Szakértők szerint a címben olvasható kérdés, igazából nem is kérdés. Persze, csak ha nem szeretnénk, hogy a témában a gyerekek egyik elsődleges információforrása például az online pornó legyen. Ráadásul a nem kívánt terhességek, és a nemi betegségek száma is csökkenthető: oktatással. Moldovában így csinálják.

A cikk a hirdetés után folytatódik



Lengyel, moldovai, cseh és német újságírókkal közösen indított sorozatunkban olyan cikkeket írunk, amelyeknek a témája összeköti az országokat. Ez az Off the beaten track. Ezt a cikket Georgeta Carasiucenco írta.

Eugenia Smochina a moldovai Orheiben román nyelvtant és irodalmat tanít. Diákjainak nem csak a legismertebb román költőről, Mihai Eminescúról és esszék írásáról beszél, hanem óvszerekről és szifiliszről is. Nem könnyű témák ezek egy hagyományőrző, patriarchális társadalomban, amely ráadásul istenfélő is, és ahol hivatalos, tanrendi keretek között zajló szexuális nevelés nincs.

Orheitől 30 km-re északra egy 12. osztályos tanuló, Ana-Maria Odobescu arra tanítja az osztálytársait, hogy kit kell kérdezniük, amikor a testük olyan változásokon megy keresztül, amelyeket nem értenek.

Kettejüket az a meggyőződés köti össze, hogy szexuális felvilágosítás és reproduktív egészségügyi oktatás nélkül az egészséges és szabad társadalom elképzelhetetlen.

Javuló statisztikák

Moldovában 22 évvel ezelőtt a fiatal, azaz 19 éves kora előtt anyává váló nők száma 7 206 volt. Ugyanebben az évben 1058 fiatal – 19 évesnél fiatalabb – férfi lett apa. Az elmúlt két évtizedben a helyzet nagyon megváltozott: összesen csak 2196 fiatalkorú lány, és csak 167 fiú vált szülővé. Miközben a lakosság létszáma a hivatalos adatok szerint alig 100 ezer fővel csökkent a ma 3,5 milliós országban.

Közben az abortuszok száma is jelentősen csökkent a fiatal lányok körében. Míg 1998-ban 3001 terhességmegszakítást regisztráltak, 2018-ban csak 645 volt.

A szexuális úton terjedő betegségek esetében a helyzet egészen más. A Moldovai Köztársaság hivatalos szervei és civilek közreműködésével készült, 2017-es jelentés szerint a HIV-fertőzések 11,9%-a 15–24 éves fiatalokat érintett. A fertőzés fő módja a heteroszexuális kapcsolat volt. Összességében a 2017-ben újonnan regisztrált esetek 81,09%-a volt szexuális kapcsolat útján történő fertőzés. A fennmaradó alig 19%-ot az intravénás kábítószer használat közben, az azonos neműek közötti szexuális kapcsolatban átadott és az gyermeküket meg megfertőző anyák esetei együttesen adják ki. Érdemes megemlíteni, hogy körülbelül 20 évvel ezelőtt a helyzet fordított volt: a legtöbben intravénás drogok miatt fertőződtek meg.

A társadalom nincs felkészülve a szexuális nevelésre

2005-ben a moldáv oktatási minisztérium bevezette az „Életvezetési készségek” című tárgyat, amit a mai napig sok vita övez. A tárgy keretében olyan témákat kellene körbejárni, mint a fogamzásgátlás, a szexuális úton terjedő fertőzések, a személyes higiénia, a megfelelő táplálkozás, a szakmai célok, a stressz, a drogok, az emberi jogok és még sok egyéb.

A tankönyveket és a kurzust sokáig be sem vették a kerettantervbe. A tankönyveket visszavonták, és a tárgyat magát is megszüntették, mivel szülők egy része és egyházi képviselők is tiltakozásokat helyeztek kilátásba. “Fogamzásgátlással kapcsolatos információkat és egyéb a gyermekek lelkét megrontó különféle perverziókat propagál” – állították. Manapság néhány tanár mégis információforrásként használja a kurzus tankönyveit.

A heves ellenállását az váltotta ki a tárgy ellen, hogy sem a társadalom, de még a szakemberek sem voltak kellően felkészülve.

“Nem akarjuk elfogadni, hogy gyermekeink felnőnek, és, hogy mi nem a tulajdonosaik vagyunk. Azt sem, hogy nem mi határozzuk meg, hogy mit tegyenek az életükkel” – mondja Galina Leșco, a Neovita Ifjúsági Központ igazgatója, azt is megemlítve, hogy az emberek hozzáállása a vártnál lassabban változik.

Közben megjelent Moldovában Y-PEER nemzetközi hálózat helyi szervezete. Céljuk, hogy a fiatalok hasznos tudást kapjanak, miközben hozzáállásukat és készségeiket fejlesztik. Mindezt annak érdekében, hogy felelősségteljesen megvédjék saját egészségüket, valamint, hogy fogamzásgátlásról és a szexuális úton terjedő fertőzésekről hiteles információkkal láthassák el kortársaikat. Jelenleg több mint 100 oktató tanítja a diákokat a szexuális nevelés és reproduktív egészség oktatására.

“A patriarchális nézeteket vallók attól tartanak, hogy a szexuális nevelési órák után a tizenévesek hamarosan megkezdik a szexuális életüket. Az első szexuális tapasztalatszerzés általában 15-16 éves korban történik, és ez az egész a világon jellemző életkor. És ez így volt 30 évvel ezelőtt is. A szexuális nevelési órák után azonban a kezdet sokkal biztonságosabb, ráadásul többnyire nem kívánt terhesség, fertőzés vagy abortusz nélkül” – mondja Galina Leşco, a Neovita Ifjúsági Egészségbarát Központ igazgatója

Szégyen – és ami az iskolai öltözőben marad

Eugenia Smochina már majdnem 40 éves volt, azonban az a gondolat, hogy a 16 éves fiával a szexuális nevelésről beszélgessen, egész egyszerűen megrémítette. Ugyanakkor a fiával azonos korú, vagy annál fiatalabb diáklányok sok olyan kérdéssel fordultak hozzá, ami a menstruációt, a fogamzásgátlást, a fiúkkal való kapcsolatokat feszegette. Csak azután, hogy a Y-PEER-nél tanítani kezdett, szedte össze a bátorságot, hogy a fiával és a diákjaival a szexuális nevelésről beszélgetni kezdjen.

Eugenia Smochina a szexuális nevelés során is megpróbál pragmatikus maradni: olyan feladatot ad a diákoknak, ami ráébreszti őket, hogy mennyire nehéz egy gyerekről gondosodni | Fotó: Georgeta Carsiucenco

Így aztán 2017 márciusa óta Eugenia Smochina tanárként már nemcsak a híres román költőről Eminescuról és a tárgyesetről, hanem az óvszerekről, fogamzásgátló gyűrűkről, abortuszról, szifiliszről és más nemi úton terjedő fertőzésekről is beszél. A diákjai így már nem csak költészetversenyen vagy a román nyelv- és irodalmi versenyeken vesznek részt, hanem a nőgyógyászati székkel kapcsolatos bemutatón, és azt is megbeszélik, hogy mire számíthat, aki szülő lesz. 

Tanítás közben gyakran eszébe jut saját tinédzserkora, és hogy őt senki sem készítette fel a menstruációra. „Amikor kicsi lány voltam, soha nem beszélgettem anyámmal olyan témákról, amiket a társadalmunkban tabunak tartottak. Nem tudtam, mit kell csinálni, mit kell használni, és hol kell megvenni. Vettem egy szövetzsebkendőt és menstruációs betétként használtam. Nagyon szégyelltem ezekről anyámmal beszélgetni” – mondja a tanár.

Tizenhét évesen, az első csók után, a szexuális nevelés hiánya miatt Eugenia azt hitte, hogy elvesztette szüzességét. „Így mondta anyám: légy óvatos, a fiúk rosszak. Bánthat és elhagyhat téged, akkor majd mindenki gúnyolni fog a faluban. Senki sem fog feleségül venni” – emlékezik vissza.

A tréningeken hasonló tapasztalatokkal rendelkező tanárokkal találkozott, és rájött, hogy nincs egyedül. Azóta mindig gondoskodik arról, hogy legyenek intimbetétek és egy doboz óvszer az osztálytermi szekrényben. Arra a kérdésre, hogy mit tesznek, ha nincs pénzük a gyógyszertárba menni, egyik diákja kuncogva azt mondja, hogy Smochina tanárnőnél mindig van óvszer.

– Mi történik, ha két kiskorú szülővé válik? – kérdezi a tanárnő.
– Veszekedni kezdenek. Felnevelik a babát. Tönkreteszik az életüket.
– El kell fogadnia a terhességet és a babát. Nem mondhatja azt, hogy nem az övé, nem képes felnevelni. A leendő apa megtette, amit tett, utána pedig felelősséget kell vállalnia és fel kell nevelnie a gyermekét – folytatta egy másik diák.
– Nagyon jó! És most fogj egy egy A4-es papírlapot, de még jobb, ha egy kétszer akkorát, és kezd el írni a költségeket – mondta Eugenia tanárnő egy kis mosollyal az arcán.
– Az abortusz számomra egy lehetőség lehet – mondta egy másik diák, miközben figyelte a társai reakcióját. – Túl sok lenne a felelősség – magyarázta.

A diákok fejben már otthon vannak, hamarosan négynapos vakáció kezdődik. Jó a hangulat, és a tanárral is viccelődnek egy szenvedélyes csók bizonyítékáról, ami az egyik társuk nyakán ékeskedik. “Kiszívták vagy csak elestél a biciklivel?” – faggatják. A fiú ugyanis azt kamuzta a tanáruknak, hogy leesett a bicikliről, mert szégyellte a kiszívott nyakát.

A szexuális nevelés közelebb hozta a tanárokat a tanulókhoz. A 2017-es tanév utolsó órájában, a témáról folytatott három hónapos diskurzus után, először fordult elő a tanárnő életében, hogy a diákok megölelték és azt mondták: „Nem akarunk nyári szünetre menni. Hát, ki mesél nekünk az életről? Ki tanítja meg nekünk, hogyan kell megvédeni magunkat? És, hogy mi a jobb nekünk? “

Kísérlet: “Felkészültem, hogy szülő legyek?” 

Az Orheiben található „Ion Luca Caragiale” Középiskola négy csoportja is hetente egy órát tölt Eugenia Smochinával. A szexuális nevelés a tanórákon kívüli tevékenység része.

A tanárt a Y-PEER oktatók egyik módszere is inspirálta: egy egyszerű, de hatékony játékot próbáltak ki a diákokkal. A tanárnő minden résztvevőt arra kért, hogy hozzon egy nyers tojást az órára. Mindegyikre felírták a diák saját nevét és csak vigyázni kellett tojásokra. Mindenhová magukkal kellett vinniük a tanulóknak: órákra, boltba vagy edzésekre. “El kellett képzelniük, hogy a tojás a gyermekük. Láttam, hogy milyen gondoskodással foglalkoztak a tojásokkal. Valaki zsebkendőben tette az asztalra.”

És, hogy általában hány napig őrizték így a “gyermeküket”? „Három nap volt a maximális idő. Csupán három nap. Miközben a kísérlet elvileg legalább egy hétig tart. Valaki rögtön a második foglalkozás után feladta, mások az azt követő napon. A kísérlet után a diákok megértették, hogy nem állnak készen arra, hogy szülőkké váljanak, és azt mondták, hogy biztosan fogamzásgátló módszereket fognak használni, ha szexelnek” – mondta a tanár. A játék után más tanárok Eugeniát durvának tartották.

Kortárs csevej

Tíz év alatt, az Eugéniához hasonló 100 Y-PEER oktató, valamint más szervezetek és magánszemélyek hatására, sikerült elérni, hogy az oktatási minisztérium bevezette az „egészségnevelés” névre hallgató szabadon választható tantárgyat. Ez 7-9 modult foglal magába és a fiatalok holisztikus fejlesztésére koncentrál, beleértve a mentális és reproduktív egészséget, az erőszak megelőzését, az egészséges táplálkozást és egyéb témákat. A 2018-2019 tanévben 22 000 tinédzser, az érintettek 10%-a vette fel a tárgyat.

A Y-PEER-t az különbözteti meg más, hasonló szexuális neveléssel foglalkozó szervezettől, hogy diákokat is képeznek. Azaz a résztvevők a saját kortársaikat tudják felvilágosítani.

Ana-Maria Odobescu 12. osztályos tanuló az „Ion Creangă” Középiskolában, és a Cuizăuca nevű faluban lakik. Miután 2016-ban a Gyerekek Nemzeti Tanácsadó Testületének tagja lett, rákapott az önkénteskedésre. Az azt követő évben elvégezte a Y-PEER tréningjét. Megértette, hogy a szexuális és reproduktív egészséggel kapcsolatos oktatásnak nem szabad tabu témának lennie, ellenkezőleg, a lehető legnagyobb mértékben ki kell beszélni ezeket. „A tizenévesek nem beszélnek a szüleikkel otthon, mert az utóbbiak sokszor tájékozatlanok, és szégyellik átbeszélni ezeket a témákat. Az ilyesmit az iskolában sem tárgyalják, így az internet lesz a fő információforrás”- mondja a diáklány.

Ana-Maria Odobescu egy olyan diák, akihez diáktársai fordulhatnak, ha valamilyen kérdésük támad a szexuális nevelés témakörében | Fotó: UNFPA Moldova

Ana-Mariától például olyanokat is megkérdeznek, hogy az óvszer csökkenti-e az örömöt? Vagy azt, hogy menstruáció alatt is teherbe lehet-e esni? Vagy a fogamzásgátlók miatt el lehet-e hízni? Miután cáfolta a társai által az interneten olvasott mítoszokat, Ana-Maria azt vette észre, hogy nyitottabbá váltak a kommunikációra.

Ana-Maria 8-12. osztályba járó diáktársaival beszél a pubertás ideje alatt bekövetkező változásokról, a személyes higiénia szabályairól, a reproduktív rendszer anatómiájáról és élettanáról, a kockázatmentes szexuális életről, a szexuális úton terjedő fertőzésekről, fogamzásgátló módszerekről és azok alkalmazásának módjáról, valamint a terhességről és annak jeleiről.

Az Y-PEER 1999-ben kezdte meg tevékenységét, és ma 52 országban van jelen, köztük Moldovában. Sikeresek a tinédzserek körében, mert hangsúlyozzák a kortársak közötti tudásátadás fontosságát és alternatív oktatási módszereket használnak. Például  szerepjátékokat, szimulációkat.

Azonban sem az Y-PEER, sem más szervezetek, sem a Nemzeti Statisztikai Hivatal nem ismeri a szexuális nevelés területén végzett munkájuk pontos hatását. Más országok tapasztalata azonban azt mutatja, hogy azokban az országokban, ahol bevezetik a szexuális nevelést a tanrendbe ott a serdülők körében csökken a terhességek és abortuszok száma. A szexuális úton terjedő fertőzések száma szintén csökken a 15–24 évesek körében. A HIV-fertőzött fiatalok száma ugyancsak csökken. Ezen felül csökken a szexuális visszaélések száma és a homofóbia mértéke is.


Ez a cikk az Off the beaten track című projekt része, amiben az n-ostHlídacíPes.org, a Szabad Pécs, Krytyka Polityczna és a Moldova.org vesz részt. A projektet a Visegrad Fund támogatja.

A sorozat cikkei itt érhetők el.

Címkék:
KategóriákMETÁL