Túl vagyunk az elmúlt évek pécsi busz-beszerzéseinek vizsgálatán, de az anyag egyelőre nem nyilvános. Csak a Tüke Busz győzelmi jelentése.
A cikk a hirdetés után folytatódik
Annak kimondására, hogy egy társaság több milliárdos eszközbeszerzési programja rendben van-e, ki más is lehetne a leginkább felkent személy, mint ugyanennek a társaságnak a jelenlegi vezérigazgatója. Ja, nem!
Kedden hallgatták meg és nyugtázták a jelentést
Ehhez képest, habár két viszonylag részletes vizsgálat is készült a Tüke Busz működéséről, illetve elsősorban a buszbeszerzésekről, azok elfogadásáról kedden szavazott is a pécsi gazdasági bizottság. Illetve javítunk: meghallgatta, és vette tudomásul a jelentést. Szavazniuk nem is kellett a képviselőknek. A pécsi önkormányzat honlapján, a részletes jelentések nem olvashatók. Annál inkább elérhető a Gelencsér Gyula, a Tüke Busz vezérigazgatója által aláírt 15-oldalas vizsgálati anyag. Márpedig az nem ugyanaz, mint a két különböző, a pécsi önkormányzat vizsgálati osztálya által elkészített, sok, a Tüke működésével kapcsolatosan sok kritikát is megfogalmazó anyag. Sőt, igazából az egy győzelmi jelentés arról, csak kicsit sarkítva, hogy a pécsi buszcsere-programnál, azon belül is a holland buszok beszerzésénél jobb dolog még nem történt a pécsi közösségi közlekedésben, mióta világ a világ.
Ismételjük át a tanultakat
Még egyszer, csak hogy tiszta legyen: a buszos cég többségi tulajdonosa, a pécsi önkormányzat felkéri a városháza és cégei belső ellenőrzéséért felelős vizsgálati osztályt, hogy mondjon ítéletet a Tüke működéséről, ehelyett nem az az anyag (valójában két jelentés), hanem a buszos cég vezérének összeállítása érhető el az igen tisztelt adófizető polgárok számára.
Keresztes akarta nagyon, de nagyon
Na, de nézzük, mi is történt, és miért is! Igazából arra már nem is emlékszünk, hogy Keresztes László Lóránt (LMP) a pécsi közgyűlésben hányszor, és mióta kérte a Tüke-vizsgálat lefolytatását, de nagyon sokszor, és hosszú-hosszú ideje. Aztán végre el is készült egy jelentés, a múlt év végén, ám Keresztes csak kekeckedett tovább. Neki egy vizsgálat nem volt elég! Még volt képe azon háborogni, hogy esetleg, legyenek szívesek már a 115 darabos holland buszbeszerzést is megvizsgálni, mivel az elég nagy és fontos tétel, ám valami miatt az első anyagban erre nem került sor.
Egy nem is volt elég
Keresztes addig mondta a magáét, míg Páva Zsolt megelégelte az ügyet, és elrendelt egy kiegészítő, az eredeti jelentést tartalmában és idejében kiszélesítő vizsgálatot is. Már ezen is túl vagyunk. Olyannyira, hogy most kedden napközben erről szavazott a pécsi önkormányzat gazdasági bizottsága, el is fogadva azt.
Laikusként fontosnak tűnő részletekkel nem foglalkoztak
Mint azt Keresztes László Lóránttól megtudtuk, a hivatalos jelentés készítői ugyan valóban megvizsgálták a holland buszok beszerzését, de arra nem tértek ki, hogy azzal kapcsolatban folyamatban van egy nyomozás, amit egy holland ügyészség rendelt el, és vonta be nemzetközi együttműködés keretében abba a magyar hatóságokat is. Mint azt kérdésünkre az LMP-s politikus elmondta, a vizsgálatban arra sem tértek ki, hogy lett volna-e lehetőség esetleg nem saját forrásból, jelentős mértékben, szinte száz százalékban hitelt felvéve megfinanszírozni a buszok beszerzését, hanem uniós pályázati forrásokat felhasználva, gyakorlatilag a város számára ingyen megújítania buszparkot. Ahogyan az történt legalább részben más magyar megyei jogú városokban is.
Buszgyárról is szóltak a hírek
Keresztes László Lóránt azonban nem csak ezzel nem elégedett, hanem például azzal sem, hogy a két nagy jelentés nem nyilvános. Vagy, hogy nincs megemlítve az a jelentésben, hogy lett volna olyan magyar buszgyártó vállalkozás, amely hajlandó lett volna Pécsett gyártóbázist kialakítani, vagy legalább egy összeszerelő és javító üzemet emelni, ha az ő saját, új buszaikat vásárolja meg az önkormányzat.
Na, de, ugye, ez a jelentés egyelőre nem ismert a nyilvánosság előtt, amit tudunk róla, azt Keresztestől tudjuk. Az önkormányzat honlapján a Tüke Busz jelentése olvasható, amiben a holland buszok beszerzése gyakorlatilag kifejezetten jó ötletként van tálalva.
Na, de ki is nyomta meg a gombot?
És azért tegyük tisztába a dolgokat: formailag a Tüke Busz folytatta le ezeket a beszerzéseket, politikai és a tényleges gazdasági értelemben azonban a döntést minimum befolyásolta, alakította az önkormányzat (a Tüke többségi tulajdonosa), s igen jó eséllyel országgyűlési képviselői támogatás (esetünkben Csizi Péter volt pécsi alpolgármester) is kellett hozzá. Sőt, az összeg nagyságrendjét tekintve egyáltalán nem kizárt, hogy a kormánypárt egyik legerősebb dél-dunántúli emberének számító, Csizivel jó viszonyban álló Bánki Eriknek is kellett mondani ezekre legalább egy informális igent. Főleg a holland buszok beszerzésének ügyében tarjuk azt életszerűtlennek, hogy Bánki Erik erről nem tudott, vagy az ő jóváhagyása ehhez nem kellett. Azt elhisszük, hogy ennek pl. papíron nincs nyoma, de a Fidesz hatalmi gépezetének működését ismerve, minimum van reális esély az ő szerepvállalására.
Három ütem
A nyilvánosan is hozzáférhető anyag sem használhatatlan, természetesen. Kiderül belőle például, hogy a pécsi buszcsereprogram három ütemben valósult meg. Ideértve a holland Volvo-buszflotta, legalábbis roppant gyanús beszerzését, amit, mint említettük, a holland ügyészség is vizsgáltat a magyar hatóságokkal.
Többe fájhatott ez mindenkinek
És amelyről úgy tudni, hogy 6-700 millióval került többe Pécsnek, mintha közvetlenül attól a cégtől vásárolta volna meg a város, amely az eladó volt. De nem, nem attól vették meg, hanem egy közvetítő céget közbeiktatva. Még egyszer írjuk: a Tüke összefoglalója szerint minden rendben volt, sőt, míg az átfogó jelentés ezzel a részlettel nem foglalkozott, amennyire tudjuk. De van ez tovább, mondjuk még.
Nézzük, miből élünk!
I.
A pécsi buszcsere program első ütemében, azaz 2013 áprilisa és 2014 júniusa között a cég vásárolt 15 db Credo Citadell szólóbuszt, darabonként nettó 50 millió forintért. Majd 5 db Volvo 7900 csuklós buszt nettó 91 millióért darabját. Aztán egy bérleti szerződés is lízingbe fordult át (több bérleti szerződés is futott időközben párhuzamosan), abban a csomagban 15 db Credo Citadell szóló busz, valamint 5 db Credo Econell City szóló busz lett beszerezve, megint csak kb. darabonként nettó 50 milliós értékben. A 40 db, Pécsre új járműként érkező autóbuszért a Tüke összesen mintegy nettó 2,2 milliárd forintot fizetett ki.
II.
A második ütem 2014 októberétől 2015 januárjáig tartott. Abban húsz használt buszt vettek, 13 db VDL Ambassador szóló buszt darabonként átlagosan nagyjából nett 14 millióért. Négy Van Hool midi is érkezett egyenként kb. nettó 11 millióért. És még 3 db használt Volvo 7000A csuklóst is vette, egyenként mintegy nettó 12 milliós átlagáron.
A kevesebb több, ha új?
Itt jegyezzük meg, hogy ezzel 60 darabosra nőtt a saját tulajdonú buszflotta, ebből 40 db új járműként közlekedett. A PK Zrt. kb. 170-180 közti darabszámú busszal biztosította a szolgáltatást, de azok régi leharcolt járművek voltak, állandó javítás alatt volt szinte mindegyik, s nem mellékes, hogy korábban olyan sajtónyilatkozatok is elhangzottak, hogy 120-140 busz magában foglaló flotta elegendő lehet az utazási igények kiszolgálására, ha ez egy nagyjából új járműveket magában foglaló flotta.
III.
Ezt követően indult mindenesetre a III. ütem (2015 februárjától és 2016 júniusáig). Itt egyetlen nagy beszerzés volt, kizárólag használt autóbuszokat vettek. Érkezett Hollandiából Pécsre 77 db Volvo 7700 szóló busz, illetve 38 db 7700A jelzésű csuklós busz, összesen bruttó 3,5 milliárd forintot fizettek ki a buszokért. Ez volt a később országosan is elhíresült pécsi holland buszbeszerzés, ami miatt büntetőügyben indult nyomozás.
A 3,5 milliárdot alapul véve ez nagyjából átlagosan bruttó 30 milliós darabonkénti árat jelent.
Miért is 3500 millióval számolunk?
Igen, 3,5 milliárddal kalkuláltunk a buszok átlagos árának kiszámolásához, hiszen bár a nyomozás és a gyanú szerint 2,8 milliárdért adták el valójában ezeket a járműveket, azaz elviekben meg lehetett volna szerezni ennyiért is a buszokat, ha az eladótól veszi meg a város közvetlenül a flottát, s nem iktatnak be egy közvetítő céget az ügylet részeként. Ám itt most nem azt kell szerintünk számolni, hogy a holland tulajdonos mennyit kapott a buszokért, hanem, hogy a pécsi adófizetőknek mennyibe került, márpedig nekik mégiscsak 3500 millió forintba fájt a 115 busz, nem pedig 2800 millió forintba.
Ismét csak számoljunk egyet
Ha azt vesszük figyelembe, hogy új buszból kevesebb is elég lehetett volna, akár 70-80 darab a 115 helyett, s tudjuk, hogy egy új csuklóst nagyjából nettó 90 millióért, egy új szóló buszt kb. nettó 50 millióért lehet kapni, akkor a Szabad Pécs számításai szerint kb. 2-2,5 milliárd forinttal került volna többe, ha a holland buszok helyett teljesen új járműveket vásárol a Tüke Busz. Igaz, ez jelentősen nagyobb összeg, de a neten is olvasható ?győzelmi jelentés? szerint, ha nem az a mostani flotta lenne, nem lett volna buszcsere-program, akkor a korábbi (Ikarusok+Mercedesek) járműparkot üzemeltetve tovább tíz év távlatában mintegy 4,7-5,1 milliárdot spórol meg a pécsi önkormányzat, illetve buszos cége. Így, ez alapján, laikusként nem tűnt volna rossz választásnak a teljesen új buszpark, utasként meg egészen biztosan nem. Főleg, ha még gyár is jött volna a megrendeléssel.
Száraz tények nagyon sok pénzről
A tények szárazon még úgy szólnak, hogy nagyjából 5 milliárd és 960 millió forintot költöttek a 175 busz beszerzésére, amiből 40 vadonatúj, 135 használt jármű. A majdnem 6 milliárdból 5,7 milliárd forint hitel/kölcsön/lízing, több tétel is van, több banktól. A kölcsönt, ha tartja, tudja tartani a város a jelenlegi az ütemezést, 2028-ig kell visszafizetni. A táblák szerint 2023-ig még minimum évi félmilliárdot kell utalnia a társaságnak a pécsi önkormányzat kezesség-vállalásával a bankoknak kamatra és tőketörlesztésre.
Vagyis, vagyis
A fentiek alapján nagy biztonsággal kijelenthető, hogy a Volvo 7700 és Volvo 7700A autóbuszok beszerzése gazdasági szempontból is indokolt és ésszerű lépés volt, mely beruházás ugyanakkor hozzájárult a szolgáltatási színvonal, az utazási komfort, az üzembiztonság növeléséhez, továbbá Pécs város környezetének és levegőminőségének megóvásához, javításához.
A Tüke összefoglalója szerint tehát a a buszcsereprogram kifogástalan volt, azt is mondhatnánk, hogy pöccre indul. Vigyázat, csak össze ne tévesszék azt a valódi jelentéssel, pláne a valósággal.
KÖSZÖNJÜK, TÜKE BUSZ! KÖSZÖNJÜK, CSIZI PÉTER!

19? Lapot!