Aláírta csütörtökön délelőtt Páva Zsolt polgármester és Javier Contijoch, a BYD Europe értékesítési alelnöke az elektromos buszok megvásárlásáról szóló szerződést.
A cikk a hirdetés után folytatódik
Páva Zsolt az aláírást megelőző sajtótájékoztatót szabadkozással kezdte. Azt mondta, a városvezetés önhibáján kívül csúszott éveket a beszerzés. Mindvégig arra törekedtek ugyanis, hogy a legjobb ajánlatot válasszák ki. Két éve kezdték meg a tárgyalásokat a kínai BYD-val. A közbeszerzést már úgy írták ki – mondta Páva -, hogy bíztak benne, befut a BYD ajánlata is. Az elmúlt évek pécsi vonatkozású e-buszos történéseiről ebben a cikkünkben számoltunk be.
Tíz elektromos buszt vásárol most a város a Tüke Busznak, a beszerzés értéke 1,7 milliárd forint, de ennek egy részéből a szükséges telephelyfejlesztést finanszírozzák meg. A pénz száz százalékban európai uniós forrásból származik, önrészre nincs szükség.
A buszok 64 utast tudnak szállítani, légkondicionáltak és egy töltéssel 300 kilométert képesek megtenni. Páva szerint a távlati cél az, hogy a teljes buszparkot elektromosra cseréljék.
Javier Contijoch értékesítési alelnök arról beszélt, hogy a BYD 25 éve működik és mára a világ legnagyobb elektromos buszokat gyártó cége lett. Évente 50 ezer járművet állítanak elő. Contijoch emlékeztetett, öt éve terjeszkednek Európában, és az első busztesztjüket Pécsett tartották 2013-ban.
A BYD-nak 2017-ben nyílt összeszerelő üzeme Komáromban. A Szabad Pécshez eljutott olyan információ, hogy a cég vezetői a komáromi gyárnyitást megelőzően a pécsi városvezetéssel is tárgyaltak az összeszerelő üzemről. A sajtótájékoztató után elmondtuk Javier Contijochnak értesülésünket és megkérdeztük, miért Komárom mellett döntöttek Péccsel szemben. Az alelnök először arról beszélt, hogy a komáromi gyár épülete már korábban is a cég tulajdonában volt, telefonakkumulátorokat gyártottak ott, és egyszerűbb volt a meglévőbe beköltözni, mint egy újat építeni. Aztán rákérdeztünk újra, hogy megerősíti-e, hogy folytak tárgyalások az üzem Pécsre telepítéséről, mire azt válaszolta, hogy ő akkor még nem volt a cégnél.
Megkérdeztük Páva Zsoltot a beszerzés részleteiről. A polgármester elmondta, hogy az 1,7 milliárd forintból 300 millió forint a telephelyfejlesztésre szánt összeg, és a fennmaradó 1,4 milliárdból vásárolják meg a tíz egyforma elektromos buszt.
Azt is megkérdeztük, hogy az évekkel korábbi pécsi teszthez képest változtattak-e a konstrukción, mert akkor a pécsiek szerették a BYD-buszokat, de a tapasztalatok azért vegyesek voltak. Páva Zsolt egyértelműen úgy látta, hogy a most megrendelt buszok már egy kiérlelt konstrukciónak számítanak. A korábbi tesztekben a hidegebb napokon, mínusz fokokban valóban jelentkeztek problémák, de ezeket már kiküszöbölték, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy Skandináviában futnak nagyon megbízhatóan a BYD buszai.
Azt is megtudtuk a polgármestertől, hogy a buszokat a Tüke Busz részére a pécsi önkormányzat vásárolja meg, európai uniós, top-os, azon belül is IKOP pályázati keretből. Kérdésünkre Páva Zsolt azt mondta, hogy az önkormányzat közvetlenül a gyártó cégtől veszi meg a buszokat. Magyarán nem iktatnak ezúttal közbe egy közvetítő céget, mint a használt Volvo-buszok esetében.
Szöveg: Nimmerfroh Ferenc – Babos Attila

Keretes szerkezetek.