Lesz újabb pécsi buszos sztrájk vagy sem? Megegyeznek-e előtte vagy sem? Tényleg kicsinyes a városvezetés, és csak pár százalékon, és kevés pénzen megy a vita, vagy egész egyszerűen nem engednek többet? És egyáltalán eszik vagy isszák a pécsi tömegközlekedést, avagy közösségi közlekedést? Mi van a Volvókkal és a Volvo-perrel? Lesz-e mostanában buszbeszerzés vagy sem? Többek közt ezekre voltunk kíváncsiak, de leginkább az előzőek kapcsán és apropóján arra, hogy nagyjából hogyan is néz ki számokban Pécs közösségi közlekedési cége.

A cikk a hirdetés után folytatódik



Disclaimer és vélemény: A közösségi közlekedés jelenleg, és már jó ideje igazságtalan rendszerben működik, amelynek a leginkább azok a nagy vidéki városok, megyeszékhelyek és régióközpontok a vesztesei, ahol az önkormányzat saját tulajdonú közösségi közlekedési céget tart fenn. A tömegközlekedés ugyanis veszteséges, állami és/vagy önkormányzati szereplők általi kiegészítéssel működtethető csak, de nálunk, ellentétben Budapesttel és a BKV-val, vagy azokkal a városokkal, ahol Volán-társaság biztosítja a kötelező helyi közösségi közlekedést, az önálló társaságot fenntartó megyeszékhelyek közlekedési cégét az előbbiekhez képest jóval kisebb mértékben finanszírozza az állam.

Pécsen hosszú évek óta nem volt buszos sztrájk. Nemrég, amint arról beszámoltunk, az egyik szakszervezet elfogadta ugyan a pécsi önkormányzat által ajánlott, a hivatalos inflációt meghaladó mértékű emelést, egy másik, és időközben Pécsen is nagyobbá lett szakszervezet nem állapodott meg a bérekről és sztrájkot szervezett. A kétnapos figyelmeztető sztrájk utáni tárgyalás sem hozott eredményt, a városvezetés azt kommunikálta, hogy még tett gesztust a korábbi ajánlatához képest, de így sem tudtask megállapodni, így, amennyiben nem történik ebben változás addig, február végén újabb buszos sztrájk jöhet Pécsen.

Jelenleg ez az egyik legfontosabb hír Pécsen a közösségi közlekedésben, amivel természetesen foglalkozni fogunk, ha megállapodás történik, vagy annak elmaradása esetén biztossá válik a magasabb béremelésért szervezett újabb munkabeszüntetési akció.

Azt követően pedig egészen biztosan foglalkozunk az elmúlt évtizedek egyik legngyobb pécsi korrupciós botrányával, vagy ahogy az ügyészség fogalmazott: korrupciónak tűnő ügyével, a Volvo-gate néven elhíresült hollandiai buszbeszerzési üggyel. Az ugyanis, mint ismert, azt követően, hogy a bírósági eljárás eredeti harmadrendű vádlottja az első előkészítő ülésen elfogadta az ügyészség ajánlatát, pénzmosásban bűnösnek vallotta magát, amelyért 2 év felfüggesztett börtönbüntetést kapott, és meg kellett térítenie az okozott kárt, 2015-ös árfolyamon, kamat nélkül. A vádlott amúgy ezt a részét megtámadta az egyezségnek, de a másodfokú döntés is az elsőfokút hagyta jóvá és tette végrehajthatóvá. A nagy ügy elsőrendű vádlottja időközben elhunyt, a másodrendűt, majd a perbe később bevont holland állampolgárságú vádlottat első fokon, nem jogerősen felmentették, másodfokú döntés idén tavasszal várható.

És az is egészen biztos, hogy Pécsen a választási kampány egyik témája a városvezetést leváltani igyekvő politikusok oldaláról a közösségi közlekedés (késések, kimaradó buszok, sztrájk stb.) lehet, valamint a többségi pécsi önkormányzati tulajdonban álló gazdasági társaságok vezetőinek juttatásai, vagy az önkormányzati cégek élén történt cserék – így e tekintetben is biztosan előkerül majd a Tüke Busz ügye a következő hónapokban.

Többek közt ez is oka volt annak, hogy szerettünk volna egy összesítést tenni, számokban bemutatni azt, hogyan is működik a Tüke Busz, mik a legfontosabb adatok a pécsi buszos cégről, már csak azért is, mert a pécsi helyi közlekedés gerincét adó, 2015-ben, Hollandiából beszerzett használt Volvo-flotta átlagéletkora idén tavasszal éppen 9 évvel nő meg, nem beszélve az elmúlt szűk kilenc évben megtett kilométerekről, így nagyon is indokolt volt azt megkérdezni, hogy milyen esélyei vannak a buszok folyamatos és egyre inkább időszerű cseréjének, ezért számos adatra kérdeztünk rá a társaságnál és az önkormányzatnál.

Mint megtudtuk, Pécsen összesen 191 buszból áll a Tüke Busz flottája, ebből 160 üzemképes, 31 darab pedig üzemen kívül helyezett. Utóbbiakból 18 darabot 2024. februárig,  3 darabot 2026. áprilisig, 8 darabot pedig 2028. júniusig, még az előző városvezetés által felvett kölcsön jelzáloga terhel. Folyamatosan és biztosan 99 üzemel, a többi tartalékként szolgál, illetve javítás és/vagy felülvizsgálat alatt áll. A kisebb forgalmú nyári menetrend biztosításához 80 darab buszra van szükség, egyéb, azaz a sűrűbb őszi időszakban pedig 99 darab busz fut.

Mennyien dolgoznak?

Pécsett az autóbusz-vezetők statisztikai létszáma a 2023. december 31-i zárás adatai szerin 237 fő. Pécsen a soforok átlagéletkora 51,8 év, ami a Szabad Pécs tudomása szerint még egy kicsivel, egy-két évvel az ágazati átlag alatt is van, ugyanis egy rohamosan idősődő szakma a közösségi közlekedésben dolgozó sofőröké.

A Tüke Busz teljes létszáma 387 fő (statisztikai létszám, 2023. 12.31-i, záró állapot), cég jelenlegi vezérigazgatóját tavaly májusban nevezték ki, bruttó bére havi 1 millió 300 ezer forint, prémiuma az éves bérének max. 70%-a, azaz maximális prémiummal együtt kb. bruttó 2,1 millió forint lehet a havi járandósága, a felsővezetőt határozatlan idejű munkaszerződéssel foglalkoztatják. A sofőrök átlagbére bruttó 547 180 forint havonta, amelyhez még juttatások is jönnek a 2023-as tényadatok szerint. Pécsett a 237 sofőr közül jelenleg hét női pilóta dolgozik.

A flotta

Az elhíresült Volvo-flottában 38 darab a 7700A típusú csuklós, 5 darab 7900A típusú csuklós és 70 db 7700 típusú szólóbusz. Ezen kívül a  Tükének van egy kisebb létszámú, de hazai viszonylatban jelentősebbnek mondható elektromos buszflottája is, ami 18 darabból áll, ebből 10 gyártója a BYD, 8 darab pedig Mercedes eCitaro.

Járatok, utasok, megtette út

Pécsett egy napon 1884 járat indul el (vagy kell elindulnia a menetrend szerint) munkanapokon, szombaton 1234, vasárnap 1171 járattal tervezik a szolgáltatást. Munkanapokon nagyjából 33 ezer fő; hétvégén kb. 16 ezer fő utazik a pécsi buszokon. A fizetőutasok száma munkanapokon 25 ezer fő, hétvégén kb. 13 ezer fő körül alakul.

A leghosszabb járat Pécsett 37 kilométert tesz meg,  a pécsi buszok egy évben 6,5 millió kilométert futnak.

Utánpótlás

Pécsen a fenti számok miatt is a sofőr-utánpótlásprogramot hirdettek. 2023 májusa óta összesen 21 főt vett fel ennek részeként a társaság. Ezzel 2023-ban a nyugdíjba vonuló és a kilépő sofőri létszámot pótolni tudták, 2024. január-februárban egy kicsit jobb az arány, 11 fő lépett be és 3 fő volt, aki elhagyta a társaságot, ebből 2 fő nyugdíjba vonult, 1 fő egyéb ok miatt döntött így.

Sofőrhiány van Pécsen is, de a Tüke egyelőre nem toboroz filippinókat

A toborzási kampányban a Tüke Busz nemcsak álláshírdetéseket hoz le, és jelzi a buszokon is, hogy keresnek embert, de ún. fejvadász céget is megbíztak, működik egy belső ajánlási rendszerük is már,  és támogatják a „B”-ről „D” típusú jogosítvány megszerzését is, tanulmányi szerződéssel, munkaviszony létesítése mellett, a teljes képzési költség átvállalásával.

Csereérettek

A Volvók közül a 38 db 7700A típusú csuklós átlagéletkora 16,1 év, ezek átlagosan 907 230 kilométert futottak. Az 5 darab 7900A típusú csuklósok jóval fiatalabbak, csak 9,9 évesek átlagosan, ezekben 653 588 km van, a 70 darab 7700 típusú szólóbusz viszont megintcsak idősebb, 16,3 évesek ezek átlagosan és 961 582 kilométert tettek meg a 2023. december végi adat szerint.

A Tüke Busz Zrt. aktuális “dekarbonizációs terve” alapján 2031-32 évre a teljes dízelüzemű flotta lecserélését tervezik elektromos meghajtásúra, pályázati források igénybevételével. 

KategóriákMETÁL