Elkezdődött Pécsett a nyugati városrészi kerékpárút kiépítése. A tervek szerint a márciusban indult fejlesztést három ütemben valósítják meg, augusztus végéig. A cél, hogy a nyugati városrészt összekössék a PTE orvosi karával és a belvárossal, kerékpárosbarát városrészt kialakítva.

A cikk a hirdetés után folytatódik



A kerékpárutas pályázatot 2016 májusában nyújtotta be a pécsi önkormányzat, vagyis ez a terv és elgondolás, illetve a pályázati siker is még Páva Zsolték idején született. Ez is egy olyan, pályázati forrás segítségével megvalósítandó fejlesztés tehát, amely még az előző városvezetéshez kötődik, de Péterffy Attiláék vitték tovább a projektet. Annak idején egy nagyobb, az egyetemi fejlesztésekről szóló cikkünkben írtuk meg azt is, hogy miért nem tűnik logikusnak az, hogy a parkolókat előbb alakították ki (még “Páváék”) a Szigeti úton, az út mellett, a PTE ÁOK-tól nyugatra, (mint kiderült, végül) évekkel azelőtt, hogy a kerékpárút építésének nekiálltak volna.

Mindenesetre többek között ilyen előzmények után indulhatott meg, immáron az új városvezetés alatt a kerékpárút építése 2021. március elején.

A Pécsi Városfejlesztési (PVH) NZrt. oldalán olvasható, hogy a kiépítés során a Tettye Forrásház is dolgozik a területen – az út alatt futó, rossz állapotú, 90 éves ivóvíz-vezetéket cserélik ki. Emellett a leendő kerékpárút szakaszán elhelyezkedő fákról is írtak (ide kattintva olvasható).

Az érintett területen ugyanis összesen 80 fa található. Ezek közül 11 japánakácot és két Leylandi hamisciprust fognak kivágni építési és területfejlesztési okok miatt. A fákat előzetesen a Biokom munkatársai felmérték, és egy kertészeti szakvélemény is készült. A szakvélemény szerint a 11 japánakácból öt “erősen csonka”, hat “kissé csonka”, ahogyan a két hamisciprus is “kissé csonka” minősítést kapott.

Megkeresésünkre a PVH-tól azt írták, hogy „a tervezés során több lehetséges alternatíva is vizsgálat tárgyát képezte”. Hozzátették: „az első körben egyesített kerékpárút épült volna a Szigeti út déli oldalán, de ez közlekedésbiztonsági szempontok miatt nem volt megfelelő”.

Azt a lehetőséget is vizsgálta a városfejlesztési cég, hogy lehetséges-e kizárólag a jelenlegi, kétsávos plusz parkolósávos úton kivitelezni a kerékpársávokat. Ehhez azonban a csak nemrégiben kialakított parkolóhelyeket mindenképpen meg kellett volna szüntetni, és áthelyezni az út menti zöldsáv területére. Ezzel a megoldással azonban a terület faállományának 60-70 százalékát felszámolták volna.

A jelenleg készülő kerékpárút így „az egyetlen, melyre a hatóság az engedélyt megadta”. Ennek a kivitelezésnek két előnye is van a városfejlesztési cég szerint: a bicikliút csakis olyan helyeken fogja keresztezni a déli oldali járda zöldterületét, ahol közlekedésbiztonsági okokból kifolyólag szükséges lesz, illetve ugyanezen oldalon egy sávszélességben parkolási lehetőség is biztosítva lesz.

Arról, hogy miért kerül sor 13 fa kivágására, azt válaszolták, hogy annak kizárólag közlekedésbiztonsági okai vannak: egyrészt a közlekedési csomópontok beláthatósága, másrészt a fák egészségi állapota miatt. A kivágott fák helyett 30 fa pótlásáról döntöttek ugyanakkor. Azokat eredetileg mind a Béke parkban ültették volna el (erről a Zöld Fiatalok Facebook-posztban számolt be), azaz az eddigi elszórt, az út mellett kelet-nyugati, hosszanti irányban lévő fák helyett “egy tömbben”, egy helyre koncentrálva – erről az ötletről azonban – részben azért, mert elfogadták a zöldek kérését és érveit – lemondtak, s a jelenlegi állás  szerint a pótlásként elültetendő két és fél tucat új fának csak egy része kerül végül a parkba.

Kérdésünkre, hogy mennyi fát tudnak pótolni helyben, azt írták, hogy „mivel a zöldsáv környezetében jelenleg is több közművezeték húzódik a föld alatt, teljes biztonsággal nem állítható, hogy mind a 13 darab fa pótlása a Szigeti úton lesz biztosítható, ugyanakkor egyértelmű törekvés, hogy 13 darab előnevelt földlabdás facsemete a Szigeti úton, vagy a környező utcákban kerülhessen kiültetésre”.

Megkérdeztük a Zöld Fiatalokat (ZÖFI) arról, hogy véleményük szerint miként lehetett volna jobban kivitelezni a kerékpárutat. A ZÖFI szerint jobb lett volna, ha egy új kerékpárút helyett az útfelületet újraosztották volna, mivel az autósok jóval nagyobb arányban veszik igénybe a közterületeket, mint a kerékpárosok és a gyalogosok (statisztika alapján egy parkoló autó helyigénye azonos négy kerékpáros közlekedésigényével). Március elején felkeresték a Pécsi Városfejlesztési NZrt.-t, hogy javaslatokat tegyenek a bicikliúttal kapcsolatban. Azt kérték és javasolták például, hogy az érintetteket is vonják be az egyeztetésekbe.

A zöldek mindemellett remélik, hogy a mostani egyeztetés és kialakuló kapcsolat révén egy következő, hasonló városi projektnél már a folyamat elejétől bevonják őket a döntéshozatalba, számítanak a tanácsaikra, szakértőikre, s ők így tudnak majd segíteni a városfejlesztési cégnek. Emellett a ZÖFI tagjai tervezik azt is, hogy személyesen keresik fel a jelenleg fejlesztés alatt lévő útszakasz telektulajdonosait és vállalkozásait, hogy megkérjék őket, biztosítsanak helyet néhány fának, ha van rá módjuk, ezzel is növelve az út közelében pótolható fák számát – magyarán a zöldek azt javasolták, hogy a fák pótlása kapcsán ne csak a szűk keresztmetszetet jelentő közterületben, hanem a magánkézben lévő területekben is gondolkodjanak.

A Hello Vidék oldalán található térkép alapján kerékpársáv és kerékpáros nyom fog váltakozni a Szigeti út Tiborc köz és Honvéd utca közti szakaszán. Első körben egyoldali, kétirányú típusú kerékpársáv volt a terv, ez azonban a Magyar Kerékpáros Klub javaslatára módosult. (Arról, hogy milyen típusú kerékpárforgalmi létesítmények vannak, milyen előnyeik és hátrányaik vannak, a Kerékpáros Miskolc Egyesület publikált cikket.)

Kérdésünkre, hogy hogy fog megvalósulni a kerékpáros közlekedés keletről nyugat felé, a következő választ kaptuk a városfejlesztési cégtől: az Erkel Ferenc és Szántó Kovács János utca közötti szakaszon a Szigeti út déli oldalán járdaszélesítéssel készül kerékpárút, az északi oldalon kerékpáros piktogrammal ellátott kerékpáros nyom lesz az autós úton.

A Szántó Kovács János utca után mindkét oldalon folytonos vonallal felfestett kerékpársávok lesznek. A Magyarürögi úti csomópont két szempontból fontos: egyrészt a kelet-nyugati irányban közlekedő kerékpárosok keresztezését kellett megoldani, másrészt az Orfűi úti kerékpárúttal való összeköttetést is. A Magyar Kerékpáros Klub javaslata körforgalom létesítése volt, ehelyett a végleges kivitelezés jelzőlámpás irányítás lett, a kerékpárutat járdára vezetik fel, attól jól látható útburkolati jelekkel elkülönítve. A csomópont után a Rácvárosi út és a Pellérdi út kerékpáros piktogramokkal ellátott kerékpáros nyom lesz kivitelezve KRESZ táblákkal együtt.

A munkálatokat a Nyugati Kerékpárút oldalán lehet nyomon követni.

KategóriákMETÁL