Orbán Viktor embere építheti minden idők legdrágább útszakaszát Magyarországon – írja a HVG.hu a kilométerenként 5 milliárd forintba kerülő M44-es tendere kapcsán. Érdekes: négy éve is Orbán embere építhette (volna) minden idők legdrágább kilométerenkénti magyar útszakaszát, egy nyúlfarknyi siófoki elkerülőt, új Sió-híddal. Akkor azonban még Simicska Lajos volt ?Orbán embere?? Mostanáig tartotta tehát a rekordot a végül soha meg nem valósult Közgép-es beruházás a kilométerenkénti 4,5 milliárd forinttal.

A cikk a hirdetés után folytatódik



Ma már viszont Mészáros Lőrinc egyik legközvetlenebb üzlettársa, Szíjj László részesülhet abban az érdemben, hogy egy ideig még biztosan ő viselheti a Minden Idők Legtöbbe Kerülő Útszakaszát Építő Nyertes Vállalkozó-plecsnit. Az ő cége, a Duna Aszfalt Kft. ugyanis 10 kilométer gyorsforgalmi utat Lakitelek és Tiszakürt között, 50,3 milliárd forintért építhet meg – völgyhíd nélkül,  egy 152 méter nyílású Tisza-híddal.

Majdnem pontosan az önkormányzati választás napján, 2014 októberében látott napvilágot a közbeszerzési eljárás eredménye: új, acélszerkezetes Sió-híddal együtt 1,9 milliárdért épít a Közgép négyszázharminc méter elkerülő utat a Balaton fővárosában. Az akkor még nem Schmidt Mária tulajdonolta Figyelő szúrta ki anno: ezzel Siófokon épül az ország legdrágább útja, kilométerenként 4,5 milliárdért. Összehasonlításképpen: egy kilométernyi sztráda az M7-es somogyi szakaszán 2007-ben kevesebb mint 3 milliárd forintba került. A Zamárdi és Balatonszárszó közötti 14 kilométer is azért jött ki kilométerenként ötmilliárdra, mert ebben az összegben az 1,8 kilométer hosszú monumentális Kőröshegyi Völgyhíd is benne volt, aminek az építése önmagában elvitt 41 milliárd forintot. A Figyelő feltette a kérdést 2014 októberében: nehezen érthető, hogy miért kell ekkora költségekbe vernie magát az államnak, milyen nemzetgazdasági érdek fűződik Siófok Kiliti-i városrésze és a belváros összeköttetésének, megközelítésének a javításához?

A választ akkoriban nem volt nehéz megadni (pontosabban: akkoriban sem, csak éppen a szereplők voltak akkor még mások, mint manapság),  elég volt csak körbenézni, hiszen a Simicska-féle Közgép csak Siófok térségében akkor éppen a dél-balatoni vasútfejlesztés második szakaszán dolgozott, s a Közgép nyerte a somi hulladéklerakó fejlesztésére kiírt tendert is. Az akkor még nem Mészáros Lőrinc kezébenlévő Somogy megyei napilapnak egyébként az elkerülőút-Sió-híd tender kapcsán helyi vállalkozások vezetői úgy nyilatkoztak: amikor megjelent a pályázati kiírás az új Sió-híd építésére, előre tudták, hogy mivel acélszerkezetű hidat várnak el, csak a Közgép lehet a nyertes?

Az is érdekes azonban, hogy ugyanekkor, tehát 2014 októberében  a Népszabadság már arról írt: fideszes körökben arról hallani, hogy megkezdődött Simicskáék ?kiszorítása??

S 2015 januárjában jött is a hír, idézzük az akkori somogyi napilapot: ?Mégsem épül új híd a Sió siófoki belterületi szakaszán, s így nem épül meg a hozzá csatlakozó, a várost délről elkerülő út első szakasza sem. A beruházás forráshiány miatt nem valósul meg – áll a siófoki városházát tájékoztató levélben?.

A lap nyomban idézte is a bejelentést övező találgatásokat: ?… mit jelent valójában a ?forráshiány?, nem annyit tesz-e, hogy az elutasító döntés fricska a ma már talán nem is annyira ?kormánybarát? Közgépnek, vagy a fideszes polgármestert leváltó Siófoknak, netán egyszerre mindkettőnek??

Mindez nem sokkal 2015. február 6-a előtt történt, amit azóta G-napként ismer egy egész ország.

S hogy mi történt azóta az elkerülő út építésének ügyében, ami főként nyáron jelentős gépjármű-forgalomtól tehermentesítené Siófokot? Kezdetben az egymásra mutogatás ment – mindeközben a politika persze soha nem ismerte el, hogy a Közgéppel, pontosabban Simicska Lajossal megromlott viszony állt a beruházást lefújó döntés hátterében ?, mára új nyomvonala is készült az útnak. Sőt, úgy tűnik, ma már a tervekből kihaygható a méregdrága, acélszerkezetű híd is, így hát Siófok arra vár, a független polgármestere, a fideszes többségű képviselő-testület és a fideszes országgyűlési képviselő is, hogy újra legyen állami pénz a valaha oly szépen beharangozott, kiemelt beruházásra.

 

KategóriákMETÁL