Egy alsós osztályfőnök reagált arra a szerda délutáni hírre, hogy a jövő hétfőn (április 19-én) mégiscsak kinyitnak az iskolák, lesz jelenléti oktatás, de nem mindenkinek, csak az alsósoknak. Szerinte egy csomó gyakorlati szempontot nem vettek figyelembe a döntéshozók.
A cikk a hirdetés után folytatódik
Mint azt nyilván tudják, Orbán Viktor szerdán délután bejelentette, hogy az iskolák kinyitnak hétfőtől, de a jelenléti oktatás csak az alsósoknak indul el ismét, a felsősök csak a középiskolásokkal egyidőben kezdik el ismét az iskolába járást, azaz május 10-e, az írásbeli érettségik lefolytatása után.
A PDSZ, azaz a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete szerda este reagált a döntésre, azzal, hogy ez egy elhibázott döntés, és bár Orbánék beismerik, hogy az iskola valóban veszélyforrás, ahogyan azt ők mondják is (máskülönben mehetnének a felsősök is), de kompenzálni nem akarnak vagy nem tudnak, márpedig az alsósokkal otthon kellene maradniuk a szülőknek, ezért őke inkább elküldik az iskolába.
A PDSZ-től nem csak az ő álláspontjukat és közleményüket kaptuk meg, hanem egy alsós osztályfőnök részükre eljuttatott (a sajtónyilvánosság miatt anonimizált) levelet is, amit az alábbiakban közlünk. Annyit előljáróban elmondunk, hogy az osztályfőnök szerint felelőtenség a nyitás, az érettségi után kellett volna mindenkit visszaengedni az iskolába, a vizsgák sikere nem ezen a két-három héten múlik, sőt.
„Tisztelt PDSZ!
Nagyon jó hír volt ma, hogy a felsőtagozatos diákoknak is marad az online oktatás!
Nagyon sajnálom, hogy ez a megoldás valóban csak “félsiker”:
1. Sok felsős gyereknek van alsós testvére, így sokan úgy döntenek, hogy egyik gyermeket sem engedik iskolába.
2. Sok család félti a betegségtől az alsós gyermekét, így szintén nem engedik iskolába őket.
3. Az április 19-ére tervezett nyitáskor az osztályok jelenléti oktatáson való létszáma minimum fele alá fog csökkenni (eddigi szülői jelzések alapján), tehát otthon többen lesznek, mint a jelenléti oktatásban. A tanítás hatásfoka rosszabb lesz, mintha mindenki digitálisan tanulna.
A tanító munkája pedig duplájára fog nőni, mert kétfelé kell dolgoznia – küldeni az otthon tanulóknak is az anyagot, dolgozatok pótlása, lemaradók felzárkóztatása…stb.
4. Ma a médiában elhangzott, hogy így könnyebben megoldható lesz az, hogy fél osztállyal a pedagógus tanul, fele osztállyal pedig valaki ügyeletet tart – amennyiben nagy az osztálylétszám.
Szóval már csak az a “valaki” hiányzik, mert a tantestületekben nem lesznek szabad pedagógusok!
Sőt előfordulhat, hogy nem is lesz elég tanár…( betegség, egyéb ok…).
5. Hangsúlyozni szeretném, hogy a védőoltást nagyon köszönöm kollégáim nevében is, de:
– A védettségről eltérő szakértői vélemények jelennek meg.
– Az új mutánsokról sincs semmi konkrét tapasztalat.
– A gyerekek, szülők nincsenek beoltva, illetve a pedagógusok családja sem védett.
– Az iskolában nincs egységes szabály, valahol nem kötelező a maszk csak folyosón…
– Ebéd, illetve tízórai, uzsonna elfogyasztása veszélyforrás.
– Testnevelésóra szintén nincs szabályozva, a távolságtartás nem megoldás és nem is valósítható meg.
Egyértelműen nem tartom helyesnek az alsó tagozatos diákok jelenléti oktatását! Lehet kicsit várnának a nyitással és javulna a helyzet, akkor májusban biztonságosabban kezdhetnének az alsós diákok is.
Úgy gondolom, nem ez a 2-3 hét oldaná meg a tanév sikeresebb befejezését!
Valamint, ha sokan fognak hiànyozni, akkor értelmét veszti minden, és több lesz a hátrány, mint az előny.
Tudom, hogy a szülőknek nagyon nehéz, de iskolánként lehetne az Igazgatók kezébe választási, döntési lehetőséget adni, a helyi viszonyoknak megfelelően megoldani a jelenlegi súlyos helyzetet.
Köszönöm szépen, hogy elolvasták a levelemet!
Tisztelettel:
xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
alsós osztályfőnök”

19? Lapot!