A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) állásfoglalását adott ki kedden délelőtt a 2020. évi érettségiről. A PDSZ-t, csakúgy, mint más érintetteket, fokozott aggodalommal tölti el a közelgő érettségi lebonyolításának gondolata, írták.

A cikk a hirdetés után folytatódik



Hangsúlyozták, hogy a PDSZ önállóan, de a 2020. március 30-án immáron 28 oktatáshoz kötődő szervezet aláírásával megerősített közös levélben is azzal a kéréssel fordult az oktatásirányításhoz, hogy vonják be a szakmai szervezeteket a kérdés rendezésébe.

Arról a március végi levélről beszéltek, amelyben az új NAT bevezetésének elhalasztását is kezdeményezték.

A PDSZ továbbra is úgy látja, hogy a szakmai egyeztetésre az érettségiról nagy szükség lenne, és mielőbb össze kellene azt hívni. Mimnt fogalmaztak, a fórumnak akár online összehívására feltétlenül szükség van, mégpedig abban a sorrendben, hogy először a legtöbb információval, erőforrással és legnagyobb felelősséggel rendelkező oktatásirányításfogalmaz meg alternatív javaslatokat, és ezek mentén történjen a további vélemények, javaslatok megfogalmazása.

A PDSZ a fenti elvárás mellett a következőkre hívja fel a figyelmet:

  • Az érettségi hagyományos lebonyolítása, már nem történhet meg az érvénybenlévő jogszabályok alapján, tehát egészen biztos, hogy módosítani kell azokat.
  • Mivel a végzős évfolyamok lezárása attól függetlenül, hogy tolódik-e az írásbeli vizsgák időpontja, vagy sem, április végén időszerű, mielőbb fontos lenne egy útmutató kiadására a tanév zárását illetően, amelyet aztán adott estben a júniusi zárás alkalmával is hasznosítani lehet.
  • Bármilyen megoldás születik a következő hetekben az érettségi és szakmai vizsgákat illetően, a legfontosabb igazodási pontnak a veszélyhelyzet tekintendő,ezen belül pedig mindenképpen az érintettek egészségének védelme legyen a fő törekvés.
  • A járványügyi kockázat minimalizálása mellett mindenképpen törekedni kell arra, hogy a vizsgákkal járó megmérettetés legalább hasonló esélyeket biztosítson a továbbtanulás, illetve a foglalkoztatás szempontjából, mint a jelenlegi eljárásrendek.

A PDSZ tehát arra kéri az oktatásirányítást, hogy az alternatív lehetőségek közül feltétlenül kapjon hangsúlyt az online vizsgarend szabályainak kidolgozása, hiszen ez a megoldás jelentené a jelenlegi helyzetben a legkisebb kockázatot. A szakszervezet úgy látja, hogy a digitális tanrendre való gyors és példátlan összefogással történő átállás is arra mutat, hogy ezzel az alternatívával mindenképpen számolni kell, s az így szerzett tapasztalatokat akár a járvány után is fel kell használni.

KategóriákMETÁL