Megjelent a napokban az európai uniós közbeszerzési értesítőben az M6-os autópálya legdélebbi szakaszára kiírt építési kivitelezési közbeszerzési pályázat eredménye. A STRABAG Építő Kft. és a Duna Aszfalt Zrt. konzorciuma állhat neki a régóta várt sztrádaépítésnek.

A cikk a hirdetés után folytatódik



Kiderült, kik építhetik meg az M6-os autópálya mintegy 20 kilométeres baranyai szakaszát, olvastuk a minap megjelent hírt a Magyar Építők oldalán. Az előkészítés viszont már korábban megkezdődött.

Az építési kivitelezési közbeszerzést az egyik magyarországi, budapesti székhelyű STRABAG-cég, a STRABAG Építő Kft. és a Duna Aszfalt Zrt. konzorciuma nyerte. Előbbi cégnek két másik STRABAG-vállalkozás a tulajdonosa, ezek mindegyike ugyanarra a budapesti címre van bejegyezve, mint a bécsi székhelyű anyacég legismertebb magyarországi vállalatáé, a STRABAG Zrt.-é. A STRABAG számos hazai kiírású építőipari közbeszerzést nyert az elmúlt években is, nem egyszer (vagy inkább a legtöbbször) Orbán-oligarchák tulajdonában álló vállalkozásokkal konzorciumot alkotva.

Az M6-os sztráda továbbépítésére kiírt uniós közbeszerzés végén kihirdetett győztes konzorcium is ezen esetek számát szaporítja: a Duna Aszfalt ugyanis a Mészáros Lőrinccel is szoros üzleti kapcsolatban álló, Mr. Milliárd néven is emlegetett Szíjj László érdekeltsége. Szíjj a legtöbb hazai gazdagember-listán az ország öt legtehetősebb magyar személye közt szerepel, neve azonban – az ismeretlenség homályába már elrejtőzni nem tudó Mészáros Lőrincével ellentétben – a nyáron lett igazán széles körben ismert, amikor is kiderült, hogy Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter az ő jachtján időzött a családjával az Adrián. Amikor a magyar családoktól azt kérték, hogy kevesebb Adria és több Balaton legyen az életükben (ezen időszakban Orbán Viktor is az Adrián hajókázott), és amikor Szijjártó Péter Facebook-oldalán olyan poszt jelent meg, mintha a miniszter a budapesti irodájában dolgozott volna. A botrány súlyát csak növelte, hogy a jachtozás piaci értéke még akkor is nehezen megspórolható, ha a családfő miniszteri fizetést kap. Ráadásul azt, hogy az álomhajó valódi tulajdonosa egy, a magyar kormánytól rendre sokmilliárdos megrendeléseket kapó oligarcha, csak azt követően derült ki, hogy egy jogszabályváltozás miatt az EU-ban immáron jobban rá lehet látni az úgynevezett on-shore cégek tulajdonosaira.

Visszatérve az M6-os autópálya meghosszabbítására, az teljesen nyilvánvaló, hogy egy nagyon réágóta várt és fontos fejlesztésről van szó. Habár az M6-os autópálya a megépülése óta eltelt tíz év alatt is szinte szellemautópályaként üzemel, különösen a Dunaújváros-Mohács-szakaszon – ahogyan a Mohács és Pécs közt futó M60-as is autólyaként kihaltnak mondható út –, de ennek egyik oka éppen az lehet, hogy az autópálya nagyjából húsz kilométerre a horvát határtól véget ért. Így pedig a horvát oldalon sem épült meg mindezidáig a magyar határig nyúló sztrádaszakasz. Onnantól, amikor mindkét építkezés befejeződik, egy valódi nemzetközi közlekedési folyosó nyílhat meg, amelytől már jogosan lehet azt remélni, hogy kihasználtsága meredeken ívelhet felfelé.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium novemberben közölte, hogy mintegy 600 milliárd forintot fordítanak közúti fejlesztésekre és felújításokra, többek közt az M6-os sztráda továbbépítésére is Bóly és Ivándárda közt.

Az M6-os továbbépítésének beruházója és megrendelője a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt., a terveket az UNITEF-83 Zrt. és a FŐMTERV Zrt. készítette el.

Az M6-os meghosszabbítása építési kivtelezése 90,45 milliárd forintba kerül, az autópálya által már elért, lehajtóval rendelkező Bólyt és az ivánvárdai országhatárt kötik össze négysávos úttal, 2×2 sávos autópályával, a 192+200-as és a 212+139-es km-szelvények között.

A Magyar Építők oldalán felsorolják, hogy a beruházásban három különszintű csomópontot alakítanak ki:

Pihenőhely, mérnökségi telep és ellenőrzőhely is épül

Egy komplex pihenőhelyet is átadnak Nagynyárádnál, és 16 hidat is építenek, ezek közt a legjelentősebb egy 67 méteres szabadnyílású átkelő lesz – ez szintén Nagynyáradnál épül meg.

Mérnökségi telepet is építenek a projekt részeként, az 57-es főút (azaz a Pécsről Mohácsra vezető út) és a Babarcra bevezető 56113-as mellékút kereszteződésénél. Ebben a komplexumban irodaépület, hídmérleg, üzemanyagtöltő és parkolók is lesznek.

A beruházásban Ivándárdánál egy komplex ellenőrző helyet is kialakítanakkét hídmérleggel, két tengelyterhelés mérővel, valamint két tengelysúlymérő épülettel és parkolókkal.

Na és az M60-as továbbépítése?

Erről is írtunk, nem is olyan rég, mert a Pécsről Szentlőrinc és Szigetvár, illetve Barcs irányába tervezett sztrádaépítés kapcsán is volt némi fejlemény.

Kiderülkt, hogy a jövő évet még biztosan a tervezésre szánják még a szakemberek, illetve, hogy a jelen állás szerint autópályává bővíthető autóút épül „csak”, de a gyorsforgalmi útnak Pellérdnél lesz egy újabb lehajtója, ami szolgálja majd ki Pécs nyugati felét és a környező településeket.

M60: Pécs és Szigetvár közt autópályává bővíthető autóút épül, de 2021-ben az építkezés még nem kezdődik meg

Merthogy a jövő évet még biztosan a tervezésre szánják még a szakemberek, írta polgármesteri Facebook-oldalán Péterffy Attila. Pécs polgármesterének Facebook-os bejegyzése arról szólt, hogy az M6/M…

És, hogy mióta is ígérgettek mindenféle autópályát a térségnek? Nagyon régóta

KategóriákMETÁL