Nem követett el rágalmazást Bánki Erik fideszes parlamenti képviselő ellen Hadházy Ákos, ezt korábban az elsőfokú bíróság már megállapította. A független országgyűlési képviselő most, a fideszes fellebbezése után indult eljárásban is nyert Bánkival szemben, amiről közösségi oldalán számolt be tegnap. A bíróság ezúttal azt is kimondta a jogerős határozatban, hogy Hadházy Ákos nem sértette meg Bánki jó hírnevét. Mindkét hír a 2015-ös pécsi buszbeszerzéshez, a Volvo-gate-hez kötődik.

A cikk a hirdetés után folytatódik



Fun fact az elején. Verziók. 1. Bánki Erik nem akarta kiforgatni a vagyonából Hadházy Ákost, ezért kért csak 200 ezer forint sérelemdíjat a perben. 2. Bánki kétszázezer forintra taksálja a jó hírnevét. 3. Bánki Erik legalább úgy érzi, hogy van jó hírneve és az még ér is valamit.

Az eredendően mohácsi fideszes politikus amiatt pöccent be, mert Hadházy azt írta, hogy „Ha az ügyészség használná a Google keresőt, Bánki Erik fideszes képviselő már a vádlottak padján ülhetne különösen nagy értékű csalás és hivatali visszaélés vádjával”.

A Volvo-gate ügyre, és azon túl arra utalt Hadházy, hogy a Fidesz baranyai erős emberének tartott Bánki Erik neve már akkor felmerült a súlyos pécsi korrupciós ügyben, amikor még nem nyert bizonyságot az, hogy egészen véletlenül éppen akkor volt Bánki Erik és Csizi Péter együtt Hollandiában, amikor a Volvo-buszok beszerzése aktuális volt. Egészen pontosan a pályázat lezárása és a szerződés aláírása közti időben. Amit végül sem Csizi, sem Bánki nem tagadott a bíróság előtt.

Azt pedig már sosem tudjuk meg, hogy a végül a rendőrség és az ügyészség által a bírósági szakig ebben az ügyben ki nem hallgatott két politikus miként nyilatkozott volna arról, hogy jártak-e Hollandiában együtt és mikor, ha a bíróság nem kéri ki ügyvédi kérésre az ominózus időszakban Budapest és Amszterdam között közlekedő repülőjáratok utaslistáit.

(nem) Móka, kacagás

És akkor legyen még egy Fun fact: a Fideszhez közel álló lapok, köztük pécsiek is, igyekeznek a Volvo-gate néven elhíresült korrupciós ügyet egy faék egyszerűségű csalásnak beállítani. Azt már nem tudják tagadni, hogy tényleg nagyon nagy esély van rá, hogy elloptak alsó hangon is több száz millió forintot, a hivatalos kár 700 millió körüli, de akár egymilliárdhoz közelítő is lehet ez az összeg, ami a buszok beszerzésre szánt és kifizetett közpénzből került magánzsebekbe. A Fidesz-közeli lapok szerint tehát valóban történhetett bűncselekmény, tűnhetett el több száz millió forint, de ehhez semmi közük nem volt, vagy nem lehetett a pénz elköltését megszavazó, illetve a pécsi ügyeket mozgató, avagy éppen kifejezetten sikeres buszbeszerzések kapcsán feltűnő és díszelgő kormánypárti politikusoknak. Sőt igazából őket tévesztették meg és vágták át “szakemberek” és tettestársaik. Persze, ne hibáztassuk feltétlenül ezért a kormányközeli újságoknál dolgozókat, hiszen a rendőrség és az ügyészség is ilyesmire jutott, ezért nem hallgattak ki fontosnak tűnő szereplőket, pedig nekik hivatalos nyomozati jogkörük is van, urambocsá’ ez a munkájuk.

Mint korábban is megírtuk, Hadházy Ákos azzal védekezett a Bánki által ellene indított perben, hogy ő csupán a Volvo-ügyben megismert tényekre alapozva fogalmazott meg véleményt.

Az idehaza (sajnos) intézményesülni látszó korrupció ellen harcoló független országgyűlési képviselő azt írta bejegyzésében, hogy a Fővárosi Ítélőtábla elfogadta az elsőfokú ítélet érvelését, miszerint “Az elsőfokú bíróság indokai szerint a bejegyzésben vázolt tényállás és a

bizonyítékként hivatkozott cikkek tartalma alapján nem állapítható meg, hogy az alperes a  rendelkezésére álló ismert tényekből okszerűtlen következtetést vont le”, illetve hogy “hogy valótlan tényállítás hiányában személyiségi jogsértés nem valósult meg”.

Majdnem napra pontosan éve hunyt el az elsőrendű vádlott

Mint arról korábban beszámoltunk, tavaly februárban, majdnem napra pontosan egy éve, 62 éves korában, váratlanul elhunyt a pécsi buszper elsőrendű vádlottja, Paiger István. A Tüke Busz korábbi vezetője nemcsak Pécsett és Baranyában, hanem országosan is ismert és elismert közlekedési szakember volt. És bár ő, volt cégvezetőként a Volvo-per elsőszámú vádlottja volt, mindvégig tagadta azt, hogy bűnös lenne. És valljuk meg, csupán a NER logikáját és működési elvét figyelembe véve, bizony annak van inkább esélye, hogy igazat mondott, vagy még inkább annak, hogy valójában ő legfeljebb mellékszereplője volt ennek a történetnek. Sőt, nemcsak hogy ártatlannak vallotta magát, hanem ugyanakkor korábbi, írásos vádlotti vallomásában arról beszélt, hogy fideszes politikusok is tudtak arról, hogy van egy indikatív ajánlat egy hollandiai buszflottára, és bizony jó lenne meghallgatni végre, legalább ebben a perben akár Bánki Eriket, akár Csizi Pétert. Akiket később valóban kikérdezett a bíróság, Paiger István pedig végül a halála miatt került ki a perből. Így jelenleg két vádlott ellen folyik az eljárás, a korábban is, a kezdetektől a perben szereplő másodrendű vádlott ellen, aki közvetítő és tolmács volt, illetve a perbe időközben, a közelmúltban, harmadrendű vádlottként belépő új szereplőről.

Persze, az is elgondolkodtató, hogy miközben a NER-ben dívik a meghívásos pályáztatás, ahol időnként fény derül később arra, hogy egymást jól ismerő tulajdonosok cégei, esetleg ennél is komolyabb személyi és tulajdonosi átfedésekkel bíró cégek “versenyeznek” egymással, ebben az ügyben egy nyílt, európai közbeszerzést folytattak le, sőt a végén még alkudtak is a megajánlott árból. És hiába az üdítő példa, ennek ellenére is folyamatban van egy büntetőeljárás, amelyben egyebek mellett legalább 700 millió forint után nyomoznak és több száz millió forint sorsa a tét – a pénz egy része ugyanis jelenleg is megvan, Hollandiában, zár alá véve, s ind a holland hatóságok, mind a másodrendű vádlott, mind a pécsi Tüke Busz igényt formál rá.

Opció

Az új vádlott az a holland üzletember, akinek a buszos utaztatással és buszok adás-vételével foglalkozó magáncége indult egyedüliként a Tüke Busz által használt buszflotta beszerzésére kiírt uniós kiíráson. Merthogy abban a történelmi pillanatban valami okból kifolyólag éppen ők rendelkeztek a már korábban is árult buszflotta feletti diszponálási (vélhetően opciós vételi) joggal – azaz az eredeti tulajdonosok nem is tudtak volna pályázni.

Tudtak róla

Sőt az, hogy van, létezik egy ilyen eladó buszflotta Hollandiában, ez az információ Pécsre is eljutott korábban – akkor, amikor a holland magáncég még biztosan nem rendelkezett a bizományosi jogokkal. És amikor jóval olcsóbban is meg lehetett volna venni a buszokat. De nem ez történt, a későbbiekről pedig már feljebb írtunk. Ahogyan arról is, hogy Hadházy Ákos is azok közé a politikusok közé tartozik – ilyen egyébként az LMP-s Keresztes László Lóránt és a párbeszédes Mellár Tamás is –, akik figyelemmel kísérik a Volvo-per sorsát. Hadházy olyannyira, hogy Bánki Erik be is perelte a fenti kijelentéséért. Mint látjuk, mindhiába. Bánki neve nemcsak azért merült fel, mert az adás-vételi szerződés aláírása előtt korábbi táskahordozójával, a pécsi buszcsereprogram egykori arcával, Csizi Péter volt országgyűlési képviselővel és volt pécsi alpolgármesterrel együtt repültek Hollandiába (állításuk szerint koncertre és éttermeket látogatni – avagy kizárólag ezen célok miatt), hanem mert az ügy korábbi harmadrendű vádlottjának hozzá, azaz Bánkihoz volt kapcsolata, más szereplőkkel azonban elvileg semmilyen kapcsolatban nem állt korábban. Ő magát bűnösnek vallotta pénzmosásban. Azaz azt ismerte el lényegében, hogy úgy kapott meg a holland cégtől 176 millió forintnak megfelelő eurót a Pécsről a buszokért elutalt pénzből, hogy azért lényegében semmit nem tett. Az ő nevén lévő thaiföldi offshore cég számlájára úgy utalt el a per jelenlegi harmadrendű, holland állampolgárságú vádlottja 176 millió forintot, hogy a kontraktust színlelt szerződésekkel fedték le.

Egymilliárdos pécsi Volvo-gate, IV. rész – A politikai kapcsolat

KategóriákMETÁL