Gilvánfa gyerekperspektívából.

A cikk a hirdetés után folytatódik



Nem mindennapi videót tett közzé a Zöld Pók Médiaműhely. Ők így konferálták fel Facebook oldalukon: „A kilenc éves Kristóf és a barátai nem úgy mutatják be a falujukat, mint ahogy felnőttek beszélnek a hátrányos helyzetű Gilvánfáról. Ezt a videót azok a gyerekek tervezték, forgatták és vágták, akik a helybéli Kászá Dăsztyisză tanodába járnak. A zpok csak abban segített, hogy meg tudják valósítani, amit elképzeltek.”

A gyerekek beszélnek a településen működő tanodáról, a házaikról, kígyókról, és Pápai Joci versenygyőztes dalát is könnyedén felidézik. Íme.

 

Az ág is húzza

A kis baranyai község egykor a leggazdagabb volt a környéken – hanyatlása azonban hirtelen volt és visszafordíthatatlan. A nagy szocialista vállalatok megszűnése egy csapásra munkanélkülivé tette a helyiek túlnyomó többségét, az először átmenetinek gondolt állapot aztán évekre, majd évtizedekre nyúlt. Aki tehette, elköltözött, a kétezres évek közepére pedig Gilvánfa elnyerte a legszegényebb magyar település baljóslatú címet. Azóta ugyan javított pozícióján, de régi fényét vélhetően soha nem nyeri vissza. Helyzetét valószínűleg az sem könnyíti meg, hogy jelenleg az egész faluvezetés ellen eljárás folyik hűtlen kezelés és más bűncselekmények miatt.

Hálót fonnak

A Zöld Pók Médiaműhely elsősorban civil szervezetek és hátrányos helyzetű csoportok kommunikációjához, az általuk képviselt ügyekről készít médiatartalmakat. Kisfilmeket, webes videókat és hozzájuk kapcsolódó kampányokat szerveznek, hogy nehezen megérthető kérdésekben, könnyen emészthető, azonosulásra alkalmas iránytűt adjanak a médiafogyasztók kezébe. A Zöld Pók egyszerre igyekszik együttműködni olyan szervezetekkel, amelyeknek a fókuszában a fenntarthatóság és a környezetvédelem áll, valamint olyanokkal, amelyek a társadalmi egyenlőtlenségek vagy az előítéletek ellen küzdenek. Az a meggyőződés vezeti őket, hogy ezek a problémák ugyanazokból a gyökerekből erednek, és a megoldásukhoz éppen az a felismerés szükséges, hogy csak az a jó megoldás, ha minden érintett szempontjai érvényesülnek.

 

 

KategóriákPOP