A komlói, szekszárdi és a nagykanizsai polgármesterek elhíresült egyszemélyi döntései miatt kérdezte Hohn Krisztina, az LMP országgyűlési képviselője a Belügyminisztert arról, hogy tervezik-e a polgármesterek feladatait egyértelműen szabályozni. Megírtuk: korrupcióellenes nemzetközi civil szervezet hazai képviselője, a Transparency International Magyarország Alapítvány jogi álláspontja szerint a három polgármester törvénysértést követett el minden más polgármestertől eltérően meghozott egyszemélyi döntéseivel.
A cikk a hirdetés után folytatódik
Pintér Sándor belügyminiszter nevében Pogácsás Tibor, a Belügyminisztérium államtitkára válaszolt Hohn Krisztina, az LMP országgyűlési frakciójának tagjának, az Új Kezdet alelnökének polgármesterek hatáskörére rákérdező kérdésére.
Hohn Krisztina a Komlón, illetve aztán Szekszárdon és Nagykanizsán történtek miatt kérdezte azt meg a Belügyminisztertől, hogy
„Tervezi-e a kormány, hogy egyértelműen szabályozza a veszélyhelyzet idejére a polgármesterek hatáskörét?”
A három említett, ellenzéki többségű, de fideszes polgármester által vezetett városokkal kapcsolatban a Transparency International Magyarország Alapítvány a minap írt levelet törvényességi felügyeleti eljárás megindítását és a törvényesség helyreállítását kérve Pintér Sándor belügyminiszternek és Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszternek.
Az államtitkár Hohn Krisztinának adott írásbeli válasza szerint Magyarország Alaptörvényének 48-53. cikke határozza meg a különleges jogrend típusait, és az 53. cikk nevesíti a veszélyhelyzetet.
A kihirdetett veszélyhelyzetben, mint különleges jogrendben pedig a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló törvény 46. paragrafus 4. bekezdése határozza meg az önkormányzati feladat- és hatáskörgyakorlás szabályait.
Ez utóbbi egyébként a következőket mondja ki: veszélyhelyzetben a települési önkormányzat képviselő-testületének, a fővárosi, megyei közgyűlésnek feladat- és hatáskörét a polgármester, illetve a főpolgármester, a megyei közgyűlés elnöke gyakorolja. Ennek keretében nem foglalhat állást önkormányzati intézmény átszervezéséről, megszüntetéséről, ellátási, szolgáltatási körzeteiről, ha a szolgáltatás a települést is érinti.
Ezek szerint tehát a polgármesterekkel kapcsolatos veszélyhelyzeti intézkedési jogköröknek, a fentieknél konkrétabb körülírása most nincs napirenden, elégségeseknek vélik a már meglévő szabályokat és törvényeket. Vélik ezt annak ellenére is, hogy három esetben is történhetett – illetve a TI Magyarország jogi véleménye szerint történt is – törvénysértés mégpedig polgármesterek részéről – és talán éppen a konkrétabb szabályozás hiánya miatt.

19? Lapot!