Civil kezdeményezés indult Sásdon, mert a helyiek úgy értesültek, hogy a decemberi menetrendváltozás nem sok jót hoz a térség tömegközlekedésének. Komló is érintett lehet, de a pécsiek örülhetnek.

Támogasd a Szabad Pécs működését!

A sásdi vasútállomás nem csak a kistérségi központban élőknek fontos, hiszen sok komlói is innen közlekedik IC-vel Pécs vagy Budapest irányába. Ezért is háborodtak fel sokan, amikor először még tavasszal MÁV dolgozóktól úgy értesültek, hogy a 2019/2020-as menetrendben már nem szerepel majd Sásd az IC megállók között. Eddig naponta nyolc IC-járatpár állt meg a kisvárosban, azonban a helyiek attól tartanak, hogy ez év végétől egyre módosul, ráadásul olyan időpontra, amiknek a kihasználtsága – pont a rossz időpont miatt – jóval kisebb lesz.

A helyiek úgy tudják, hogy a kb. kétóránként közlekedő IC-k, azaz a Baranya, a Tenkes, a Tettye, a PTE, a Mecsek, a Dráva, a Zengő és Sopianae IC-k menetrendjének módosítása két települést érint leginkább: Pincehely és Sásd. Ezen megállók kiiktatásával kb. 10 perccel csökken majd az Intercity-k Pécs és Budapest közötti menetideje, ami így talán ismét három óra alá csökken.

Információik szerint naponta egy járatpárnak tervez csupán megállást a MÁV-Start, a Tubes IC-nek, ami az egyetlen olyan IC-járat, amely eddig sem Sásdon, sem Pincehelyen nem állt meg. Az aktuális menetrend szerint ez a járat délelőtt közlekedik Pécsről Budapestre, késő délután Budapestről Pécsre.

Mivel a helyiek úgy látták, hogy a városvezetés nem tett meg mindent a térséget súlyosan érintő változtatás megakadályozása érdekében néhány hete petíciót indítottak. A kezdeményezés élére Takácsné Somogyvári Mária állt, aki a Szabad Pécsnek azt is elmondta, nem csak online gyűjtenek aláírásokat. A nyomtatott íveken szereplő aláírásokkal együtt így már több mint 2000-en fejezték ki tiltakozásukat. Takácsné egyébként önkormányzati képviselőként indul a közelgő választásokon, de hangsúlyozza, hogy nem politikai ügyről van szó. “Mivel a családunk is érintett, ezt az ügyet akkor is tovább fogom vinni, ha nem kerülök be a képviselőtestületbe” – mondja Takácsné, aki az aláírásokat a MÁV-hoz szeretné eljuttatni. Az aláírásokat folyamatosan gyűjtik, péntekenként a helyi piacon is standol az aktivista, és a cél az, hogy 5-6 ezer támogatója legyen az ügynek.

Ezzel a táblával gyűjtik az aláírásokat – Fotó: Takácsné Somogyvári Mária

Kaposvár és Komló is érintett

Még hétfőn megkerestük a MÁV-Startot is, de konkrét kérdéseinkre nem válaszoltak, csak annyit írtak, hogy a 2019/2020-as menetrend kialakítása jelenleg folyamatban van. Véglegesítése az ősz folyamán történik meg, és a tervek szerint Sásd településen a továbbiakban is elérhető lesz az IC-szolgáltatás. Azt egyelőre nem részletezték, hogy ez pontosan milyen mértékű szolgáltatást takar és mely járatokat érint egy esetleges módosítás. Azt sem árulták el, hogy az állomás milyen utasforgalmat bonyolított az elmúlt években.

Azt, hogy az aktivisták által gyanított módosítást komolyan kilátásba helyezte a MÁV – és hogy erről már lehettek információk májusban is – egy szentlőrinci dokumentum is megerősíti:

A szentlőrinci önkormányzat menetrendi egyeztetéséről beszámoló tájékoztató Pincehelyt is említi, és tény az is, hogy a környékbeliek ott is aláírásgyűjtésbe kezdtek néhány héttel ezelőtt. Úgy tudjuk, hogy a tárgyalásokat most újra felvették a MÁV-val.

De nem csak a két település lakói, hanem például a komlóiak is érintettek. Eddig sem volt igazán jó a csatlakozás a Budapest-Pécs vonalon közlekedő IC-k tekintetében, de a feladvány újabb elemmel bővül. Komlóról Sásdra, majd Sásdról Dombóvárra kell majd eljutniuk.

Azonban a szöveg alapján még az is sejthető, hogy a kaposváriaknak sem lesz egyszerűbb az élete, hiszen az érintett IC-k “kaposvári közvetlen kocsicsoportot sem továbbítanak” majd a tervek szerint. Megkérdeztük a MÁV-tól, hogy ez pontosan mit jelent például a Kaposvárra közlekedők számára, ha válaszolnak, akkor frissítjük a cikket.

Hétfőn megkerestük Rabb Győzőnét, Sásd polgármesterét, hogy az önkormányzat hogyan látja a kérdést. Kedden késő délután sikerült vele telefonon beszélni és elmondta, hogy véleménye szerint ez most kampánytéma. Azt elismeri, hogy a tervek szerint valóban kevesebb IC fog Sásdon megállni, de véleménye szerint az önkormányzat nem sokat tehetett. Konkrétan egy reggel Budapestre és este egy Pécsre közlekedő IC lesz, erről a MÁV tájékoztatta a település önkormányzatát még májusban. A polgármester azt is elmondta, hogy az állami cég munkatársai két dologgal indokolták a tervet. Egyrészt nagyon kicsi utasforgalmat bonyolít az állomás, másrészt így 10 percet javulhat az IC-k Budapest-Pécs közötti menetideje. Viszont Rabb Győzőné azt is elmondta, hogy a sásdi állomásról elérhető lesz az Intercity-csatlakozás: személyvonatok Dombóvárra szállítják majd az utasokat. A javaslatot a polgármesteri hivatal munkatársai át is küldték szerda délelőtt a Szabad Pécsnek:

A MÁV javaslata Sásdnak

Nem törődnek bele

Takácsné Somogyvári Mária többször is hangsúlyozta, hogy nem törődnek bele a tervezetbe, mert úgy érzik, hogy ez egy újabb lépés a leszakadás irányába. Ráadásul véleménye szerint az alacsony kihasználtság sem indokolja a megállóhely megszüntetését. Úgy látják, hogy ha a petíció nem ér célba, akkor tovább és más módon fognak akciózni.

Ráadásul egy kicsit el is húzzák az orruk előtt a mézesmadzagat mivel a forgalomtechnikai okokból az IC-k továbbra is megállnak majd Sásdon. De mivel forgalomtechnikai okokból állnak csak meg így a fel- és leszállás nem lesz engedélyezve. Azaz előfordulhat, hogy egy Budapestről Sásdra utazónak Dombóváron le kell szállnia, hogy aztán továbbvonatozhasson Sásdra.

KategóriákMETÁL