Vajon miért fogalmazott homályosan a Zsolnay Örökségkezelő vezetése a Munkácsy-ügy kapcsán? Pénteki közleményükben azt írták, hogy kedden (a múlt kedden) szereztek tudomást a problémáról. Ez azonban nem azt jelenti, hogy kedd óta nem megy a klíma. Ráadásul lapunknak személyesen már máshogy és ellentmondásosan fogalmaztak. Az elmúlt három napban tapasztalt kisebb, és a nem is olyan kicsi változások egyértelműen azt mutatják, hogy a probléma mégiscsak nagyobb annál, mint amit először kommunikáltak, és erre már ők is rájöttek.
A cikk a hirdetés után folytatódik
Cikkünk meglehetősen hosszú és részletes, kb. tíz perc olvasási időt igényel összesen, ezért összefoglaljuk a lényeget annak, aki (most) nem akar vagy nem tud pár percnél többet itt tölteni.
A Szabad Pécs csütörtökön írta meg, hogy a Zsolnay-negyedben, az m21 Galériában berendezett pécsi Munkácsy-kiállításon többször nagyon meleg volt. Mi magunk két különböző napon is 30 fok körüli hőmérsékleteket mértünk. Leírtuk: a festett képeknek, különösen a hőre érzékeny Munkácsy-alkotásoknak lehetőleg állandó körülményekre van szüksége, nem túl magas hőmérsékletre és páratartalomra.
A Zsolnay Örökségkezelő vezetői azt mondták, a hőmérséklet nem olyan fontos, kizárólag a páratartalom, ami viszont rendben van.
Cikkünk megjelenését követő napon a ZSÖK vezetése már arról értesítette a közvéleményt, hogy mobilklímákat állítottak szolgálatba, azokkal hűtik a kiállítótereket. Hangsúlyozták, hogy a képek biztonságban vannak, elsősorban a látogatók miatt szükségesek ezek az intézkedések.
Szombaton délután ismét a kiállításon jártunk, és ismét magas, 30 fok körüli hőmérsékletet mértünk. Igaz, az elmúlt napokban tovább emelkedett a külső hőmérséklet is.
Csakhogy a páratartalom is magasabb lett, márpedig a Magyar Nemzet által megszólaltatott szakértő által elmondott optimális adatokat figyelembe véve, nem csak a hőmérséklet volt messze az ideálistól, de a páratartalom is magasabb volt valamivel már korábban is az ideálisnál. A restaurátor szakértő arra is rámutatott, hogy az sem mindegy, meddig vannak így a képek, ezért fokozatosan, de mielőbb gondoskodni kell az alacsonyabb hőmérséklet biztosításáról.
A ZSÖk vezetése óvatosan és kissé félreérthetően fogalmazott, amikor arról beszélt, hogy kedden észlelték a klíma meghibásodását, így a Munkácsy-tárlatról számos lapban az jelent meg, hogy csak pár napja van meleg és a ZSÖK vezetése gyorsan reagált a történtekre.
A Szabad Pécs felé történő korábbi, és az elmúlt napokban befutó jelzések szerint azonban a klíma már korábban sem működött.
A ZSÖK vezetése elismerte, hogy a klíma már korábban is elromlott, de megjavították, majd újra meghibásodott, és azt is, hogy a múlt kedd előtti időszakban is lehettek ismét “üzemzavarok”.
Tudomásunk szerint szombaton már járt Pécsett a Munkácsy Alapítvány kurátora, hogy a helyszínen is tájékozódjon. Azt nem tudjuk egyelőre, mit állapított meg.
Eddig az összefoglaló, mutatjuk a teljes cikket.
A Szabad Pécs írta meg azt a múlt csütörtökön, hogy a májusban megnyílt és novemberig tartó pécsi Munkácsy-kiállításon az m21 Galériában 30 fok van, ami akár még árthat is a festményeknek.
A Zsolnay-negyed és a Zsolnay Örökségkezelő (ZSÖK) vezetése másnapi, pénteki közleményében próbálta úgy beállítani a helyzetet, mintha csak pár napig álltak volna 30 fokban a Munkácsy-képek az m21 Galériában. Bizonyos lapokban a Vincze Balázs vezette ZSÖK közleményét úgy értelmezték, hogy kedden romlott el a klíma, és a villámgyors vezetés pár nappal később mobil klímák segítségével már kezelte is a helyzetet.
Csakhogy van ezzel a verzióval néhány nagyon komoly probléma.
Még a ZSÖK-vezetés hivatalos közleményében sem az áll, hogy kedd óta nem megy a klíma, hanem az, hogy “az előre nem látható műszaki problémáról kedden értesült a ZsÖK”. Ez nagyon fontos mondat. Nem azt állítják ugyanis, hogy akkor állt le a klíma. Nem is állíthatják, mert információink szerint már korábban is voltak olyan napok és időszakok, amikor nagyon meleg volt a kiállításon.
Sőt, kérjük olvasóinkat, írják meg nekünk tapasztalataikat, ha a nyár folyamán jártak a kiállításon.
Vélemények
A nagyon megosztó anyagot felvonultató és/vagy szándékosan provokatív kiállításokat nem ide véve a látogatók könyve általában arról szól, hogy dicsérik a szervezést, festményeket, köszönik az élményt, és így tovább.
A pécsi Munkácsy-kiállítás vendégkönyvében is túlnyomórészt ilyen bejegyzések vannak, de a fent említett átlaghoz képest nagyon sok a panasz. Bírálják többen a festmények láthatóságát, a világítást/megvilágítást és azt, hogy a magyarázó szövegek, képek címei nagyon alacsonyra lettek helyezve. Valamint sokan írták meg azt, hogy elviselhetetlen a meleg. És nem a múlt kedd óta, hanem már bőven azt megelőzően is. Július közepén és végén is találunk már ilyen bejegyzéseket, az egyik legkeményebben fogalmazó, július 27-ei beírás szerzője szerint a meleg és a körülmények miatt a tulajdonosnak is el kellene gondolkodnia. És lapunkhoz is legalább két hete jutott el az első jelzés arról, hogy nagy a meleg az m21-ben.
A Szabad Pésc Facebook-oldalán egy kommentelőnk azt írta, hogy ő július 3-án látta a Munkácsy-kiállítást és akkor is nagyon meleg volt a helyiségekben. Az ő beírását is megtaláltuk egyébként, szóvá is tette, amit most leírt oldalunkon is.
Jelek
De van még néhány árulkodó jel, ami miatt azt gondoljuk, a ZSÖK vezetés pénteki közleménye “nem bontja ki az igazság minden egyes szeletét”. Amikor csütörtökön, második ottjártunkkor felhívtuk őket – Magyar Attilát, Vincze Balázst és Komor Istvánt -, azt hangsúlyozták, hogy a képek szempontjából nem probléma a magas hőmérséklet, a páratartalom ideális szinten tartása a fontos. Szó sem volt még akkor mobil klímák beüzemeléséről. (Tudomásunk szerint a témában írt csütörtök esti cikkünk, és a gyakorlatilag azonnali országos médiafigyelem után, másnap, pénteken reggel vették meg a mobilklímákat.)
Vincze Balázs lapunknak nyilatkozva azt mondta, hogy a látogatók érdekében javítják meg a klímát, és reméli, hogy két héten belül erre sor kerül, addigra érkezhet meg az a nagy és drága alkatrész, amit be kell építeni. Ebben a cikkünkben szakértőkre és szakcikkekre hivatkozva írtuk meg, hogy a magas hőmérséklet károsíthatja a Munkácsy-festményeket.
Alap
Teljesen érthetetlen, hogy a ZSÖK-nél ezt a muzeológusi és restaurátori szakmán belüli alapvetést nem ismerték. (Arra gondolni sem merünk, hogy ismerték, csak nem érdekelte őket. ) Furcsa az is, hogy bár korábban tagadták, hogy a magas hőmérséklet önmagában probléma lenne a festmények épségének szempontjából, közleményük szerint most “egy külsős restaurátor is felügyeli a terem visszahűtését és a műtárgyak épségét”.
Egyszer már elromlott, és hetek óta voltak (minimum) üzemzavarok
Megkérdeztük Vincze Balázs ZSÖK-ügyvezetőt, igaz-e, hogy május 17-e, tehát a nyitás óta nem használják a klímát, illetve konkrétan azt is megkérdeztük tőle is és Komor István üzemeltetési vezetőtől, hogy pontosan mikor romlott el a klíma. Az ügyvezető és az üzemeltetési igazgató is azt mondta először, hogy kedd óta. Illetve, hogy egy alkalommal még korábban (május-június környékén) egyszer már elromlott a klíma, de akkor egy, a most szükségeshez képest olcsóbb, de jelentős, mintegy másfélmilliós javítással újra üzemképessé tudták tenni.
Amikor azonban azzal szembesítettük őket, hogy mi bizony tudunk konkrét esetekről, amikor forróbb napokon az elmúlt három hétben sem a klíma, sőt néhány idősebb ember rosszul is lett emiatt, azt mondták, hogy lehet, hogy már előtte is lehetett leállás. Komor István végül egészen pontosan úgy fogalmazott, hogy most kedden derült az ki véglegesen a számukra, hogy nem működik a klíma és elkerülhetetlen egy tízmillió forintot megközelítő összegű javítás, és akkortól helyezték el első körben a ventilátorokat. Előtte pedig valóban lehetett több alkalommal is üzemszünet, amikor a kiállítóteremben nem ment a klíma. Azt is elmondta egyébiránt, hogy a beépített légkondicionáló rendszer meghibásodását egy központi számítógépes rendszer jelezte a ZSÖK üzemeltetési részlegének.

Naplózás, fele-fele
Több muzeológus és restaurátor szakértő is úgy fogalmazott a kérdésünkre, hogy egy ilyen súlyú és színvonalú kiállításon naplózni kellene azt a kezdetektől kezdve, hogy hány fok van a kiállítótermekben és mennyi a páratartalom. Leginkább a profi kiállítótereknek rendelkezniük kellene egy ilyen, az adatokat mérő és rögzítő, naplózó rendszerrel, vagy ha nincs, akkor az ilyen léptékű kiállításokra beépíteni/felszerelni.
Komor Istvánt megkérdeztük arról, hogy tudnak-e szolgálni számunkra ilyen kimutatással, amire úgy felelt, hogy a páratartalmat folyamatosan ellenőrzik és mérik, arról van is kimutatásuk, a hőmérsékletről nincs.
Hárommilliárd a biztosítási érték
Arról, hogy milyen értéket képviselhetnek a Pécsett látható Munkácsy-festmények, Martos Gábor művészeti író, a MúzeumCafé főszerkesztője (javítás 17.20h: volt főszerkesztője) a Szabad Pécsnek azt mondta, hogy a pontos összeget jól mutathatja a biztosításként megkötött összeg, de egészen biztos, hogy milliárdos összegről, vagy azt megközelítő nagyságrendről kell beszélni. Nem a legkönnyebb a pontos értéket megbecsülni, mert kevés Munkácsy-festmény mozog a műkincspiacon, ugyanakkor az egyértelmű, hogy nem csak az egyik legismertebb és egyik legkedveltebb magyar festőről van szó, hanem az egyik legmagasabban jegyzett festőről is. A hazai árveréseken mintegy 300 művet adtak el 30 milliónál magasabb összegért. Két Csontváry-festmény után a legdrágább magyar festmény éppen egy Munkácsy volt, fogalmazott Martos Gábor. Mintegy tizenöt évvel ezelőtt, pontosan 2003 decemberében 220 milliós leütési áron kelt el Munkácsy Mihány Poros út I. című alkotása a Mű-Terem (ma Virág Judit) Galériában. Ezen túl Martos Gábor azt is elmondta, hogy további 18 Munkácsy-festmény van a 30 millió feletti kategóriában. Vincze Balázs ZSÖK-ügyvezetőtől pedig azt is megtudtuk, hogy a Pécsett látható Pákh Imre-gyűjtemény darabjaiból szervezett kiállítás 3 milliárd forintos biztosítási értéken van jegyezve.

Szombat, 16-17 óra – 30-31 Celsius, 54-55%-os páratartalom
Szombaton délután ismét jegyet váltottunk a pécsi m21 Galéria Munkácsy-kiállítására. Ismét volt nálunk hőmérő is, egy harmadik típust vittünk magunkkal. Szombaton délután négy óra körül 30-32 fok közötti hőmérsékleteket mértünk a kiállítás két nagy termében. Most nem egy profi műszerrel mentünk, mint csütörtökön, amely páratartalmat is mér, hanem egy otthoni időt és hőmérsékletet is mutató mobil hőmérővel, így például tizedeseket nem is tudtunk mérni, de a különböző termekben, azok különböző pontjain és ném időbeli elcsúszással mért 30, 31 és 32 fok mindenesetre jelzésértékű. Pláne, ha hozzávesszük, hogy most már a ZSÖK is méri a hőmérsékletet és a párát is, és ottjártunkkor 29,4-29,7 fokot mért a műszer és 54-55 százalékos páratartalmat, akkor minimum azt mondhatjuk, hogy a pécsi kulturális holding vezetői már nagyon várhatják a keddet és a szerdát, amely lehűlést hoz majd.
Magyar Nemzetben igen, Pécsmán nem
Az immáron ismét Orbán Viktor kedves lapjának nevezhető Magyar Nemzet pénteki számában is foglalkoztak a pécsi Munkácsy-kiállítással, illetve a meleggel. Azt bizonygatták, ami a ZSÖK vezetése által kiadott közlemény is tartalmaz, hogy a képek biztonságban vannak. Segítségükre volt ebben Szentkirályi Miklós restaurátor is, aki azt mondta a lapnak, hogy ahhoz, hogy
„a rövid ideig tartó kicsit magasabb hőmérséklet és páratartalom nem árthat meg a festményeknek, de hosszú távon nagyon oda kell figyelni az egyenletes hőmérsékletre és páratartalomra”.
A Pécsma főszerkesztője, Bóka Máté által írt cikk nem említi meg, hogy az információ honnan is származik, mely lap írt először az észlelhető problémáról, vagyis, hogy miért is foglalkoznak ezzel az üggyel. Sem azt, hogy az m21-ben tapasztalható körülmények nyilvánosságra hozatala után történtek újabb intézkedések a helyzet jobbítására. Megjegyezzük, így járt el több pécsi kormányközeli újság is, amelyek már a Magyar Nemzet-cikket citálták. A Pécsma azonban nem is írt a problémáról azóta sem, pedig, mint említettük, a főszerkesztő jegyezte a Magyar Nemzet-cikket.

Turistamágnes
A Pécsmán egy július 26-i cikk az utolsó, amely a tárlattal foglalkozik, Munkácsy, a turista-mágnes címmel, ráadásul fizetett cikk, vélhetően a ZSÖK megbízásából, habár ez a cikkből és a jelzésből nem derült ki egyértelműen. Mindenesetre a cikkben nem említik, hogy meleg lenne a kiállításon, noha ebből az időszakból számos panaszos bejegyzést találtunk a vendégkönyvben, és a cikkből az is kikövetkeztethető, hogy a szerző július 23-án kedden kereste fel a kiállítást, hogy megírja a PR-cikket, amikor is 30-31 Celsius fok volt a nap folyamán Pécsett.
Szentkirályi András: 18-22 Celsius, 30-40% páratartalom
Visszatérve a Magyar Nemzet cikkre: a Magyar Művészeti Akadémia-tag, Munkácsy Krisztus-trilógiáján is dolgozó festményrestaurátor úgy fogalmazott, hogy mégha rövid ideig kicsit magasabb páratartalom és hőmérséklet nem is okozhat problémát, nagyon komolyan kell venni a kérdést. A legnagyobb gond az, ha óránként ingadozik a páratartalom, akkor nagyon megemelkedik a hőmérséklet és ez a folyamat hosszabb ideig eltart.
„Ez nemcsak a festményeket viselheti meg, hanem a díszkereteket is, hiszen ilyenkor többször is nedvességgel szívja meg magát a tárgy, majd ezt a nedvességet többször is leadja, s közben egyre kisebb lesz.”
Sőt: a Magyar Nemzet azt írta, hogy a szakember szerint a Munkácsy-képeknek 18–22 Celsius-fok az optimális, és 30-40 százalékos páratartalmat kell biztosítani. A páratartalom tehát még annyira sem lehet magas, mint más festett képek esetében, amelyeknek a 40-50 százalék közötti érték a megfelelő. Márpedig így a hét közepén mért 45 százalékos páratartalom, pláne a most szombaton, a ZSÖK által mért 54-55 százalékos páratartalom is kifejezetten magasnak számít, nem csak a 30 fok körüli hőmérséklet.

Szombaton délelőtt, hivatalos munkanapon írtunk az MMA sajtósának, azt kérve, segítsen nekünk, hogy elérjük Szentkirályi Miklóst, de egyelőre válaszra sem méltattak. Szentkirályitól azt szerettük volna megtudni, hogy a véleménye szerint vajon mennyi idő lehet az, amikor már valóban nagyon problémás lehet a festett képek, pláne a Munkácsy-festmények számára a nem optimális hőmérséklet, nem optimális páratartalom és a nem kiegyensúlyozott-állandó, hanem ingadozó értékek. Avagy, ha erre nem tud felelni, akkor mi számít még rövid időszaknak ebből a szempontból.
Megjegyezzük, hogy a Magyar Nemzeti Galériában a Munkácsy- és Paál László-festmények éppen a már korábbi cikkeinkben is emlegetett speciális festékek miatt külön, speciálisan klimatizált teremben kaptak helyet.

Heitler András: egy profi kiállítóhelynek biztosítani kell a megfelelő, optimális körülményeket
Megkerestük viszont ugyanezzel a kérdéssel Heitler András festőrestaurátor művészt, a Magyar Képzőművészeti Egyetem docensét, oktatási rektorhelyettesét, a “Képző” Restaurátor Tanszékének vezetőjét. Ő úgy felelt, hogy erre a kérdésre szinte lehetetlen válaszolni, nagyon nehéz lenne bárkinek azt felelősséggel kijelenteni, hogy mikortól, mennyi idő múltán ártalmas a képeknek, vagy okoz jelentős károsodást a nem megfelelő körülmény. Ráadásul azt sem lehet feltétlenül azonnal megmondani, hogy történt-e károsodás, ha komoly műszerekkel megmérik a képeket és van előzetesen is ilyen jellegű mérési adat, mert akár később is jelentkezhetnek változások. Annyit azonban egyértelműen ki lehet jelenteni szerinte, hogy egy profi kiállítóhelynek ezeket a megfelelő körülményeket biztosítani kell, és a 30 fok körüli értékek extrém magasnak számítanak, és egészen biztos, hogy mielőbb az optimális feltételeket kell biztosítani. Az is biztos ugyanakkor, hangsúlyozta, hogy a visszaállításnak vagy beállításnak fokozatosan kell megtörténnie. Ezzel egyébként az m21-et irányító ZSÖK-vezetésben is tisztában voltak, Vincze Balázs és Komor István is elmondta már korábban lapunknak, hogy erre természetesen figyelni fognak.
2×4
Cikkünk elején jeleztük azt, hogy több szempontból is ellentmondásosan nyilatkoztak, vagy legalábbis részleteket tekintve változóan a ZSÖK vezetői, amikor a kiállításon tapasztaltakkal szembesítettük őket. Vélhetően a kialakult botrány miatt is változtattak. Például a mobilklímák beüzemelésével.
Ilyen kis finomhangolás lehet az is, hogy a pénteki közelmény szerinti négy mobilklíma szombaton délután már megduplázódott, termenként volt négy mobilklíma beállítva a festmények mellé, azaz összesen nyolc működött, mindegyik 16 fokos értékre volt állítva. Ennek köszönhetően, ha sokat nem is sikerült levinni a hőmérsékletet, csupán 1-2-3 fokot a termekben, a lényeg inkább az, hogy meg lehetett akadályozni azt, hogy ne menjen még feljebb a hőmérséklet. Másképpen fogalmazva, a kinti hőmérséklethez képest sikerült néhány fokkal hűvösebbet elérni a kiállításon, ellentétben a szerdán és csütörtökön tapasztaltakkal, így a látogatók számára is kedvezőbb volt a festmények megtekintése – és igen, az ígért limonádét is megkaptuk.
Hamarabb megjavíthatják a klímát
Hogy mennyit javult a helyzet, illetve hogyan ítélhetik meg a festmények környezetét, arról információink szerint a képek tulajdonosa, Pákh Imre által létrehozott Munkácsy Alapítvány is tudakolózott, úgy tudjuk, szombaton Pécsre érkezett az alapítvány egyik kurátora.
Persze, az is lehet, hogy a korábban tudottnál előbb lesz javulás. És nem csak a kedden-szerdán előrejelzés szerint érkező lehűlésre gondolunk. Csütörtökön és pénteken is körülbelül két hetet mondott Vincze Balázs és Komor István is arra, hogy mikorra lehet megjavítani a klímaberendezést. Az m21 központi légkondicionálóját is karbantartó cég ugyanis ennyi időt mondott előzetesen annak a fődrabanak a cseréjére, beszerzésére a ZSÖK-vezetésnek, amelytől a klíma megjavulását remélik. Ugyanakkor szombati ottjártunkkor, éppen amikor a kiállításom voltunk, találkoztunk a tárlaton Vincze Balázs ügyvezetővel is, aki éppen ellenőrizte a körülményeket és próbálta elintézni, hogy gyorsabb legyen a javítás. Nps, úgy tűnik, egy másik beszállítótól és klímás cégtől gyorsabban és talán még olcsóbban is 6-7 milliós áron beszerezhető lesz az alkatrész. Előreláthatóan akár már kedden vagy szerdán megérkezhet, ami azt jelentheti, hogy akár már a hét vége felé ismét működhet szerencsés esetben a légkondicionáló az m21-ben.

Fél évig tart, de nagyon gyorsan találhatták ki
Annak idején a Szabad Pécs írta meg, hogy Munkácsy-kiállítás lesz Pécsett, habár ezt még nem sokkal a tervezett megnyitó előtt is titkolták. És, hogy mindez azért is érthetetlen, mármint hogy gyakorlatilag titkolják, mire készülnek, avagy kis túlzással látszólag kapkodva szervezték meg és hozták tető alá a tárlatot, mert egy kiemelt kiállítást akár fél-egy évre előre is be kell harangozni – éppen azért, hogy sikeres lehessen és minél több látogatója legyen. A csoportok esetében (pl. osztálykirándulások) ugyanis egy-egy utazás és program jó előre el van döntve, tervezve. Aztán persze valóban bejelentették, hogy lesz Pécsett Munkácsy-kiállítás.
Mindennek egyébként azért is van jelentősége cikkünk szempontjából, mert az m21 Galéria egy kifejezetten kortárs művek bemutatására hivatott galéria, sőt akkori információnk szerint tervezetten is egy kortárs művész kiállítása lett volna az m21-ben májustól kezdve.
A festett képeknek, és a nem a Munkácsy-alkotásokhoz hasonló érzékeny anyagoknak is, mint írtuk is, fontos, hogy nagyjából 40-60 százalékos páratartalom mellett mutassák be őket, és nem extrém melegben vagy hidegben. A kortárs művek viszont még ebből a szempontból is kitűnhetnek, éppen az általában újabban használt, ellenállóbb, modern anyagoknak, illetve a műtárgyak viszonylagos fiatal voltának köszönhetően. Vagyis kevésbé vannak/lehetnek kitéve a közvetlen fizikai körülményeknek, sokkal kevésbé kell attól tartani, hogy károsodhatnak, mint például egy olyan érzékeny anyag esetén, mint Munkácsy 19. századi művei.
Magyarul kijelenthető, hogy ha a korábbi, az m21-ben rendezett kiállítások zömében esetleg nem is használták a klímát (például, mert nem volt olyan meleg, vagy mert spórolni akartak volna), akkor sem tűnt volna fel az az év nagy részében a látogatóknak, és talán semmiféle veszélyt sem jelentett volna a kiállítandó műtárgyakra nézve.
Éppen ezért a klíma kérdése, illetve a biztosítandó hőmérséklet és a páratartalom nem is volt soha ilyen központi kérdés az m21 esetében, ahol valóban leginkább kortárs kiállításokat rendeztek eddig.
Frissítés 17.25h – Egy olvasónk júniusban a meleg és a világítás miatt is dühös volt
Új cikkünket látva írt egy olvasónk, aki június végén járt a pécsi Munkácsy-kiállításon, és egy fotót is mellékelt leveléhez. Azt írta, hogy “ezt a képet június végén készítettem, hogy mennyire rossz a világítás. Már akkor is ventilátorok mentek, és kérdeztem a teremőrtől, hogy ez ugye, vicc. Azt mondta, nem működik a klíma, és valószínűleg nem is fog.”
Megj. 1.: olvasónkat hosszú ideje, személyesen is ismerjük, különösen megbízható és precíz embernek ismerjük és ismerősei körében is ez az általános vélekedés vele kapcsolatban. Személyazonosságát azonban nem fedjük fel.
Megj. 2.: természetesen, lehetséges. hogy ez az az eset, amelyikre utaltak, éppen az, amikor első alkalommal romlott el a klíma, és nyilvánvalóan egy teremőr tájékoztatása nem tekinthető hivatalos álláspontnak, de jelzésértékű a történet.

