A Szabad Pécs heti podcastjának új adásában arról lesz szó, hogy mit és hogyan csinál egy kerékpárosügyi megbízott.

A cikk a hirdetés után folytatódik



Régebben szóba se jöhetett, hogy elvegyünk egy autósávot – így dolgozik egy kerékpározásügyi megbízott

Az elmúlt hetek egyik legtöbb vitát kiváltó ügye a megújult Ferencesek utcája körül robbant ki. Ugyanis ebből a sétálóutcából most egyértelműen kitiltották a biciklis forgalmat. Arra voltam kíváncsi, hogy a hasonló helyzeteket hogyan kezelik nyugaton. Németországban például sok településen már évtizedek óta létezik a “Fahrradbeauftragter” intézménye, amit én leginkább kerékpárosügyi, kerékpározásügyi megbízottnak fordítanék.

A podcast a legtöbb platformon, alkalmazásban elérhető: Spotify Apple Podcasts | Google Podcasts | Anchor RSS | Letöltés

Az elmúlt hetek egyik legtöbb vitát kiváltó ügye a megújult Ferencesek utcája körül robbant ki. A városvezetés kezdeményezésére a biciklisforgalmat immár egyértelműen kitiltották a sétálóutcából, és egy párhuzamos utcába terelik. Sőt Péterffy Attila azt is elmondta, hogy a többi sétálóutca is erre a sorsra juthat, ha jók lesznek a tapasztalatok. Itt a polgármester vélhetően a gyalogosok biztonságérzetének javulására gondolt, és nem a mérges biciklisták számának növekedésére. Akikből már most is van bőven, de nem biztos, hogy a Facebook kommentek vehemenciája alapján célszerű megítélni, mennyire népszerű a változtatás. Mert nekem mégiscsak úgy tűnik, hogy többen vannak, akik támogatják az új helyzetet. A terv és a probléma egyébként nem újkeletű, az előző városvezetés egy, a Ferencesek utcájában történt baleset, és lakossági panaszok sora miatt pont három évvel ezelőtt fontolgatott hasonló intézkedést. Sok minden nem történt.

Viszont szinte biztos, hogy a jelenlegi diskurzus színvonalához nagyban hozzájárult az egyik pécsi fideszes újság címe. Ami egyenesen arról szólt, hogy betiltanák a biciklizést a belvárosban. Ezt csak a címben állították, a cikk már nem erről szólt, hanem konkrétan a belvárosi sétálóutcákról, de a címnél sokan nem is jutnak tovább. 

Mindenesetre tény, hogy az elmúlt években sokat javult a biciklis közlekedés helyzete Pécsen, és nem csak a külföldi diákok miatt lett több a kerékpáros a városban. A helyzet messze nem ideális, és az is biztos, hogy a közlekedési kultúrán volna mit javítani – nem csak Pécsen. Sőt, szemléletformálásra, érdekérvényesítésre a sok szempontból fejlettebb nyugaton is szükség van. Németországban sok településen már évtizedek óta létezik a Fahrradbeauftragter intézménye, amit én leginkább kerékpárosügyi megbízottnak fordítanék. Beszélgetőtársam, Ádám Éva Enikő pedig pont ezt a munkát végzi Stuttgartban, a városházán, miközben a szomszédos Fellbachban él, ami Pécs testvérvárosa. Az erdélyi születésű közlekedési szakembert nem csak a testvérvárosi kapcsolat köti a baranyai megyeszékhelyhez, sokat járt erre, Pécset is jól ismeri. De arról, hogy mit is és hogyan csinál, már inkább ő meséljen.

A beszélgetés legérdekesebb részei, tanulságai szerintem:

  • Ádám Éva Enikő várostervezési szakemberként végzett, először a privát szektorban szerzett közlekedéstervezési tapasztalatokat, majd a hivatali oldalon,
  • két éve már Stuttgartban kamatoztatja a tudását,
  • a pozíció korábban inkább szimbolikus volt, ma már apparátus tartozik hozzá,
  • egyetemistaként akkor is kerékpárral közlekedett Stuttgartban, amikor még nagyon kevés volt a kerékpárút,
  • nem tartja magát aktivistának, de minden nap biciklivel jár a munkahelyére,
  • a városban – érthető módon – nagyon erős az autóslobbi, azonban elkötelezettek, hogy az elkövetkező 10 évben a biciklis közlekedés arányát 8-10%-ról 25%-ra tornázzák fel,
  • ehhez most már úgy tűnik politikai akarat is társul, és társadalmi támogatottsága is magas az ügynek,
  • így is vannak konfliktushelyzetek, ami a kerékpárosok számával növekszik, és amiket kezelni kell,
  • sétálóutcákban – például a Königstraßé-ban – tilos a biciklizés, komolyan büntetnek is, de vannak engedmények, amikért küzdenek is az aktivisták,
  • a bürokrácia nagyon komoly akadályokat gördít a fejlesztések elé,
  • konfliktushelyzetek adódnak a parkolóhelyek felszámolásából, általában így próbálnak a bicikliseknek helyet teremteni,
  • korábban szóba sem jöhetett autósávok elvétele, de például a koronavírus alkalmat adott pop-up biciklisávok létrehozására, mint Budapesten,
  • vannak gyalogosok és biciklisták által közösen használt járdák, itt egyértelműen elsőbbsége van a gyalogosoknak, és ha nem lehet tekerni, akkor le kell szállni.

KategóriákPODCAST