Szolgálatba állt az összes magyar tulajdonú, korszerű mentőhelikopter, kiváltva az eddig bérelt osztrák gépeket – közölte az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) kommunikációs és pr-igazgatója hétfőn az MTI-vel.

A cikk a hirdetés után folytatódik



Győrfi Pál tájékoztatása szerint a kilenc helikopter robotpilótával, éjjellátó képességgel, valamint időjárásradarral is rendelkezik, így új képességekkel gyarapítják a magyarországi légimentést. A gépek lélegeztető és újraélesztő, illetve ultrahang-berendezésekkel is fel vannak szerelve.

A mentőhelikopterek beszerzéséről a kormány döntött, mivel az eddig használt hét mentőhelikopter osztrák tulajdonban volt, és a magyar mentők egy idén december 28-ig tartó bérleti szerződés keretében használhatták azokat. Tartalék helikopter az országban nem volt, szükség esetén azt is az osztrák bérbeadó biztosította – tette hozzá.

Győrfi Pál kiemelte: a fejlesztéssel már kilenc magyar tulajdonú mentőhelikopter áll a mentők rendelkezésére, így a tervezett karbantartások, vagy egy esetleges műszaki hiba sem okoz fennakadást a mentésben.

A korábbi hét osztrák gép kiváltása fokozatosan történt. Négy új helikopter már korábban szolgálatba állt a debreceni, a szentesi, a miskolci és a pécsi légimentőbázisokon, három másik gép pedig decembertől dolgozik Budaörsön, Balatonfüreden és Sármelléken. Hozzátette: további két helikopter tartalékként áll rendelkezésre.

A mentők szóvivője közölte: a légimentési képesség fejlesztéséről szóló kormányhatározat szerint a légimentés technikai feltételeit a rendőrség biztosítja, az egészségügyi szakmai irányítást pedig az OMSZ végzi. A mentőhelikopterek riasztása és irányítása ezután is a mentésirányítás országos rendszerében történik.

Frissítés 11.10 – Elég sok bírálat érte a beszerzést

A Népszava híre szerint az az osztrák cég, amely eddig bérbeadóként biztosította a magyar légimentésben használt helikoptereket, a szerződés lejárata miatt felajánlotta a magyar államnak/OMSZ-nek a gépeit megvételre, felújítvam és a végül üzembe állított norvág helikoptereknél jóval olcsóbban, nagyjából féláron.

A most végül teljesen üzembe helyezett kilenc norvég helikopter ugyanis nem új, hanem használt jármű, amit elviekben felújíttattak. És persze – mint az a fenti MTI-hírből kiolvasható, a norvég gépek jobban felszereltek, de lapunknak hozzáértők azt mondták, hogy a felszereltség utólag is bővíthető, fejleszthető. És egyáltalán nem biztos, hogy nem azzal a megoldással járt volna jobban mindenki, ha az osztrák, Magyarországon már bizonyított helikoptereket vásárolja meg a kormány, s azt fejlesztik fel a kívánt szintre. Más értesülések szerint a norvég helikopterek azért kerültek eladósorba, mert a skandináv országban már nem használhatták azokat a helyi szabályok szerint légimentésre, korszerűbb, kisebb környezetterhelés mellett működő helikoptereket használnak helyettük Norvégiában.

Amint azt a Medicalonline is megjegyzi: 2018. március elején a kormány a honvédelmi és rendészeti bizottság zárt ülésén kért mentességet több mint 600 milliárd forint értékű vásárlásra a közbeszerzési törvény hatálya alól. A csomag része volt a mentőhelikopterek beszerezése is. És már akkor eldőlt az is, hogy a norvég légimentők 7-14 éves, EC135P2 és P2+ típusú helikoptereit vásárolják meg. Magáról az üzlet részleteiről nem túl sok minden került nyilvánosságra, a gépekért 40 millió eurót fizetett ki a magyar állam.

Újdonság a magyar légimentésben az is, hogy várhatóan, valamikor a jövő évben – ahogyan azt már előre közölték – a rendőrség fennhatósága alá helyezi a kormány a légimentést, pontosabban a Készenléti Rendőrséghez fog tartozni a légimentés. Ami azt is jelenti, hogy – a korábbiakkal ellentétben – akár katasztrófavédelmi akciókhoz is használhatják majd a(z éppen szabad) mentőhelikopterket.

KategóriákMETÁL