Tízből kilenc munkatárs sztrájkolt ma a pécsi Pedagógiai Szakszolgálatnál, a Türr utcai és a kertvárosi egységben is leállt a munka gyakorlatilag. Így csatlakoztak az országos sztrájkhéthez, pedig, ha valakiknek a sztrájkjogát a lehető legnagyobb mértékben korlátozták, azok éppen a szakszolgálatoknál dolgozó pedagógusok. A Szabad Pécs az ANK-nál lévő központnál járt, de a szabályok miatt az épületbe nem mehettünk be, viszont ott készített videónkon hallható, miért sztrájkolnak és hogy fel vannak készülve arra, hogy folytatniuk kell a tiltakozást. Ugyanezt mondták pár órával később pedagógusok a pécsi Szent István téren is. Nemcsak ők sztrájkoltak ma, szerte a megyében volt bejelentett sztrájk mér a múlt héten is. Sőt, voltak olyanok is, akik elégedetlenkedtek, mert megalázónak érezték a sztrájkot. Holnap pedig egész nap lesznek különféle programok is a sztrájkhét végén.

A cikk a hirdetés után folytatódik



„A pedagógusok közül a legnagyobb mértékben a gyógypedagógia területén dolgozó gyógypedagógusok, konduktorok, logopédusok, gyógytestnevelők, pszichológusok, nevelést-oktatást segítő dolgozók sztrájkját korlátozta a sztrájktörvény átírásával a kormány. A sajátos nevelési igényű gyermekek óráit 100%-ban kötelesek ugyanis megtartani, és ezen intézményekben jellemzően ezek a gyermekek jelennek meg. Ilyen intézmény többek között a Pedagógiai Szakszolgálat. Az itt zajló sztrájkszervezést nehezíti emellett az is, hogy több tagintézményben folyik a munka az egész megyében, több telephelyen, illetve a logopédiai ellátásnak, a gyógytestnevelésnek más oktatási-nevelési intézmények szolgának helyszínéül” – olvasható a Baranya Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Pécsi Tagintézménye munkatársai által írt, lapunkhoz is eljuttatott közleményben.

Ma ugyanis előre bejelentett, szabályos sztrájkot tartottak, tízből 9 munkatárs élt ezzel a jogával, mégha ők úgy is gondolják és érzik, hogy a sztrájkjogukat korlátozták azzal, hogy a sztrájk napján kitűzött, de amiatt elmaradt órák és foglalkozások mindegyikét meg kellene tartaniuk, be kellene pótolniuk később – mivel épp az a lényege a sztrájknak ősidők óta, hogy nem végeznek munkát, akik így tiltakoznak és fejezik ki az elégedetlenségüket.

A sztrájk tehát nehezített pálya lett neki, de mint írják:

„Mégis a január 23-án kezdődött sztrájk első 5 napján 22 munkatárs 27 órában sztrájkolt 7 tagintézményből.

Mégis január 30-án hétfőn a Pécsi Tagintézményben dolgozók 90%-a egésznapos sztrájkban vesz részt, ez érinti a logopédiai ellátást, az iskolaérettségi vizsgálatokat, a járási szakértést, a nevelési tanácsadást és a korai fejlesztést is. A szülők részéről megértést, nagyfokú támogatottságot tapasztaltunk, mellyel hozzá segítettek minket, hogy ilyen módon mi is kifejezhessük véleményünket az oktatás helyzetének tarthatatlanságával kapcsolatosan”.

Nagy a fluktuáció, nehéz megtartani a szakembereket már így is

Hangsúlyozták azt is, hogy a pedagógusok által sokszor elmondott problémák a szakszolgálatokban dolgozó pedagógusokat is ugyanúgy érintik. A gyereklétszám, és az ellátandó feladatok köre folyamatosan bővül, de ezt nem követi a státuszok számának növekedése. A meglévő státuszok egy részén gyakori a fluktuáció (az egészségügyben pl. egy pszichológus többszörösét megkeresi a pedagógusbérnek), és általában elmondható, hogy nehéz a pedagógiai szakszolgálatoknak olyan fiatalt találni, aki munkába állna ezen a területen, hiszen az itt dolgozóknak kötelező a pedagógus szakvizsga, melyet saját költségen kell teljesíteni – márpedig egy ilyen képzés összege nagyjából 700 ezer forint.

„A Pedagógiai Szakszolgálatnál dolgozók elkötelezettek a rájuk bízott gyermekek és családjaik segítése iránt, de a munkakörülményeink fokozatos romlása, a folyamatos támadások az oktatásiránytás és a sajtó egy részéről egyre nehezebbé teszi a dolgunkat, hónapról hónapra többen gondolkodnak közülünk is a pálya elhagyáson” – közölték.

Belegondolni is rossz szerintük, hogy mi lesz, ha a társadalomban meglévő pedagógusokat érintő negatív sztereotípiák nem változnak, ha nem jár anyagi megbecsülés a pedagógus  munkájáért, és nem lesz vonzó ez a pálya a fiatalok számára, ha az elöregedő pedagógus társadalom már nem bírja tovább a fokozódó terheket.

„Ki fogja szép beszédre tanítani a gyerekeket, ki fogja felmérni az eltérően fejlődő gyerekek képességeit, hogy megfelelő segítséghez jussanak annak érdekében, hogy felnőttként majd a társadalom hasznos tagjaivá válhassanak? És nem utolsó sorban ki fogja őket és családjaikat ezen az úton segíteni szaktudásával?” – zárul a szakszolgálat munkatársainak közleménye.

Videónkon a pécsi szakszolgálat egyik, a mai sztrájkban részt vett munkatársa, Tukoráné Légrádi Judit konduktor-tanító, TSHT- és HRG-terapeuta beszél kérdéseinkre arról, miért sztrájkolnak, mit szeretnének elérni, feladják-e, meddig folytathatják, ha nem vehet eredményre a mostani sztrájk, illetve hogy ha nem csupán a béremelésről, akkor miről másról szól még a sztrájk.

Flashmob-kiállítás és installáció az eddigi pécsi tanár- és diáktüntetések transzparenseiből

Ma a pécsi Szent István téren az egyik legérdekesebb flashmobot tartották, amolyan kísérleti projektnek tűnt. Videointerjúnkban Szabados Péter, a Pécsi Leőwey Klára Gimnázium történelem-angol-spanyol szakos tanára, a flashmob-kiállítás és (köztéri) installáció egyik szervezője többek közt arra a kérdésre is felel, hogy kitartanak-e és meddig. Történelmet is oktató tanárként mondta azt, hogy számos példa áll előttük a múltból. Hogy vannak ügyek, amelyek megoldása, a kitűzött célok vagy követelések elérése nem megy egyik napról a másikra. Így hát ők is fel vannak arra készülve, hogy a tiltakozásuk nem fog holnap vagy holnapután eredményt hozni.

Voltak, akik elégedetlenkedtek, mert megalázónak érezték a sztrájkot – nem is késett a figyelmeztetés

Pécsett több iskolában is már a múlt hét óta sztrájkolnak vagy elégedetlenkednek a pedagógusok – például a PTE I. számú Gyakorló Általános Iskolában, ahol korábban is sok tanár részt vett a megmozdulásokban, vagy figyelmeztető sztrájkokban. Sőt, várhatók más megmozdulások is, holnap például több iskolában is lehet diáksztrájk, a Leőweyről ezt biztosan hallottuk.

Persze a megye más városaiban is tartottak sztrájkot, például a Pécshez közeli Kozármislenyben, a Janikovszkyban, így a szokásosnál rövidebb tanítási napon több osztályban is összevont foglalkozások voltak. Ott úgy tudjuk, az 55 fős testületből 11 fő vett részt a szabályos sztrájkban, 19 fő azonban egyáltalán nem vette fel a munkát, ők úgy sztrájkoltak, hogy formailag “elégedetlenkedtek”. Amit előre bejelentettek, így több szülő is, aki támogatta őket, mára megoldotta gyermeke felügyeletét és nem is vitte el az iskolába. Az elégedetlenkedők azt mondták, annyira megalázónak érezték a tanárok kiüresített sztrájkjogát (az órák felét mindenképpen meg kellett volna tartaniuk), hogy inkább ezt választották, még akkor is, ha Orbánék gyakorlatilag megfenyegették az eddigi elégedetlenkedőket. Sőt, az ő figyelmeztetésük sem maradt el, az iskola vezetőjétől még ma, hétfőn délután, papíron kézhez kapták a tankerületnek a figyelmeztető levelét, amely felhívja a figyelmüket arra, hogy szabálytalan módon nem vették fel ma a munkát és a következő ilyen eset után ajtót mutathatnak nekik. Azt mondták, hogy akkor is beleálltak a mai elégedetlenkedésbe, hogy tudták, elveszíthetik az állásukat, illetve hogy a kormány legújabb, az éj leple alatt benyújtott javaslata szerint augusztus 31-ével szüntetnék meg az elégedetlenkedő tanárok munkaviszonyát.

Január utolsó napja komoly sztrájkot és programokat is hoz – Jön a szolidaritás napja

Január 23-án kezdődött a sztrájkhét, holnap pedig, azaz január 31-én, kedden Pécsett több helyen is lesz sztrájk, és egésznapos programok. A szolidaritás napját hirdették ugyanis meg a szakszervezetek, emlékezve az egy évvel ezelőtti eseményekre, a dátum tehát szimbolikus: pont egy éve kezdődött a tanári tiltakozás egy figyelmeztető sztrájkkal. „Bár a hatalom azóta is próbálja ellehetetleníteni a tiltakozást és kirúgott több pedagógust, nem jártak sikerrel” – írják.

Pécsett is lesz sztrájk már a reggeli óráktól, a közterületeken is tiltakozni fognak, illetve a belváros több pontján szerveznek majd programokat. A fő szervező Pécsett a Pécsi Oktatási-Nevelési Társulás, azaz a PONT, amely megtartja a PONT ON – Alternatív tanítási napot. A január 31-i tanár- és diáksztrájkhoz, valamint a szolidaritás napjához kapcsolódva alkalmat kívánnak teremteni arra a diákoknak, elsősorban a középiskolás diákoknak, hogy a tanáraikat is támogató kiállásuk mellett részt tudjanak venni iskolán kívüli kreatív és kulturális programokon.

RÉSZLETES PROGRAM

„Szabadkikötő – Demokratikus játszótér

12.00-15.00: Demokratikus játszótér foglalkozás és beszélgetés

“A játék története szerint megbukott a képviseleti demokrácia, és most nulláról, az általuk alakított Civil Parlamentnek kell leraknia az új rendszer alapjait. Ez reményeink szerint arra sarkallja a résztvevőket, hogy ránézzenek a saját demokráciáról alkotott képükre. Mindenki számára ez a kiindulási pont, amitől el kell, hogy rugaszkodjon, és az már az általuk alapított pártokon múlik, hogy újragondolja vagy visszahozza a már általa ismertet.” – Török Ákos, színház.blog.hu

16.30-17.15: PONT bemutatkozó fórum (diákoknak, szülőknek, pedagógusoknak, érdeklődőknek)
17.30-tól: Középiskolás zenekarok koncertje (Bánkuti Gellért, AZT, U16)

Reggeli – Demo: a közélet szimulátor – Az Emberség Erejével Alapítvány műhelye

12.00-től a programok végéig lehetőségetek van kipróbálni új online játékunkat a Manipulátor műhelyt, mely az álhírek működését hivatott bemutatni a jelenlegi közoktatási helyzet körül kibontakozó mozgalom példáján.
13.00-15.00: Demo – a közélet szimulátor

Made in Pécs Café- 45 perces magyaróra Bosák Leventével

Borbély Szilárd: Nincstelenek című regényén keresztül nézzük meg, hogy miként lehet úgy felfedni egy könyv tartalmát, hogy el sem olvassuk.

Csengetési rend: 
óra: 12.00 – 12.45
óra: 13.00 – 13.45
óra: 14.00 – 14.45
óra: 15.00 – 15.45

(Megtelt!) Apolló Mozi – PONT Filmklub

13.00-15.00: Bernáth Szilárd: Larry (2022) magyar filmdráma, 108 perc (ingyenes vetítés) – Egy lázadás története.  
15.00-16.00: Beszélgetés – vendégeink: Beck Zoltán, egyetemi adjunktus, a PTE Zenélő Egyetem szakmai vezetője, moderátor: Rumann Gábor

Trafik – Emberi jogi foglalkozások az Amnestyvel

12.00-13.15: Barna hajnal – Franck Pavloff nagysikerű novellájának feldolgozása  
14.00-15.15: Mi a gyűlölet-bűncselekmény? – Hogyan lehet az előítéletekből népirtás? Mik azok a védett kisebbségek? Mit jelent pontosan a közösség tagja ellen elkövetett bűncselekmény, hogyan ismerjük fel, mit kell tennünk, miért olyan fontos, hogy tudjunk róla? 

A foglalkozások közti időben részt vehettek emberi jogi quizekben, rövid játékokban a témával kapcsolatban.

(Megtelt!) Alaksor Mozgásműhely – Kreatív mozgás órák Spanicsek Valentinával

12.00-12.45: Kreatív mozgás
13.00-13.45: Táncos mozgás óra
14.00-14.45: Napelengedő mozgásos relax 

Mozgásos órák bárkinek, sőt, leginkább akárkinek. Ha szeretsz mozogni, azért, ha nem szeretsz, azért. Ha tudsz mozogni, ha nem tudsz mozogni, ha bátor vagy, ha félsz tőle, ha kíváncsi vagy, de leginkább akkor, ha úgy érzed, egyáltalán nem érdekel.
Az órákon kényelmes ruhában és zokniban/mezítláb leszünk. Hozz magaddal bármilyen váltás nadrágot és pólót, ami nem az utcai öltözéked és szívesen töltesz el benne 45 percet, akár a földön csúszva, mászva, gurulva, egymást tolva, húzva, vagy csak mozdulatlanul a saját légzésed ritmusát figyelve.
A helyszínen (Teréz utca 11-13. – Római udvar) öltözési lehetőség, mosdó, zuhanyzó rendelkezésre áll. 

A program zárásaként szeretettel várunk mindenkit 16.30-tól a Szabadkikötőben a PONT bemutatkozó fórumán egy beszélgetésre, 17.30-tól pedig a pécsi diákzenekarok koncertjére.

Kiemelt támogatók: Szabadkikötő, Reggeli, Made in Pécs Café, Apolló Mozi, Trafik, Alaksor Mozgásműhely, KAP (Közösség a Pedagógusokért).”

KategóriákMETÁL