Soha nem adnánk ilyen aljas címet egyetlen cikkünknek sem. Ez nem a mi címünk, nem a mi stílusunk. Ez a cím konkrét és szándékos hazugságra utal. A Szabad Pécs azt igyekezett ilyen feltűnő módon illusztrálni, hogy egyrészt a kormányzati propagandaoldalak kb. milyen címet adtak volna, ha most más szereplőkkel ugyanarról írnának, mint amiről az alábbiakban mi írunk. Másrészt szerettünk volna rávilágítani egy egészen abszurd helyzetre a pécsi “médiából”.

A cikk a hirdetés után folytatódik



A mai nap egyik részben pécsi vonatkozású híre az, hogy szerdán tartottak egy sajtótájékoztatót Pécsett (lapunk nem volt jelen, nyilván tudják, miért). Kiderült, hogy Palkovics László, a Fidesz-KDNP kormány innovációs és technológiai minisztere előzőleg találkozott és megbeszélést folytatott Vári Attilával (is?), a Fidesz-KDNP és az ÖPE (ennek még lesz jelentősége) pécsi polgármesterjelöltjével.

A miniszter azt mondta, hogy a kormány döntése értelmében 2022-től a 25 ezer főnél népesebb településeken “már csak elektromos meghajtású autóbuszokat szeretnénk látni, azok beszerzését támogatják”. Erről a tervezett programról amúgy már volt híradás korábban. És ebbe a körbe nyilvánvalóan Pécs is beletartozik (bárki is lesz a polgármester, Szeged is megkapja, Pécs is, és Szombathely is).

Annak azért kell valamelyest drukkolni, hogy az egyértelműen a pécsi Fidesz-KDNP-vezetés időszakához kötődő, az elmúlt évtizedek egyik legjelentősebb pécsi korrupciós ügye után (a korrupció miatt igen drágán) Pécsre került használt hollandiai Volvo-buszok még bírják addig szuflával.

Palkovics azért nem hiába érkezett Pécsre, a város lakói örülhetnek, kedvezően nyilatkozott:

”Úgy gondolom, Pécs lesz az első olyan város, ahol ez meg fog történni, ehhez minden feltétel adott, ebben mindenképpen támogatást fogunk nyújtani”.

A fenti hír megjelent a teljes pécsi kormányzati médiában (ők ott voltak a sajtótájékoztatón, nyilván, tudják, miért), nagyon is pozitív felhanggal – és most amúgy jogosan is.

Már persze, ha elhisszük Pécsett egy fideszes miniszter állítását arról, hogy majd pont Pécset fogják minden város elé helyezve felvirágoztatni.

Mindenesetre még egyszer mondjuk: a hírt, miszerint minden busz elektromos busz lesz hamarosan Pécsett, óriási lelkesedéssel tálalták a Fidesz-lapok. És ezúttal tényleg csak finoman, mögöttes sejtetésként van ott a cikkekben, hogy ebben azért Várinak lehet majd szerepe, vagy hogy igazából ő az oka és eredője a jó hírnek.

Idáig mindez még nem is lenne a szokásosnál gyomorforgatóbb (lásd még hatalommal való visszaélés-e, európai stílus-e a kampány ezen része), viszont nem is olyan régen, tavaly szeptemberben az egyik pécsi kormányhű oldalon megjelent egy hír, olyasféle címmel, hogy akár össze is omolhat a pécsi buszközlekedés.

Aztán kiderült, hogy Kővári Jánosék (ÖPE) javaslatáról és e-buszok beszerzését sürgető aláírásgyűjtéséről szól a fáma, a cikk pedig erre utalva arról, hogy ha az egyik napról a másikra lecserélik a buszparkot elektromosra, akkor kb. itt van a vég, összeomolhat a rendszer.

Amúgy tényleg, ilyen szintű villámgyors átmenet több, mint kockázatos lenne, de ehhez nem kell közlekedési szakértőnek, de még csak műszaki beállítottságúnak sem lenni.

Tudni kell, hogy annak a cikknek az idején Kővári János még nem állt be a Fidesz és Vári Attila mögé, mint ahogyan az mára megtörtént. Kvázi ellenzéki volt, kb. konstruktív ellenzékinek mondva magát, és némi borsot valóban tört is a fideszesek orra alá (is). Persze, valójában nagyon is lehetséges, hogy Kővári csupán arra hajtott, hogy ő lehessen a Fidesz polgármesterjelöltje Pécsett a politikailag meggyengült Páva és a politikailag ismeretlen Vári helyett. Az élet azonban mást hozott a számára.

Mindenesetre Kővári valóban szorgalmazta, hogy az előirányzottnál több e-busz érkezzék Pécsre, és vegyenek el az akvapark-pénzből inkább.

Az említett propagandacikkben egy pécsi kötődésű közlekedési szakembert szólaltattak meg. Ő egy feltevésre adott szakmai választ, jóhiszeműen, és így is adták elő neki az újságnál az elmondása szerint. Arra a hipotézisre felelt, hogy mi lenne, ha másnap, mindennemű előzmény nélkül lecserélnék Pécsett az összes buszt elektromosra. És ebből lett végül az az írás, hogy akkor akár össze is omolhatna a közlekedés, itt lenne a vég, járhatna mindenki gyalog stb.

Politika?

Sőt a cikkben még egy keretes írásban arról is értekeztek, a szakértőre hivatkozva, hogy nem is olyan biztos ám, hogy az e-buszok mellé kell a voksot letenni, hiszen annyi más új technológia van még.

Amúgy ennek szakmai vitája korántsem lenne badarság.

Ám akkor ennek a szakmai jellegű keretes írásnak irányított politikai mondanivalója is volt, az újság szempontjából. Ahogyan most annak is ugyanúgy van politikai szála, egyfajta politikai érdek, hogy ugyanaz az újság (és az akkori írást átvevő másik propagandalap) ezt a keretes írást, vagy ahhoz hasonlót a mostani, friss, a Palkovics-Vári-páros szereplésével felturbózott cikkeikbe nem tették be. Jóindulatúan azt mondhatjuk, hogy most már nincs bennük semmi kétkedés e téren, jönnek az e-buszok, örülni kell nekik, nincs is jobb biztosan.

Csakhogy a fideszes újságban tavaly ősszel nyilatkozónak felkért szakértőnek senki sem mondta, hogy úgy fogják majd összekötni a nyilatkozatát a cikkben, hogy a Kővári féle tervekre mutatnak rá vele, és Kővárit próbálják vele lejáratni.

Merthogy nem arról szólt valójában a Kővári-féle elképzelés, amit a szakértőtől kérdeztek hipotetikusan, hogy egyik napról a másikra kellene lecserélni a buszokat elektromosra Pécsett. Kővári ilyet sosem mondott, hogy ezt szeretné.

A szakértő kérte, hogy módósítsák az újságban a saját nevével vállalt nyilatkozatát, avagy vegyék le a cikket. Csakhogy egyikre sem volt hajlandó a “szerkesztőség”. Azt már nem tudjuk, volt-e valamilyen módosítás a cikken azóta, de a lényeg még mindig ott van ma is az említett hírportálon: a szakértő Kőváriék akciója kapcsán mondta el nekik, amit elmondott – noha ez nettó hazugság.

Sőt, annak idején ezt a történetet egy, Kőváriék (ÖPE) által akkoriban gründolt pécsi portálon meg is írták egy cikkben, látszólag mentve a szakértő becsületét, és jól betakarva a propagandalapot.

A nagy baj csak az, hogy lapunk úgy tudja, hogy a teljesen ártatlanul két szék közé eső szakértő annak a cikknek a közléséhez sem járult hozzá ebben a formában. És hogy aztán Kőváriékat is kérte, hogy vegyék le a cikket, vagy módosítsák, de ők sem hallgatták meg a kérését, ma is látható az oldalon, és nem is módosították.

Így lett “kerek” az a történet.

A mai nagy propis örömködéssel pedig, hogy jöhet a teljes e-buszpark Pécsre, elsőként, még egy picit kerekebb. Már ha ilyen lehetséges egyáltalán.

KategóriákPOP