Kutyás rendőrök igyekeztek rendet teremteni szombaton este Villányban, a vasútállomáson. A MÁV ugyanis a maga módján készült az idén is arra, hogy az ország egyik leghíresebb fesztiváljának főnapján többen lesznek, akik Pécs felé vennék az irányt a magyar vörösbor fővárosából: a szombat esti, menetrend szerint szokásosan az utolsó Villány-Pécs járatra beállították a bevett kis piros, mellékvonali motorvonatot: a Bzmot-ot. A fesztivál miatt a szokásos két (időnként egy) kocsi helyett három is közlekedett. Képzeljék: nem volt elég.
A cikk a hirdetés után folytatódik
Olyannyira nem, hogy nem kis botrány és veszekedés és egy vészforgatókönyv kellett ahhoz, hogy a harmadik világ állapotait idéző módon, és 25 perces késéssel, de elvigyék a hazaindulókat. A szombat esti villányi tumultusról az Index számolt be elsőként. Egyik olvasójuk kereste meg őket, aki fotót és videót is készített a botrányos körülményekről. Ő is, mint sok száz másik ember szombaton a menetrend szerinti utolsó vonattal kívánt Pécsre jutni a csütörtök és vasárnap közt zajló 31. Villányi Vörösborfesztiválról.
Mint az Index is írja, a MÁV előzetesen közölte, hogy felkészültek a várható forgalomnövekedésre, és nem csak a plusz egy kocsit állították be, hanem egy mobil jegypénztár is működött. Jegy tehát volt, és el is tudták adni, hely azonban már nem volt annyi, ahány utas. Mint azt az Index-olvasó írja is, három ?piroska vagonból? állt a szerelvény, amire nagyon nem sikerült felférni.
Az olvasó azt mondta, hogy a MÁV dolgozói a helyzet megoldására ?kutyás rendőröket hívtak, hogy a lépcsőkről szedjék le a felesleges tömeget, és elindulhasson a szerelvény?.
Azt is írják, hogy volt még egy éjfél után tíz perccel induló fesztiválvonat, de talán nem is mindenki tudta ezt, és akár azt is hihették, hogy ha az e este tizessel nem tudnak hazajutni, akkor hajnalig Villányban ragadnak. A helyzetet úgy oldották meg, hogy ?találtak meg egy piroskat (ami mellesleg végig az állomáson volt, csak már aludni küldték), amit a tömeg felháborodása miatt végül sikerült hozzárakni a többihez?.
Az Index cikkének megjelenése után a Szabad Pécs is beszélt egy olvasóval, aki maga is ott volt a vonaton. Ő felvételeket nem készített, mert mint mondta, egyrészt éppen elég volt ott bajlódni és idegeskedni, merthogy azon túl is, hogy a MÁV nagyon nem állt a helyzet magaslatán, még kisebb, apróbb dolgokban is sikerült az ?utaskényelmet? még tovább aprítani. A kb. négy-ötszörösnek becsült zsúfoltság ellenére is fűtöttek a vonaton, miközben meleg volt és alig volt levegő, volt utas, aki rosszul is lett, ráadásul a vagonok ablakait sem lehetett rendesen lehúzni. Azt mondta, az egész helyzet siralmas, elszomorító és felháborító volt.
A kutyás rendőrök szerinte teljesen korrektek voltak, próbálták a helyzetet normálisan kezelni és megoldani, de az is teljesen érthető szerinte, hogy az utasok idegesek voltak a tapasztaltak miatt. Arra hivatkoztak teljes joggal, hogy van érvényes jegyük, el kell hogy vigye őket a MÁV.
A Szabad Pécs úgy tudja egyébként, hogy az az információ téves, hogy a MÁV hívta volna ki a rendőröket. Információink szerint a rendőrök eleve helyben voltak, mert biztosították a rendezvényt, és tapasztalták, hallották, hogy a vasútállomáson balhé és fennakadás van, ezért a MÁV hívása nélkül mentek a helyszínre intézkedni.
Olvasónk azt is elmondta, hogy ledöbbentette, hogy a MÁV a szokásos Bzmot-tal próbálta levezényelni az utolsó rendes járatnál a visszautat, és legfeljebb egy vagon plusszal készült. Ő (ezek szerint) a fesztiválvonattal utazott előzőleg Pécsről Villányba, amely rendes IC-kocsikból állt, szerinte hat, de az is lehet, hogy nyolc vagont állítottak be a szerelvénybe. Ami emlékei szerint már Pécsről is késéssel indult, de ott legalább kulturáltan lehetett utazni.
Vélemény három mondatban
Hosszú évek óta érthetetlen számomra az is, hogy a Pécs-Villány vonalat miért szokásos mellékvonalként kezeli a MÁV, miközben Villány a magyar kisvárosok közt az egyik leglátogatottabb hely. Laikus ötlet, hogy az általánosan “piroskának” hívott Bzmotokból ezen a vonalon eleve többet állíthatnának be, a retró külsőt meghagyva extrán (ha nem is a magánrepülők és luxusjachtok kényelmének megfelelően) felújított szerelvényeket, de az IC-éknél is jóval komfortosabb minőségben átalakítottakat. Biztos vagyok benne, hogy azt követően, ilyen élmény mellett a menetidőt sem kellene feltétlenül rövidíteni ahhoz, hogy jóval többen utazzanak vonattal Villányba Pécsről és vissza.
Ő azt nem tudta, hogy ki szólt Villányban, hogy lenne egy negyedik vagon is, ami ott állomásozik, és be lehetne állítani. Úgy mondták, hogy az amúgy Villány és Magyarbóly közt közlekedik. (Lapunk is arról értesült és a villányi önkormányzatnál is így tudták, hogy egy utas vetette fel, aztán a többiek is követelni kezdték a negyedik ?piroska? beállítását a szerelvénybe. Az viszont már a Szabad Pécs-olvasó szerint egészen biztos, hiszen hallotta, hogy egy szerinte ?teljesen jófej, laza, normális? kalauz próbálta menteni a helyzetet, és kért engedélyt telefonon a feletteseitől arra, hogy a Villány-Pécs vonathoz csatolhassák a Magyarbólyba járó ?piroskát?.
Mint mondta, nagyon nagy kár volt ezzel elrontani több száz embernek a szórakozását, a rendezvény ugyanis profi volt, nagyon jól érezték magukat, a borok pedig továbbra is nagyszerűek Villányban, és nem is csak a vörösök.
?A szabadságát mindenki úgy tölti, ahogy akarja”
Nem utazhat mindenki jachttal (mint néhanapján a MÁV vezérigazgatója, Homolya Róbert vagy egyik-másik magyar oligarcha) vagy magánrepülővel (mint tudják, ki).
Az Átlátszó a magyar oligarchák luxusutazásait felderítő cikke után az RTL Híradó szerette volna megtudni, hogy Homolya Róbert milyen minőségben utazott a jachton, de sem tőle, sem a vasúttársaságtól nem kaptak választ. A MÁV-ot felügyelő tárca nélküli miniszter sajtóosztálya válaszolt nekik, de csupán ennyit: “a szabadságát mindenki úgy tölti, ahogy akarja”.
Homolya Róbert, Kovács Ernő, és Szíjj László a Lady Mrd fedélzetén Opatijában 2018. augusztus 16-án. (fotó: Átlátszó / Németh Dániel)
A Szabad Pécsnek a villányi önkormányzattól azt mondták, hogy még tájékozódnak az ügyről a MÁV-nál. Nagyon sajnálják, ami történt és elnézést kérnek mindenkitől az eset miatt. Az egészen biztos, hogy ők csütörtökre, péntekre és szombatra is rendeltek egy különvonatot, egy fesztiváljáratot, ez az ami éjfél után indult vissza Pécsre, IC-kocsikkal, és ami Villány irányába, ?lefelé? is közlekedett – ezért nem kevés pénzt fizetnek, és természetesen ezen túl rendes, a MÁV-tól megvett menetjeggyel lehet igénybe venni az utazást rajta.
Azt nem tudják, hogy a MÁV miért így gondolta az este tizes vonat megerősítését. A Villányi Vörösborfesztivál már a 31. volt a sorban, mindig ilyenkor tartják, tehát nyilván tudnak róla amúgy is, és arról is, hogy ilyenkor 10-15 ezer ember van Villányban, a megszokott számnak a sokszorosa. De nyilván ők nem erre építenek, hónapokkal a rendezvény előtt megkezdik a tárgyalásokat és egyeztetéseket a vasúttársasággal. Egyrészt a különvonatról, másrészt arról, hogy megerősített menetrend szerinti járatokat indítsanak ezekben a napokban. Emellett ők külön fesztiválbuszokat is indítottak Pécs és Villány közt, és a rendezvényen is reklámozták, kiírták és bemondták, hogy milyen hazajutási lehetőségek állnak rendelkezésre. Sajnálják, hogy ezen intézkedések ellenére is ilyen helyzet alakulhatott ki. És azért is, mondták el ők is, mert a rendezvényről gyakorlatilag csak pozitav visszajelzéseket kaptak a Villányba látogatóktól.
A MÁV a közelmúltban egy másik vonalon, Budapest és Pécs közt borzolta a kedélyeket.
A SZABAD PÉCS FÜGGETLEN HÍRPORTÁL, ÚJSÁGÍRÓK ALAPÍTOTTÁK, NINCSENEK MÖGÖTTÜNK SEM PÁRTOK, SEM ÉRDEKCSOPORTOK, SEM NAGY BEFEKTETŐK, EZÉRT TÁMOGATÁSRA SZORULUNK, ARRA KÉRJÜK OLVASÓINKAT, HA TEHETIK, KÜLDJENEK ADOMÁNYT A LAPUNKAT MŰKÖDTETŐ NONPROFIT KFT. E CÉLRA ELKÜLÖNÍTETT ALSZÁMLÁJÁRA, VAGY VÁLASSZÁK A MÁR ELÉRHETŐ PAYPAL-ON ÁT TÖRTÉNŐ UTALÁST A SZABAD PÉCSET KIADÓ NONPROFIT CÉG SZÁMLÁJÁRA.

19? Lapot!