Túlóra vállalására ra kényszerülnek a pécsi közösségi közlekedési cég, a Tüke Busz Zrt. sofőrjei, mert cégük enélkül nem tudna zavartalanul működni. A sofőrhiány országos, sőt világjelenség, ezért az egyik hazai tömegközlekedési kft. már a Fülöp-szigetekről hozna buszvezetőket a fővárosba. Pécsett még nem készülnek erre, de az biztos, hogy jelentős béremelés nélkül a magyar sofőrökkel nem biztosítható az utánpótlás.

A cikk a hirdetés után folytatódik



A Pécs tömegközlekedéséért felelős Tükénél 270 sofőrre volna szükség, jelenleg azonban ennél harminccal kevesebb buszvezető dolgozik az önkormányzati cégnél. Így a sofőrök havonta átlagosan 17 és fél óra túlórát kell vállaljanak annak érdekében, hogy valamennyi járat elinduljon. Mindezt Ruzsa Csabától, Pécs alpolgármesterétől tudtuk meg. A Tüke irányítói szeretnék, ha nem lenne szükség a túlzott túlmunkára, ezért hónapok óta sofőrt toboroznak – ez a munka és keresés egyébként még a cég előző vezetése idején elindult. Ennek eredményeképp most úgy tűnik, 19 sofőrt hamarosan felvesz a cég, ám várható, hogy a hiány gyorsan „újratermelődik”. Ennek oka, hogy a Tüke buszvezetői gárdája egyre korosabb, sok a nyugdíjhoz közel álló sofőr, akik egy-két éven belül visszavonulnak, a fiatalabbakat pedig magasabb fizetéssel igyekeznek magukhoz csalni a pénzesebb cégek.

Tudni kell, hogy a Tükénél egy kezdő sofőr 1800 forint órabért kap, erre még rájönnek különböző pótlékok, így a most belépők nettója – túlóra nélkül – nagyjából 290 ezer forint havonta. A tapasztalt kollégák fizetése ennél több, minden leszolgált év 7 forinttal emeli a kollégák órabérét, s az ő keresetük elérheti a havi 425 ezer forintot. A túlóráért 50 százalékkal emelt órabér jár, vagyis a túlmunka átlagosan 40 ezer forinttal emeli meg a sofőrök fizetését. Mindeközben a kamionos cégek az itthon szolgáló sofőröknek gyakran 500, a tartósan külföldön guruló teherautóvezetőknek 700 ezer nettót ajánlanak, és a nyugat-európai tömegközlekedési cégek is szívesen szerződtetnek kelet-európai buszvezetőket, az itteninél lényegesen magasabb bért kínálva.

Ezzel a hazai buszos cégek képtelenek versenyezni. Az állami kézben lévő Volánnál ugyan kicsit magasabb a fizetés, mint a Tükénél, ott 1950 forintos alapórabért kapnak a kezdők, ám az ottani jövedelem is messze elmarad a kamionosokétól, illetve a külföldön szolgáló buszsofőrökétől. Így aztán országszerte hiány van buszpilótákban. A múlt héten jelent meg hír arról, hogy a Budapesti Közlekedési Központ egyik buszos alvállalkozója a Fülöp-szigetekről „importál” sofőröket, s ők novemberben már munkába is állnak a fővárosi járatokon.              

A Tükénél nem akarnak külföldről toborozni sofőröket, mondta Ruzsa Csaba, továbbra is a hazai munkavállalókra építenek. Ehhez azonban emelni kell a béreket, ami nem lesz egyszerű. A Tüke évente 7 milliárd forintból gazdálkodik, ebből 3,2 milliárd származik a bérlet- és jegybevételből, valamint abból, amit a diákok és nyugdíjasok utaztatására fizet a központi költségvetés. A cég bevételének nagyobb hányadát az önkormányzat 3,8 milliárdos támogatása adja. Ahhoz, hogy a sofőrök jövedelme lépést tartson az inflációval és vonzóbb legyen, mint most, 10-15 százalékos béremelés kellene. Mivel jegyáremelést nem akar a városvezetés, növekvő állami támogatásra pedig – a jelek szerint – nem lehet számítani, a városnak kellene mintegy 150-200 millióval többet áldozni a cégre. Hogy erre képes lesz-e az önkormányzat, az a következő hónapokban derül ki. Ruzsa Csaba ezzel kapcsolatban így fogalmaz:

– Az elmúlt három évben mindig jelentős béremelés volt a Tükénél, jövőre is ez a célunk. De nemcsak a bér játszik abban szerepet, hogy kevés a buszsofőr, a képzés jelenlegi formája se kedvező. Ahhoz, hogy valaki buszt vezessen, előbb meg kell szerezni a teherautóvezetésre jogosító C-kategóriás engedélyt, utána jelentkezhet valaki a D-kategóriás, buszvezetői tanfolyamra. A közlekedési cégek azt szeretnék, ha a C-kategóriás tanfolyamot ki lehetne hagyni, és a B-kategóriások egyből mehetnének a buszvezető-képzésre. A kormány kezében van a döntés, úgy tudjuk, hogy hamarosan megszülethet ez a jogszabályváltozás.

Bárhogy is lesz, a Tükénél – és valamennyi tömegközlekedési cégnél – kemény tárgyalásokra kell felkészülni a sofőrök jövő évi bére dolgában. Ezt megerősítette Hofekker Ferenc, a Tükénél tevékenykedő Független Demokratikus Szakszervezet elnöke. Ez a tárgyalás decemberben kezdődik, s az, hogy milyen követelése lesz az érdekképviseletnek a Tükénél, nagyban függ attól, hogy a Volán-cégeknél milyen eredményt hoz majd a béralku, vélte a pécsi érdekképviseleti vezető. Hisz, ha a Volán- és a Tüke-bérek közti olló tovább nyílik, akkor még nehezebb lesz megtartani a pécsi cégnél a sofőröket.

A fentiekből adódik – persze – a kérdés: érdemes-e a városnak megtartani a Tükét, ha ennyi pénzt kell költeni rá? Az állam jelezte már, hogy átvenné a várostól a céget – Magyarországon egyébként összesen öt közlekedési vállalkozás maradt az önkormányzatok kezében. Az elmúlt években az üzemanyag és az autóalkatrészek drámai mértékű drágulása miatt progresszíven nőtt az önkormányzati támogatás a Tükénél, s a már említett 3,8 milliárdos apanázs másra is elkölthető lenne. Ruzsa Csaba szerint azonban ez a felvetés nem állja meg a helyét:

– Ha átadnánk a céget az államnak, akkor is áldoznunk kellene Pécs tömegközlekedésére – állítja az alpolgármester –, ahol ugyanis az állam buszos cége oldja meg a helyi közlekedést, ott is fizetni kell a településnek a szolgáltatásért. A más városoktól kapott információik szerint, mondja Ruzsa, ha a Tüke az államé lenne, legalább tíz százalékkal többet kellene fizetniük, mint most. Ráadásul, ha az államé lenne a Tüke, a város lakói lemondhatnának arról, hogy érdemi beleszólásuk legyen a buszszolgáltatásba és a menetrendbe.

KategóriákMETÁL