Tavaly augusztusban, azaz még az önkormányzati választás előtt indított pert a Tüke Busz vezetése az ellen a holland cég ellen, kártérítést követelve, amelyik közvetítő volt az elhíresült hollandiai buszbeszerzésben, tudta meg a Szabad Pécs.
A cikk a hirdetés után folytatódik
Lapunk néhány órával ezelőtt, a Pécsi Újság ma megjelent interjúját átvéve írt arról, hogy Csengő András, a Holland Királyság volt tiszteletbeli konzulja, a Pécsi Sörgyár egykori igazgatója a Volvo-gate néven elhíresült korrupciós botrány miatt indult nyomozás egyik gyanúsítottja. Amint azt több alkalommal is megírtuk – a Volov-gate aktánkat itt érik el – az ügynek három gyanúsítottja van. Sőt, úgy tudjuk, a nyomozást le is zárták már, így egyelőre nem lesz más, további gyanúsított. Habár azt a Pécsi Újságnak is megemlíti Csengó András, hogy döntési helyzetben abeszerzéssel kapcsolatban a pécsi önkormányzat, azaz a pécsi közgyűlés volt, nem ő vagy az általa is képviselt holland vég, vagy a Tüke Busz. Amúgy Csengő András szerint szó sincs korrupcióról, nem történt bűncselekmény, a buszokat jó áron vásárolták, amelyet szakértő is megerősített, és van arra is jó magyarázat szerinte, hogy miért volt drágább végül a buszok beszerzése, mint az indikatív ajánlat.
Az idézett pécsi kormányközeli oldal cikkében sem a bevezetőben, sem egy utólagos megjegyzésben, sőt még csak egyetlen, az interjúalanynak feltett kérdésben sem utalnak arra, hogy a nyomozást a holland hatóságok indították, hogy több alkalommal és módon felmerült több pécsi-baranyai fideszes politikus neve is a Volvo-gate-tel kapcsolatban. Tehát egy olyan kérdés sem hangzott el, hogy közreműködtek-e ebben az ügyletben politikusok, kicsodák, milyen szerepben, kitől kaptak utasítást az adás-vétel lebonyolítása során, és így tovább.
A Szabad Pécs megkereste a Holland Királyság Magyarországi Nagykövetségét is, hogy megtudjuk, miért lett visszavonva – információink szerint még bőven a Volvo-gate kirobbanása előtt Csengő András tiszteletbeli konzuli címe. Annyi biztos ugyanis, hogy ő csupán néhány évig volt konzul, s lapunk úgy tudja, hogy ilyen jellegű diplomáciai megbízatást visszavonni csak a legritkább esetben szoktak a nagykövetségek, és akkor is inkább, nagyon finoman fogalmazva nem a Magyarországhoz hasonló, a fejlett államokhoz tartozó országokban.
A Holland Nagykövetség azt írta erre válaszában, hogy Csengő Andrást 2007 májusában nevezték ki tiszteletbeli konzulnak, és annak az évnek a szeptemberében meg is nyitotta irodáját konzuli irodáját Pécsett, amely 2010 novemberéig működött. (Azaz majdnem a teljes pécsi EKF-évben, amelynek a felvezető éveiben is támogattak a hollandok programokat Pécsett.)
Az pedig legalább ennyire érdekes, hogy Csengő András beszél arról, hogy a Tüke Busz pert indított a buszok beszerzésében közreműködő holland céggel szemben, ami szerinte több évvel a beszerzést követően igencsak fura dolog, ráadásul szerinte nincs is rendben, amit követel a pécsiönkormányzati buszos cég.
Miután lapunk erről az általunk eddig nem ismert perről értesült, megkerestük a pécsi önkormányzatot, hogy megtudjuk, ki és mikor döntött úgy, hogy a pert elindítja. A pécsi önkormányzatnál azt mondták, hogy még a tavaly októberi választást megelőzően, 2019 augusztusában indult a per. Azaz nem sokkal, de még az önkormányzati választások előtt. A perben a felperes kártérítést követel a holland cégtől a szerintük nem megfelelő teljesítés miatt. Azaz nem a teljes több milliárdos ügyletet támadták meg, ugyanakkor így már egy lépés biztosan van, akármilyen is, amit a Tüke Busz vezetése (akik időben a Volvo-gate után vették át a társaság irányítását) fel tud mutatni, hogy ők ezzel a sajtóban nagyon is problémásnak bemutatott ügylettel szemben tettek lépéseket.

19? Lapot!