Készült egy olyan önkormányzati oldal, amely egyrészt az átláthatóság irányába mutat, másrészt, ami valóban érdekelheti az embereket. Mármint a nagyobb tömegeket – és nem megbántva ezzel az önkormányzati közlönyöket, települések életét bemutató információs oldalakat. Az internetre vitték ugyanis a pécsi elszámoltatás legfontosabb információi és adatait, értesült a hírről a Szabad Pécs. Eddig 26 ügy van, 19 feljelentés és a gyanú szerint 1,9 milliárdos elkövetési érték.
A cikk a hirdetés után folytatódik
És az már a nyitóképből is kiderül a pécsi elszámoltatásról szóló oldalon, hogy kb. hol is tartanak a 2019 késő őszén megkezdődött, de aztán a covid-járvány miatt kissé szétszabdalt elszámoltatási munkában.
Mint kiderült, eddig 26 ügyet tártak fel, ezek után 19 feljelentést tettek, ezek összesen 1,9 milliárdos elkövetési értékről szólnak a gyanú szerint, sőt több, mint 276 milliós éréket már zár alá is vetettek.
Érdemes böngészni az oldalon. A Szabad Pécs több héttel ezelőtt interjút vett fel a pécsi elszámoltatás vezetőjével és arcával, dr. Bodnár Imrével, amit hamarosan közölni fogunk. Az interjúkéréskor még nem tudtunk erről a tervezett oldalról, de a beszélgetéskor már elhangzott, hogy készül, ezt emiatt mindenképpen szerettük volna megvárni az interjú közlése előtt.
A köszöntőt egyébként Péterffy Attila polgármester mondja, aki arról beszél, hogy az elszámoltatás egy fontos pontja volt a választási programjának, elsősorban a közpénzgazdálkodásra fókuszálva. A polgármester leírta azt is, hogy az átvilágítási munka során a következő öt pontra koncentráltak: teljekörűség, hatékonyság, gyorsaság, tisztességes eljárás és átláthatóság.
Ami érdeke, hogy olyan ügyek is fel vannak sorolva, amelyek nem kaptak eddig túl nagy hangsúlyt vagy egyáltalán nem is szerepeltek a médiában, mert voltak azoknál esetleg jelentőségükben nagyobb, vagy gyorsabban feltárt, vagy gyaníthatóan magasabb elkövetési értéket jelentő ügyek.
Stop Shop
Ettől függetlenül azonban az eddig nem szerepelt, vagy nem hangsúlyosan idézett ügyek közt is vannak izgalmasak. Például az, amelyik szerint a Zsolnay Kulturális Negyedben található Zsolnay Shopról a Zsolnay Örökségkezelővel (ZSÖK) leszerződött és előnybe hozott partner kapcsán azt írja a pécsi elszámoltatási honlap, hogy „a felek a határozatlan időtartamú szerződésben örökre kizárták a felmondás lehetőségét”. A Zsolnay Shop profitját is kiszervezték címet kapott ügy és pont ismertetője így zárul: „A szerződést a ZSÖK új ügyvezetése, mivel a felmondás kizárása jogellenes volt felmondással megszüntette. Vagyoni hátrány: 13.749.794,- Ft, a rendőrség nyomoz az ügyben”.
Hivatásos
A nagyobb és ismertebb ügyek dominálnak, persze, akár több tízmillós vagy magasabb elkövetési értékkel persze (a gyanú szerint), de van példa arra is, hogy akár csak néhány százezer forintnak is utánamentek. Ugyancsak a ZSÖK Nkft.-hez kapcsolódik az a leírt eset, amiben, még 2017 elején a többségi pécsi önkormányzati tulajdonban álló nonprofit gazdasági társaság megállapodást kötött egy, a cég alkalmazásában álló munkavállalóval, „C” kategóriás gépjárművezetői képzésre. A képzés költsége 435 ezer forint volt. A munkavállalóval egyidejűleg tanulmányi szerződést kötött a ZSÖK Nkft, melynek értelmében ezzel az összeggel, 435.000,-Ft-tal támogatja a dolgozót a képzettség megszerzéséért, a munkavállaló pedig két évig nem szünteti meg a munkaviszonyát. Ami egyébként teljesen jó programnak tűnik. Az eset leírása azonban úgy folytatódik, hogy ebben az időszakban a ZSÖK Nkft. tulajdonában vagy használatában nem volt olyan 3.500 kg-ot meghaladó tömegű tehergépjármű, amely vezetéshez szükség lett volna „C” kategóriás képzettségre, a munkavállaló munkakörébe pedig nem tartozott bele gépjármű vezetése vagy szállítási tevékenység folytatása. Illetve azt is megjegyzik, hogy a munkavállaló a ZSÖK Nkft. ügyvezetőjének közeli hozzátartozója volt. Valamint azt, hogy a tanulmányi szerződés jóváhagyáshoz nem kérte a korábbi ügyvezető az önkormányzat közgyűlésének jóváhagyását, holott ez a pécsi elszámoltatási oldal szakértői szerint, a PTK vonatkozó rendelkezései alapján kötelessége lett volna.

Abroncsok
A Gumiabroncsok a családi cégtől cím alatt is egy egészen érdekes esetről írnak, de ez már nem teljesen ismeretlen ügy, a Szabad Pécs is beszámolt róla. A leírás szerint egy fideszes országgyűlési képviselő unokatestvérének a rokona irányította a Tüke Buszt Zrt-t a Fidesz-éra jelentős részében. „Nem csoda, hogy az országgyűlési képviselővel focimeccsre járó tanárember családi érdekeltségétől számolatlanul jöttek az önkormányzati céghez a gumiabroncsok, a beszerzési szabályokra fittyet hányva” – írják.
A Tüke Busz Zrt-nél korábban igazgatósági tagi, majd üzemeltetési és fejlesztési igazgatói, illetve műszaki osztályvezető pozícióban lévő munkavállaló a társaság gumiabroncs-szükségleteit a saját érdekeltségi körén keresztül elégítette ki, összesen 135 millió forint értékben. A társaság korábbi beszállítói helyére, köszönhetően döntéshozói pozíciójának a saját családi érdekeltségébe tartozó vállalkozás(oka)t ültette. Ennek érdekében, mint műszaki osztályvezető, közreműködött a társaság gumiabroncs-beszerzésre vonatkozó belső szabályzatainak számára kedvező kialakításában, olvasható az ügyleírásban.
Azt megelőzően a Tüke Busz a gumiabroncsot, a gumiszerelést és a műszaki vizsgát közvetlenül nagykereskedőtől, szolgáltatótól szerezte be. A volt műszaki osztályvezető 2016. január 1. napjától 2019. december 31. napjáig a társaság cégképviseletre jogosult igazgatósági tagja volt. Többek között ezt kihasználva az említett családi kötődésű vállalkozások ugrásszerűen 100 milliós bevételre tettek szert. A hab a tortán, hogy a leírás szerint a műszaki osztályvezető megfelelő szakképesítés és tapasztalat nélkül töltötte be a társaság műszaki, fejlesztési és üzemeltetési felsővezetői tisztségét.
A Tüke Busz Zrt. sem beszerzési, sem közbeszerzési eljárást nem folytatott le, holott erre köteles lett volna, érvelnek. A dokumentációk, amelyeknek a piaci árat kellett volna meghatároznia, erre nem voltak alkalmasak, a készletgazdálkodás kaotikus volt. Ennek következtében vagyoni hátránya keletkezett a Tüke Busz Zrt-nek, hiszen nem a szükségletei határozták meg a beszerzés volumenét, és az ár versenyképessége megállapíthatatlan volt a beszerzési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. „A Tüke Busz Zrt. szerződés nélkül szerzett be és vásárolt gumiabroncsokat évi 30-50 millió forint értékben. A készletfelhalmozás olyan mértéket öltött, hogy a cégnek 2021-ben mindössze 20 darab gumiabroncsot kell vásárolnia, hogy a szükségleteit kielégítse, a 150-180 helyett”.
Nulla
Egyik “kedvencünk” persze az az ügy, a nulla forintos bérleti díjjal üzemeltetett kávézóé, amelyet a Szabad Pécs írt meg, és amely nem is tetszett túlságosan az érintett médiavállalkozónak, mert utána a rádiójában egészen kivételes “minőségű” lejáratkampányt folytatott a Szabad Pécs ellen. (Megjegyzés: igen, igaz, nem csak a kávézót üzemeltetik egy lépésre a pécsi városháza ajtajától, a Széchenyi téren, hanem egy információs pontot is, de a cég a különleges helyen lévő extrafrekventált belvárosi épületben irodákat is kapott a nulla forintos bérleti díjért.) A Kávézó ingyen, 15 évre a Fidesz-közeli médiavállalkozónak című ügy és pont alatt többek között a következőket írják: Pécs önkormányzata 2016-ban 145 millió forintot költött a városháza délnyugati sarkán található földszinti, utcafronti üzlethelység felújítására. Pécs város és a ZSÖK NKft. között haszonbérleti szerződés jött létre. A felek megállapodtak abban, hogy a Széchenyi tér 1. szám alatti ingatlan 378,8 m2 területű ingatlanrésze a ZSÖK hasznosításába kerül. A realizált árbevétel 5 %-a a várost, 95%-a a ZSÖK-öt illette volna. A ZSÖK Nkft. korábbi ügyvezetője ugyanakkor ingyenes használatba adta az ingatlant az Irány Pécs Nonprofit Kft-nek.
„Az ingyenes használat felmondását a felek 15 évre kizárták. Az ingyenesség és a szokatlanul hosszú időtartam oka és indoka a rendelkezésre álló dokumentumokból nem derül ki”.
Hozzátették: a helyiségben jelenleg shopot, kávézót és infopontot üzemeltet az Irány Pécs Nkft. Mivel a használat ingyenes, ezért a ZSÖK Nkft-nek árbevétele nincs, tehát haszonbérfizetési kötelezettsége sem áll fenn Pécs városa felé.
„A ZSÖK Nkft. korábbi ügyvezetője nem volt jogosult sem ingyenesen, sem ilyen tartamban jogviszonyt létrehozni. A szerződés Pécs önkormányzatának vagyoni hátrányt okozott. Az elkövetési érték a befejezett cselekmény esetében meghaladja a 12 millió Ft-ot, kísérlet esetén a 140 millió Ft-ot. Tehát a város eddigi tényleges vagyoni hátránya 12 millió forint, és amennyiben a szerződés 15 éves tartamban megvalósul, a vagyoni hátrány elérheti a 150 millió forintot. Az Irány Pécs Nkft. jelenlegi 97.7%-os tulajdonosa a többek között a Pécs Aktuál nevű hírportált is kiadó vállalkozás Az ügyben nyomoz a rendőrség”.
FRISSÍTÉS 2021. október 22. 20.30 – Azt az információt kaptuk, hogy a Pécs Aktuált is kiadó cég és a ZSÖK NKft. közt 2019 júniusában kelt (igaz, 2019 januárjától él). Arról is értesültünk, hogy ezt a szerződést végül 2021 augusztusában módosították, méghozzá a város számára előnyösebb feltételeket rögzítve – például a szerződés felmondására vonatkozó 15 éves kizárást is átírták, eltörölték. A szerződés módosítását célzó tárgyalásokat – úgy tudjuk – a Pécs Aktuál internetes magazint kiadó cég tulajdonosi vezetése kezdeményezte – állítólag még 2019 decemberében. A feljelentés és a nyomozás elrendelése ehhez képest csak később történt, 2020 májusában, illetve 2020 júniusában. A Szabad Pécs fent is linkelt cikke, ami a nyilvánosságban először beszélt az ingyenesen bérelt irodákról és kávézóról, 2020 őszén kelt. Az viszont biztos, hogy a ZSÖK korábbi ügyvezetőjét még a 2019. decemberi kapcsolatfelvétel – ha igaz, hogy már ekkor kezdeményeztek – előtt, 2019 novemberében menesztették a városi cég éléről, azonnali hatállyal. Azt is hallottuk, hogy a fideszes hírportált tulajdonló és rádiózásban is utazó vállalkozó több körben is tárgyalt végül az ajánlatáról, és ahhoz képest, hogy először közölte, hogy ő módosítani szeretné a szerződést, hosszú hónapok teltek el addig, meddig ez valóban megtörtént. Magyarán a város oldaláról volt “késlekedés”. Ugyanakkor a nem hivatalos, de biztosra vehető információink szerint a szerződésmódosítás a bérleti díjra vonatkozó térítésmentességet teljesen nem tudta felülírni, az a három fél megállapodása szerint még jelenleg is tart (azaz, ha előbb is történik erről megállapodás, valószínűleg a város ennél már nem jár jobban). Ugyanakkor viszont mindez azt is jelenti, hogy az elszámoltatási portálról vett fenti idézet („Tehát a város eddigi tényleges vagyoni hátránya 12 millió forint, és amennyiben a szerződés 15 éves tartamban megvalósul, a vagyoni hátrány elérheti a 150 millió forintot.”) annyiban nem pontos, vagy legalábbis félreértelmezhető, hogy a szerint van/lehet esély jelen pillanatban is arra, hogy ez a szerződés a 15 éves térítésmentességgel menjen tovább, miközben ma már tényszerűen nem lehet arról beszélni, hogy ennek megvalósulására lenne bármi esély, hiszen ezt már módosították (magyarán ez büntetőjogilag legfeljebb kísérletként minősíthető). Ahogyan a gyanú szerinti 12 milliós elkövetési érték megítélése is érdekes lehet a joghoz nem értő laikusok számára, hiszen a szerződés elején marad egy térítésmentes időszak. Csakhogy egyrészt ezt a módosítást már egy fix helyzetből, egy elég erős szerződés megléte mellett érték el, másrészt a bűncselekményt (ha bebizonyosodik, hogy arról van szó), a szerződés megkötése jelentheti. Nem beszélve arról az igencsak nem mellékesnek tűnő tényről, hogy a jó helyzetbe hozott vállalkozó azt követően kezdeményezte a maga számára kedvezőtlenebb helyzetet jelentő szerződésmódosítást, hogy Ad1) a Fidesz elveszítette a választást Pécsett, Ad2) a velée közvetlen szerződést megkötő ZSÖK korábbi ügyvezetőjét menesztették.
Nyilván
De nem csak a konkrét esetek szerepelnek az oldalon, azt is megjelölve egy látványos ábrán, hogy éppen hol tartanak azok az ügyek, de kiegészítő és magyarázó cikkek is olvashatók. Ilyen például az, amelyben arról írnak, hogy az idő előtti nyilvánosság árthat az eredményességnek. Merthogy a bűncselekményi gyanú felmerülése és a vádemeléshez elégséges felderítés eredménye közötti időszakban, a felelősségre vonás legnagyobb ellensége (szerintük) a nyilvánosság. Sokkal nehezebb – szinte lehetetlen – a felderítés során információt vagy bizonyítékot gyűjteni olyan esetben, amikor a lehetséges gyanúsított vagy gyanúsítottak tisztában vannak azzal, hogy a felderítés az ő terhükre folyik – írják. Ezekben az esetekben a nyilvánosság megnehezíti (akár tönkre is teheti) a nyomozást és időveszteséget okoz. „Érthető, hogy a közvélemény néha úgy érzékeli, megrekedt az elszámoltatás és ez a társadalmi elvárások miatt rövidtávon hátrányos is lehet, ugyanakkor szükséges ezt a helyzetet felvállalni, türelemmel és bizalommal viselni, ha eredményeket akarunk elérni” – olvasható az oldalon.
Frissítés 14.03 – A pécsi önkormányzat azt ígérte, hogy folyamatosan frissülni fog az oldal
Egy sajtóközlemény futott be az imént a pécsi önkormányzattól az új, elszámoltatási oldallal kapcsolatban. Az alábbi.
„Önálló honlap ad teljes körű áttekintést a pécsi önkormányzat cégei és intézményei átvilágításáról. A mai naptól elérhető, rendhagyó portál a rendszerváltás óta először foglalja áttekinthető, érthető és folyamatosan frissülő keretbe a 2019-es választások óta folyó elszámoltatás információit.
Pécs polgármesterének fontos vállalása volt a 2019-es választások kampányidőszakában az önkormányzat cégei és intézményei átvilágítása, és a városvezetés egyik első dolga volt a jogi audit megrendelése a győztes választást követően. Az átvilágítás kapcsán Pécs polgármestere több szempontot is meghatározott, az elvárások között volt egyebek mellett a teljeskörűség, a hatékonyság és a tisztességes eljárás.
A fő szempontok között kapott helyet az átláthatóság is. Erre az igényre ad választ a mai naptól elérhető honlap, az elszamoltatas.pecs.hu. A weboldal hazánkban rendhagyó kezdeményezésnek számít, egy helyen teszi áttekinthetővé a pécsi önkormányzati cégek és intézmények jogi átvilágítását.
A honlap elsődleges célja, hogy pontos, de érthető módon adjon képet a jogi munkáról. A weboldalon elérhetők a köz érdeklődésére számot tartó, de a nyomozás érdekeit nem sértő adatok az átvilágítás által feltárt egyes ügyekről, ideértve a jogi procedúrák idővonalát és az elkövetési értékeket. A könnyebb érthetőség kedvéért minden egyes ügy részletes, világos magyarázata és az adott témához kapcsolódó sajtómegjelenések is elérhetők az oldalon.
A weboldal folyamatosan frissül, hírekkel, a már ismert ügyek új fejleményeivel, valamint az átvilágítás nyomán felmerül új ügyek részleteivel bővül a jövőben.”

19? Lapot!