Húsz éve lett város Sellye. Kétszáz éve itt épült az ország első gőzhajója. Gyógyfürdő-városként törhetnének ki.

A cikk a hirdetés után folytatódik



Ezekben a napokban ismét háromezer fő feletti várossá váltunk, mondja Nagy Attila, Sellye független, de az MSZP támogatásával megválasztott polgármestere. A jelenleg mintegy kétezernyolcszáz-fős dél-baranyai város utcáin ugyanis feltűnően sok külföldi, főleg német, kevesebb angol rendszámú autó parkolt. Nem turisták, hanem külföldön dolgozó sellyeiek autóit láttuk.

A héten a várossá válás húsz éves évfordulóját ünnepli ugyanis Sellye, már kedden is voltak programok, és még vasárnap is lesznek, a Szabad Pécs szombaton járt az Ormánság fővárosában. A programok fő helyszíne a sellyei strand és az előtte lévő tér, utóbbin állítottak fel egy nagyobb színpadot.

Sellye is küzd tehát azzal, amivel oly sok község és városka a környéken és másutt is: hogy a fiatalok zöme már másutt próbál szerencsét. S bizony a többség csak a nagyobb szabadságolások időszakában tér haza, időlegesen. Vajon mi lehet a  kitörés ebből a helyzetből? Talán a helyszín miatt is, ahol a városnapi események zajlanak,  többen említik, hogy a víznek, sőt a strandnak is sokkal jobbak az adottságai, mint amit jelenleg mutat.

A polgármestert tehát arról is kérdezzük, a gyógyvízzel kitörhetne-e a város a jelenlegi helyzetéből. Egyáltalán napirenden van-e ez a kérdés? Például a gyógyvízzé minősítés? Azt ugyanis, hogy a víz összetétele egészen különleges, sokan osztják Sellyén, laikusok és kissé hozzáértőbbek is. Nem kevesen odáig merészkednek, hogy az ország egyik  legjobb összetételű gyógyvize lehet a sellyei. A strandon azonban jelenleg, hivatalosan termálvizes medence van.

Támogasd a Szabad Pécs működését!

 

Nagy Attila is úgy látja, hogy kiugrási lehetőséget jelenthetne a sellyei víz. Úgy fogalmazott, hogy ez szerinte minden, rendszerváltás utáni magyar kormány felelőssége is, hogy ebben nem léptek előre. Ők mindenesetre megpróbálják majd, legalább a gyógyvízzé minősítést elérni, ami nem túl magas összeg, mintegy 10 millióból kijöhet, csakhogy szerinte mindez önmagában nem hoz sokkal több vendéget hozzájuk, sokkal fontosabb, hogy ezt követően  hivatalosan is gyógyhellyé minősítik-e Sellyét, befogadja-e őket az OEP, és támogatja-e az itteni gyógykezeléseket. Ha igen, az már egy működő modell lehet, amely utáni-melletti utolsó fontos, de nem elhanyagolható a szükséges infrastrukturális fejlesztések sora.

Díszpolgári cím Bede-Fazekasnak

A várossá válás jubileuma alkalmából díszpolgári címet kapott Bede-Fazekas Csaba (1933-), Sellyéről elszármazott Kossuth-díjas operaénekes-színművész. Sellyéért kitüntetést vehetett át Bozó Sándor korábbi polgármester, aki 1997-ben, a várossá válás idején vezette a települést. Ugyancsak ezt a díjat kapta meg a sellyei mentőszolgálat csapata, és oklevelet vehettek át a helyi önkéntes tűzoltók is.

Magyarország első gőzhajója

 

Sellye egy másik fontos jubileumot is ül, éppen kétszáz éve engedték vízre itt Magyarország első gőzhajóját, a Carolinát. Egészen pontosan a Carolina vontató az első, Dunán közlekedő gőzhajó volt, amit egy pécsi polgár, Bernhard Antal technikus-feltaláló kezdett el építeni Sellyén 1817-ben. Akkoriban ugyanis a Dráva felért egy kis éren keresztül Sellyéig, innen úsztatták le a hajó a Duna-Dráva deltáig, majd fel Bécsig, a Carolina onnan érkezett meg végül Budapestre, és vett részt a polgári folyami személyszállításban. A Carolinán két vilgászabadalom is volt, a Pécsett vámszedési joggal rendelkező, és közraktárt is építtető Bernhard gőzhajója az első vontatóhajó volt, illetve először ezen a hajón állították elő a gőzt úgynevezett csőkígyón keresztül.

KategóriákMETÁL