A Pécsi Sörgyár egykori igazgatója, a holland-magyar kettős állampolgár Csengő András, Hollandia volt tiszteletbeli konzulja az egyik gyanúsítottja az úgynevezett pécsi Volvo-gate-nek. Ez immáron tényként leírható, hiszen az érintett maga ismerte ezt el a Pécsi Újságnak egy pénteken reggel megjelent interjúban. A Szabad Pécs sokat foglalkozott a pécsi Volvo-buszok beszerzésével, többek között négyrészes (kétszer két részes) cikksorozatban is igyekeztünk feltárni azt, hogy mi is történhetett valójában. Aki olvasta, vagy olvassa azokat, a Transparency International Magyarország Alapítvány oknyomozó mentorprogramja által támogatott cikkeket, láthatja, hogy az egyik, általunk is leírt, de név szerint meg nem nevezett gyanúsított profilja megegyezik Csengő Andráséval. A Hollandiában nevelkedett üzletember most először szólalt meg, vállalva azt, hogy ő az egyik gyanúsítottja az ügynek. Szerinte Pécs nagyon is jól járt a Volvo-buszokkal, és bár ennek az ügynek a kirobbantása nem őt célozhatta, mégis ő került most igazán célkeresztbe. 

A cikk a hirdetés után folytatódik



„Lehet, hogy nem engem akartak levadászni, mégis engem ért az ügy miatt az egyik legnagyobb sérelem” – nyilatkozta Csengő András a Volvo-gate-tel kapcsolatban a Pécsi Újságnak.

A Szabad Pécs Volvo-gate-ről írt cikkei ITT találhatók.

Arra a kérdésre, hogy miért nem lépett eddig a nyilvánosság elé, és miért teszi ezt meg most, Csengő András úgy felelt, hogy azért, mert betelt nála a pohár. Gyanúsított lett egy olyan ügyben, aminek szerinte semmilyen alapja nincsen, sőt szerinte az egész egyszerűen egy baromság, amit a “balliberális sajtóban” egymilliárdos korrupciós bűncselekményt emlegetnek. Arról is beszél e kérdés alatt, hogy nagyon komolyan sérült az ügy miatt az üzleti életben az ő jó hírneve, ezért súlyos veszteségek érték, családi, baráti kapcsolatai megsínylették az elmúlt hónapokat. Nem akar politizálni, de tudja, honnan fúj a szél, s úgy érzi, áldozat lett egy politikai játszmában.

A gyanúsításról elmondta, hogy először hűtlen kezelés gyanúja miatt indult az eljárás. Őt azzal gyanúsították, hogy összejátszott egy másik gyanúsítottal, a Tüke Busz Zrt akkori vezérigazgatójával. És azért tette ezt, hogy túlárazottan vásárolhassa meg a cég a Hollandiában eladásra kínált buszokat. Ez azonban szerinte képtelenség, mert a buszok megvásárlásáról a döntést nem a Tüke Busz hozta meg, hanem Pécs Megyei Jogú Város Közgyűlése, sőt ezt a döntést több alkalommal is megerősítették. (Megjegyzés: az ügynek ezt az aspektusát a Volvo-gate üggyel kiemelten foglalkozó Szabad Pécs többször is kiemelte, ugyanezt nem láttuk a Pécsi Újsághoz hasonló kormánybarát lapoktól.) 

A gyanúsítást aztán módosította a rendőrség, gazdasági csalás gyanújára (a nem kormánypropagandában utazó sajtó erről is beszámolt). Ez azt jelenti, hogy a gyanú szerint a Tüke Busz színlelt gazdasági tevékenység után fizette ki a buszok vételárát. Ez pedig Csengő szerint “annyira értelmetlen, hogy arra szavak sincsenek”.

Hangsúlyozta ugyanis, hogy mind a 115 darab busz leszállításra került a Tüke Busz részére, aminek a vételárát és csak a vételárát fizette ki a Tüke, semmilyen fiktív ügylet nem történt. (Az utóbbi megjegyzést csupán annyiban kommentálnánk, hogy az azért fontos, hogy a bűncselekmény egyik gyanúsítottja beszél, és hogy éppen azért indult a nyomozás, mert feltételezték, hogy nagyjából 1 milliárd forint kár érte a Tüke Buszt és a pécsi önkormányzatot. A gyanúsítás megváltozásával kapcsolatban pedig lapunk is próbálta ennek a hátterét és lehetséges következményeit elemezni már korábban.)

Aztán az újságíró rátér kérdésében az ügy legfontosabb adataira: 2015-ben a pécsi Tüke Busz 115 darab használt buszt vásárol Hollandiából, amit az ő fogalmazásuk szerint állítólag 2,8 milliárd forintért kínált a Volvo holland leányvállalata (indikatív, nem hivatalos ajánlatként), de végül ennél többet, mintegy 3, 5 milliárdot fizettek érte. S nem is az eladónak, hanem egy közvetítő cégnek, a szintén holland Bus & Coach-nak. (Lapunk, mint írtuk is már cikkeinkben, ennek az állítólagos indikatív ajánlatnak a birtokában van. Szóval nem egészen jó kifejezés rá az, hogy állítólagos.)

Mindenesetre a Hogy is van ez? – kérdésre Csengő visszafelé mutogat ezek után, elmondva, milyen állapotban volt a pécsi buszpark 2012-re, a “a megörökölt helyzet miatt” (Szabad Pécs, Volvo-gate I. cikk). Pécsnek új buszokra nem futotta, ezért merült fel egy használt flotta megvásárlásának gondolata. A Tüke Busznál nem idióták dolgoztak, felmérték az európai piacot, s arra jutottak, hogy 3,4 – 5 milliárd forintra van szükség a buszok megvásárlásához. Ezt a keretet a pécsi közgyűlés is jóváhagyta, majd nyílt közbeszerzési eljárást írtak ki.

Ő, azaz Csengő András pedig úgy jött a képbe, hogy a Bus & Coach nevű holland cég képviselője ő maga volt Magyarországon.

„Tudtunk arról, hogy a Volvo hollandiai leányvállalata visszavett egy jelentős flottát a holland Breda önkormányzatától, amit értékesíteni kívánnak, majd részt vettünk a pécsi önkormányzat nyílt közbeszerzési eljárásán, amit megnyertünk. Hangsúlyozom, nyílt közbeszerzési eljárás volt, ami – láttunk már ilyet, ugye – nem volt sem típusra, se cégre testre szabva, vagyis bárki részt vehetett volna rajta , ezt is megállapította a nyomozás során kirendelt szakértő. Mégsem akadt más pályázó.” (Lehet, hogy van ilyen szakértői vélemény, az azonban egyértelmű tény, hogy nem volt olyan pontja a közbeszerzési ajánlatnak, amelynek a holland buszflotta ne felelt volna meg maradéktalanul. Sőt, azt az ügy egyéb szereplői sem tagadták, hogy a kiírás előtt már nézték a használt piacot. Sőt, egyenesen arra hivatkoztak eddig, hogy éppen azért volt szükség a holland közvetítő cégre, hogy még véletlenül se vigyék el a pécsiek elől mások a buszokat. Mondjuk az eredetileg kínált flottából a tíz legjobb buszt így is elvitték előlük, egy magyar Volán-társaság, de az ár ettől sem csökkent.)

Csengő András viszont mond egy olyan megfejtést erre, ami eddig tényleg nem hangzott még el, de zseniális magyarázat, főleg, hogy az említett holland cégnek a saját erejéből nem volt 3,5 milliárdja:

„…a Volvo holland cége nem akart üzletelni a Tükével. Azt volt a meggyőződésük, hogy a pécsi cég csődbe fog menni, s nem fognak fizetni. A Bus & Coach viszont bevállalta ezt a kockázatot”.

Az árkülönbség, azaz az ezek szerint itt is elismerten, mégiscsak létező 2,8 milliárdos kínálati ár és a 3,5 milliárdos ár közti különbségre is érkezett magyarázat: az eredeti ár arra vonatkozott, hogy fizesd és vigyed, azaz ott, helyben kerültek ennyibe a buszok. Viszont, hogy egy másik országban forgalomba állíthassák őket, az további kiadásokkal jár. A szállítás, a forgalomba helyezés, átalakítások, például a buszok ablakainak a nyithatóvá tétele. A Nemzeti Szakértői és Kutató Központ Műszaki Szakértői Intézete által elkészített igazságügyi szakértői vélemény 2017 végén megállapította Csengő elmondása szerint, hogy a buszok közbeszerzési eljárásban kialkudott ára nem volt eltúlzott.

(Itt van még egy rész az interjúban, ami szerint a magyar Volán-társaság drágábban vette a tíz buszt, mint a pécsiek, de a kicsit homályos fogalmazás azt jelenti, hogy darabárban olcsóbban vette a buszokat a Tüke /tízszer több járművet, és lényegében egyenként felszereltségben rosszabb buszokat/. Ahogyan azzal is foglalkoztunk, hogy a Csengő András által felsoroltak indokolhattak-e ilyen mérvű áremelkedést.)

Azt nem tudja, mi lesz a nyomozással, a sajtóból értesült arról, hogy a nyomozást lezárták, de a történetnek szerinte ezzel még nincs vége, mert újabb fejlemények is vannak. Mégpedig az, hogy négy és fél évvel az adásvételt követően a Tüke Busz Zrt kártérítési pert folytat a Bus & Coach ellen, mintegy 700 ezer eurót követelve, hibás teljesítés, kötbér és egyéb címen. Ezt ő egyszerűen elképesztőnek tartja.

(Pontosítás, 2020. február 20.: Pontatlanul írtuk azt, hogy a Tüke Busz a Bus & Coach-csal szemben indított perben kártérítést követelne, valójában a Tüke Busz késedelmi kötbér címén és hibás teljesítés miatti kötbér címén terjesztett elő igényt, kártérítési igényt nem terjesztett elő. Elnézést kérünk a pontatlanságért!)

Meggyőződése, hogy hatalmas öngólt rúgtak, s nem a holland cég, hanem a per végén a pécsi önkormányzat fog ezért megfizetni, amivel a pécsi adófizetőknek is kárt okoz az új városvezetés. Végül azt mondta, hogy ha őt megemlítik ezek után ebben az ügyben, negatívan, akkor feljelentést fog tenni, Pécs polgármestere pedig szerinte nemrég azért mondhatta azt, hogy „túlárazottak” voltak a Volvo-buszok, mert félre van tájékoztatva.

Megjegyzés: ezek szerint a Tüke Busz meglépte azt, amit már Páva Zsoltéktól és a Tükétől is vártunk volna, hogy egy ilyen problémás korrupciós ügyben pert indít. Véleményünk szerint ezt már rég meg kellett volna tenniük, ehelyett mindezidáig hallgattak, mintsem léptek volna.

KategóriákMETÁL