Bukóban van a Pécsi Kommunikációs Központ, így nagyon jókor jött most ez a pénz egy európai uniós pályázatnak köszönhetően.

Támogasd a Szabad Pécs működését!

Szinte hihetetlen, hogy senkinek nem kellett a Pécsi Kommunikációs Központ potom 18 millió forintért miközben a költségvetési támogatáson felül, sorra kapják a megbízásokat a városi cégektől. Ezekről részletesen ebben és ebben a cikkben írtunk. Ugyanakkor most egy másik Fidesz-közeli szereplőnek köszönhetően is szép szerződést köthetett a PécsMa.hu-t és a Pécsi Híreket kiadó önkormányzati céggel.

A Pécsi Helyi Akciócsoport ügyeiről, létrehozása körüli furcsaságokról ebben és ebben a cikkben írtunk részletesen.

Egy bizottsági előterjesztés szerint a város, és konzorciumi partnerként a civil szervezet – aminek elnöke Őri László fideszes alpolgármester – most nettó 90 millió forintról szóló szerződést köthet a Pécsi Kommunikációs Központtal. Egy bizottsági előterjesztés szerint a város most nettó 90 millió forintról szóló szerződést köthet a Pécsi Kommunikációs Központtal. A városnak a projektben konzorciumi partnere a civil szervezet, aminek elnöke Őri László fideszes alpolgármester. A projektben a Pécsi Helyi Akciócsoport előkészítési és menedzsment feladatokat lát el. A szerződés a gyakorlatban a következő három évben bruttó 115 millió forint kifizetését jelentheti. Ráadásul az előterjesztés szerint a szerződést már meg is kötötték a céggel, a bizottságnak már csak utólagosan rá kell bólintani. In-house szerződést kötöttek, azaz nem kellett pályázatot hirdetni a feladatra. Az egyesület (ami a gyakorlatban a város konzorciumi partnere) részéről nem az elnököt említik, hanem egy ugyancsak önálló képviseleti joggal rendelkező személyt. Mindenesetre minimum érdekes lett volna, ha a polgármester és az alpolgármester neve szerepel ugyanazon a szerződésen, két különböző szervezet képviseletében.

Úgy tudjuk, hogy a Pécsi Helyi Akciócsoportnak nem csak az elnöke fideszes politikus, de a stábból többen is több szálon kötődnek a párthoz, illetve a Fideszhez köthető egyéb szervezetekhez.

Helyi micsoda?

A konstrukció egy európai uniós pályázatnak köszönhető, ami a „A helyi identitás és kohézió erősítése Pécs városában” c. viseli. A támogatás teljes összege 440 millió forint és valójában már több mint egy éve zajlik. Ezért is érdekes, hogy miért kellett most mégis ilyen sürgősen szerződést kötni, de indoklásként a feladatok sokasága és összetettsége szerepel.

A szerződés értelmében most gyakorlatilag a pénznek több mint negyede vándorol majd a Pécsi Kommunikációs Központhoz. A pontos feladatokról egyelőre nincs információnk, mivel a szerződés mellékletei nem kerültek fel az elérhető dokumentumok közé, de leginkább programok szervezéséről és marketingről lehet szó.

A program keretében egyébként városrészi szinten szeretnék ösztönözni a közösségi összefogásokat, civil szervezeteket. Egy beszélgetésre mi is ellátogattunk, ott készítettük ezt a fotót is:

Közösségi beszélgetés a Pécsi Helyi Akciócsoport szervezésében 2018 decemberében | Fotó: Gűth Ervin

A projekt keretében 13 városrészről készült leírás, amik tárgyi tévedésektől sem mentesek, de azért jó összefoglaló képet nyújtanak az egyes célterületekről. Egy ilyet például itt lehet elolvasni. A teljes projektről itt lehet további információkat szerezni.

Frissítés (2019.09.10.):

Cikkünk megjelenése után a szervezet levélben kereste meg a Szabad Pécset, aminek lényegi mondanivalóját változtatás nélkül közöljük:

“A TOP-6.9.2-16 kódszámú Felhívás egyértelműen meghatározta, hogy a támogatott projektek első 16 hónapját közösségi felmérés lefolytatására kell fordítani. Ezt az előkészítő folyamatot a projektet megvalósító konzorcium 2019. június 30-án zárta le. A Felhívás továbbá azt is előírja, hogy a megvalósítandó főtevékenységekre vonatkozó beszerzést a támogatási szerződés hatályba lépésétől számított 18 hónapon belül szükséges lezárni (eredményesen, nyertes ajánlattevő kihirdetésével). A szerződés szakmai tartalmát a 16 hónap alatt lefolytatott közösségi felmérés határozta meg, így csak ezt követően nyílt lehetőség a szerződéskötés lefolytatására a teljes beszerzési eljárással együtt. Ez az időszak átfedésben volt az önkormányzat közgyűlésének nyári szünetével (épp a szünet előtti utolsó közgyűlés során kapott tájékoztatást a közgyűlés az elkészült cselekvési tervekről), ami a szerződés előkészítését és megkötését nehezítette.”

Ezután kérdéseket küldtünk a Pécsi Helyi Akciócsoportnak, amire válaszokat is kaptunk:

1, Miért az önkormányzat, és milyen döntés alapján köti a szerződést, miért nem a PHACS?
A támogatási kérelem 2017. augusztusában került benyújtásra, ezt az eljárásrendi lépést a Közgyűlés helyett eljáró Jogi és Ügyrendi Bizottság határozata (139/2017. (VIII.29.)) előzte meg. A tevékenység, melynek megvalósítására a hivatkozott in house szerződés létrejött, már ekkor az Önkormányzat tevékenységei között szerepelt. Tekintettel, hogy a feladat a konzorciumi partnerek közül az önkormányzat tevékenysége, így a szerződéskötés vonatkozásában a Pécsi Helyi Akciócsoport nem illetékes.
2, Előzetes szakmai tartalom alapján korábban ki lehetett volna írni-e pályázatot a szerződés tárgyát képező feladatok elvégzésére? Például egy feltételes eljárás keretében?
A tevékenység a szerződésben rögzítettek szerint a projekt keretében megvalósuló események és rendezvények lebonyolítását tartalmazza. Ezen események, rendezvények szakmai tartalmára 15 hónapon keresztül, 2018. márciusa és 2019. májusa között tehettek javaslatot a közösségi beszélgetéseken részt vevő magánszemélyek, civil szervezetek, informális közösségek. A felmérés során 549 közösségi interjú készült, illetve 209 közösségi beszélgetésre került sor, melyen 1496 fő vett részt. Az ügyfélszolgálatokon összesen 303 fő jelent meg dokumentáltan, 3899 közösségi kérdőív felvételére került sor. A folyamat során összesen 646 programjavaslat űrlap került benyújtásra, melyek alapján összeállításra került a 13 cselekvési terv. Ezeket a júniusi közösségi beszélgetések során fogadták el a közösségek (fontos tehát, hogy az egyes megvalósuló programok kapcsán nem az Önkormányzat Közgyűlése hozott döntést, hanem maguk a javaslatformáló közösségek). Fentiek alapján egyértelműen látható, hogy korábban semmilyen formában nem volt lehetőség sem feltételes, sem egyéb beszerzési eljárás lefolytatására, hiszen a szerződés mellékletét képező, a megvalósítandó programokat, eseményeket tartalmazó cselekvési tervek korábban nem álltak rendelkezésre, azok a 16 hónapos közösségi felmérés eredményeként jöttek létre a vonatkozó pályázati felhívás és a módszertani útmutató rendelkezéseinek megfelelően.
3, A szerződésben foglalt feladatokat miért nem a PHACS végzi el?
A Pénzügyminisztérium (korábban Nemzetgazdasági Minisztérium) által közzétett Felhívás előírja, hogy a feladatokra vonatkozó szerződést beszerzési eljárás keretében szükséges megkötni. Az általános szabályozás értelmében a projektet megvalósító konzorciumi partnerek egymással egyéb szerződéses jogviszonyt nem létesíthetnek a projekt keretében.

KategóriákMETÁL