A Volvo-gate az elmúlt évtizedek egyik legsúlyosabb pécsi korrupciós ügye lehet – írtuk csütörtökön késő éjjel közölt cikkünkben. Részletesen bemutattuk azt is, milyen előzmények vezettek ahhoz, hogy 2008-ra a csőd szélére sodródott a korábbi pécsi önkormányzati közlekedési cég, a Pécsi Közlekedési (PK) Zrt. És megírtuk azt is, hogy 2014. év végére miért volt egyre nagyobb szükség arra Pécsett, hogy amint lehetséges, saját tulajdonú buszflottát szerezzen a baranyai megyeszékhely új közlekedési cége, a Tüke Busz Zrt. A Szabad Pécs újságírói által az elmúlt hónapokban folytatott beszélgetésekből, bemutatott dokumentumokból, bizonyítékokból, hatóségi tájékoztatásokból, illetve részben ma is nyilvánosan elérhető iratokból egy legalább négy országon átívelő korrupciós ügy rajzolódott ki, amelyben branyai közszereplők is érintettek lehetnek. De, hogy hogyan is lett egy ilyen fontos közérdekű ügyből, mint a buszbeszerzés az egyik legnagyobb pécsi korrupciós ügye? Egyáltalán miért  és hogyan indult nyomozás? És mi köze van mindehhez a terrorizmusnak? Elmeséljük.

A cikk a hirdetés után folytatódik




De előbb még összefoglaljuk a legfontosabb előzményeket.

A Tüke Busznak, Pécs önkormányzati közlekedési cégének szüksége volt rövid időn belül 100-120 autóbuszra a helyi közösségi közlekedés biztosításáért.

Sem a pécsi önkormányzatnak, sem a Tüke Busznak nem volt forrása a beszerzésre, ezért a buszok árának 100 százalékára hitelt kívántak felvenni. Az időfaktor és a pénzügyi helyzet miatt használt buszokban gondolkodtak.

2014 őszén a pécsiek figyelmét felhívják egy eladósorba került hollandiai használt Volvo-buszflottára.

A Tüke Busz, részben a Volvo magyarországi képviseletétől kap információkat a buszok irányáráról, és a háttérben arról is, a disztributor mennyiért szállítaná Pécsre a flottát.

Egy ilyen vásárláshoz Pécsnek és a Tüke Busznak is közbeszerzést kell kiírnia. Arra már 2015 januárjában sor kerül, rövid határidővel, láthatóan a hollandiai flottára szabva a beszerzési pályázatot.

Az átlagosan 7 éves, 300-500 ezer kilométert futott 75 szóló és 38 darab csuklós Volvóért 3,5 milliárd forintot fizet ki a Tüke Busz. A hitelfinanszírozásra kiírt közbeszerzést a K&H nyeri.

A buszok beszerzését célzó kiírás győztese a Bus?&?Coach Trade BV nevű hollandiai buszkölcsönző és utazásszervező lesz. A cég egyfajta közvetítői szerepet tölt be. Ők korábban már álltak üzleti kapcsolatban a Tüke Busszal.

Tudjuk, hogy az eredetileg 125 darabos flotta buszait – beszállítás és forgalomba helyezés nélkül – kb. 750 millió forinttal adták olcsóbban még irányáron is, mint amekkora hitelt vett fel a pécsi buszos cég a város közgyűlésének a felhatalmazásával. Végül 115 buszt vesznek, a 3,5 milliárdos ár maradt.

Nem sokkal később azonban a hollandiai Breda városának ügyészsége nyomozást indít a beszerzéssel összefüggésben, 2016 őszén pedig a magyar hatóságokat is megkeresik.

A Polt Péter vezette ügyészség is elrendeli ezek után a nyomozást, amit a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság folytat, a Baranya Megyei Főügyészség felügyeletével. Gyanúsított még nincs az ügyben, de az biztos, hogy a nyomozásban nagyjából 930-950 millió forintot, 3 millió eurót keresnek, ekkora lehet a korrupcióval érintett összeg.


A Szabad Pécs újságírói az elmúlt bő két hónapban számos megbeszélést, háttérbeszélgetést folytattak olyan szereplőkkel, akik ismerték a buszbeszerzés hátterét, esetleg rendelkeztek is olyan dokumentumokkal, amelyek alátámasztják az elmesélteket. Nem hétköznapi történet.

Ettől függetlenül a pécsi Volvo-gate lényege egy bő mondattal is leírható!

Egy kis, üzleti és baráti kapcsolatban álló befolyásos kör eléri, hogy a tisztán közpénzből és hitelből tervezett pécsi buszbeszerzésre a szükségesnél jóval több pénzt fizessen ki a Tüke Busz (azaz a kellőnél jóval több hitelt vegyen fel), és megszervezik azt is, hogy a valós, tényleges költségeken felüli részhez hogyan juthatnak hozzá problémamentesen.

Hivatalos értesülésünk, ügyészségi tájékoztatás, hogy 3 millió euró, azaz kb. 930-950 millió forint  a gyanú szerint az elkövetési érték a különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés miatt indult nyomozásban. Vagyis logikusan arra a következtetésre juthatunk, hogy kb. ilyen nagyságrendű közpénzt tüntettek el, vagy kívántak eltüntetni a rosszfiúk, az ügy főszereplői. Akik között információink szerint két közszereplőt is találunk. Ugyanakkor nagyon fontos hangsúlyozni, hogy ez az összeg szinte pontosan megegyezik azzal a nagyságrenddel, amit több, egymástól független forrásunk említett nekünk az elmúlt hetekben, hónapokban, még mielőtt a Baranya Megyei Főügyészség leírta a kérdéseinkre a hivatalos összeget.

Magyarországon olyanok lettek a közállapotok, ott tartunk, hogy azon már szinte fel sem kapja a fejét senki, ha állami/önkormányzati korrupcióról hall. Számos olyan ember mászkál vidáman az országban, leginkább politikusok, akiket a nép Mr. 10/20/30 százaléknak hív.

Ugyanakkor a pécsi buszbeszerzés korrupciós arányára már igen sokan felkaphatják a fejüket. Ekkora nagyságrendű összegnél majdnem minden harmadik forintot zsebre tenni (3500 millió/930 millió) /vagy erre kísérletet tenni/ ugyanis a pofátlanság netovábbja.

A Szabad Pécs értesülése az, hogy valóban eleve kb. ennyi plusszal (lenyúlható tétellel) számoltak a korrupciós ügylet kigondolói, azaz tényleg ezt, a majdnem egymilliárd forintos többletet szerették volna rápakolni a tényleges költségekre.

Viszont eredetileg nem maguknak akarták mindet! Úgy tudjuk, hogy a pénz egy jelentős részéből egy ?harmadik felet? szerettek volna kifizetni. Olyan valakit, akiről úgy gondolták, ha nem állítják le/nem egyeznek ki vele, akkor ő végül sokkal több borsot tud majd az orruk alá dörgölni. Olyan történt azonban, amire a sokat próbált és sokat látott kör tagjai nem számítottak: a megkörnyékezett embert nem tudták megzsarolni, visszautasította az ajánlatot.

Persze, ekkor még mindig dönthettek volna úgy, hogy az így felszabaduló összeget hasonló közjavakra költik, mint amit fizettek is, akár például vesznek még több buszt, vagy jobban felújíttatják őket, avagy, mondjuk, ennyivel azonnal csökkentik a pécsi önkormányzati cég hitelösszegét. Őket azonban nem ilyen fából faragták, s arra a részre is rá kívánták tenni a kezüket, ha már így alakult.

Az ügynek az irányítási oldalról négy kulcsfigurája van. A két közszereplő, egyikük rokona, illetve a rokon egyik szomszédja.

Négyük közül az egyik férfi sok mindent személyesen el tudott intézni, mert voltak/vannak holland kapcsolatai, ő maga is beszél hollandul. Ráadásul már egy másik, korábbi hollandiai ügylet kapcsán is segítette állítólag a Tüke Buszt. Ő volt a kapocs a pécsi buszos cég és a közbeszerzésen is befutó holland buszos utaztató és szolgáltató cég között. 

Az ?összekötő? most is kapott az alkalmon, amikor  újból  őt kerestük meg, hogy lenne számára egy megfelelő munka. Elsősorban ő tárgyal tehát a Bus?&?Coach Trade BV nevű holland céggel is, még a közbeszerzés kiírása előtt. Információink szerint a férfi a Tüke Busz megbízásából jelentkezik be a partnereknél, és tárgyal, majd később is ő intézkedik, amikor szükség van a holland kapcsolatokra. Az viszont kétséges, hogy ténylegesen van-e neki megbízása, vagy sem. Azaz például, ha tényleg megállapítható lesz, hogy valakik bűncselekményt követtek el, és az is, hogy nem volt neki megbízása, akkor vajon a felelősség e tekitetben mennyire fogja terhelni őt.

A nyomozásnak pedig, gondoljuk, arra is választ kell adnia, hogy a hollandiai közvetítő cég tudhatott-e arról, hogy mihez is asszisztál. Avagy, még ezen is túlmenően: esetleg nagyon is tudta, hogy miben vesz részt, és ezt be lehet-e kétséget kizáróan bizonyítani.

Mint megírtuk cikkünk első részében, a Bus?&?Coach Trade feltehetően már a közbeszerzés kiírása előtt megszervezhette azt, hogy ők diszponálhassanak a buszok felett, például egy opciós foglalással, határidős szerződéssel, ezért indulhattak ők egyedüliként a pécsi közbeszerzésen, és szerzhettek róla közvetlenül, időben tudomást, ahelyett, hogy maga az eladó a holland Volvo, vagy a magyarországi képviselő is pályázott volna, sokkal jobb áron. Ez egyébként a legjobb feltételezés arról, hogy miért nem adott be az említett két szereplő pályázatot. Minden más hipotézis rosszabb rájuk nézve, még akkor is, ha valóban befolyásos szereplők mozgatták valójában a szálakat ebben az ügyben.

Egy dolog nagyon biztosnak tűnik: a Tüke Busz által felvett 3,5 milliárd forintos hitel teljes egészében megérkezik a Bus?&?Coach-hoz. Onnan azonban már nem csak ?befelé?, azaz a buszbeszerzéshez kapolódó szerződéses partnerek irányába (a buszok vételárának kifizetésére, a hazaszállítás díjának kifizetésére stb.), magyar és holland szereplők felé indítanak utalásokat, hanem kifelé történők is futnak, két további, azaz harmadik és negyedik ország, Szerbia és Thaiföld felé.

Ne legyen kétsége senkinek afelől, hogy egy ilyen szintű korrupciós ügylet megszervezése már olyan szinten történik, vagy olyan szinten lévő embereknek a jóváhagyásával, akik kellően bátrak/magabiztosak abban, hogy ezt végig is tudják vinni, és jó eséllyel el is fogják tudni kerülni a felelősségre vonást. És az az igazság, hogy nem is sokon múlt, hogy Hollandiában végül elindult a nyomozás.  

Három kiemelten gyanús utalásról tudunk ugyanis, amit a Bus?&?Coach kezdeményezett, és alapos gyanú van arra, hogy az ügy pécsi irányítói utasítására, esetleg még egyúttal a velük kötött szerződést is teljesítve.

A Bus?&?Coach mindenesetre a tudomásunk szerint a nagyjából 3 millió eurós ?korrupciós? összeget két thaiföldi számlára, illetve egy szerbiai számlára utalja el.

A thaiföldi számlák mögött offshore cégek vannak, a szerbiai bankban pedig annak a magyar, de holland állampolgársággal is rendelkező férfinak vezetik a szerbiai céges számláját, akit az ügyintézéssel bízott meg, elviekben és szóban, a Tüke Busz, valójában a korrupciós tervet kiötlő és végrehajtó baráti-üzleti kör.

A Thaiföldre utalt pénzt tudomásunk szerinr nem bántják, pihentetik a feltételezett, valódi tulajdonosaik – úgy tudjuk, az ügy két fontos, kiemelt szereplőjéről beszélünk valójában. Ők tehát okosan kivárnak.

A szerbiai bank más ügy. Oda, az utalást követően nem sokkal már ellátogat személyesen is a buszos ?ügyintéző?, férfi, és kiveszi gyakorlatilag az egész összeget, hiszen osztozkodás következik. A férfi szerbiai vállalkozása – amelyhez kapcsolódik a számla – tudomásunk szerint egy kereskedelmi/online kereskedelmi profilú cég.

Az osztozkodás után az ?ügyintézőnél? megmarad egy jelentősnek mondható összeg, 900 000 euró, azaz mintegy 280 millió forint.

Meglehetősen szokatlan lépés ? főleg az MSZP-s Simon Gábor esete alapján/után ?, de  a főszereplő a pénzt összecsomagolja, és a táska pénzzel megjelenik a saját hollandiai magánszámláját kezelő bank egyik fiókjában, azzal, hogy akkor ő most jött, hogy betegyen némi készpénzt.

A banki ügyintéző kedevesen mosolyog, beveszi  a pénzt, rögzíti a számlán, amin azonnal meg is jelenik a betét, amint viszont a Tüke Busz beszerzéséért dolgozó ?ügyintéző? sarkon fordul, már megy is a főnökeihez, és azonnal jelentik az ügyet és a szokatlan forgalmat a holland ügyészségnek.

A banki logika és szabályok alapján ugyanis a nem bevett nagyságrendű összeg megjelenése eleve gyanús, s itt még a körülmények is azok  voltak. Ekkora szokatlan pénzmozgásra még Hollandiában is felkapják a fejüket, és elindítják azt a vizsgálatot, amellyel kiderítik, hogy  esetleg nem pénzmosási kísérletről, hovatovább terrorizmus finanszírozásáról lehet szó. És innentől nem is kell nagyon magyarázni, ami egyébként biztos értesülésünk is, hogy viszonylag gyorsan el is indul a nyomozás, és annak részeként engedélyt kaphatnak megfigyelésre és lehallgatásra is.

Erről azonban, tehát arról, hogy a betét gyanút keltett, sem a számlatulajdonos, sem a pécsi csapat bármely más tagja nem tud.

Sőt, a háttérben ismét megindul a tervezés, hogyan és mikor mozgassák tovább innen a korrupciós pénzt. A vélhetően már a történések kezdetén megbeszéltek szerint várnak néhány hónapot, mielőtt utalnak. Így is történik, eletlik 2015 nyara, majd számlatulajdonos-ügyintéző elutalja az összeget. Ugyanarra a két thaiföldi off-shore számlára, amelyre már a holland közvetítő cég is küldött részesedést a tudomásunk szerint.

Az utalás láthatóan rendben is zajlik, a pénz a számláról lekerül, az utalásról visszaigazolás is jön, a thaiföldi számlaszámokat sem ütötte félre senki, a pénz azonban nem érkezik meg a távol-keleti országba.

Az ?ügyintéző? érdeklődik a bankjánál, mire közlik vele, hogy ők sem értik, náluk is minden rendben van, az utalás teljesült, a pénznek meg kellett volna érkeznie, de utána néznek mindennek, ám mindezt csak személyesen tudják megbeszélni, fáradjon hátbe a bankba.

A férfi be is megy, akkor azonban már nem kedvesen mosolygó banki ügyintéző kisasszony, hanem holland rendőrök fogadják, és elő is állítják. Úgy tudjuk, három napot tölt benn a fogdában, és a kihallgatáson már közlik vele, hogy terrorizmus finanszírozásával vádolják.

A férfi a szerbiai bankszámla utalással és kivéttel igyekszik bizonyítani, hogy ártatlan ebben az ügyben, ugyanakkor a holland hatóságok ezzel már hiavatalosan is össze tudják kötni a szokatlan pénzforgalmat a pécsi buszok beszerzésére felvett 3,5 milliárd forintos közpénzhalommal.

További pechjük a korrupcióban érintett szereplőknek, hogy az EU-tól és Magyarországtól eltérően Hollandiának szorosabb kapcsolata van Thaifölddel, így az információáramlás és az adatok kiadása gyorsabban és zökkenőmentesebben megy mint más esetben történt volna. Ráadásul olyan ügyekben, amelyekben hivatalosan egy nyomozásban felmerül a terrorizmus finanszírozásának a gyanúja is, megint csak másképpen tudják a hatóságok megszerezni egy idegen ország off-shore számláinak az adatait. És lapunk úgy tudja, hogy ez meg is történt, és nem is volt más lehetőségük az érintetteknek, mind az, hogy beszéljenek.

Mindenre a választ a nyomozás lezárása, majd – amennyiben erre sor kerül – a bírósági tárgyalások fogják megadni. A Szabad Pécs értesülése azonban az, hogy az ügy már olyan szinten van, hogy hiába vannak benne kiemelt személyek is, azok neve a hollandiai ügyészségi iratokban konkrétan említve van. Így tehát a Polt Péter-vezette ügyészségnek, ha akarná sem tudná megmenteni az ügy főszereplőit az eljárástól. Lapunk azonban úgy tudja, ha volt is valamikor ilyen szándék, a mai állás szerint ez már nincs így.  

?A cikk a Transparency International Magyarország Alapítvány oknyomozó újságírói mentorprogramjának keretében készült.?

A SZABAD PÉCS FÜGGETLEN HÍRPORTÁL, ÚJSÁGÍRÓK ALAPÍTOTTÁK, NINCSENEK MÖGÖTTÜNK SEM PÁRTOK, SEM ÉRDEKCSOPORTOK, SEM NAGY BEFEKTETŐK, EZÉRT TÁMOGATÁSRA SZORULUNK, ARRA KÉRJÜK OLVASÓINKAT, HA TEHETIK, KÜLDJENEK ADOMÁNYT A LAPUNKAT MŰKÖDTETŐ NONPROFIT KFT. E CÉLRA ELKÜLÖNÍTETT ALSZÁMLÁJÁRA, VAGY VÁLASSZÁK A MÁR ELÉRHETŐ PAYPAL-ON ÁT TÖRTÉNŐ UTALÁST A SZABAD PÉCSET KIADÓ NONPROFIT CÉG SZÁMLÁJÁRA.

A RÉSZLETEK ITT OLVASHATÓK

KategóriákMETÁL