A Mandulafa intézményvezetőjével, Nemerey Péterrel a kerek évfordulókat ünneplő Waldorf-hét megnyitója után beszélgettünk. Ugyanis, tízéves a pécsi Waldorf-iskola és 100 éve nyílt meg az alternatív oktatási mozgalom első óvodája Németországban. A két jubileum alkalmából pénteken délután az iskola tanulóinak munkáiból nyílt kiállítás, amit a szülői kórus éneke kísért a Civil Közösségek Házában.

A cikk a hirdetés után folytatódik



A megnyitón nem igazgatóként, intézményvezetőként, hanem osztálytanítóként  mutatkozott be. Miért? 
Az intézményvezetői tisztséget és az ezzel járó felelősséget én viselem, de együtt döntünk tanárainkkal. Konszenzusra törekszünk, ami nem egyszerűsíti meg az életünket, de átláthatóbbá és körültekintőbbé teszi a működést.

Az alternatív oktatási módszereknek nem éppen kedvező a mai légkör, hogyan élik ezt meg? 
Én úgy látom, bár a környezetet annyira alaposan nem ismerem, hogy a Waldorf pedagógiának komoly támogatottsága van. Olyan létszám van mögötte, amit már nehéz figyelmen kívül hagyni. Ráadásul a felsőoktatásba, szakmai életbe olyanok kerülnek a Waldorf-intézményekből, akik nagyon jól megállják a helyüket.

Kik választják a Mandulafát?
Sokféle motiváció van. Van, aki ismeri már a módszereinket és van, aki egész egyszerűen mást keres. Akad, aki 1-2 év boldogtalan és sikerélményektől mentes általános iskolai pályafutás után kerül hozzánk. 

A másik irányba is van átjárás?
Leginkább költözés miatt szokott előfordulni, mert a család új lakhelyén nincs hasonló intézmény. Nálunk lassabb a tempó, a folyóírást például harmadik osztály végére tanulják meg a gyerekek. Emiatt a 4., 6. és 8. osztálynál lehet könnyebben váltani, de nem szokott problémát jelenteni. Hozzánk pedig minden évfolyamba érkeznek gyerekek. Viszont minél magasabb évfolyamba, annál nehezebb felvenni azt a tanulási módszert, amit mi alkalmazunk. Nincsenek osztályzatok, nem kell minden tantárgyból jól szerepelni. Magához képest tegye meg a gyerek amit tud, és azt értékeljük, hogy magához képest tud előrelépéseket tenni.

Nem nehéz az átmenet egy teljesen más típusú középiskolásba? 
Gyakori aggodalom ez, de három osztályunk ment eddig ki és mindenkit oda vettek fel, ahová szeretett volna menni. Ez azt is mutatja, hogy a gyerekek ismerik a saját képességeiket, anélkül, hogy osztályzatokat kaptak volna. És tudják, hova érdemes jelentkezniük.

Kérünk, hogy támogasd a Szabad Pécs, a szabad sajtó működését!

Nem csak tanulmányi szempontból érdekes a váltás. Az új viszonyokat hogyan élik meg?
A leggyakoribb visszajelzés, hogy kevesebb személyes figyelmet kapnak. Nálunk a tanárok nagyon jól ismerik a gyerekeket. Tudják, hogy mit szeretnek, tudják miben jók. A középsikolákban a tanároknak valószínűleg kevesebb lehetőségük van ezt megvalósítnai. Ezt hiányként fogalmazták meg a volt tanulóink.

Az alternatív oktatási intézményekkel szemben gyakori kritika, hogy az elit gyermekeinek képeznek burkot. Így látszik belülről is?
Nem vagyunk elitiskola. Alapvetően nem a tehetősek iskolájáról van szó, a Waldorf-iskolákon belül van egy olyan szociális háló, ami lehetővé teszi azoknak is a bejutást, akik nem tehetősek. Az első Waldorf-iskola gyári munkások gyerekeinek nyitott meg. Nyilván nem ez a jellemző Magyarországon sem már, mert akik ezt a pedagógiát választják, jellemzően tájékozottabbak, érdeklődőbbek, de ez társadalmi státusztól független.

Adódik, hogy Waldorf-középsikola is lehetne Pécsen. Van ilyen szándék?
Alapítói folyamatban vagyunk, három éve aktívan dolgozunk rajta. Több irány is lehetséges, azaz például több dél-dunántúli Waldorf-intézmény összefogásából születhet egy ilyen kezdeményézeés, de az is szóba került, hogy mi magunk csinálunk egy középiskolát. De ez egy sokkal nehezebb vállalás, mint általános iskolát kialakítani. A középiskolás korosztály igényei kielégítéséhez egy nagyon megfontolt, körültekintő alapításra van szükség. Úgy érzem, hogy 1-2 éven belül lehet Waldorf-középiskola Pécsen.

A Mandulafa a térség egyetlen, alternatív pedagógiai program szerint működő köznevelési intézménye, ahol jelenleg mintegy kétszáz gyermek nevelkedhet a Waldorf-pedagógia elvei szerint. A Waldorf-hét keretében október 24-én az érdeklődők betekinthetnek az 1-8. osztályosok mindennapjaiba. Október 26-án a szülők is megtapasztalhatják egy napra, milyen élmény Waldorf-diáknak lenni: részt vehetnek különböző foglalkozásokon, élményórákon, majd beszélgetés következik az iskola múltjáról, történetéről, és a közösség jövőjéről, a gimnáziumalapítás kérdéséről. 

KategóriákMETÁL