A nyári szünet miatt nem a pécsi közgyűlés, hanem a város pénzügyi bizottsága elé kerül a leendő pécsi elektromos buszok ügye. Annyit elöljáróban, hogy az alábbi szöveg a képviselők elé kerülő előterjesztés alapján készült, és még azt, hogy holnapután még ne számítsanak e-buszokra Pécsett. Sőt!

A cikk a hirdetés után folytatódik



Részajánlattétel lehetőségének biztosításával folytatott le közbeszerzést Pécs ?új, alacsonypadlós, kizárólag elektromos hajtással rendelkező, midi és szóló autóbuszok beszerzése? érdekében.

Ennek értelmében 8-10 midi (1.), illetve 4-5 másik midi-típus (2.), valamint 12-15 szóló (3.) elektromos autóbuszt vásárol az önkormányzat.

Az eljárás eredményeként 2016. május 9. napján (!!) mindhárom rész tekintetében adásvételi szerződés jött létre a közbeszerzési eljárásban nyertes budapesti MABI-BUS Kft. nyertes ajánlattevővel.

A közbeszerzési eljárás 1. és 3. része tekintetében a beszerzés tárgyát képező autóbuszok ellenértékének fedezetét Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata IKOP forrásból, míg a 2. rész tárgyát képező autóbuszok ellenértékét TOP forrásból kívánta fedezni.

 

 

A SZABAD PÉCS FÜGGETLEN HÍRPORTÁL, ÚJSÁGÍRÓK ALAPÍTOTTÁK, NINCSENEK MÖGÖTTÜNK SEM PÁRTOK, SEM ÉRDEKCSOPORTOK, SEM NAGY BEFEKTETŐK, EZÉRT TÁMOGATÁSRA SZORULUNK, ARRA KÉRJÜK OLVASÓINKAT, HA TEHETIK, KÜLDJENEK ADOMÁNYT A LAPUNKAT MŰKÖDTETŐ NONPROFIT KFT. E CÉLRA ELKÜLÖNÍTETT ALSZÁMLÁJÁRA, VAGY VÁLASSZÁK A MÁR ELÉRHETŐ PAYPAL-ON ÁT TÖRTÉNŐ UTALÁST A SZABAD PÉCSET KIADÓ NONPROFIT CÉG SZÁMLÁJÁRA.

A RÉSZLETEK ITT OLVASHATÓK

 

 

Mindeközben nem csak a külső forrást jelentp pénzre kellett várni, hanem kiderült, hogy egy új rendelkezés értelmében a buszokba oltóberendezést is kell szerelni. Ezért utólagosan kérték ezt is a gyártótól, ami drágította az árat: ?a műszaki tartalom változás a buszok eredeti vételárában 2.550.000,-HUF + ÁFA / busz vételár emelkedést eredményez?. A MABI Bus Kft. közben IKARUS Egyedi Kft.-re változoztatta meg a nevét idén februárban, ?a gazdasági egységként működő teljes üzletágat az IKARUS Egyedi Kft., mint átadó az IKARUS Egyedi e-Bus Kft-re, mint átvevőre Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata ezért kezdeményezte a már megkötött adásvételi szerződések módosításának előzetes jóváhagyását – ez azonban mindezidáig nem történt meg.

Pécs Önkormányzata a szerződésmódosításokkal egyidejűleg az IKOP-forrásból beszerezni kívánt autóbuszok fedezetének biztosítása érdekében ?ráemelési kérelemmel? fordult az irányító hatóság felé, tekintettel arra, hogy az oltóberendezések ellenértékére a támogatási szerződés fedezetet nem biztosít. A felelős helyettes államtitkárságtól aztán idén júniusban a város olyan tájékoztatást kapott, miszerint a többletforrás biztosítása csak kormányhatározat módosításával lehetséges, ám a közlekedésfejlesztési operatív program ide vágó  részében jelenleg nem áll rendelkezésre lekötetlen forrás, ugyanis a már támogatási szerződéssel rendelkező projektek kötelezettségvállalása eléri a prioritás eredeti keretösszeg 122,3 %-át.

 

Vagyis!!!

 

A pluszban igényelt forrást egyedi Kormánydöntéssel lehetne csak biztosítani.

 

Csakhogy:

 

A támogatási szerződésben sem tartalék, sem maradvány nem áll rendelkezésre.

 

Vagyis!!

 

Az eredetileg tervezett 24-30 midi és szóló e-busz közül 20-25 busz ellenértékére a támogatási szerződés fedezetet nem nyújt.

 

És mivel:

 

Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata a vételár különbözetét önerőből sem tudja finanszírozni

 

az egyedi Kormánydöntés meghozatala 

 

pedig

 

további bizonytalan jövőbeni eseménynek minősülne (melynek időtartama a támogatási szerződésben meghatározott határidők teljesítését sem biztosítaná)

 

Ezért hát

 

nem lesznek buszok , most

(?az adásvételi szerződésekben meghatározott felfüggesztő feltétel bekövetkezésének végleges meghiúsulása állapítható meg?)

 

Illetve hát ott van még az a 4-5 midi busz (2.), amiket TOP-forrásból fizetne Pécs.

 

Csakhogy 

 

Az eladó a műszaki tartalom változással (lásd még: kétmilliós poroltók) egyidejűleg tájékoztatta a várost, hogy az autóbuszok leszállítását az eredeti 2018. február 12-i teljesítési határidő helyett 2018. április 6-ra tudja teljesíteni.

 

Igen ám, de 

A meghosszabbított teljesítési határidő (is) eredménytelenül telt el.

Szóval ezért nem/sem volt végül a választás előtt buszos átadás. (Mondjuk, a pécsi Volvo-gate miatt ez eléggé magas labda is lett volna. És hát a buszgyártó is gyengélkedett azért.) 

 

Mindenesetre
A cégnek volt magyarázata a késedelemre: ?az autóbusz alkatrész gyártója késlekedett?, ezért szerintük a késedelmes teljesítés nekik fel nem róható.

 

Pécs ezek után

Háromszor is felszólította a Mabi/Ikarust a buszok leszállítására, vagy valamiféle magyarázatra, ?eladó sem szóban, sem írásban érdemi nyilatkozatot nem tett, az önkormányzat részére tájékoztatást nem nyújtott?.

 

Ezen körülményeken túlmenően

2018. július 12. napján a Cégközlönyben közzétételre került, hogy az IKARUS Egyedi Kft.-vel szemben csődvédelmi eljárás indult 2018. július 13. napjával kezdődő hatállyal, mely a szerződés teljesítésére vonatkozóan további negatív befolyásoló körülményként vehető figyelembe, tekintettel arra, hogy a jogutód IKARUS Egyedi e-Bus Kft.-nek egyszemélyes tulajdonosa a csődvédelem hatálya alatt álló IKARUS Egyedi Kft.

Márpedig ?az IKARUS Egyedi Kft. ?cs.a.? gazdasági helyzete alapján megalapozottan vonható le következtetés az Eladó teljesítőképességének hiányára?.

 

Éppen ezért

Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzatának a megkötött adásvételi szerződés fenntartásához fűződő érdeke érdekmúlásra tekintettel megszűnt.

 

És éppen a fentiek miatt

Még ezen a héten a pécsi pénzügyi bizottság egy olyan új, nyílt, feltételes közbeszerzési eljárás megindítását is kezdeményezi, amely ?alapot adhat ahhoz, hogy a város tiszta üzemű, elektromos buszokat szerezzen be?. 

Az új, alacsonypadlós, kizárólag elektromos hajtással rendelkező, városi szóló autóbuszok beszerzésének alap mennyiség: 8 darab.

 

Valamint

az autóbuszokkal kompatibilis – szabadtéren is telepíthető – 8 jármű egyidejű töltésére alkalmas töltőállomás leszállítása és üzembe helyezése.

A számítások szerint a nyertes ajánlattevőnek az alapmennyiség tárgyát képező szállítást és kapcsolódó szolgáltatásokat a szerződés hatályba lépésétől számított 8 hónap időtartam alatt kell teljesítenie. 

 

Sőt

Opciósan további 2 db új, alacsonypadlós, kizárólag elektromos hajtással rendelkező városi szóló autóbuszt is beszerezhet a város, plusz egy töltőállomást.

A korábbi, 2016 májusában kötött szerződésből kiindulva a város úgy számol, hogy a most beszerezni kívánt ?kontingens? becsült értéke, az opciós részt is figyelembe véve kb, nettó 1,5 milliárd forint lesz.

 

Azt sem árt viszont végül elmondani, hogy 

Az Elektromos közösségi közlekedési rendszer bevezetése Pécs védett belvárosában című nyertes pécsi uniós (TOP) pályázat önállóan támogatható tevekénységei közé a kerékpárosbarát fejlesztések és a fenntartható városi mobilitási terv elkészítése tartozik. Mivel eddigre már elkészült Pécs Megyei Jogú Város Fenntartható Városi Mobilitási terve és a kerékpárforgalmi létesítmények kijelölésére is sor kerül, a projekt autóbuszok beszerzése nélkül is lezárható.

Szóval végül mindenki megnyugodhat. Heppi end.

 

KategóriákMETÁL