Lemondását is felajánlotta Bánkuti István, a Tüke Busz vezérigazgatója és a cég igazgatóságának elnöke, miután nagyobb nyilvánosságot kapott a minap egy decemberben megjelent interjúja, amelyben bunkónak és primitívnek nevezte a buszsofőrök és az ellenőrök egy részét. A fideszes médiának természetesen több sem kellett, ők már arról írnak, hogy Bánkuti általánosságban fogalmazott. Az egyik, pécsi egyetemisták által írt oldalon megjelent interjúban szereplő, meglehetősen kemény, sőt durva kifejezések valóban elhangzottak – ezt Bánkuti sem tagadta a Szabad Pécsnek.

A cikk a hirdetés után folytatódik



Vizsgálatot indít a pécsi városháza Bánkuti Istvánnal szemben, egy korábbi interjúban elhangzott kijelentései miatt, ezt magától Bánkutitól tudjuk, akivel vasárnap, ebédidőben beszéltünk telefonon. A pécsi önkormányzat többségi tulajdonában álló Tüke Busz Zrt. vezérigazgatója, a cég igazgatóságának elnöke azt mondja, hibázott, többször is, amiért elnézést kér, és természetesen áll az önkormányzati vizsgálat elé is, és vállalja annak következményeit, bármi is legyen az. Sőt, miután az interjúban elhangzott egyes kijelentései miatt most botrány lett, azonnal felajánlotta a lemondását is a pécsi városvezetésnek.

Ők azonban erre azt mondták – meséli Bánkuti a Szabad Pécsnek –, hogy előbb kivizsgálják, hogy mi történt pontosan, és döntenek.

Habár ezt külön nem kérdeztük, egyértelmű, hogy nem csak azt vizsgálják meg, valóban azt mondta-e Bánkuti, ami a Pécsi Egyetemisták Magazinja interjújában elmondott, hanem azt is, hogy ezt – amellett, hogy a kifejezések, amit használt, valóban erősek és bántók voltak a pécsi sofőrökre és ellenőrökre nézve – miért mondta.

A hirdetésre jelentkezőkkel van egy 2 körös elbeszélgetésünk, de ezeken a beszélgetéseken mindenki igyekszik a jó oldalát mutatni. Aztán amikor kikerül az életbe és dolgoznia kell, akkor előkerül hirtelen a sötétebbik oldala, amikor kiderül, hogy némiképpen primitív, nem feltétlenül intellektuális emberekről van szó. 

Sajnos, amit mondasz igaz, de kényszerhelyzetben vagyunk, hiszen nagyon kevés buszsofőr van. Azért ezek a srácok nincsenek túlfizetve és sokszor mögöttük ül 30-40 zajos ugyanúgy modortalan ember. Van egy pszichológiai tesztünk és egy saját pszichológusunk, de szerintem még így se elég megfelelő a szűrési rendszerünk, de ezen igyekszünk változtatni és dolgozunk rajta. Megint csak mondom, sajnos valóban van egy csomó buszvezető, aki pallérozatlan és bunkó módon tud megnyilvánulni. Kicsi a kínálat és nagy béreket se tudunk fizetni, így kompromisszumokat kell kötnünk. (…) Bízom benne, hogy a többség nem ilyen, de biztos vannak azért bőven. (…) Az ellenőrök se a végzettségükről, se az intellektusukról híresek, bár egyetemisták is lehetnek bunkók nyilván.

Többek közt a fentieket mondta Bánkuti István a Pemonline című híroldal újságírójának, aki interjút készített vele.

„Igen, valóban ezeket a szavakat és kifejezéseket használtam, nem tagadom, hibáztam, habár nem állt szándékomban, megsérthettem olyanokat is, akikre ez nem vonatkozik, hiába hangsúlyoztam, és azokkal szemben sem szabadott volna így fogalmaznom, akiknél egyes esetekben elszakad a cérna, miközben a nem kis felelősséggel járó munkájukat végzik. Nem szerencsés, sőt több, méltatlan a munkatársaimhoz, a céghez és a tulajdonoshoz, a városhoz, és nem utolsó sorban a pécsiekhez, ahogyan fogalmaztam, ezért elnézést kérek” – nyilatkozta a Szabad Pécsnek Bánkuti István.

Bánkuti a fent idézett szavakat a Pemonline újságírójának arra a kérdésére válaszolta, hogy sok probléma érkezett a szerkesztőségükhöz a pécsi egyetemisták részéről a pécsi buszokon dolgozó  sofőrök és ellenőrök modorával, stílusával kapcsolatban. A lap korábban egy, az egyetemisták véleményét tükröző cikket írt, erre reagálva adott interjút nekik Bánkuti István.

Bánkuti a Szabad Pécsnek azt mondta, hogy jelenleg mintegy tíz százalékkal kevesebb buszsofőrt alkalmaznak, mint amennyivel el lehet látni a szolgáltatást, így azok, akik a cégnél vannak, óhatatlanul többet dolgoznak annál, mint ami az ideális. A gondok egy része ebből is fakad. Azt ugyanis a vezérigazgató nem cáfolta nekünk sem, hogy bizony előfordulnak olyan esetek, amelyek a cég vezetőségének a tudomására is jutnak aztán, amikor akár ellenőrök, akár sofőrök nem jól kezelnek egy helyzetet.

Természetesen azon munkatársaiktól, akiknél ez nem egy alkalommal, hanem folyamatosan és bizonyíthatóan előfordul, megválnak, még a fentiek ellenére is.

A vezérigazgató azt mondta, hogy a sofőrhiánynak számos oka van. Az egyik az, hogy egyes magáncégek, és főleg a helyközi és helyi járatú személyszállítást egyaránt végző állami busztársaságok által ajánlott fizetésekkel nem tudják felvenni a versenyt, márpedig ez utóbbiak már egy jó ideje magasabb béreket kínálnak.

Az olyan vidéki nagyvárosi busztársaságoknak, mint amilyen a Tüke Busz is, egyre inkább a saját bevételeikből és az adott település hozzájárulásából kell működniük. A Tüke Busznak az éves költségvetése közelíti az 5 milliárd forintot, ennek az összegnek nagyjából a felét adja a tulajdonos pécsi önkormányzat támogatásként, egy másik nagy szeletet a saját bevételek (jegy, bérlet, reklám) adják, míg az állami hozzájárulás (a normatíva és a kedvezményes bérletkompenzáció) mintegy 360 milliót tesz ki. Az állam emellett a jövedéki adó egy részének visszaigénylésével “száll még be” a finanszírozásba, de ezek az állami pénzek is folyamatosan csökkennek. Így kell nekik megpróbálni felvenni a kesztyűt a bérversenyben.

A másik, hogy tényleg nehezebb lett a közlekedés Pécsett, sokkal több az autó, a város útjainak nagy része egy jóval kisebb forgalomra van tervezve, nincs buszsáv, nincs kötött pályás közlekedés, ezért a csúcsidőszakokban tapasztalható közlekedési dugóknak a buszok és a sofőrök is az elszenvedői.

Ráadásul nincs, vagy alig van utánpótlás, a buszvezetőknek D-kategóriás jogosítványra van szükségük, de egyre kevesebb fiatalt érdekel, hogy legyen neki hivatásos jogosítványa, egy jó részüknek pedig valószínűleg az akár félmilliós vagy nagyobb összeg is gátja a D-s jogosítvány megszerzésének.

Ezért azon is gondolkodtak, és igyekeznek is ezt megvalósítani az anyagi lehetőségeik függvényében, hogy elkezdenek egy buszsofőr-utánpótlás programot, ahol az arra alkalmas jelentkezőket, külön szerződés alapján a cég iskolázhatja majd be a D-s jogosítvány megszerzésére, és ennek fejében egy minimálisan meghatározott ideig a programban résztvevőknek a Tüke Busznál kell maradniuk.

A másik pedig, amiért harcolni fog, és képviselni a cég vezetőjeként, hogy a buszsofőrök kapjanak 10%-os béremelést idén, de ez olyan kérdés, amit a tulajdonos beleegyezésével lehet megvalósítani.

A buszos cég vezetőjét kérdeztük arról is, hogy tud-e arról, hogy a kijelentései miatt tüntethetnek a sofőrök, amire azt mondta, hogy ez nem az ő döntési kompetenciája, ő csak azt tudja mondani, amit már korábban is, hogy szerencsétlenül fogalmazott, és sajnálja, ha megbántott olyanokat, akik nem érdemlik azt meg, és elnézést kér.

A jelenség azonban, ezt nem tagadhatja, létezik, valóban vannak olyan munkatársaik, akik időnként, az utasok egy részével szemben elvesztik a türelmüket, és nem megengedhető módon kommunikálnak. Ez azonban, a kommunikáció és s stressztűrés fejleszthető, javítható, és ehhez is igyekeznek minden segítséget megadni a munkatársaiknak.

Ő maga pedig levélben is megkeresi a sofőröket és az ellenőröket és ebben a formában is elnézést kér mindenkitől.

Az egy dolog, és nagyon nem lényegtelen, hogy Bánkuti István, vezérigazgatóként interjúszituációban így beszélt. Egyértelműen súlyos kommunikációs hiba a cégvezető részéről. Ugyanakkor megkérdeztük azt is, hogyan mondhatta az élőszóban így, szó szerint elmondott szöveg ellenére is, hogy ez így, írásban megjelenhet. Merthogy ez már egy másik, második hiba.

A vezérigazgató elismerte, hogy az újságíró azt írta, amit mondott, ő élőszóban valóban nagyjából ezeket a szavakat mondta, ami meg is jelent. Az interjút azonban megjelenés előtt nem látta, az interjút leiratát nem kapta vissza megjelenés előtt, így már csak később, a megjelent és ma is látható cikket olvasta. Kérte, hogy az elmondottak lényegét megtartva, utólag finomítsák a szöveget, de ez a kérése ellenére nem történt meg.

Az “erős” részek és a közéleti tartalma ellenére sem vert fel igazán nagy port az interjú, a minap azonban, kiemelve a cikkből a “bunkózós” részeket, az egyik, Pécsett is érdekelt buszos szakszervezet megosztotta azt, innentől pedig a nagyobb helyi médiumokhoz is eljutottak a Bánkuti finom kifejezéssel kritikusnak is mondható szavai, emiatt kerestük fel mi is ma.

Más fontos kijelentések

A vezérigazgató egyébként kimondott a fent már idézetthez képest kevésbé cifra, de annál fontosabb dolgokat is a Tüke Buszról és a pécsi közösségi közlekedésről.

Például ezeket:

A Tüke Busz nem taxivállalat, hanem közösségi közlekedési szolgáltató, ami azért végzi tevékenységét, mert Pécs városának közszolgáltatási kötelezettsége van.

Az állomásokon minden nap takarítják a buszokat, de nem tehetnek róla, ha valaki nem bírja ki, hogy ne szemeteljen a buszon vagy ne koszos, sáros ruhában szálljon fel rá. Mint ahogy arról sem tehetnek, ha valakik előszeretettel rajzolnak az ülésre vagy kivágnak a kárpitból egy darabot. Nem minden buszon megfelelő a kárpit tisztasága, a csuklós Mercedes-buszok régiek, s még az eredeti kárpitozás van rajtuk, amit akkor cserélnek csak le, ha belevágnak, megrongálják azokat.

Egyes csuklós buszok olyan régiek, hogy 2023-ra ki lesznek vonva a forgalomból. Már ki szerették volna cserélni a régi buszaikat, de nincs elegendő pénz a cserére. A fő vonalakon szükségük van a csuklós buszokra, de még csak most kezdik el kiadni az elektromos változatukat Amerikában.

A járatok sűrítéséhez jelenleg nincs elegendő forrásuk, de ha olyan programok vannak a városban vagy a környékén, mint például a fény- vagy borfesztivál, aminél szükségesek az esti, késő délutáni járatok sűrítése, akkor sűrítik a járatokat, és más, külső, nem városi rendezvények esetén is vállalnak ilyen plusz szolgáltatást, például a Pécsi Egyetemi Napok esetén. 

Az utóbbi időszakban az üzemanyag ára majdnem másfélszeresére nőtt. Ha az üzemanyag ára akár csupán 1 forintot emelkedik, akkor is az éves szinten 3,2 millió forint pluszkiadást jelent a Tükének, most azonban nem 1 forintot, hanem 100 forintot emelkedett.

Az Árkádnál lévő, bevált elektromos utastájékoztató tábla megjelenése más forgalmas megállókban tervben van, de ez is pénzbe kerül. Mindenképpen ez a jövő, és szeretnének is fejleszteni. Sőt, szeretnének bevezetni egy elektromosan feltölthető buszkártyát is, a Tüke kártya továbbfejlesztett változataként akár, főleg a diákok felé nyitva ezzel.

A pécsi buszbérlet valóban nem olcsó. Azért kerül ennyibe, mert más közösségi közlekedési módok hatékonyabbak és olcsóbbak a busznál, például a metró vagy a villamos. A kötött pályás közlekedés sokkal olcsóbb, viszont azoknak az elkészítése, a beruházás a drága, amire viszont nincs pénze a városnak.

Budapesten a 14 év alattiak ingyen utazhatnak, ezzel arra ösztönözve az embereket, hogy reggel ne az autójukba ültessék be a gyereküket, hanem a közösségi közlekedést használják. Bánkuti szerint azonban Pécsett nehezebb lenne ezt keresztülvinni.

Frissítés (2022.01.17.): Közleményt tett ki az eredeti interjút közlő pemonline.hu, melyben azt állítják, hogy Bánkuti István a cikk megjelenését követően (vagyis az elmúlt három hónapban) nem kérte tőlük a cikk eltávolítását vagy konkrét módosításokat.

KategóriákMETÁL