Bár a vélemények megoszlanak, de egy valamiben minden éttermi szakember és minden vendég egyet ért. Itt őrület lesz! Hiszen egy ország volt bezárva hosszú hónapok óta, az emberek nemcsak a finom ételkülönlegességekre, hanem egymás társaságára is kiéheztek. Pécsi vendéglátósokat kérdeztünk a nyitással kapcsolatos várakozásaikról.

A cikk a hirdetés után folytatódik



Megjegyzés: most közölt cikkünk, végleges kézirata a múlt hét közepén, napokkal a szombati terasznyitás előtt készült. A szombati nyitásról EBBEN a cikkben, majd egy újabb írásban is beszámoltunk, esti videóval: EBBEN.

Összeállításunkban pécsi vendéglátósokat kérdeztünk, a bezártság tapasztalatairól, arról, hogy mit várnak az újranyitástól, hogyan és mennyit segíthet a kormányzat azon intézkedése, melynek nyomán a SZÉP-kártya zsebek átjárhatóak lesznek?

Kevés vendéglátós vállalkozás élte meg jól az elmúlt időszakot – hallom Háber Tamástól az Aranykacsa étterem tulajdonosától.

– Ez a kritikus helyzet sokunkat elgondolkodtatott, főleg azokat, akik csak egy lapra, a vendéglátásra tették fel a megélhetésüket. Nagyon sok vendéglátónak nem volt más bevétele, nem volt iskolai vagy munkahelyi étkeztetése, és ebben a helyzetben a forgalmuk a korábbi 20-25 százalékára esett vissza. Akik nem készültek fel jól a kiszállításra, az elvitelre történő kiszolgálással, komolyabb bevételt nem tudtak generálni. Sokat és gyorsan kellett tanulnunk, és még annak is meg kellett élnie a 25-40 százalékos forgalmi hullámzást, akik jól reagáltak. Ugyanakkor láttuk azt, hogy rengeteg kolléga erre az időszakra hazajött Nyugat-Európából és bár nekik sem volt munkájuk, de a megélhetésük azért nem forgott veszélyben. Nem úgy, mint hazai pályatársaiknak. Például Svájcban, Németországban kaptak 80-100 százalékos bértámogatást, vagy a vállalkozások megkapták a bázisforgalmuk 80 százalékát. 

Mi várható a mostani nyitástól?

– Biztos, hogy jelentős forgalomnövekedés várható, de ez területi szempontból nagyon eltérő lesz az országban. A Balaton-környéki és a frekventált üdülő térségekben jóval nagyobb lesz, mint más régiókban. Az emberek most végre kimozdulhatnak, a városok kiürülhetnek – főleg hétvégeken –, tehát a helyi forgalom szempontjából nem várok dinamikus növekedést. A vásárlóerő meggyengült, kevesebb pénz maradt a családoknál.

Segít valamit a helyzeten a SZÉP-kártya zsebek átjárhatósága?

– Az jó, hogy a kormány felismerte, hogy a SZÉP-kártya rendszerben nem mozogtak pénzek. De ez is inkább várhatóan az üdülőövezeteknek lesz hasznos. Lenne még jó pár olyan eszköz, ami segíthetné a vendéglátóipari ágazatot. Ilyen piacélénkítő lehetőség volna, ha megszűnne a cégekre vonatkozó reprezentációs extra-adó, a cégek, vállalkozások számlás forgalma ez esetben új forrásokat jelenthetne a vendéglátóiparnak és az államnak is. Vagy az sem szerencsés, hogy a nyitás diszkriminatív, hiszen akik nem rendelkeznek terasszal, kerthelyiséggel, azok még nem indulhatnak újra. A kerthelyiség bérleti díjának átmeneti felfüggesztése a többi piaci szereplőkhöz képest versenyelőnyt jelent, – ez így korántsem versenysemleges.

Összességében milyen prognózist mondana?

– A fiatalok körében lesz pár hétvégére szóló felfutás, a családok esetében kérdés milyen anyagi lehetőségeik, vásárlóerejük maradt.

A szakma ilyen rövid idő alatt fel tud készülni a nyitásra?

Nem lesz könnyű. Sok minden más mellett azzal is számolni kell, hogy a képzett és felkészült munkaerő egy tekintélyes része kihátrált, elhagyta a szakmát, hogy az itteni bizonytalanságok helyett stabil egzisztenciát adó új területet találjon magának. Várható, hogy lesz egy felhígulás, szakemberhiány. De mindezeken túl kell, hogy lépjünk, színvonalas szolgáltatással fogjuk várni a vendégeket.


Másokat is megkérdeztünk az elmúlt időszak tapasztalatairól, az újranyitás lehetőségeiről. Hovorka Tamás, a Bohemia Sörkonyha üzletvezetője így vélekedik:

– Egyrészt nagyon vártuk és örülünk neki, hiszen az üzletek továbbéléséhez, a munkahelyek megtartásához már nagyon kellett. Másrészt tartunk is attól, hogy korai lesz egy kicsit, és később a visszájára fordul.

Önök milyen tapasztalatokat gyűjtöttek az elmúlt hónapokban?

– Azt gondolom: mi szerencsésen átvészeltük. Pörgött a kiszállítás, a munkatársaim 90 százalékát meg tudtuk tartani. Úgy hogy merem remélni, hogy nagyobb baj nincs.

Forgalom szempontjából mit vár a mostani újranyitástól?

– Most is sok munkánk van, de bízom benne, hogy ez a teraszos nyitás tovább növeli a forgalmat. Tavaly az első hullám után, amikor újra fogadhattunk vendéget, hihetetlenül erős nyarunk lett, mondhatom, hogy az elmúlt hét év legjobbja volt. Hál’ Istennek mintha megőrültek volna az emberek.  Szerintem most sem lesz másként, főleg az újranyitás elején.

Segíthet ebben az az intézkedés, hogy a SZÉP-kártya zsebek most összenyithatóak lesznek, azaz a „pihenőzsebben” felgyülemlett összegek vendéglátásra is használhatóak lesznek?

– Természetesen, sokat dobhat a forgalmon. Már tavaly is azt tapasztaltuk, hogy az emberek 50 százaléka SZÉP-kártyával fizetett. Most még rugalmasabb, egyszerűbb a vendéglátós felhasználás. nem szabad elfelejteni, hogy rengeteg felhalmozódása van az embereknek a különféle zsebekben. Ezeket most gond nélkül felhasználhatják az éttermekben.

Mi erősítheti még ezenkívül az optimizmusát?

– Tulajdonképpen az a tény is, hogy sok üzlet nem bírta ki az elmúlt hónapokat, bezártak, tönkrementek. Elmondhatjuk, hogy a korábbiakhoz képest kevesen vagyunk piacképesek, ahova mehetnek az emberek.

– Szóval minden rendben van, nagy a boldogság?

– Azt azért nem mondanám, van tennivalónk bőven. Nagyon alaposan fel kell készülni a nyitásra, minőségi alapanyagokkal, szolgáltatásokkal. Nekem most például azt kell megoldanom, hogyan és miként hozzuk be a sört Csehországból. De ezek szerencsére örömteli gondok.

Hovorka Tamással a közelmúltban podcastot is készítettünk.


Teleky Zoltánt, Rom Bisztró vezetőjét, a Baranya megyei Gasztronómiai Klaszter elnökét sem nevezném hurráoptimistának a nyitás lehetőségeivel és az elmúlt időszak tapasztalataival kapcsolatban. Teleky Zoltán véleményét is közöltük a zárás után, aki akkor azt mondta, összefogás nélkül nem lehet túlélni.

– Az utóbbi hónapokban nem csak a gazdasági helyzet romlása volt tragikus, hanem a mentális állapot romlása, ami a dolgozók mellett a tulajdonosi köröket is megviselte. Hiszen láttuk, hogyan kerül – sokszor végveszélybe – az amit csinálunk, hogyan is mennek tönkre sokszor évtizedekig gondosan épített egzisztenciák – vall a bezártság állapotáról Teleky Zoltán. 

– Egyébként a mostani nyitással kapcsolatosan óvatos vagyok, nem várok tőle olyan rettentően sokat. Nem lehetünk benne biztosak, hogy jön-e és mikor egy újabb járványhullám, így azt sem tudjuk kell-e majd újból leállnunk és meddig fog az tartani. Ma nincs ember a szakmában, aki biztosra tudná megjósolni, hogy mikor állunk vissza a régi szintre, akárcsak a 2019-es állapotra.  Szerintem ehhez évek kellenek. Rengeteg kérdésre nem tudjuk a választ, például arra sem, hogy lesz-e elég minőségi munkaerő, mivel sokan elhagyták a pályát, vagy külföldön folytatja tovább. A terasznyitás persze egy kedvező lehetőség, de kérdés mennyit változtak a fogyasztói szokások, meglesz-e az emberekben tartósan a szórakozási kedv vagy rövidebb-hosszabb ideig még kivárnak a nyitással. A SZÉP-kártya felhasználás változása, bár üdvözölendő, de ez önmagában nagyon nagy segítség szerintem nem lesz… Más is kellene, például a cégeket sújtó reprezentációs-adó eltörlése, fontos lenne, hogy megmaradjon az 5 százalékos áfa, és kellene egy olyan ágazati támogatási csomag amelyik tartósan segítene a foglalkoztatottságban a járulékok megfizetésének mérséklésével. A vendégeink számára egy olyan személyi kedvezményeket biztosító rendszer, amely arra ösztönözne, hogy étterembe járjanak. Hogy részükről ne csak kedv és szándék legyen, hanem lehetőség is hozzá.

KategóriákMETÁL