnunk. A betanított, összeszerelést végző dolgozók mellett szükség lenne magasabban képzett szakemberekre is. Az biztos, hogy a több, mint 10 évre előre meghatározott stratégiai és üzleti terv megvalósítása nagy mértékű munkaerő hozzájárulást igényel majd a végleges helyszíntől.
Nem stewardessek, pilóták jönnének
Úgy tudjuk, a Magnus pécsi repülőgép akadémiája a Fusion 212-re építene, azzal ugyanis a mostaninál jóval olcsóbban, akár harmad- vagy negyedáron lehetne a pilótaképzés önköltségi óradíjait biztosítani, ráadásul a kisgép alkalmas lenne a kereskedelmi pilóták számára fontos vészhelyzeti képzésben, és a hobbicélú alap-pilótaképzésben is. Mindehhez azt is hozzá kell venni, hogy ezek kötelező alap óraszámait az elmúlt időszakban emelték is, azaz a cégeknek érdekük, hogy megbízható, de olcsóbb képzőintézményeket válasszanak.
Fusion 212
A Rotax repülőgépmotorral szerelt gépek óránként 17-20 liter benzin üzemanyagot fogyasztanak. Az alap műrepülésre is alkalmas, ?side by side? ülésekkel, új designnal, innovatív megoldásokkal és biztonsági rendszerrel szerelt repülőgép a pilóta és utasa kényelmét szolgálja a repülés során.
Sebessége 230-250 km/h, szárnyfesztávja 8,3 méter, hosszúsága pedig 6,7 méter. Az újdonságnak számító technológiák és innovatív mérnöki megoldások a világ minden pontján keresetté teszik a Magnus Fusion repülőgépet.
eFusion
A világraszóló magyar kisrepülőgép-fejlesztésben a Siemens is részt vesz, ők az elektromos hajtásrendszert, a motort és a teljes elektromos felügyeleti rendszert alakították ki, míg a Magnus Aircraft feladata az volt, hogy kitalálja, miként lehet mindezt beépíteni a repülőbe, majd az egészet a levegőbe emelni az egyedülálló és innovatív kompozitból készült testtel.

19? Lapot!