Sztrájkolhatnak vasárnap és hétfőn a pécsi buszsofőrök, írta meg a hírt lapunk is. Azt is vázoltuk előző cikkünkben, hogy milyen két lehetséges módon alakulhat a sztrájk, milyen irányt vehet, illetve hogy mi kell ahhoz, hogy elmaradjon. Néhány perce a pécsi önkormányzati közlekedési cég, a Tüke Busz közleményt adott ki, amelyből gyakorlatilag az tűnik ki, hogy a bejelentett sztrájk előtti utolsó napig, azaz szombatig nem fognak megállapodni, így nem kerülhető el a munkabeszüntetés, amely viszont vasárnap is, de főleg hétfőn biztosan komoly fennakadásokat fog okozni Pécsett.

A cikk a hirdetés után folytatódik



„Tüke Busz Zrt.: a bértárgyalások folytatódnak, mégis sztrájk jön a hétvégén” – ez a címe annak a Tüke buszos sajtóközleménynek, amelyet nemrég, néhány perce juttatott el az önkormányzati társaság lapunkhoz is. És ez már önmagában is jelzi azt, hogy az, aki arra számított, vagy azt remélte, hogy sikerül elkerülni a tervezett buszos sztrájkot és megállapodnak a felek legkésőbb szombatig, az tévedett. Mint előző cikkünkben írtuk is, a sztrájkot bejelentő közlekedési szakszervezet országos elnöke, Dobi István is azt mondta, ő biztos abban, hogy sikerül megállapodniuk a bérekről, már csak azért is, mert igazából (százalékos mértékét tekintve) már nincs messze egymástól a cég által megígért és az általuk most már minimumként kért bérfejlesztés (17,7% kontra 20%).

A Tüke Busz közleménye azonban más közeljövőt vizionál, és abból nemcsak az tűnik ki egyértelműen, hogy nem lesz a hétvégéig megegyezés, de az is, hogy az a lépcsőnek vagy ugrás, ami a buszos cég ajánlata és a szakszervezet követelése közt tátong, egyelőre nem leküzdhető – talán azért sem, mert nem akarnak engedni a szakszervezetnek, vagy pedig tényleg nem látják a forrást, ami pluszban kellene a magasabb emeléshez. Azt is megírtuk, hogy Dobi szerint a másik, Tüke mellett működő szakszervezet, az FDSZ elfogadná a 17,7%-os béremelést. Ahhoz viszont, hogy a tárgyalásokat le tudják zárni, mindkét szakszervezet jóváhagyására, aláírására szükség van. Tehát jöhet a sztrájk vasárnap, illetve hétfőn. Amikor is, ha szabályos lesz (erről is írtunk részletesen előző, fentebb belinkelt cikkünkben), akkor a járatok kétharmadát a sztrájk alatt is kötelezően el kell indítania, vagyis a buszvezetőknek, akkor is, ha sztrájkolnak, az elégséges szolgáltatást biztosítaniuk kell.

A Tüke Busz sajtóközleményét lentebb szó szerint, teljes terjedelmében is idézzük, itt és most csak a legfontosabb állításokat emeljük ki belőle:

A Tüke Busz vezérigazgatója konstruktív, valódi ajánlattal érkezett a társaságnál zajló bértárgyalások keddi alkalmára.

A cégvezetés buszvezetőkre érvényes ajánlatát az egyik szakszervezet elfogadta, ám a másik továbbra is ragaszkodik a sztrájkhoz.

A Tüke Busz vezetése a sztrájk jogszerűségét vitatja, erről tájékoztatta is a szakszervezetet.

A Tüke Busz Zrt. a törvénynek megfelelve törekszik az elégséges szolgáltatások biztosítására.

– 2020 óta minden évben történt érdemi bérfejlesztés: 2020-ban 8%, 2021-ben 4,45%, 2022-ben két alkalommal összesen 10,67%, majd az emelt összeget alapul véve további 7,1%, 2023-ban pedig 20%.

– A Tüke Busz ajánlata a buszvezetők részére 17,7 százalékos alapórabér emelést tartalmazott – a KSH szerint a tavalyi infláció mértéke 17,6 százalékos volt. De az ajánlat része továbbá egyéb, kiegészítő juttatások emelése is. Tartalmazza az autóbuszvezetői menetjegyértékesítés után járó pótlék 33 százalékos emelését, a formaruhajuttatás évi összegének 25 százalékos emelését. Ezen felül a hűségjutalom eléréséhez 15 helyett csak 10 éves munkaviszonyt ajánlott a cégvezető, valamint garantálja az üzemanyagmegtakarítás után járó, a gázolaj drágulását követően magasabb térítést

– E négy elemmel a teljes bérfejlesztési csomag elérheti vagy akár meg is haladhatja a 19 százalékot. A pécsi buszvezetők bruttó átlagjövedelme ezzel idén a havi 610 ezer forintot is meghaladná.

– A Tüke Busz Zrt. vezetése számára a sztrájk érthetetlen, tekintettel arra, hogy a bértárgyalások még zajlanak, és hogy a cég vállalta, hogy a kialkudott béremelést 2024 január elsejéig visszamenőleg biztosítja.

– A sztrájkmenetrendet a Tüke Busz Zrt. honlapján, a tukebusz.hu-n lehet majd figyelemmel követni.

A Tüke Busz teljes közleménye

Tüke Busz Zrt.: a bértárgyalások folytatódnak, mégis sztrájk jön a hétvégén

Konstruktív, valódi ajánlattal érkezett a Tüke Busz Zrt. vezérigazgatója a társaságnál zajló bértárgyalások keddi alkalmára. A cégvezetés buszvezetőkre érvényes ajánlatát az egyik szakszervezet elfogadta, ám a másik továbbra is ragaszkodik a sztrájkhoz. A társaság vezetése a sztrájk jogszerűségét vitatja, erről tájékoztatta is a szakszervezetet. A Tüke Busz Zrt. a törvénynek megfelelve törekszik az elégséges szolgáltatások biztosítására.

A társaság eddig is eltökélt volt abban, hogy emelje az autóbuszvezetők bérét. 2020 óta minden évben történt érdemi bérfejlesztés: 2020-ban 8%, 2021-ben 4,45%, 2022-ben két alkalommal összesen 10,67%, majd az emelt összeget alapul véve további 7,1%, 2023-ban pedig 20% mértékben.

A Tüke Busz Zrt. a 2023. január 23-i bértárgyalási fordulóra ismét konstruktív ajánlattal érkezett. A cég ajánlata a buszvezetők részére 17,7 százalékos alapórabér emelést tartalmazott – a KSH szerint a tavalyi infláció mértéke 17,6 százalékos volt.

Az ajánlat része továbbá egyéb, kiegészítő juttatások emelése is. Tartalmazza az autóbuszvezetői menetjegyértékesítés után járó pótlék 33 százalékos emelését, a formaruhajuttatás évi összegének 25 százalékos emelését. Ezen felül a hűségjutalom eléréséhez 15 helyett csak 10 éves munkaviszonyt ajánlott a cégvezető, valamint garantálja az üzemanyagmegtakarítás után járó, a gázolaj drágulását követően magasabb térítést.

Ezzel a négy elemmel a teljes bérfejlesztési csomag elérheti vagy akár meg is haladhatja a 19 százalékot. A tervezett béremelést a társaság januárig visszamenőleg ajánlotta fel a buszvezetőknek, akiknek a bruttó átlagjövedelme ezzel idén a havi 610 ezer forintot is meghaladná.

Az ajánlatcsomagot végül a Független Demokratikus Szakszervezet (FDSZ) elfogadta, a Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) azonban nem, mert ragaszkodott a 20 százalékos órabéremeléshez. Ez utóbbi szakszervezet erre hivatkozva január 28-ára és 29-ére sztrájkot hirdetett.

A Tüke Busz Zrt. vezetése számára a sztrájk érthetetlen, tekintettel arra, hogy a bértárgyalások még zajlanak, és hogy a cég vállalta, hogy a kialkudott béremelést 2024 január elsejéig visszamenőleg biztosítja. A cég célkitűzése változatlanul a megegyezés, ezért jövő hét keddre, január 30-ára a bértárgyalás újabb fordulójára hívta meg a két reprezentatív szakszervezet küldöttségét.

A Tüke Busz Zrt. a vasárnapi és a hétfői sztrájk jogszerűségét vitatja, többek között azért, mert az e hét keddi, első kollektív munkaügyi vita után a törvény szerint legalább 7 napnak kellene eltelnie a munkabeszüntetésig.

A pécsi közösségi közlekedésért felelős társaság a törvényeket betartva törekszik arra, hogy a sztrájk által érintett napokon az elégséges szolgáltatásokat biztosítsa.

A sztrájkmenetrendet a Tüke Busz Zrt. honlapján, a tukebusz.hu-n lehet majd figyelemmel követni.”

KategóriákMETÁL